Anonym bruker Skrevet 2. mai #1 Skrevet 2. mai Jeg begynte i februar et «nytt og bedre liv» med å kutte ut snop og usunn mat i ukedagene samt gå mer tur. Jeg er nokså overvektig og har siden da gått ned 15 kilo (mye igjen). Men de siste ukene har det stoppet helt selv om jeg føler jeg gjør det samme. Jeg er i overgangsalder og hører at man omtrent ikke greier gå ned da men jeg håpte jeg var i god gang. Det har skjedd mye privat de siste ukene med dødsfall og alt det fører med seg men jeg syns likevel jeg har greid å opprettholde det jeg startet. Men likevel 0 ned. Noen som har tips? Anonymkode: f5b41...ebc
Anonym bruker Skrevet 2. mai #2 Skrevet 2. mai Det er veldig vanlig med vektplatå når man har gått ned en del, de kan vare en stund. Du har gjort en god jobb, men du må kanskje endre litt på noen ting for å gå videre. Anonymkode: e30e2...4cc
Anonym bruker Skrevet 2. mai #3 Skrevet 2. mai Husk å spise mye proteiner tidlig på dagen, og nok proteiner daglig. Drikk mye vann. Og sov nok. Lykke til! Anonymkode: fb53f...16f
Anonym bruker Skrevet 2. mai #4 Skrevet 2. mai Gjør alltid det, det bare stopper. Merkelig, derfor gir jeg fullstendig f. Lever bare én gang, orker ikke styre og ballere for ingenting. Spis og kos deg, gi f i vekta. Anonymkode: 095fb...652
Anonym bruker Skrevet 2. mai #5 Skrevet 2. mai Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Gjør alltid det, det bare stopper. Merkelig, derfor gir jeg fullstendig f. Lever bare én gang, orker ikke styre og ballere for ingenting. Spis og kos deg, gi f i vekta. Anonymkode: 095fb...652 Det frister 😅. Men kroppen har ikke godt av å bære på dette og jeg elsker egentlig å gå i fjellet men det går ikke lengre med denne kroppen. Vil gjerne være en sprek pensjonist på sikt og ikke minst slippe å handle i stor størrelse butikker så derfor MÅ jeg endre meg. HI Anonymkode: f5b41...ebc
Anonym bruker Skrevet 2. mai #6 Skrevet 2. mai Du må justere litt. Du har gått ned 15 kg og vært kjempeflink, men en kropp som veier 15 kg mindre trenger mindre energi enn før. På toppen av det hele justerer kroppen seg etter å ha ligget i kaloriunderskudd over tid, senker forbrenningen bl.a. Så du kan ikke fortsette som før og fortsette å gå ned. Du må akseptere at det er vektplatåer innimellom, det er justeringer kroppen gjør og betyr bare at den fungerer akkurat som den skal. Så må du justere inntaket litt. Spis litt annerledes, til litt andre tider osv. Ikke la kroppen bli for vant til et mønster, sjokker den litt. Google etter mat med mye volum og lite kalorier. Ikke gi opp. Selv har jeg gått ned 25 kg på et år, og vet av egen erfaring at man ikke bare kan fortsette som før, man må justere underveis. Platåene går over, plutselig er det nedgang. Anonymkode: d32e0...ca6
Anonym bruker Skrevet 4. mai #7 Skrevet 4. mai Anonym bruker skrev (På 2.5.2026 den 15.21): Jeg begynte i februar et «nytt og bedre liv» med å kutte ut snop og usunn mat i ukedagene samt gå mer tur. Jeg er nokså overvektig og har siden da gått ned 15 kilo (mye igjen). Men de siste ukene har det stoppet helt selv om jeg føler jeg gjør det samme. Jeg er i overgangsalder og hører at man omtrent ikke greier gå ned da men jeg håpte jeg var i god gang. Det har skjedd mye privat de siste ukene med dødsfall og alt det fører med seg men jeg syns likevel jeg har greid å opprettholde det jeg startet. Men likevel 0 ned. Noen som har tips? Anonymkode: f5b41...ebc Jeg tror svaret ligger i det at det har skjedd mye privat siste ukene og også at du har opplevd et nært dødsfall. Noen kropper reagerer på stress mer enn andre, og hvordan man reagerer er også individuelt. Når jeg opplever visse typer stress (trenger ikke være så alvorlig som det du beskriver heller) så reagerer min kropp med å tolke det som "krise" og setter dermed på sparebluss. Da kan jeg omtrent gjøre hva som helst riktig, men vekten er konstant, eller den kan til og med øke noe. Jeg har bare valgt å akseptere at slik reagerer min kropp, og så har jeg fortsatt å gjøre det jeg vet er riktig for min kropp, spise sunt, fortsette å trene (men ikke overbelaste, for i en slik situasjon kan også tyngre trening trigge min kropp). Og så fokuserer jeg på å redusere stress, få sove nok, drive med avspenning, fylle livet med positive opplevelser der jeg kan - ikke stresse for det heller, men heller bli litt "oksen Ferdinan" som tar livet med ro, tar seg tid til å glede seg over vårens første blomster, vårglade fugler, kjenne solen på huden, ta på fullt regntøy og gå en tur i øs-pøs regnvær og nyte å nesten være alene ute, kjenne at luktene endrer seg i naturen og livene våre etterhvert som årstidene endrer seg. Tenke gode tanker om meg selv, minne meg selv på at det viktigste er at jeg gjør det jeg kan for min helse, og at om jeg bare fortsetter å gjøre det med sunt kosthold, aktivtet og livsstil, så vil kroppen igjen få overskudd og finne balanse slik at jeg igjen går ned. Jeg har 2-3 ganger måttet gå ned i vekt fordi en kronisk helsetilstand av og til forverrer seg over lang tid og da gjør at jeg ikke kan være aktiv, og selv om jeg da forsøker å spise sunt, så legger jeg da på meg pga. altfor lite aktivitet. Nå er jeg i gang igjen, gikk først ned noen kilo, så skjedde det noe som ble et stort stress, og vips så var jeg - uten å ha endret noe som helst - gått opp til et par kilo over der jeg var i utgangspunktet. Jeg fortsatte bare å gjøre det jeg vet er riktig, men med fokus på å opprettholde lavintensiv aktivitet og sunt kosthold, forsøke å finne balansen i meg selv igjen. Nå har kroppen respondert igjen, og nå har jeg kommet ned dit jeg var før jeg gikk opp igjen, og litt mer ned, uten at jeg har gjort større endringer. Så mitt beste tips er å ikke stresse med vekten, men bare få ned stresset i kropp og hode som du nå sikkert opplever, fortsette å spise sunt (mer grønnsaker kan også motvirke stress, litt rødbetjuice hver kveld kan også fungere) og hold deg til trening som ikke øker stresset nå som du står så nært i alt rundt dødsfallet. Gjør det du vet fungerer, vær tålmodig og aksepter at kroppen din reagerer på alt stresset du nå opplever. Så lenge du fortsetter å spise sunt og være aktiv og stresse ned, så vil ting som regel komme i gang igjen. Ene gangen jeg måtte gå ned stod jeg på stedet hvil vektmessig i flere måneder før kroppen (og hode/følelser) var klar til å slippe mer, etter en veldig stressende livshendelse, men jeg fortsatte da også å fungere på at det rette for helsen var å fortsette som jeg gjorde, ikke skli ut fordi det tar tid og føles "håpløst" når man ikke ser noen fremgang på vekten. Men fortsetter man å spise sunt for sin kropp, trene riktig/tilpasset og jobber med avstressing og livsstil, så gjør man likevel veldig mye bra for helsen sin, uansett tallet på vekten. Du vet at du allerede har gjort mye veldig bra for kroppen din, fortsett å gjøre det! Kondolerer ❤️ Anonymkode: cd602...d61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå