Gå til innhold

Skylder jeg foreldrene mine noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et meget anstrengt forhold til mine foreldre. Jeg er voksen. Og lurer egentlig på om jeg skylder de å leve som de ønsker?! De tillater seg på bestemme over meg ! De kontrollerer meg. Hvordan klare å komme ut av grepet deres? Og Hvordan takle at de viser enorm skuffelse over meg! Jeg får så grådig angst av at de ikke er fornøyd med meg ! Og lykkefølelsen inni meg er enorm når de er glad i meg. /fornlyd med meg

Anonymkode: eb9ac...511

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis de forsørger deg eller du bor hos dem el.l. er dette litt mer komplisert, men hvis vi går utifra at du bor og betaler for deg selv, skylder du dem ingenting. 

Anonymkode: e43f7...2a4

Skrevet

Om du bor for deg selv så nei ikke i det hele tatt. 

Jeg har en far som er slik at ingenting jeg har gjort har vært bra nok også har han nok alltid ønsket at jeg skal følge hans valg. Jeg fikk hjelp av en psykolog til å komme meg ut av det, men det jeg husker best er at han spurte meg: 'Hva er det verste som kan skje? Hva er det værste han kan gjøre? Og kan jeg leve med det?' 

Eks. Han mente jeg burde bli sykepleier, men det er ikke meg + at jeg blir kvalm av sprøyter. Jeg valgte IT og fikk så mye pepper for det: Dette var midt i IT-krasjen og nesten ingen som gikk ut fra utdanningen fikk jobb. Tre år etter hadde situsjonen snudd og jeg fikk 3 jobbtilbud som nyutdannet uten å selv måtte søke. 

Jeg sa som så til han: Dette er det jeg vil jobbe med, tar det tid å få jobb vel så får jeg ta en jobb jeg får frem til drømmejobben dukker opp. 

Nå kan jeg legge til at jeg vet han skryter av MITT jobbvalg til andre, men så klart aldri til meg. 

Dette er DITT liv, hva ønsker du? Stil deg selv de 3 spørsmålene så blir de kanskje enklere. 

Anonymkode: b8ca9...c8a

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Jeg har et meget anstrengt forhold til mine foreldre. Jeg er voksen. Og lurer egentlig på om jeg skylder de å leve som de ønsker?! De tillater seg på bestemme over meg ! De kontrollerer meg. Hvordan klare å komme ut av grepet deres? Og Hvordan takle at de viser enorm skuffelse over meg! Jeg får så grådig angst av at de ikke er fornøyd med meg ! Og lykkefølelsen inni meg er enorm når de er glad i meg. /fornlyd med meg

Oh, jeg leser akkurat nå The woman in me av Britney Spears. Innlegget ditt er nesten som å lese den boken. Tror du kunne ha godt av å lese den :) 

Jeg har brutt kontakt med mine foreldre over flere år. Først etter noen drøye år med null kontakt og de ble eldre og sykere og ikke så kjepphøye, begynte de å respektere meg nok til at vi må har et helt greit forhold.

Vil bare anbefale det! Bryt kontakten og si at du ikke vil ha kontakt før de respekterer deg. Og når du en gang tar kontakt, så må det være med vissheten om at de aldri kommer til å bli idealforeldre. Man må velge orker jeg dette eller ikke, er det verdt det for å kunne ha litt kontakt. 

Anonymkode: 7cb9c...f9b

Skrevet

Takk for alle innspill! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...