Gå til innhold

Tror du på det gode i mennesket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror du mennesket er grunnleggende godt og dermed at alle kan finne tilbake dit?

Anonymkode: fa5d5...6c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei

Anonymkode: be424...5be

Skrevet

Jeg tror det er noe godt og noe ondt i absolutt alle mennesker, og at de fleste av oss har en overvekt av godhet.

Anonymkode: a4a5c...2d5

Skrevet

Allah har skapt oss alle som gode mennesker. Men noen velger å være onde likevel.

Anonymkode: 0fa8f...d51

Skrevet

Selvfølgelig. Kjenner mange mennesker, og de er alle gode. 

Anonymkode: ff8df...972

Skrevet

Jeg tror mennesket er født godt, men på grunn av arv, miljø og etter hvert egne mindre gode valg, så får det onde vokse i oss, i større og mindre grad. 

Anonymkode: 385d7...13c

Skrevet

Nei. Det finnes mange utspekulerte mennesker. Det finnes få tvers gjennom gode personer, men det var flere før. 

Anonymkode: 52d43...c2b

Skrevet

Ja, de aler fleste er jevnt over gode mennesker som ikke ønsker å skade andre. Mange kan være egoistiske, men det er ikke direkte onskap. Jeg vet at det går folk blandt oss som ikke har noen skrupler når det kommer til å skade andre.

De aller fleste av oss befinnes seg et sted midt i skalaen, men både gode og dårlige sider.

Anonymkode: c7ff0...a2a

Skrevet

Jeg tenker at vi alle gjør det beste ut fra de forutsetningene vi har. Jeg har til gode å møte en person jeg ikke finner noe sympatisk ved om jeg virkelig gir dem en sjanse. Jeg tror også at de aller fleste vokser på å bli møtt med positive forventninger. Så finnes det selvfølgelig masser av folk som gjør onde ting, folk med liten evne til å forstå andres behov, og som veier egne behov tyngst hver gang det kniper. Jeg tror allikevel at folk flest er gode. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror det er noe godt og noe ondt i absolutt alle mennesker, og at de fleste av oss har en overvekt av godhet.

Anonymkode: a4a5c...2d5

Enig

Anonymkode: 27d08...b7c

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Nei. Det finnes mange utspekulerte mennesker. Det finnes få tvers gjennom gode personer, men det var flere før

Anonymkode: 52d43...c2b

Dette svaret likte jeg, spesielt det siste.

Alle har vel godt og ondt i seg. Jeg tror også at vi alle har et sterkt ønske om å velge det gode. Kanskje spesielt fordi det gjør så godt å være god med noen, aldri det motsatte.

Jeg tror også det var flere gode mennesker før, flere naturlig gode mennesker. Fordi vi var mer ydmyke, vi følte vi måtte være god. 
I dag er godhet mer bevisst og motivert av at det lønner seg. Utspekulert altså.

At det var mer godhet i oss før tror jeg skyldes samfunnet vi lever i. Samfunnet har tatt over ansvaret for å ta vare på andre, å være god. Da kan vi tenke mer på oss selv, fordi vi har staten som skal ta vare på andre. Det er ganske trist synes jeg. For staten er ikke til å stole på, staten er noe helt annet enn et samvittighetsfullt menneske.

Anonymkode: d3616...39b

Skrevet

Di aller fleste er gode vanlige mennesker men det å kalle folk onde tror jeg mange overdriver den betegnelsen i dag 

Anonymkode: fbe8c...18b

Skrevet

Definitivt ikke 

Anonymkode: a3927...a1d

Skrevet

Jeg tror absolutt på det gode i mennesket, i de aller fleste av oss. Men jeg er absolutt åpen for at det finnes noen ordentlig onde jævler blant oss, også, og ikke 10 ville hester kan overbevise meg om noe annet.

Skrevet

Jeg tror det er noe godt i alle og at de aller fleste mennesker er gode og vil godt. Så tror jeg også at det er mange ulike årsaker til at mennesker gjør ondt og at det ikke nødvendigvis er det samme som at de er onde. Jeg tviler ikke på at det også finnes noen som er nesten bare onde, men jeg har vondt får å se for meg at de er født sånn. De er nok, på lik linje med gode mennesker, et resultat av det livet har gitt dem. 

Skrevet

Overhodet ikke!

Anonymkode: 88504...f2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...