Anonym bruker Skrevet 16. april #1 Skrevet 16. april Min mor døde for kort tid siden. Jeg satt med henne i dagene før hun døde så jeg har allerede vært vekke fra jobb noen dager. Nå er det møter med begravelsesbyrå og prest og slikt. Begravelsen blir nok sent neste uke. Jeg føler jeg bør gå på jobb neste uke samtidig så er jeg helt vekkreist i toppen merker jeg. Begynner å grine av den minste lille ting og eier verken matlyst er greier sove. Jobbet dere? Anonymkode: f742e...1cf
Anonym bruker Skrevet 16. april #2 Skrevet 16. april Nei, jeg var sykemeldt til begravelsen var over. Anonymkode: 3b315...783
Anonym bruker Skrevet 16. april #3 Skrevet 16. april Ja, jeg var på jobb etter min far døde før begravelsen. Hvorfor sitte hjemme å sture? Anonymkode: 5656a...59d
Anonym bruker Skrevet 16. april #4 Skrevet 16. april Kondolerer. Det er forskjell på dødsfall. Om noen sovner stille inn, mett av dage, er det kanskje godt for de pårørende at den avdøde endelig får hvile. Om noen dør brått, altfor ung er det en tragedie. Om du ikke fungerer på jobb ber du om velferdspermisjon eller sykemelding hos legen. Det tror jeg de aller fleste har stor forståelse for. Ikke kjør deg selv i grøften. Sorg kan være vanskelig og sorg kan ta tid. I noen yrker kan man f.eks. skjerme seg på et kontor eller stillerom ved behov. I andre yrker skal man være service-innstilt hele tiden. Anonymkode: 22f96...2dc
Anonym bruker Skrevet 16. april #5 Skrevet 16. april Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Ja, jeg var på jobb etter min far døde før begravelsen. Hvorfor sitte hjemme å sture? Anonymkode: 5656a...59d Det er det virkelig ikke tid til. Det er mye å ordne med boligen og sykehjemmet og begravelsen. Og jeg bor åtte timer unna så jeg pendler masse. HI Anonymkode: f742e...1cf
Anonym bruker Skrevet 16. april #6 Skrevet 16. april Jeg var ikke. Jeg hadde egentlig tenkt å dra, men fikk influensa eller lignende og ble skikkelig dårlig. Tror egentlig det var alt stresset som slo ut immunforsvaret. Når du har åtte timers reisevei i tillegg, syns jeg det burde være greit å være borte fra jobb. Kanskje du kan få velferdspermisjon? Det er jo mye praktisk som må ordnes også. Anonymkode: a0243...bf4
MissSaigon Skrevet 16. april #7 Skrevet 16. april Kondolerer ❤️ Sorg er hardt arbeid og jeg syns ikke at du skal presse deg på jobb om du føler at det blir feil for deg. Hvis du ikke vil ha sykemelding så har du rett på velferdspermisjon i inntil 10 dager på år. Noen arbeidsplasser har velferdspermisjon med lønn, men alle har plikt til å tilby fri uansett i slike tilfeller. Snakk med arbeidsgiveren din, så ordner det seg nok.
Anonym bruker Skrevet 16. april #8 Skrevet 16. april Ja. Jobb var fristedet mitt der ikke alt handlet om sorg. Anonymkode: d194e...7b9
Anonym bruker Skrevet 16. april #9 Skrevet 16. april Da min mor døde var jeg hjemme med små barn, så da trengte jeg ikke å ta noen fridager. Men hadde jeg vært i jobb, hadde jeg nok både tatt fridager til å være der når hun lå på slutten og rundt begravelsen. Mine foreldre bodde langt unna oss, så jeg (vi) måtte reise et stykke. Min far døde brått, så da tok jeg noen fridager for å reise å hjelpe min søster og være sammen med henne. Eller tok og tok, jeg fikk klar beskjed av sjefen om å gå hjem fra jobb, snakke med familien og bare sende henne en melding om hvor lenge jeg ble borte. Men det finnes vel ingen fasit, for vi mennesker er forskjellige. Hadde jeg bodd på samme sted som mine foreldre, hadde jeg muligens ikke tatt noen ekstra fridager, bare de timene som jeg eventuelt hadde trengt for å ordne praktiske ting. Ikke for å spare arbeidsgiver for fridager, men fordi det hadde vært best for meg å være på jobb. Anonymkode: 2dcbc...b7a
Anonym bruker Skrevet 16. april #10 Skrevet 16. april Anonym bruker skrev (5 timer siden): Min mor døde for kort tid siden. Jeg satt med henne i dagene før hun døde så jeg har allerede vært vekke fra jobb noen dager. Nå er det møter med begravelsesbyrå og prest og slikt. Begravelsen blir nok sent neste uke. Jeg føler jeg bør gå på jobb neste uke samtidig så er jeg helt vekkreist i toppen merker jeg. Begynner å grine av den minste lille ting og eier verken matlyst er greier sove. Jobbet dere? Anonymkode: f742e...1cf Nei, jeg tok egenmelding og noen dagers velferdspermisjon Anonymkode: 9b139...5bc
Anonym bruker Skrevet 16. april #11 Skrevet 16. april Jeg er enebarn, så alt falt på meg Anonymkode: 9b139...5bc
Anonym bruker Skrevet 16. april #12 Skrevet 16. april Var på jobb, ja, men begge mine foreldre var gamle, det var både ventet og ikke minst godt for dem selv å få slippe. Pappa døde på en arbeidsdag, og jeg satt hos han de siste timene, så da hadde jeg naturlig nok fri fra jobb. Da mamma døde, hadde jeg fri bare på begravelsesdagen. Anonymkode: c7d13...6fd
Anonym bruker Skrevet 18. april #13 Skrevet 18. april Var på jobb. Fikk fri fra jobben i 3 dager i forbindelse med begravelsen. Kom tilbake på jobb etterpå, jobbet 3 uker og så ble jeg sykemeldt. Da var nok sjokket gått ut av kroppen og jeg klappa helt sammen. Anonymkode: 2015b...6a6
Anonym bruker Skrevet 18. april #14 Skrevet 18. april Anonym bruker skrev (På 16.4.2026 den 7.06): Min mor døde for kort tid siden. Jeg satt med henne i dagene før hun døde så jeg har allerede vært vekke fra jobb noen dager. Nå er det møter med begravelsesbyrå og prest og slikt. Begravelsen blir nok sent neste uke. Jeg føler jeg bør gå på jobb neste uke samtidig så er jeg helt vekkreist i toppen merker jeg. Begynner å grine av den minste lille ting og eier verken matlyst er greier sove. Jobbet dere? Anonymkode: f742e...1cf Nei, etter et selvmord i nær familie( svært nær og dramatisk), ringde jeg jobben og ga beskjed hva som hadde skjedd og at jeg ikke klarte noe, bare gråt. Sa bare at jeg var hjemme til etter begravelsen. I alt dette tenkte jeg ikke på noen regler mtp jobb eller å få sykemld, men gikk på jobb etter begravelsen. Var ikke noe snakk om permisjon, avspassering, sykemld eller noe fra leder, mulig de kan legge inn en ordning i lønnssystemet. Anonymkode: 6c1ef...7cf
Iiiiik Skrevet 19. april #15 Skrevet 19. april Ja, det var jeg. Var borte fra jobb mens faren min lå for døden, og dagen etter. Møter med begravelsesbyrå og prest ble gjennomført utenom arbeidstid. Han hadde vært syk lenge, så mye følelser var bearbeidet i forkant av dødsfallet. Bor bare noen få mil unna foreldrene mine, så gikk helt bra å jobbe først, og så dra til mamma.
Anonym bruker Skrevet 19. april #16 Skrevet 19. april Ja, jobbet både når moren og faren min døde. Jobber i ppt og hadde mange avtaler berammet. Kjente på ansvaret for barna. Gråt en skvett på pauserommet og var sårbar. Fikk mye støtte av kollegaer og er glad jeg møtte. De fleste hos oss gjør det slik. Anonymkode: 87b82...6ba
Anonym bruker Skrevet 20. april #18 Skrevet 20. april Jeg hadde nettopp gått ut i studiepermisjon da min far fikk en alvorlig forverring i kreft og døde etter noen uker. Det var internt så eksamen ble strøket fra opplegget og jeg kunne styre det selv. Satt hos ham de siste dagene og leste litt innimellom. Ettersom det var under Corona var det mye som var mer vanskelig og tok lengre tid enn vanlig og krevde mer planlegging (både før han døde med å i det hele tatt få komme inn og få info, og i tiden etter). Etter begravelsen var jeg alene med det meste; levere tilbake utstyr, vaske ut av leiligheten, ordne alt som måtte ordnes og melde der det måtte meldes. Mange kontorer har bare åpent på dagtid så da var det greit å kunne styre hverdagen selv og heller studere på kveldstid. Anonymkode: 8ae7a...08e
Anonym bruker Skrevet 20. april #19 Skrevet 20. april Nei, men det var mest fordi jeg var nyoperert samtidig med at barnet mitt ble involvert i en stygg mobbesak som inkluderte politi og ymse instanser. Da hadde jeg mer enn nok med å ta vare på meg selv, sorgen, operasjonstilheling og alt annet. Hadde det "bare" vært dødsfallet hadde jeg nok reist på jobb. Det tok 17 dager fra dødsfallet til begravelsen grunnet ønske om kirke og prest. Anonymkode: 1d7b7...c60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå