Anonym bruker Skrevet lørdag kl 07:06 #1 Skrevet lørdag kl 07:06 Jeg har tre store urner å plante i, og hater hagearbeid og planter, egentlig, vil bare ha noe pent. Hva er den lureste kombinasjonen av sommerblomster i krukkene da? Vil ha lite stell, helst kun vanning, har hatt sånne prestekrageliknendne som må tas vekk visne blomster på i eininga. Tenker to-tre planter i hver. Jeg vet det må.være folk her som forstår en enkel sjel som aldri kommer til å legge sjelen i utearbeid, men vil ha det pent. De får mye sol, om det har noe å si. Og jeg vil ha blomster som kan kastes etter sesongen når urnene ryddes inn. Hjelp? Anonymkode: 62448...05e
Himmel og hav Skrevet lørdag kl 09:17 #2 Skrevet lørdag kl 09:17 (endret) Først og fremst: Alt trenger gjødsel i tillegg til vann og sommerblomster trenger mye for de skal vokse og blomstre og gjøre alt på kort tid. Du kan kjøpe langtidsgjødsel som du drysser på eller du kan vanne med flytende gjødsel en gang i uka, men om du vil ha frodig blomstring så holder det ikke med vann, de må også få mat. Blomster som ikke krever noe stell med som allikevel ser lekre ut: Femtunge, finnes i lilla, rosa og hvit Million bells, finnes i massevis av farger Silver falls, blomstrer ikke, men henger ned og er lekker om du har urner med litt høyde på Japansk myrt Eføy, egentlig en staude, men den er lekker å ha i bunnen i ei krukke. Lobelia Alle disse plantene er enten hengende eller lave. Jeg kommer ikke på noe i farta som det er litt høyde på som ikke krever noe kniping eller stell. Det nærmeste må være bidens eller salvia farinacea, ev en sommergeorgine, men da kan det hende at du må klippe av en stilk eller fem i løpet av sommeren om du vil at de skal fortsette å blomstre. Jeg vet ikke hvor store pottene dine er, men sommerblomster kan du sette litt tett. Da ser det frodigere ut med en gang. I krukker med 30 cm i diameter har jeg tre eller fire. Gjerne en høy, to lavere og en hengende. Slå deg løs med farger og fasonger. På magisk vis blir det meste pent sammen når det gjelder blomster . Endret lørdag kl 09:18 av Himmel og hav Skrivefeil
Anonym bruker Skrevet søndag kl 05:32 #3 Skrevet søndag kl 05:32 Himmel og hav skrev (20 timer siden): Først og fremst: Alt trenger gjødsel i tillegg til vann og sommerblomster trenger mye for de skal vokse og blomstre og gjøre alt på kort tid. Du kan kjøpe langtidsgjødsel som du drysser på eller du kan vanne med flytende gjødsel en gang i uka, men om du vil ha frodig blomstring så holder det ikke med vann, de må også få mat. Blomster som ikke krever noe stell med som allikevel ser lekre ut: Femtunge, finnes i lilla, rosa og hvit Million bells, finnes i massevis av farger Silver falls, blomstrer ikke, men henger ned og er lekker om du har urner med litt høyde på Japansk myrt Eføy, egentlig en staude, men den er lekker å ha i bunnen i ei krukke. Lobelia Alle disse plantene er enten hengende eller lave. Jeg kommer ikke på noe i farta som det er litt høyde på som ikke krever noe kniping eller stell. Det nærmeste må være bidens eller salvia farinacea, ev en sommergeorgine, men da kan det hende at du må klippe av en stilk eller fem i løpet av sommeren om du vil at de skal fortsette å blomstre. Jeg vet ikke hvor store pottene dine er, men sommerblomster kan du sette litt tett. Da ser det frodigere ut med en gang. I krukker med 30 cm i diameter har jeg tre eller fire. Gjerne en høy, to lavere og en hengende. Slå deg løs med farger og fasonger. På magisk vis blir det meste pent sammen når det gjelder blomster . Tusen takk for langt og godt svar. Skal faktisk printe det ut og ha det med til Plantasjen i dag. Et spørsmål: med langtids gjødsel holder det med én runde på sommeren? Anonymkode: 62448...05e
prekæs Skrevet søndag kl 05:55 #4 Skrevet søndag kl 05:55 Har veldig sansen for begonia. Vanlig rød. Så den i rabatter i sør-Europa tidlig sommer og ble frelst. Kjøpte en og satt i potte. Ble større og større, trengte ikke plukkes rene for visne blomster og sto til frosten kom. De brukes ofte på kirkegårder her i landet. Bruk store nok potter.
Himmel og hav Skrevet søndag kl 11:00 #5 Skrevet søndag kl 11:00 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Tusen takk for langt og godt svar. Skal faktisk printe det ut og ha det med til Plantasjen i dag. Et spørsmål: med langtids gjødsel holder det med én runde på sommeren? Anonymkode: 62448...05e Nei, jeg ville tatt oftere. Sommerblomster trenger mye. En gang i måneden, kanskje? Plantasjen har en boks med mangefarga kuler i som er helt grei.
Anonym bruker Skrevet 19 timer siden #6 Skrevet 19 timer siden Himmel og hav skrev (På 9.5.2026 den 11.17): Først og fremst: Alt trenger gjødsel i tillegg til vann og sommerblomster trenger mye for de skal vokse og blomstre og gjøre alt på kort tid. Du kan kjøpe langtidsgjødsel som du drysser på eller du kan vanne med flytende gjødsel en gang i uka, men om du vil ha frodig blomstring så holder det ikke med vann, de må også få mat. Blomster som ikke krever noe stell med som allikevel ser lekre ut: Femtunge, finnes i lilla, rosa og hvit Million bells, finnes i massevis av farger Silver falls, blomstrer ikke, men henger ned og er lekker om du har urner med litt høyde på Japansk myrt Eføy, egentlig en staude, men den er lekker å ha i bunnen i ei krukke. Lobelia Alle disse plantene er enten hengende eller lave. Jeg kommer ikke på noe i farta som det er litt høyde på som ikke krever noe kniping eller stell. Det nærmeste må være bidens eller salvia farinacea, ev en sommergeorgine, men da kan det hende at du må klippe av en stilk eller fem i løpet av sommeren om du vil at de skal fortsette å blomstre. Jeg vet ikke hvor store pottene dine er, men sommerblomster kan du sette litt tett. Da ser det frodigere ut med en gang. I krukker med 30 cm i diameter har jeg tre eller fire. Gjerne en høy, to lavere og en hengende. Slå deg løs med farger og fasonger. På magisk vis blir det meste pent sammen når det gjelder blomster . Dette var til hjelp for flere med svarte fingre ❤️ TAKK Anonymkode: fd4cd...42b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå