Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
26 minutes ago, Anonym bruker said:

Ja, dønn seriøs. Mange som er det. Hvorfor ellers skulle man ønske at ungdom fikk lite? 

Anonymkode: 978f4...fd5

Enig

Anonymkode: 83fa5...c7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ja, dønn seriøs. Mange som er det. Hvorfor ellers skulle man ønske at ungdom fikk lite? 

Tja, jeg skulle ønske at ungdom fikk mindre fordi det skaper et voldsomt press i familien. Se bare i den andre konfirmasjonstråden, der en som er alene er bekymret for prislappen på fest og gave. Det er vondt for ungdommene som får lite eller ingenting at de fleste får hinsides mye. De ungdommene som får veldig mye har ofte ressurssterke familier som uansett kan hjelpe med bolig og lappen. 

Og nei, jeg er ikke misunnelig. Jeg har mulighet til å gi min ungdom både fest, bunad og pengegave. Men som lærer ser jeg veldig godt at noen ungdommer ikke vil snakke om konfirmasjonen sin, eller velger bort konfirmasjon av økonomiske grunner. Det er vondt. Konfirmasjon kunne vært en fin fest for ungdommen, og så kunne ressurssterke foreldre gitt gaver i andre sammenhenger. Ingen trenger titusenvis av kroner til forbruk når man er 15.

Anonymkode: 5760c...623

Skrevet

Ikke noe problem å ha det hjemme, jeg hadde det kun borte fordi jeg ikke gadd styret hjemme.

Men dress bør han ha, det har alle. Dressmann har fie dresser og ofte tilbud. En dress bør enhver gutt/mann ha i skapet uansett. 

Anonymkode: e34e0...275

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.4.2026 den 6.52):

Tja, jeg skulle ønske at ungdom fikk mindre fordi det skaper et voldsomt press i familien. Se bare i den andre konfirmasjonstråden, der en som er alene er bekymret for prislappen på fest og gave. Det er vondt for ungdommene som får lite eller ingenting at de fleste får hinsides mye. De ungdommene som får veldig mye har ofte ressurssterke familier som uansett kan hjelpe med bolig og lappen. 

Og nei, jeg er ikke misunnelig. Jeg har mulighet til å gi min ungdom både fest, bunad og pengegave. Men som lærer ser jeg veldig godt at noen ungdommer ikke vil snakke om konfirmasjonen sin, eller velger bort konfirmasjon av økonomiske grunner. Det er vondt. Konfirmasjon kunne vært en fin fest for ungdommen, og så kunne ressurssterke foreldre gitt gaver i andre sammenhenger. Ingen trenger titusenvis av kroner til forbruk når man er 15.

Jeg er enig et stykke på veien, men synes også det må være grenser for hvor langt man skal strekke seg for at egne valg ikke skal være vonde for andre. Hvis de ressurssterke gir dyre gaver ved andre anledninger, så er jo det også vondt for de med dårlig råd. Verden er så brutal at noen har mye, og andre lite, og den smerten kan ikke de med mest bøte på. Vi holder igjen på jakker, telefoner, sko osv gjennom skoletiden for å ikke presse normalen opp for de med lite, men akkurat til konfirmasjon synes jeg ikke den sosiale samvittigheten skal styre valgene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.4.2026 den 6.52):

Det presset har alltid vært der. På 90- tallet også. 

Har vi ikke lært barna våres at det er alltid noen som får mindre, og det er alltid noen som får mer ?

Slik er det jo overalt. Naboen kjører dyrere bil, andre naboen eier ikke bil. 

Det er alltid forskjeller.  Det må vi tåle. 

Jeg fikk som nevnt ikke konfirmasjon.  Ikke en symbolsk liten gave engang. Men jeg unnet selvfølgelig vennene mine mest mulig. 

Skrevet

Vi har ingen familie. Kommer til å ha 12 gjester, 6 av de fra samme familie. Så det blir lite gaver. 4 gaver + gave fra oss foreldrene. 

Anonymkode: fb724...676

Skrevet

En vet som regel at barna vil konfirmere seg, og hva som følger med, dvs mat, klær, festen.

En kan begynne å spare tidlig på en konto, litt hver måned.

Dressmann har fine dresser og mye tilbud, kan kjøpe dressen ca 1/2 år i forveien for innen den tid, kan du bytte til større viss det trengs pga 6 mnd returrett….

Jeg sparte til både dåper, konfirmasjoner og turer jeg viste kom mtp skolen, og viss de ikke reiste på tur, stod pengene der til det neste.

Anonymkode: 587da...f5f

Skrevet

Begge foreldre bor i leiligeter som ikke er så store så vi har ikke plass hjemme, vi har heller ikke tilgang på rimelig lokale. Vi endte opp med å booke et separat rom på en restaurant, skal ha ca 25 gjester. Det er en minimumspris på 20 000 kr, men da har vi lokale, mat, drikke og servitører, synes ikke det er så ille egentlig (Oslo), sparer oss for mye jobb.  Tror vi dropper kake, den ble knapt rørt forrige gang fordi det var dessert til maten. Konfirmanten arver bunad, men vi har fått den tilpasset henne, kom på 4000, og så har jeg kjøpt sjal og sølje. Jeg har sagt fra om at gave fra oss foreldre i hovedsak blir festen og bunaden, så får vi se om vi gir noe ved siden av. Storesøster fikk mer enn nok uten at hun fikk penger av oss (faren min gir bl.a. 25 000 til førerkort).

Anonymkode: d3265...f80

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Begge foreldre bor i leiligeter som ikke er så store så vi har ikke plass hjemme, vi har heller ikke tilgang på rimelig lokale. Vi endte opp med å booke et separat rom på en restaurant, skal ha ca 25 gjester. Det er en minimumspris på 20 000 kr, men da har vi lokale, mat, drikke og servitører, synes ikke det er så ille egentlig (Oslo), sparer oss for mye jobb.  Tror vi dropper kake, den ble knapt rørt forrige gang fordi det var dessert til maten. Konfirmanten arver bunad, men vi har fått den tilpasset henne, kom på 4000, og så har jeg kjøpt sjal og sølje. Jeg har sagt fra om at gave fra oss foreldre i hovedsak blir festen og bunaden, så får vi se om vi gir noe ved siden av. Storesøster fikk mer enn nok uten at hun fikk penger av oss (faren min gir bl.a. 25 000 til førerkort).

Kan jeg spørre hvilken restaurant? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Kan jeg spørre hvilken restaurant? 

Sudøst, vi har også brukt Stock tidligere.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 10.4.2026 den 12.42):

Følger denne. Jeg er alene mee barna og har ikke så store muligheter for gave i tillegg tll fest. Begge har fått fotobøker. Dattera fikk bunad. Føler liksom sønnen og må få noe. 🤔 dyrt å holde stor fest.

Anonymkode: f4781...52c

Jeg er alenemamma å har kun aap som inntekt,å sånn har det vært siden 2020. I neste uke skal sønnen min konfirmeres å har klart å spare opp 5000 kr til gave. Utgiften på pynt å ting jeg ellers trenger til konfirmasjonen har jeg fordelt over mange månender med å kjøpe litt og litt. Du kan også søke om penger av NAV i forbindelse med en så dyr utgift. De dekker ikke så mye men alt hjelper på :)

Anonymkode: 3b425...120

Skrevet

Å glemte å si at spurte både min familie og barnefaren sin familie om de ønsket å lage en kake,å alle sa ja så da slipper jeg å kjøpe så mange kaker. Kommer kun til å kjøpe en marsipankake med bildet av konfirmanten. 

Anonymkode: 3b425...120

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...