Gå til innhold

Karakter i spansk på vgs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt går snart ut av vg2 og blir da ferdig med spansken. Han har siden ungdomsskolen første terminkarakter fått 5 og fikk i dag vite at han også får 5 som avsluttende karakter. Gutten har jobbet godt for den femmeren og er veldig fornøyd. Gutten min forteller at de er svært få på hans trinn som fortsatte med samme språk på vgs som de hadde på ungdomsskolen. Er det virkelig så vanlig å bytte språk? Mange følte visst de hadde hatt altfor dårlig spansk undervisning på ungdomsskolen til å tørre velge det videre. Min gutt var vel kanskje heldig på ungdomsskolen da han hadde en spansk lærer som nesten utelukkende snakket spansk med elevene da hun ikke kunne noe særlig norsk. Mange falt dessverre av pga hennes manglende norsk kunnskaper. 

Er språkfag virkelig så varierende med tanke på lærere og undervisning? 

Anonymkode: 08012...16b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her vi bor er inntrykket at de fleste fortsetter med samme språk, primært fordi at det å bytte jo betyr at de må ha dette språket også i VG3. Vet at mange går ned minst en karakter fra ungdomsskolen til videregående. Jeg har en som gikk fra 6 til 5, en som gikk fra 5 til 4 og en som gikk fra 4 til 5, alle tre hadde spansk. 

Skrevet

Det er delvis ganske varierende, ja, rett og slett fordi spansk- og andre språklærere ikke vokser på trær. En annen grunn er at å være "bare" språklærere, unntatt engelsk, langt fra fyller opp en full stilling, kanskje ikke en halv, engang. Man kan ikke leve av å jobbe 30-50 % stilling. 

Anonymkode: cc5b2...d43

Skrevet

Elevene må ikke ha det nye språket i vg3 hvis de bytter. Det må de bare hvis de ikke har hatt fremmedspråk på ungdomsskolen 

Anonymkode: 3071f...21e

Skrevet

Jeg byttet , men det var for å få litt grunn kunnskap i flere språk 

Anonymkode: a2cea...592

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 24.4.2026 den 15.55):

Min gutt går snart ut av vg2 og blir da ferdig med spansken. Han har siden ungdomsskolen første terminkarakter fått 5 og fikk i dag vite at han også får 5 som avsluttende karakter. Gutten har jobbet godt for den femmeren og er veldig fornøyd. Gutten min forteller at de er svært få på hans trinn som fortsatte med samme språk på vgs som de hadde på ungdomsskolen. Er det virkelig så vanlig å bytte språk? Mange følte visst de hadde hatt altfor dårlig spansk undervisning på ungdomsskolen til å tørre velge det videre. Min gutt var vel kanskje heldig på ungdomsskolen da han hadde en spansk lærer som nesten utelukkende snakket spansk med elevene da hun ikke kunne noe særlig norsk. Mange falt dessverre av pga hennes manglende norsk kunnskaper. 

Er språkfag virkelig så varierende med tanke på lærere og undervisning? 

Min datter og mange flere hadde 6 i spansk på ungdomsskolen, men da de begynte på vgs, var det flere som gikk ned til både 4 og 3 , og noen strøk. Det er ganske forskjellig med språk fra u skole til vgs, de er mer forkusert på forståelse og grammatikk.

F eks fikk men datter i prøve, å skrive og forstå hvordan de forskjellige politiske partiene i spania styrte….

Anonymkode: 5e5c7...57c

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Min datter og mange flere hadde 6 i spansk på ungdomsskolen, men da de begynte på vgs, var det flere som gikk ned til både 4 og 3 , og noen strøk. Det er ganske forskjellig med språk fra u skole til vgs, de er mer forkusert på forståelse og grammatikk.

F eks fikk men datter i prøve, å skrive og forstå hvordan de forskjellige politiske partiene i spania styrte….

Ja, kanskje min rett og slett var heldig fordi han hadde lærer som nesten utelukkende snakket spansk med elevene fra dag én. Det var om alt fra selve faget til småprat. Min gutts siste vurdering nå var en fagsamtale på 15 min hvor tema var miljø og teknologi. Vet de fleste gruet seg, men min er da veldig vandt med å snakke. De har også hatt oppgaver om kultur, politikk og historie.hi

Skrevet

Her kan de ikke fortsette med samme språk, bortsett fra samisk som de kan ha istedenfor nynorsk. Mine har også hatt fransk, men det tilbyr de ikke på videregående og de må starte på nytt med et annet språk. 

Anonymkode: b3fa0...512

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ja, kanskje min rett og slett var heldig fordi han hadde lærer som nesten utelukkende snakket spansk med elevene fra dag én. Det var om alt fra selve faget til småprat. Min gutts siste vurdering nå var en fagsamtale på 15 min hvor tema var miljø og teknologi. Vet de fleste gruet seg, men min er da veldig vandt med å snakke. De har også hatt oppgaver om kultur, politikk og historie.hi

Men om spansk kultur, politikk og historie? Eller snakke på spandk om norsk? Er ganske stor forskjell der

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men om spansk kultur, politikk og historie? Eller snakke på spandk om norsk? Er ganske stor forskjell der

På spansk om spansk kultur, politikk osv. hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...