Anonym bruker Skrevet lørdag kl 19:06 #1 Skrevet lørdag kl 19:06 Da jeg var russ, på dinosaurenes tid, var russetiden noe som tilhørte vg3, og mest de siste månedene før sommerferien. Noen hadde russebil, noen veldig få buss, men utover det, fantes det ikke russegeupper med alt det fører med seg sånn som nå. Og foreldrene til disse ungene bygger opp under det. Naboen her skal ha frokost for datterens russegruppe i morgen og hun går på vg1..... Datteren min har ikke fått innpass i noen russegruppe, går vg2. Hun har derfor ikke innpass på noen av de frokostene eller festene som er planlagt. https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/en-trygg-russefeiring-for-alle-oppsummering-av-innspill-fra-radslag-08-06-2023/hvilke-utfordringer-er-knyttet-til-dagens-russefeiring/for-noen-betyr-russetid-ekskludering-og-utenforskap Anonymkode: 70126...187
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 19:35 #2 Skrevet lørdag kl 19:35 Blir bare større og større og dyrere og dyrere Anonymkode: 9fb23...3ab
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 19:57 #3 Skrevet lørdag kl 19:57 Har min andre russ nå, og han kunne heldigvis ikke gitt mer f i grupper og buss og press. Han er på fest med sin gruppe nå, og felles for alle der er at dette er bare lek og morro. De har kjøpt en jakke hver pluss dress. Ikke noe svære slipp, sanger, penger i dass… Skulle ønske skolene nekta buss, for det skaper bare press. Eldste var med på rulling, og fikk innpass på bussen fordi hun var pen og tynn nok. Jeg holdt på å kaste opp, og nekta hu flere ganger å være med. Det strider mot alle prinsipper at man skal få være med på noe fordi man er pen nok da jeg var russ i attenpilogbue så var det som hos deg, HI. Og vi hadde det jo gøy! Anonymkode: a2fd8...9e9
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 22:54 #4 Skrevet lørdag kl 22:54 Jeg støtter det å avskaffe russetiden. Helhjertet! Jeg jobber i videregående skole, og denne perioden er en stor belastning, hvert eneste år. Leser om hendelser, og sitter med angst for at det er "mine" elever som så fullstendig mister alt av vett og forstand. "Min" skole har vært spart for det verste, så langt, men hvor lenge varer det? Jeg unner så absolutt ungdommene en fest eller fire, men det må da gå an å feste et par-tre helger uten å bruke titusenvis kroner på livsfarlige busser, klær, "musikk" og merch. Hvis noen kunne klart å A: forby russebusser og B: få lagt ned Russeservice og lignende foretak så skulle jeg blitt et langt lykkeligere menneske. Anonymkode: 64e14...87d
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 23:45 #5 Skrevet lørdag kl 23:45 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Har min andre russ nå, og han kunne heldigvis ikke gitt mer f i grupper og buss og press. Han er på fest med sin gruppe nå, og felles for alle der er at dette er bare lek og morro. De har kjøpt en jakke hver pluss dress. Ikke noe svære slipp, sanger, penger i dass… Skulle ønske skolene nekta buss, for det skaper bare press. Eldste var med på rulling, og fikk innpass på bussen fordi hun var pen og tynn nok. Jeg holdt på å kaste opp, og nekta hu flere ganger å være med. Det strider mot alle prinsipper at man skal få være med på noe fordi man er pen nok da jeg var russ i attenpilogbue så var det som hos deg, HI. Og vi hadde det jo gøy! Anonymkode: a2fd8...9e9 Heldigvis har begge mine valgt å ikke være med på buss (bare eldste som har vært russ, men yngste går på vgs). Tror ingen på skolen har hatt buss. Buss her trender litt på noen skoler, men ikke på andre. Det er utrolig dyrt med buss og alt de betaler for musikk og annen branding. Russebussene er også godkjent i Sverge, men stoppes de i Norge av en eller annen grunn ender de stort sett med avskilting eller lang mangelliste. Det er mye som er lov i Sverige og ikke i Norge. Russetiden er kjekk for de fleste, men jeg synes vi har en jobb å gjøre for inkludering, fornuftig bruk av penger og balanse mellom skole og feiring. Feiringen burde dras ned på jorden igjen. Grunnen til at jeg tagget deg 9e9 var det du nevnte om pen og tynn nok. En jeg snakket med for noen år siden hadde et barn som gikk på en skole der en guttebuss hadde montert vekt i trappen. Jenter måtte veie seg på vei inn i bussen og veide de mer enn 60 kg fikk de ikke være med å rulle.... Anonymkode: e8efd...ab4
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 23:50 #6 Skrevet lørdag kl 23:50 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Heldigvis har begge mine valgt å ikke være med på buss (bare eldste som har vært russ, men yngste går på vgs). Tror ingen på skolen har hatt buss. Buss her trender litt på noen skoler, men ikke på andre. Det er utrolig dyrt med buss og alt de betaler for musikk og annen branding. Russebussene er også godkjent i Sverge, men stoppes de i Norge av en eller annen grunn ender de stort sett med avskilting eller lang mangelliste. Det er mye som er lov i Sverige og ikke i Norge. Russetiden er kjekk for de fleste, men jeg synes vi har en jobb å gjøre for inkludering, fornuftig bruk av penger og balanse mellom skole og feiring. Feiringen burde dras ned på jorden igjen. Grunnen til at jeg tagget deg 9e9 var det du nevnte om pen og tynn nok. En jeg snakket med for noen år siden hadde et barn som gikk på en skole der en guttebuss hadde montert vekt i trappen. Jenter måtte veie seg på vei inn i bussen og veide de mer enn 60 kg fikk de ikke være med å rulle.... Anonymkode: e8efd...ab4 Hvem i all verden er det som lærer guttene å oppføre seg sånn, for en forferdelig holdning til andre mennesker. Anonymkode: 4612b...8c8
Anonym bruker Skrevet søndag kl 04:51 #7 Skrevet søndag kl 04:51 En av mange fordeler med å bo på et lite sted er at russetiden er ganske lik nå som den var da jeg var russ i 1990. Busser finnes ikke, det er som regel to-tre stk som har en gammel bil de ofrer til formålet, de reiser på ett landstreff og har ellers grisefest og russekro gjennom året. Av utstyr så har de fleste dress/selebukse og en genser, noen få har jakker. Den ene videregående skolen vi har, har ikke sett behovet for å regulere verken antrekk eller handlinger og konfliktnivået er lavt. Det finnes helt sikkert klikker og folk som føler seg utestengt, det klarer man vel aldri helt å unngå, men det er ikke satt slik i system som jeg opplever det er på større plasser. 17.mai frokost blir arrangert på skolen av lærere, da får man tørket opp de mest berusede og stablet dem på beina til barnetoget, ev puttet dem i en bil og kjørt dem hjem. Så jeg er ikke for å legge russetiden ned, men forbud mot buss er et bra, og nødvendig, tiltak. Å se at ungdommer setter seg i gjeld for å være den kule i 2 mnd er hjerteskjærende Anonymkode: d05e8...fc9
Anonym bruker Skrevet søndag kl 05:14 #8 Skrevet søndag kl 05:14 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): En av mange fordeler med å bo på et lite sted er at russetiden er ganske lik nå som den var da jeg var russ i 1990. Busser finnes ikke, det er som regel to-tre stk som har en gammel bil de ofrer til formålet, de reiser på ett landstreff og har ellers grisefest og russekro gjennom året. Av utstyr så har de fleste dress/selebukse og en genser, noen få har jakker. Den ene videregående skolen vi har, har ikke sett behovet for å regulere verken antrekk eller handlinger og konfliktnivået er lavt. Det finnes helt sikkert klikker og folk som føler seg utestengt, det klarer man vel aldri helt å unngå, men det er ikke satt slik i system som jeg opplever det er på større plasser. 17.mai frokost blir arrangert på skolen av lærere, da får man tørket opp de mest berusede og stablet dem på beina til barnetoget, ev puttet dem i en bil og kjørt dem hjem. Så jeg er ikke for å legge russetiden ned, men forbud mot buss er et bra, og nødvendig, tiltak. Å se at ungdommer setter seg i gjeld for å være den kule i 2 mnd er hjerteskjærende Anonymkode: d05e8...fc9 Setter de seg i gjeld eller hjelper mamma og pappa de med å betale? Anonymkode: 9fb23...3ab
prekæs Skrevet søndag kl 05:19 #9 Skrevet søndag kl 05:19 (endret) Russetiden tenker jeg er helt grei, men det er blitt en storindustri, som jeg tenker bare foreldrene kan være med å påvirke. Men det tar av helt. Virker som om mange tror at pengebruken settes i sammenheng med hvor gøy det skal bli. Russen har alltid blitt klaget på så lenge jeg kan huske (og det begynner å bli ganske lenge) Ser til stadighet klager fra folk som mener det ikke var sånn da de var unge, men selvsagt ble det det. Russetoget var aldri bra nok, russen oppførte seg dårlig, det var fyll osv osv for 40 år siden og. Endret søndag kl 05:20 av prekæs
Anonym bruker Skrevet søndag kl 05:33 #10 Skrevet søndag kl 05:33 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Setter de seg i gjeld eller hjelper mamma og pappa de med å betale? Anonymkode: 9fb23...3ab Begge deler er vel vanlig, etter hva jeg har skjønt. Ikke alle har foreldre som kan spytte inn beløp i hundretusen kroners klassen. Anonymkode: d05e8...fc9
gale damen Skrevet søndag kl 07:55 #11 Skrevet søndag kl 07:55 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Begge deler er vel vanlig, etter hva jeg har skjønt. Ikke alle har foreldre som kan spytte inn beløp i hundretusen kroners klassen. Anonymkode: d05e8...fc9 Kan? Her er det snakk om vil. Jeg vil ikke og har ikke spyttet lassevis av penger inn i et slikt prosjekt. Foreldre som bistår her, både som minibank og heiagjeng, er stokk dumme.
Anonym bruker Skrevet søndag kl 10:17 #12 Skrevet søndag kl 10:17 Da jeg var russ i år 2000, betalte vi 1000,- for maibilletten som det het da. Da fikk vi inngang på 16.mai kampen, 1-2 konserter på Samfundet. Vi hadde eget utested for de over 18 og vi kunne være på marinen natt til 17.mai. Klærne(en pakke med bukse, genser og lue og stæsj) kostet også ca. 1000,- Offisielle russåpning var 10.mai. med opplegg for all russ hver dag, en dag i fjæra, fotballkamp i dalen. Ikke var det planlagt i 1.klasse, men i 3.klasse. og gikk du studiespes(almenn) så var du rødruss, økonomi blåruss, yrkesfag svartruss og grønnruss var de som gikk på landbruksskole. Synes det var nok å feire ei uke. Anonymkode: 788c1...501
Anonym bruker Skrevet søndag kl 11:01 #13 Skrevet søndag kl 11:01 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Da jeg var russ i år 2000, betalte vi 1000,- for maibilletten som det het da. Da fikk vi inngang på 16.mai kampen, 1-2 konserter på Samfundet. Vi hadde eget utested for de over 18 og vi kunne være på marinen natt til 17.mai. Klærne(en pakke med bukse, genser og lue og stæsj) kostet også ca. 1000,- Offisielle russåpning var 10.mai. med opplegg for all russ hver dag, en dag i fjæra, fotballkamp i dalen. Ikke var det planlagt i 1.klasse, men i 3.klasse. og gikk du studiespes(almenn) så var du rødruss, økonomi blåruss, yrkesfag svartruss og grønnruss var de som gikk på landbruksskole. Synes det var nok å feire ei uke. Anonymkode: 788c1...501 Skulle vært sånn nå også. Så bortkastet å bruke så mye penger på en fylle fest som varer i flere uker Anonymkode: 9fb23...3ab
amandine Skrevet søndag kl 11:42 #14 Skrevet søndag kl 11:42 Altså, russebuss hadde vi da jeg var russ i 1989, vi hadde sinnsykt anlegg og var parkert på Tryvann for festing, det var stappfullt og full fyr i teltet da akkurat som nå. Det er utrolig mange kyr som har glemt at de selv var kalv! Største forskjellen var vel at vi hadde skikkelig musikk og ikke sånne kjipe russelåter, det var Dumdum Boys og Guns and Roses som gikk på repeat. Splitter pine og Paradise City langt å foretrekke.
Anonym bruker Skrevet søndag kl 11:57 #15 Skrevet søndag kl 11:57 amandine skrev (1 minutt siden): Altså, russebuss hadde vi da jeg var russ i 1989, vi hadde sinnsykt anlegg og var parkert på Tryvann for festing, det var stappfullt og full fyr i teltet da akkurat som nå. Det er utrolig mange kyr som har glemt at de selv var kalv! Største forskjellen var vel at vi hadde skikkelig musikk og ikke sånne kjipe russelåter, det var Dumdum Boys og Guns and Roses som gikk på repeat. Splitter pine og Paradise City langt å foretrekke. Jeg tror ikke det var vanlig med busser andre steder enn i Oslo den gangen. Jeg var russ på midten av nittitallet i Bergen. Her var det ingen busser, men det var ikke uvanlig at russ hadde bil. Den kjøpte man billig fra russekullet året før. Russ som hadde bil hadde 4-8 setere der intensjonen var å komme seg rundt til der russen festet og hjem igjen. Det var dårlig med sene busser i hverdagen den gangen så uten buss hadde man et problem. Bilen var billig, men godkjent i Norge, malt selv i riktig russefarge og malt en tekst/navn på med hvit maling. Lett å male over for de neste eierne om de var samme russefarge. Vi byttet på å være sjåfør så en måtte være edru. På landstreffet i vår del av landet var det mange russebiler. Dette fordi man kjørte dit selv og sov i setene i bilen for å spare penger. Det var bare et par russebusser og disse var Bærumsruss som hadde reist over fjellet. Anonymkode: e8efd...ab4
Anonym bruker Skrevet søndag kl 12:38 #16 Skrevet søndag kl 12:38 Jeg var russ i 1993 og da var det "landstreff", flere steder, jeg var på Hellerudsletta. Der spilte bl.a CC Cowboys. Det var kjempegøy, men øl var billigere enn melk i kiosken der og ei som gikk i paralellklassen min brakk ryggen da hun falt ned fra taket på en buss. Så det var busser den gangen også, men ikke så mange som nå. Vi hadde en ford transit, 8 seters. Malt for hånd i en rødfarge vi fikk av en pappa som drev gård, samme fargen som på skurtreskere og traktorer. Reklame og morsomheter malt på med hvitt. Festet og laget spetakkel gjorde vi, men vi hadde det så utrolig moro. Det unner jeg virkelig dagens ungdommer å ha også Men dagens ungdommer er liksom helt uten grenser, både pengebruk, anlegg og biler er størst mulig. Det brukes altfor mye penger på denne korte tiden. Jeg har en 07 datter, altså årets kull, og jeg blir stadig sjokkert over hvor mye idioti det er nå. Et eksempel. De får ikke velge russenavn selv, det velges og stemmes over av medruss. Mange navn er da valgt av ren ondskap og mobbing virker det som, gutter som velger vulgære navn på jenter og stemmer det frem f.eks. Var mange som var lei seg etter russedåpen på onsdag og aldri vil bruke russelua si. Anonymkode: 40f25...5cf
amandine Skrevet søndag kl 12:41 #17 Skrevet søndag kl 12:41 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Jeg tror ikke det var vanlig med busser andre steder enn i Oslo den gangen. Jeg var russ på midten av nittitallet i Bergen. Her var det ingen busser, men det var ikke uvanlig at russ hadde bil. Den kjøpte man billig fra russekullet året før. Russ som hadde bil hadde 4-8 setere der intensjonen var å komme seg rundt til der russen festet og hjem igjen. Det var dårlig med sene busser i hverdagen den gangen så uten buss hadde man et problem. Bilen var billig, men godkjent i Norge, malt selv i riktig russefarge og malt en tekst/navn på med hvit maling. Lett å male over for de neste eierne om de var samme russefarge. Vi byttet på å være sjåfør så en måtte være edru. På landstreffet i vår del av landet var det mange russebiler. Dette fordi man kjørte dit selv og sov i setene i bilen for å spare penger. Det var bare et par russebusser og disse var Bærumsruss som hadde reist over fjellet. Anonymkode: e8efd...ab4 Det var masse biler, også. Og alt var selvmalt i enten rødt eller blått. Med pensel😂
amandine Skrevet søndag kl 12:43 #18 Skrevet søndag kl 12:43 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg var russ i 1993 og da var det "landstreff", flere steder, jeg var på Hellerudsletta. Der spilte bl.a CC Cowboys. Det var kjempegøy, men øl var billigere enn melk i kiosken der og ei som gikk i paralellklassen min brakk ryggen da hun falt ned fra taket på en buss. Så det var busser den gangen også, men ikke så mange som nå. Vi hadde en ford transit, 8 seters. Malt for hånd i en rødfarge vi fikk av en pappa som drev gård, samme fargen som på skurtreskere og traktorer. Reklame og morsomheter malt på med hvitt. Festet og laget spetakkel gjorde vi, men vi hadde det så utrolig moro. Det unner jeg virkelig dagens ungdommer å ha også Men dagens ungdommer er liksom helt uten grenser, både pengebruk, anlegg og biler er størst mulig. Det brukes altfor mye penger på denne korte tiden. Jeg har en 07 datter, altså årets kull, og jeg blir stadig sjokkert over hvor mye idioti det er nå. Et eksempel. De får ikke velge russenavn selv, det velges og stemmes over av medruss. Mange navn er da valgt av ren ondskap og mobbing virker det som, gutter som velger vulgære navn på jenter og stemmer det frem f.eks. Var mange som var lei seg etter russedåpen på onsdag og aldri vil bruke russelua si. Anonymkode: 40f25...5cf Det er en råtten kultur. Jeg har ikke russ i år, og heldigvis for mine nervers del har mine barn vært roligere i russetiden enn deres mor var. Men det må jo være gøy! Ikke på andres bekostning, ikke mobbing, men bare uskyldig moro. Og å bruke millioner på busser? Det er jo helt vilt.
Anonym bruker Skrevet søndag kl 13:04 #19 Skrevet søndag kl 13:04 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Jeg har en 07 datter, altså årets kull, og jeg blir stadig sjokkert over hvor mye idioti det er nå. Et eksempel. De får ikke velge russenavn selv, det velges og stemmes over av medruss. Mange navn er da valgt av ren ondskap og mobbing virker det som, gutter som velger vulgære navn på jenter og stemmer det frem f.eks. Var mange som var lei seg etter russedåpen på onsdag og aldri vil bruke russelua si. Anonymkode: 40f25...5cf Jeg forstår ikke hvor de lærer å være så ondskapsfulle mot andre, at det er ingen av de som tenker at dette ikke er greit. Anonymkode: 4612b...8c8
Anonym bruker Skrevet søndag kl 13:11 #20 Skrevet søndag kl 13:11 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg forstår ikke hvor de lærer å være så ondskapsfulle mot andre, at det er ingen av de som tenker at dette ikke er greit. Anonymkode: 4612b...8c8 Tro meg, det er veldig mange som ikke synes det er greit, men den kjernen som bestemmer er knallhard, og ingen vil liksom falle ut med "the leader of the pack". Denne måten å velge russenavn på har vart en stund da, du får bare tildelt et navn uten å ha noe å si selv. Det er sikkert greit for de som får akseptable navn, men det er dessverre en god del som får navn de er direkte misfornøyd med. Datteren min fortalte om jenter som hadde fått navn som sa de var lett på tråden, gutter som hadde fått navn som gjorde narr av utseende deres osv Det er jo rett og slett mobbing, og det er utrolig vanskelig å bli kvitt... Anonymkode: 40f25...5cf
Anonym bruker Skrevet søndag kl 13:54 #21 Skrevet søndag kl 13:54 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Tro meg, det er veldig mange som ikke synes det er greit, men den kjernen som bestemmer er knallhard, og ingen vil liksom falle ut med "the leader of the pack". Denne måten å velge russenavn på har vart en stund da, du får bare tildelt et navn uten å ha noe å si selv. Det er sikkert greit for de som får akseptable navn, men det er dessverre en god del som får navn de er direkte misfornøyd med. Datteren min fortalte om jenter som hadde fått navn som sa de var lett på tråden, gutter som hadde fått navn som gjorde narr av utseende deres osv Det er jo rett og slett mobbing, og det er utrolig vanskelig å bli kvitt... Anonymkode: 40f25...5cf Det er jo ikke greit i det hele tatt Anonymkode: 9fb23...3ab
Anonym bruker Skrevet mandag kl 05:51 #22 Skrevet mandag kl 05:51 amandine skrev (18 timer siden): Altså, russebuss hadde vi da jeg var russ i 1989, vi hadde sinnsykt anlegg og var parkert på Tryvann for festing, det var stappfullt og full fyr i teltet da akkurat som nå. Det er utrolig mange kyr som har glemt at de selv var kalv! Største forskjellen var vel at vi hadde skikkelig musikk og ikke sånne kjipe russelåter, det var Dumdum Boys og Guns and Roses som gikk på repeat. Splitter pine og Paradise City langt å foretrekke. Problemet er jo ikke at de fester. Problemet er at det er en kultur som aktivt utestenger. Og ikke bare for siste tiden i vg3, men hele videregående. Hvis du ikke får innpass i en russegruppe, så er du persona non grata i 3 hele år. Datteren min vurdere nå om hun orker å fullføre videregående, orker å utsette seg for dette et helt år til. Utrolig trist 😔. Det ble nok ekstra tydelig i går, med alle frokoster og fester som pågikk, som hun fulgte på snap mens hun selv satt hjemme med oss, pyntet til fest. Anonymkode: 70126...187
Anonym bruker Skrevet mandag kl 06:40 #23 Skrevet mandag kl 06:40 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Problemet er jo ikke at de fester. Problemet er at det er en kultur som aktivt utestenger. Og ikke bare for siste tiden i vg3, men hele videregående. Hvis du ikke får innpass i en russegruppe, så er du persona non grata i 3 hele år. Datteren min vurdere nå om hun orker å fullføre videregående, orker å utsette seg for dette et helt år til. Utrolig trist 😔. Det ble nok ekstra tydelig i går, med alle frokoster og fester som pågikk, som hun fulgte på snap mens hun selv satt hjemme med oss, pyntet til fest. Anonymkode: 70126...187 Det er helt vannvittig hvordan de styrer. På russekroene i høst hvor de leide lokaler og vakter, hadde 2-300 gjester osv kunne russ svarteliste andre russ. Vaktene satt med lister over russ som var svartelistet og da ikke skulle slippes inn. Og det var ikke folk som drev med stoff, sloss på fest e.l., det trengte ikke være noen grunn. Datteren min opplevde å bli svartelistet av en jente hun hadde null kontakt med, de gikk hver sine linjer, hadde hver sine vennegjenger. Men denne andre jenta "hadde ikke likt personligheten til x (datteren min) på ungdomsskolen". Anonymkode: 40f25...5cf
Anonym bruker Skrevet mandag kl 06:49 #24 Skrevet mandag kl 06:49 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Problemet er jo ikke at de fester. Problemet er at det er en kultur som aktivt utestenger. Og ikke bare for siste tiden i vg3, men hele videregående. Hvis du ikke får innpass i en russegruppe, så er du persona non grata i 3 hele år. Datteren min vurdere nå om hun orker å fullføre videregående, orker å utsette seg for dette et helt år til. Utrolig trist 😔. Det ble nok ekstra tydelig i går, med alle frokoster og fester som pågikk, som hun fulgte på snap mens hun selv satt hjemme med oss, pyntet til fest. Anonymkode: 70126...187 Jeg lurer litt på hvor samvittigheten er. Ikke bare til de som utestenger, men til alle rundt som muliggjør dette. De er såpass gamle at de i alle fall burde vite hva utestenging er og hva den gjør med folk. Og selv om de passerer 18 i løpet av vgs synes jeg absolutt foreldrene burde følge litt med. Det er så lett å tenke at det er noen andre sitt problem og dermed blir man en del av problemet selv. For noen år siden var det en jente som opplevde dette. Hun endte opp med å lage sin egen gruppe av andre som led samme skjebne. Etterpå dro hun rundt på vgs og holdt foredrag om dette. Kanskje dere kan ta kontakt med henne for tips? Anonymkode: e8efd...ab4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå