Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt i tenårene. Her er noen endringer den siste tiden som det ikke var med eldre søsken og andre tenåringer jeg kjenner. Det er jo vanlig at tenåringer ikke hører helt etter, får med seg halve setninger og dermed misforstå osv. Her er det litt annerledes. Der er som om han hele tiden mister kontekst (noe han ikke har gjort før). Så når noen gir beskjeder eller bruker referanser som er kontekstavhengig så forstår han det ikke. Litt banalt og ikke ekte eksempler (bare for å illustrere) så kan f.eks. mattelæreren si at "vi møtes i klasserommet om 10 minutter" for de skal ha en ekstra matteundervisning. Resten av klassen møter i rommet de alltid har matte i, mens tenåringen kan lure på hvilket rom det er (om det er hovedrommet til klassen, rommet de nettopp hadde spansk i, osv og komme for sent fordi han dro til hovedrommet først og ventet utenfor uten å reagere på at det ikke var noen andre der). Han kan sitte i en samtale med en lærer og andre elever der de snakker om verb på engelsk. De kan ha snakket om dette lenge uten å snakke om andre ting. Og så kan læreren spørre om de har noen verb de synes er vanskelige og så svarer resten eksempler på engelske verb, mens han svarer et verb på norsk som han synes er vanskelig uten å tenke over at nå snakket de om engelske verb. De kan planlegge et eksperiment de skal gjøre om en halvtime. Og liste opp utstyr og fordele hvem som skal ha med hva. Alle andre har med sitt, mens han tropper opp uten sitt utstyr for han tenkte det var til eksperimentet neste uke (som omhandler noe helt annet og som de ikke har snakket om, men der hans utstyr også passer inn). 

Siden han mister begrepet om kontekst så kan han ha et kontekstskifte uten å informere de andre. Så det han sier blir plassert inn i den konteksten alle andre er i og som da egentlig er feil. Eller han kan gjøre endring på en siste oppgave i en rekke og forvente at alle andre vet hvilke oppgaver som kommer før dette og hvilken implikasjon det har. Når de ikke er i samme konteksten så blir jo ikke dette håndtert slik han forventer.

Plutselig må vi endre måten vi snakker til han på, være mye tydeligere, forklare mer (av ting vi tidligere ikke trengte å forklare). Være tydelig i referansene f.eks. si matterommet, engelske verb osv. Det blir veldig mye info som må gjentas hele tiden når han ikke holder på kontekst.  Vi må spørre mer rundt info han gir oss. Viktige beskjeder har vi begynt å gi skriftlig osv. 

Bortsett fra dette er han en helt vanlig tenåring og har mange venner. Han gjør det greit på skolen og fritidsaktiviteter. Tenåringen blir jo litt frustrert av dette selv; både av misforståelser og at folk rundt han begynner å forklare mer og i enkelte situasjoner er overtydelige. Og som den tenåringen han er, er han som regel overbevist om at det er alle andre som er blitt teite.

Vet at hjernen er under ommøblering, men denne varianten har jeg ikke vært borti før. En ting er jo hva vi tett på kan gjøre, men andre relasjoner oppdager det gjerne ikke. Dette var banale eksempler, men han misforstår alle typer info inkludert veldig viktige der det ikke går å fikse/omgjøre etterpå. Noen andre som kjenner til tenåringer som har sporet litt av språklig/kontekstmessige? Noen tips til hvordan hverdagen deres kan bli bedre?

Anonymkode: 2acd6...c14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som han mister fokus midt i samtalen?

Jeg har en 17 åring med ADHD, så det var den sammenligningen jeg så. Hun er fullstendig klar over problenet selv da, og sier i fra når det skjer. Så nærmest daglig sier hun ting som; Nå glemte jeg å høre etter... Hun kan si det midt i en samtale, fordi hun mister fokus. Da må vi gjenta siste setningen i samtalen.

Vi som kjenner henne ser jo når det skjer også, samtidig som hun konsentrerer seg for at det ikke skal skje på f.eks skolen.

Så hun klarer seg greit.

Hvor gammel er sønnen din? Vil tro det er forskjell på hvor fokusert gutter er midt i pubertet og alt som skjer i kropp og sinn, samtidig som han kanskje ikke er gammel nok til å se at problemet ligger hos han selv?

For jeg mener ikke å si at sønnen din har ADHD, bare at jeg kjenner igjen dette med at tenåringer mister fokus et øyeblikk eller tre midt i en samtale.

Anonymkode: 08e1f...b98

Skrevet

Testet hørsel i det siste?

Anonymkode: 30dbe...0dc

Skrevet

Hvor lenge har det pågått?

Sover og spiser han som tidligere?

Anonymkode: 94e69...2b1

Skrevet

Jeg tenker også hørselen. Hva som er i veien med det mennesket som ikke forsto det spørsmålet tror jeg også misforstår kontekst 😅.

Anonymkode: 07845...854

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg tenker også hørselen. Hva som er i veien med det mennesket som ikke forsto det spørsmålet tror jeg også misforstår kontekst 😅.

Anonymkode: 07845...854

Jeg som foreslo det er hørselshemmet selv, kjenner meg igjen i denne sønnen (og det er ikke første gang jeg blir kalt idiot).

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg som foreslo det er hørselshemmet selv, kjenner meg igjen i denne sønnen (og det er ikke første gang jeg blir kalt idiot).

♥️

Anonymkode: 768a8...ca4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...