Gå til innhold

Gave med betingelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren og jeg gikk fra hverandre tidlig, før barnet var et år, fordi han hadde funnet en annen. Opp gjennom årene har jeg flere ganger tenkt at hun har en dust til far, og at han er best på å ta hensyn til seg selv. 

Nå er hun 24, og har klart seg godt gjennom livet. Hun satser på et nisjeyrke, og lever av det. Ikke fett, men godt nok. I høst en gang sa hun til faren at hun ikke skjønner at folk orker å strikke. Til jul fikk hun strikkepinner av ham, og et kort der det stod at hvis hun strikket en genser til ham innen 1. april skulle hun få 5000,-   Hvis hun klarte det innen 1. mars skulle hun få 10 000. Hun ble irritert av kravet og har ikke prøvd å strikke. Nå ber han om å få tilbake strikkepinnene. Dem har hun gitt til en venninne. 

Jeg har ikke konfrontert ham, men har snakket med henne om hva hun selv kan si til faren. Hun er litt konfliktsky, og usikker på om hun orker. 

Med denne lange innledningen kommer jeg til spørsmålet. Hva tror dere at kan være rasjonalet for en gave med sånne betingelser? Han har brukbar råd, det har forsåvidt jeg også. Hun har det litt trangt, men er opptatt av å klare seg selv, og ber aldri om penger. 

Anonymkode: c183f...7a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt man skal bli krenket av, helt utrolig.

Anonymkode: 8a5aa...649

Skrevet

Gave med denslags betingelser tilsvarer vel kjærlighet med urimelige betingelser. Ingen av delene er normalt spesielt vellykket eller uttrykk for absolutt godhet, begge deler er uttrykk for å ønske å styre, eie og kontrollere, samt demonstrere makt. Han får styre på som han vil.

Skrevet
sug lut skrev (4 minutter siden):

Gave med denslags betingelser tilsvarer vel kjærlighet med urimelige betingelser. Ingen av delene er normalt spesielt vellykket eller uttrykk for absolutt godhet, begge deler er uttrykk for å ønske å styre, eie og kontrollere, samt demonstrere makt. Han får styre på som han vil.

Du har helt rett. Også kjærligheten kommer med betingelser. Han har et lite nært forhold til henne, og skjønner nok ikke selv hvorfor.  

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Alt man skal bli krenket av, helt utrolig.

Anonymkode: 8a5aa...649

Krenket? Synes du det er god foreldreatferd å holde 10 000 opp foran et ungt menneske i etableringsfasen, og holde alt tilbake fordi hun ikke strikker en genser til ham? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Til jul fikk hun strikkepinner av ham, og et kort der det stod at hvis hun strikket en genser til ham innen 1. april skulle hun få 5000,-   Hvis hun klarte det innen 1. mars skulle hun få 10 000.

Kan det være at det er hans klønete måte å motivere henne? Det lyktes ikke og det kan selvsagt ha med (mangel / dysfunksjonell / betent) relasjon å gjøre at det ikke falt helt i smak. 

Hva svarte han da hun tok det opp med ham? At det ikke var en grei gave å gi

Anonymkode: a6e1e...f50

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Kan det være at det er hans klønete måte å motivere henne? Det lyktes ikke og det kan selvsagt ha med (mangel / dysfunksjonell / betent) relasjon å gjøre at det ikke falt helt i smak. 

Hva svarte han da hun tok det opp med ham? At det ikke var en grei gave å gi

Hun har ikke tatt det opp med ham. Hvis det er hans intensjon, at hun skal stå opp for seg selv, så støtter jeg det. Å motivere henne til å strikke er rart, og unødvendig. Jeg strikker, og søsteren hennes. Det er ingen livsviktig ferdighet akkurat. 

Skrevet

Skal kjærligheten ha betingelser? Må man gjøre seg fortjent til kjærlighet? Når man gjort seg fortjent til den kan man da kreve kjærlighet?

Anonymkode: f3505...29b

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hun har ikke tatt det opp med ham. Hvis det er hans intensjon, at hun skal stå opp for seg selv, så støtter jeg det. Å motivere henne til å strikke er rart, og unødvendig. Jeg strikker, og søsteren hennes. Det er ingen livsviktig ferdighet akkurat. 

Jeg tipper det var et forsøk på å dra i gang det han tenkte var en gøy utfordring. Se hvor fort hun som ikke strikker, fikk til å strikke en genser. Ettersom hun i utgangspunktet var negativ til strikking så var motivasjon/premie knyttet opp mot hvor fort hun ble ferdig. Mulig han også så på det som en utfordring til seg selv på om han klarte å motivere henne til det. Det var slik jeg hadde tolket det på bakgrunn av hvorfor mennesker jeg kjenner kunne gjort noe slikt. 

Mulig han ble snurt over at hun ikke tok utfordringen og litt skuffet over at noe han så på som kjekt ikke ble oppfattet likt av henne. Kanskje derfor han ønsket pinnene tilbake eller fordi han ønsket å utfordre noen andre. Jeg hadde ikke lagt noe mer i dette enn at det var en mislykket utfordring som han tenkte ville falle i smak, men der det var bom. 

Anonymkode: 0a1ad...1f0

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Hva tror dere at kan være rasjonalet for en gave med sånne betingelser?

Å få henne til å bli like driftig og selvstendig som han. 

Anonymkode: 39e59...fe7

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Å få henne til å bli like driftig og selvstendig som han. 

Anonymkode: 39e59...fe7

Eller mer. Han jobba et års tid etter fullført master, og har vært ufør siden da. Har arva penger for 10-15  år siden og har således god råd. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Jeg tipper det var et forsøk på å dra i gang det han tenkte var en gøy utfordring. Se hvor fort hun som ikke strikker, fikk til å strikke en genser. Ettersom hun i utgangspunktet var negativ til strikking så var motivasjon/premie knyttet opp mot hvor fort hun ble ferdig. Mulig han også så på det som en utfordring til seg selv på om han klarte å motivere henne til det. Det var slik jeg hadde tolket det på bakgrunn av hvorfor mennesker jeg kjenner kunne gjort noe slikt. 

Mulig han ble snurt over at hun ikke tok utfordringen og litt skuffet over at noe han så på som kjekt ikke ble oppfattet likt av henne. Kanskje derfor han ønsket pinnene tilbake eller fordi han ønsket å utfordre noen andre. Jeg hadde ikke lagt noe mer i dette enn at det var en mislykket utfordring som han tenkte ville falle i smak, men der det var bom. 

Anonymkode: 0a1ad...1f0

Noe slikt jeg også tenkte.

Min far kunne fint gjort det samme. En teit utfordring og penger som motivasjon. Ikke noe mer komplisert enn det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...