Gå til innhold

Seksualitet mellom barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk tlf fra helsesøster i går. Den telefonen ingen vil ha.

Mitt barn skal ha blitt utnyttet seksuelt av en medelev på barneskolen. De var gode venner. Mitt barn gjorde alt for å tekkes vennen. De så ut til å ha det fint når de var sammen. De siste årene har barnet mitt strevd sosialt og slitt med venner, melder seg fort ut, er redd for mye og føler seg annerledes. Så kommer dette frem. Jeg støtter barnet mitt og vi skal få hjelp og oppfølging av spesialisttjenesten.

Vi har snakket litt og det kom frem at barnet ikke husker/kan fortelle konkrete hendelser, men at det er mer en følelse. «Jeg trodde nesten det var noe jeg hadde drømt».

Mitt elskede barn har en tendens til overdrive. Skrubbsår blir kjøttsår. Tre dagers forkjølelse blir «syk i flere uker». Oferrollen inntas lett.

Jeg vil selvsagt tro og støtte barnet mitt og er dypt bekymret - både for overdrivelse og underdrivelse. Det føles fært å mistro ungen, men jeg har sett det igjen og igjen. Samtidig er det jo barnets opplevelse.  Hjelp!

Anonymkode: 013ea...7e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er vanskelig. Jeg hadde også et fantasifullt og dramatisk barn, og det er vanskelig å vite hva man skal trekke fra. Jeg pleide å spørre min om det var litt eventyr i det hen forteller nå. Da ble det lett å si at det var det og at det ikke var masse politi med pistoler på skolen, men bare en politibil og de hadde delt ut reflekser. En ting tror jeg er viktig. Ikke spør og grav for mye etter detaljer. Det er lett å trå feil, at barnet tror at det må oppfylle din forventning om noe dramatisk og så blir det en sammensausing av fantasi og virkelighet og noe det er vanskelig å komme ut av igjen etterpå. Overlat det å finne ut av detaljene til folk som virkelig kan dette og ta kun den delen med å støtte og ivareta. Håper det går bra med barnet ditt og at det viser seg å være mindre dramatisk enn det høres ut. 

Anonymkode: fdfc9...e20

Skrevet

Her må du prate med noen som kan dette, ikke oss. Jeg har ingen erfaring med dette, men jeg vet at barn ofte handler i en slags tåke, hvor virkelighet og drøm flettes inn i hverandre. Mye av det en opplever som ung skjer på denne måten, og minnene blir også liggende i en slags uvirkelig tåke, som om ting ikke har skjedd, eller at noe helt annet skjedde. Ikke lag drama, bare få barnet ut av denne tåken, og tilbake til virkeligheten.

Anonymkode: e454b...4aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...