Gå til innhold

Utleie kun til muslimer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så i går at The Telegraph i UK hadde en artikkel om at det nå fantes utleiere som kun søkte etter muslimske leietakere. https://www.telegraph.co.uk/news/2026/04/22/london-landlords-illegal-advertise-muslim-only-flat-rentals/

Jaja tenkte jeg, er vel ikke så lenge til dette skjer i Norge også, men så viser det seg at det alt finnes i Norge. At der er aktive sider på Facebook som kun leier ut til muslimer. Konklusjon: neste gang jeg skal leie ut så skal jeg kun leie ut til kristne. 

Anonymkode: 87b06...851

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper innlegget ditt fjernes da det oppfordrer til kriminell handling (rasisme).

Anonymkode: 6bbd9...97f

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Håper innlegget ditt fjernes da det oppfordrer til kriminell handling (rasisme).

Men da er vel dette også rasisme: 

Screenshot_20260423_134239_Facebook.thumb.jpg.f42212c50ba808f8f794d9e8d6f80f46.jpg

Anonymkode: 87b06...851

Skrevet

Og at utleiere er selektive er da ikke noe nytt, slik har det alltid vært. Eneste forskjellen er at nå for tiden er det mer skjult.

Den gangen min svigerfar skulle flytte til Oslo hadde han problemer med å finne seg bolig siden de fleste utleie annonser hadde teksten "Ingen nordlendinger "

Anonymkode: 563ef...816

Skrevet

Det er helt vanlig at utleier er selektiv, det er greit å si at de ønker hundehold, men de fleste har mange flere ting enn det.

Det sies bare ikke høyt.

Noen vil ikke leie ut til eldre, noen har dårlig erfaring med unge par (som gjør det slutt og flytter), noen vil ikke leie ut til unge gutter fordi de tror de fester mer enn jenter osv osv. Det finnes folk som ikke vil leie ut til folk fra østen fordi de ofte er ganske høytlytte og "kaklete" i våre øyne, noen vil ikke leie ut til til østeuropeere osv osv.

Noen tenker at muslimer og kristne vanskelig kan bo i samme hus, om man f.eks leier ut kjelleretatsjen, fordi man lever veldig forskjellige liv, lager mat som lukter forskjellig, har barn med forskjellig døgnrytme og slike ting.

Men det er litt synd å skjære alle under samme kam da, man kan gå glipp av supre leietagere på den måten.

Har en kompis som leier ut kjelleretasjen til en familie fra Somalia, han skryter så sinnsykt av den familien. De er hyggelige, blide, tar godt vare på områdene rundt seg, betaler leien punktlig, drikker og fester ikke, han har overhodet ikke en eneste negativ ting å si om dem. Han jobber på sjøen og er borte i perioder, så han er litt avhengig av å ha trygge leietagere han stoler på, og sier selv at han aldri har hatt bedre folk i kjelleren.

Anonymkode: 327e6...942

Skrevet

Poenget er vel at det er vanskeligere for mennesker med muslimsk opprinnelse å komme inn på leiemarkedet og at det derfor finnes grupper som hjelper dem med det. Jeg ser ingen plass at det står at det KUN er for muslimer?

Anonymkode: 84f07...1de

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jøss, du er tjukk i huet. 

Hadde aldri leid ut til muslimer. 

Anonymkode: f9253...624

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...