Anonym bruker Skrevet 6. mai #1 Skrevet 6. mai Får konfirmanten deres bruke pengene de får som de vil eller har dere satt noen grenser/regler? Vi har sagt at hun får lov å kjøpe dyr veske som hun har veldig lyst på men resten må hun spare Anonymkode: afca3...211
Anonym bruker Skrevet 6. mai #2 Skrevet 6. mai For våre så kom noen av gavene med føringer. Det besteforeldrene hadde spart til dem var øremerket sertifikat, utdanning eller bolig, og det gikk rett på høyrentekonto. Det var konfirmantene helt enige i. Av resten fikk de kjøpe seg ny mobil og PC og resten sparte de til de trengte de til noe. De var og er fornuftige med penger. De har begge venner som fikk disponere fritt uten noen råd fra foreldrene, og en av dem blåste 40 000,- på ei uke på merkeklær som han vokste ut av på noen måneder, og angret i etterkant. Jeg tror det er klokt å snakke litt om dette før ungene står der med mer penger mellom hendene enn de noen gang har hatt. Anonymkode: 1e2ef...397
Anonym bruker Skrevet 6. mai #3 Skrevet 6. mai Hun vil få noe hun kan bruke selv, og mye går på sparing. Det er tross alt det en konfirmasjon handler om. En konfirmasjon er en markering av overgangen fra barn til voksen, og historisk er gavene ment som en hjelp inn i voksen livet. Anonymkode: d8824...821
sug lut Skrevet 6. mai #5 Skrevet 6. mai Her er ikke gavene så store pengesummer at de ikke kan disponere dem selv. De fleste gavene har mening, ikke pengeverdi.
Anonym bruker Skrevet 6. mai #6 Skrevet 6. mai De fikk bruke 10 000 på det de ønsket, resten måtte spares. Så det ble ca 40 000 til sparing. Anonymkode: 52b44...a38
Anonym bruker Skrevet 6. mai #7 Skrevet 6. mai Hun får beholde ca 10%, resten spares til lappen. Det er uaktuelt å gi en 14-åring tilgang til titusener av kroner. Man kan gjerne argumentere med at de må lære å styre seg, men vi har i hvert fall ikke økonomi til å gamble på at det går bra (hilsen hun som fikk skusle vekk 20 000 fordi mamma var redd for at jeg skulle kjøpe moped, og samtidig var ute av stand til å si nei og bare låse pengene på konto). Jeg er flink med økonomi nå, men ikke da jeg var ung og dum. Jeg forklarer ungene masse om økonomi, men frem til frontallappen er ferdig utviklet stoler jeg ikke helt på impulskontrollen. Anonymkode: 5c9a8...7ed
Anonym bruker Skrevet 6. mai #8 Skrevet 6. mai De har egentlig brukt pengene som de vil, men vi har jo hatt samtaler om dette og de har lagt en plan. De to eldste (gutter) kjøpte seg stasjonær pc etter konfirmasjonen og sparte resten til lett motorsykkel. Yngste (jente) kjøpte seg en koffert etter konfirmasjonen og bruke litt på sommerklær, resten ble spart til lett motorsykkel. De to eldste solgte motorsykler igjen da de kjøpte bil, yngste er 17 år og kjører motorsykkel hver dag. Vi har ikke så stor familie, og heller ikke tradisjon for så store pengegaver, så de fikk ca 30.000 kr. Anonymkode: 2a76f...a45
Anonym bruker Skrevet 6. mai #9 Skrevet 6. mai Min sønn har satt pengene av til å ta sertifikatet på bil. Anonymkode: cf4ee...f4c
Anonym bruker Skrevet 6. mai #10 Skrevet 6. mai Vi la ingen føringer, men hun ønsket å spare og har enda ikke brukt noe nå to år senere. Lillebror skal konfirmeres neste år, og tipper han også sparer. Han er av typen som helst vil ha gaver og lommepenger plassert rett inn i fond. Anonymkode: 9263d...514
Anonym bruker Skrevet 6. mai #11 Skrevet 6. mai Rett etter konfirmasjon er det tradisjon at de reiser til byen for å gå på tivoli og shoppe, så de brukte vel ca 4-5 tusen på det, resten gikk til sparing. Anonymkode: a69f5...f79
Anonym bruker Skrevet 7. mai #12 Skrevet 7. mai Overhodet ikke! Han fikk nesten 50.000 kr så det hadde vært uaktuelt at han fikk sløse vekk så mye. 30.000 kr er satt i fond,litt på en annen sparekonto som er lettere tilgjengelig,å en del fikk han bruke fritt. Anonymkode: 17cab...2db
Anonym bruker Skrevet 7. mai #13 Skrevet 7. mai Begge mine måtte sette mesteparten av pengene inn på sparekonto. Der sto allerede litt oppsparte penger de hadde fått i julegaver osv. For eldstemann holdt det mer eller mindre til sertifikat, minstemann er i gang med kjøretimer nå og jeg håper det holder. Det var uaktuelt for meg at ungene skulle sløse vekk titusener på tull og tøys. Konfirmanter er barn, de forstår ikke helt hva penger er verdt og trenger veiledning. Begge to har i ettertid vært glad for at jeg tok styringen. Anonymkode: 60f97...9c0
Anonym bruker Skrevet 7. mai #14 Skrevet 7. mai Anonym bruker skrev (10 timer siden): Hun får beholde ca 10%, resten spares til lappen. Det er uaktuelt å gi en 14-åring tilgang til titusener av kroner. Man kan gjerne argumentere med at de må lære å styre seg, men vi har i hvert fall ikke økonomi til å gamble på at det går bra (hilsen hun som fikk skusle vekk 20 000 fordi mamma var redd for at jeg skulle kjøpe moped, og samtidig var ute av stand til å si nei og bare låse pengene på konto). Jeg er flink med økonomi nå, men ikke da jeg var ung og dum. Jeg forklarer ungene masse om økonomi, men frem til frontallappen er ferdig utviklet stoler jeg ikke helt på impulskontrollen. Anonymkode: 5c9a8...7ed Jeg må si Jeg skjønner ikke hva du mener med at dere ikke har råd til å gamle på at det går bra. Dere tapere jo ikke noe på det uansett hva hn velger å bruke pengene på Anonymkode: 42533...74f
prekæs Skrevet 7. mai #15 Skrevet 7. mai Ville forsøkt å legge noen føringer ja, men vet tildels av erfaring at det ikke er like lett.
Anonym bruker Skrevet 7. mai #16 Skrevet 7. mai Har satt mesteparten over i andre sparekontoer, så det er uaktuelt å bruke desse pengene bare på tull! Anonymkode: 969d0...c9b
MissSaigon Skrevet 7. mai #17 Skrevet 7. mai Vi diskuterte oss frem til en passe sum å bruke, jeg husker selv den følelsen av å være rik De fikk ganske store pengesummer av besteforeldre og de var de enige om skulle settes til sparing, så det endte vel med at de brukte rundt 4-5000 kr på ting de ønsket seg.
Anonym bruker Skrevet 7. mai #18 Skrevet 7. mai prekæs skrev (35 minutter siden): Ville forsøkt å legge noen føringer ja, men vet tildels av erfaring at det ikke er like lett. Har mye med oppdragelse å gjøre. Anonymkode: cf4ee...f4c
Anonym bruker Skrevet 7. mai #19 Skrevet 7. mai De fikk sløse bort 5000 kroner, resten skulle spares. Nå er minste konfirmant om 2 år, regner med han får omtrent samme sum i gaver siden familien er den samme. Anonymkode: 4380f...682
Anonym bruker Skrevet 7. mai #20 Skrevet 7. mai Anonym bruker skrev (21 timer siden): Rett etter konfirmasjon er det tradisjon at de reiser til byen for å gå på tivoli og shoppe, så de brukte vel ca 4-5 tusen på det, resten gikk til sparing. Anonymkode: a69f5...f79 Anonym bruker skrev (9 timer siden): De fikk sløse bort 5000 kroner, resten skulle spares. Nå er minste konfirmant om 2 år, regner med han får omtrent samme sum i gaver siden familien er den samme. Anonymkode: 4380f...682 Det er noe av det verste jeg har hørt. Glad jeg aldri hr opplevd dette med de jeg har vært i konfirmasjon til. Anonymkode: 53425...e63
Anonym bruker Skrevet 7. mai #21 Skrevet 7. mai Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Det er noe av det verste jeg har hørt. Glad jeg aldri hr opplevd dette med de jeg har vært i konfirmasjon til. Anonymkode: 53425...e63 Hva er så fælt med dette? Anonymkode: 61d13...89b
Anonym bruker Skrevet 7. mai #22 Skrevet 7. mai Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Hva er så fælt med dette? Anonymkode: 61d13...89b Lov å sløse pengene man får? Jeg syns det er fælt. Vi har det altså så godt i dette landet at noen bortskjemte kan svi av flere tusen på tull. Anonymkode: 53425...e63
Anonym bruker Skrevet 7. mai #23 Skrevet 7. mai Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Lov å sløse pengene man får? Jeg syns det er fælt. Vi har det altså så godt i dette landet at noen bortskjemte kan svi av flere tusen på tull. Anonymkode: 53425...e63 Så du mener en 15 åring som får masse penger i gave ikke skal få kjøpe seg noen ting? Det er gaver til tenåringen, ikke til foreldrene. Og en ny-rik 15 åring vil selvfølgelig ønske å bruke noen av pengene... Anonymkode: 2a76f...a45
Anonym bruker Skrevet 7. mai #24 Skrevet 7. mai Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Lov å sløse pengene man får? Jeg syns det er fælt. Vi har det altså så godt i dette landet at noen bortskjemte kan svi av flere tusen på tull. Anonymkode: 53425...e63 Var veldig sagt at de bare fikk bruke en liten del av pengene de fikk? Anonymkode: 61d13...89b
Anonym bruker Skrevet 7. mai #25 Skrevet 7. mai Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Så du mener en 15 åring som får masse penger i gave ikke skal få kjøpe seg noen ting? Det er gaver til tenåringen, ikke til foreldrene. Og en ny-rik 15 åring vil selvfølgelig ønske å bruke noen av pengene... Anonymkode: 2a76f...a45 Husker fortsatt følelsen nesten 30 år etter, hvor gøy det var å dra til byen å handle for 2000 kr som jeg fikk lov å bruke av konf pengene😊 Anonymkode: 61d13...89b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå