Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

15 åringen har vært i fjoset hos faren fire ettemiddager og kvelder (siden mandag) og 12 åringen 2 denne uka når de er hos meg. Det gjør vondt, savner å ha de her og vondt at de velger det hver dag. (50-50 deling)

Anonymkode: 06af1...7a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

15 åringen har vært i fjoset hos faren fire ettemiddager og kvelder (siden mandag) og 12 åringen 2 denne uka når de er hos meg. Det gjør vondt, savner å ha de her og vondt at de velger det hver dag. (50-50 deling)

Vil de være mer hos far? Ser den, ikke lett. Jeg hadde noe lignende med førstejenta pga mer venner hos hennes far. Nå vil minsten være mer hos meg, han er 10år. De kommer tilbake igjen, det vil nok gå litt i rykk og napp. 

Anonymkode: e89a5...cd1

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Vil de være mer hos far? Ser den, ikke lett. Jeg hadde noe lignende med førstejenta pga mer venner hos hennes far. Nå vil minsten være mer hos meg, han er 10år. De kommer tilbake igjen, det vil nok gå litt i rykk og napp. 

Anonymkode: e89a5...cd1

Nei, ikke nødvendigvis hos far. De er vel egentlig i fjoset, med far, farfar og søskenbarn. Dersom de må ha mat er det hos farmor og farfar de spiser. Spennende tid med lemming 🤔 vondt likevel. 

Skrevet

Det er jo naturlig at barna ønsker å gjøre de kjekke aktivitetene selv om foreldrene er skilt. Siden det er en periode, og det er noe som. Gir barna glede hadde jeg slappet av og gledet meg på deres vegne.. Så kommer det tider hvor dere finner på ting som gjør at de velger mer tid hos deg. 

Anonymkode: 72b40...608

Skrevet

Jeg tenker heller du skal være glad barna koser seg. 

Anonymkode: 1745d...067

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker heller du skal være glad barna koser seg. 

Anonymkode: 1745d...067

Det er lett for deg å si, du som ikke er narsissist!

Anonymkode: 1b968...fe8

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

🤦‍♀️

Skrevet

At barn som har vokst opp på gård fremdeles vil være med på lammingen selv om foreldrene er skilt er helt selvsagt i mine øyne 

Jeg forstår jo at du blir lei deg og føler deg valgt bort, men det er snakk om barn her, og du er voksen.

Du må forstå at lammingen på gården er mer spennende enn å være hjemme hos mamma akkurat nå. Gi deg selv en klapp på skulderen som unner de det og lar de være der. Selv om barna ikke gir uttrykk for at de er glade for det nå, og heller tar det litt som en selvfølge er det noe som blir positive minner hos dem. De vil huske lammingen, og at de fikk være med selv på mamma sine uker etter at dere ble skilt.

Anonymkode: 0e0e9...6bc

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

At barn som har vokst opp på gård fremdeles vil være med på lammingen selv om foreldrene er skilt er helt selvsagt i mine øyne 

Jeg forstår jo at du blir lei deg og føler deg valgt bort, men det er snakk om barn her, og du er voksen.

Du må forstå at lammingen på gården er mer spennende enn å være hjemme hos mamma akkurat nå. Gi deg selv en klapp på skulderen som unner de det og lar de være der. Selv om barna ikke gir uttrykk for at de er glade for det nå, og heller tar det litt som en selvfølge er det noe som blir positive minner hos dem. De vil huske lammingen, og at de fikk være med selv på mamma sine uker etter at dere ble skilt.

Ja, men ikkje så lett når det er dritt dårlig sammerbeid. For to år siden sa min eks at han skulle gjøre alt for å få ungene mer enn 50 % fordi de var der jo mer (som i lemminga, kan til og med bli spurt om de vil komme bort og hjelpe)  og at han forlangte å redusere bidragstøtte fordi de skitne til i huset hans og spiste mat når de ikke skulle være der  (derfor spiser de hos farmor og farfar ved behov). Jeg skulle jo ønske de ville være hos meg i mine uker, men hva kan jeg gjøre. Narsissist ja, eksen min har slike trekk. 😥 HI

Skrevet

Barna kommer først, alltid. De velger ikke mellom foreldrene. De er ikke fjøset, det hjelper nok dem midt i en traumatisk tid i deres liv. 

Anonymkode: 05def...125

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

15 åringen har vært i fjoset hos faren fire ettemiddager og kvelder (siden mandag) og 12 åringen 2 denne uka når de er hos meg.

Mine ungdommer er også ute, med venner, på trening og i aktivitet, og eldste jobber også noen ettermiddager i uka, nesten hver ettermiddag. Det er slik ungdommer er :)

Du kan ikke forvente at såpas store barn skal holde seg hjemme hver ettermiddag. De liker å være i fjøset, det er deres aktivitet. Og sånn er det bare. Det betyr ikke at de foretrekker far over deg. Det er fjøset som lokker, dyrene, arbeidet, samhandlingen, fellesskapet etc. Akkurat som med ungdom som spiller fotball og tilbringer tid med laget, venninnegjenger, turngruppa, korpset osv. 

Det er endel av løsrivelsen og det å finne seg selv. 

Anonymkode: bfa59...4b9

Skrevet

Mine ungdommer er også ute, med venner, på trening og i aktivitet, og eldste jobber også noen ettermiddager i uka, nesten hver ettermiddag. Det er slik ungdommer er :)

Du kan ikke forvente at såpas store barn skal holde seg hjemme hver ettermiddag. De liker å være i fjøset, det er deres aktivitet. Og sånn er det bare. Det betyr ikke at de foretrekker far over deg. Det er fjøset som lokker, dyrene, arbeidet, samhandlingen, fellesskapet etc. Akkurat som med ungdom som spiller fotball og tilbringer tid med laget, venninnegjenger, turngruppa, korpset osv. 

Det er endel av løsrivelsen og det å finne seg selv. 

Anonymkode: bfa59...4b9

Også må det vel legges til at 15-åringen sannsynligvis er odelsgutt, og da blir det en enda større selvfølge at han hjelper til på gården når han kan, og det er positivt at han liker å være med nå i lammingen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du klarer ikke å snu dette til noe positivt,da? Finne på egne aktiviteter? Besøke venninner, starte opp med en hobby eller lignende. 

De er jo like glad i deg, selv om de synes det er morsomt å være med i fjøset.

Anonymkode: 23496...594

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Haha!

Men altså, HI, du er voksen. De er barn. Du må klare å sette de foran deg. 

Anonymkode: e7eb0...36d

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Nei, ikke nødvendigvis hos far. De er vel egentlig i fjoset, med far, farfar og søskenbarn. Dersom de må ha mat er det hos farmor og farfar de spiser. Spennende tid med lemming 🤔 vondt likevel. 

:klem::hjerte:

Anonymkode: 483a0...3ba

Skrevet

De eneste ekstremt selvopptatte trekkene i disse trådene dine, er jo dine.

Du må seriøst get over yourself. Ungene er ikke til for din del.

Anonymkode: 77f60...20a

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

De eneste ekstremt selvopptatte trekkene i disse trådene dine, er jo dine.

Du må seriøst get over yourself. Ungene er ikke til for din del.

Anonymkode: 77f60...20a

Jeg forstår at ungene ikke er til for min del. Jeg deler bare følelsen av savn, som mange foreldre i delt omsorg kjenner på. HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår at ungene ikke er til for min del. Jeg deler bare følelsen av savn, som mange foreldre i delt omsorg kjenner på. HI

Likevel er det en god del av oss som reagerer på formuleringene.

Skrevet

Hvilke formuleringer?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvilke formuleringer?

Dine vel. Les over her. Få som sier seg enig med deg. Mange som forsøker å gi deg en reslitetssjekk.

Enkelte hinter om narsissisme, og da tror du automatisk at det er manen det er snakk om 😵‍💫

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og så er det mange av oss som kan sette oss inn i situasjonen til HI, selv uten at vi er skilt og dele på barna våre. 
Det er jo klart det er sårt at pappa har noe til felles med barna som trekker dem dit hele tiden. Spesielt når man ikke har noe slikt selv. Det betyr jo ikke at man ikke unner barna det beste, at man ikke er glad på deres vegne for at de har en slik sunn og lærerik interesse. Og for at odelsgutten har interesser slik at han vil overta gården med glede og ikke av motvillig plikt. Det er likevel klart det er sårt å se barna mindre enn før og at det var en selv som måtte flytte ut av barndomshjemmet til barna og etablere seg på nytt et sted barna ikke har den samme tilknytningen.

I det lange perspektiv, vil ikke dette bety så mye. Du vil se dem mer etter hvert og i perioder der det ikke skjer så mye på gården. Om et av barna skal drive gården videre, vil nok det barnet alltid tilbringe en del tid der, mens det andre barnet etter hvert vil finne andre interesser. I den alderen er jo mange av barna på aktiviteter, med venner også videre og ikke så mye hjemme likevel. 

Anonymkode: 7c9a0...dfa

Skrevet

Dine vel. Les over her. Få som sier seg enig med deg. Mange som forsøker å gi deg en reslitetssjekk.

Enkelte hinter om narsissisme, og da tror du automatisk at det er manen det er snakk om 😵‍💫

Ja, fordi dere kjenner ikke hele situasjonen og hvordan han har vært i en årrekke.  Folk rundt meg sier at han har narsissistiske trekk. Hvordan han har kjeftet og smelt og gjort akkurat som han vil innenfor husets fire vegger og skyldte på meg for alt (at eg var heilt udugelig) og den sjarmøren utad der alt har vært perfekt. Jeg er den som har vært til stede for ungene og den de kommer til når det er noe. Den som kjøper og kjøper på utstyr og klær, ungene får beskjed om å ta med klær over der fordi det er tomt. (Han har ikke sertifikat og bruker det for det det er verdt), den som har stilt opp for å kjøre og hente på barn og den som legger til rette for at de skal få være med venner. Lista er uendelig. HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Og så er det mange av oss som kan sette oss inn i situasjonen til HI, selv uten at vi er skilt og dele på barna våre. 
Det er jo klart det er sårt at pappa har noe til felles med barna som trekker dem dit hele tiden. Spesielt når man ikke har noe slikt selv. Det betyr jo ikke at man ikke unner barna det beste, at man ikke er glad på deres vegne for at de har en slik sunn og lærerik interesse. Og for at odelsgutten har interesser slik at han vil overta gården med glede og ikke av motvillig plikt. Det er likevel klart det er sårt å se barna mindre enn før og at det var en selv som måtte flytte ut av barndomshjemmet til barna og etablere seg på nytt et sted barna ikke har den samme tilknytningen.

I det lange perspektiv, vil ikke dette bety så mye. Du vil se dem mer etter hvert og i perioder der det ikke skjer så mye på gården. Om et av barna skal drive gården videre, vil nok det barnet alltid tilbringe en del tid der, mens det andre barnet etter hvert vil finne andre interesser. I den alderen er jo mange av barna på aktiviteter, med venner også videre og ikke så mye hjemme likevel. 

Ser at jeg ikke hadde fått med meg alle svarene til HI. Svaret mitt over går til de første innleggene til HI. Det blir litt mer merkelig når narsissist blandes inn. Jeg antar da at barna hadde vært minst like glad i å delta på lemmingen om far ikke har narsissistiske trekk. 

Det er heller ikke rart at far ønsker den reelle samværsprosenten på papiret og riktig beregning av bidrag. Er barna hos far 60% - 70% i snitt i året så er det jo dette som er det reelle selv om du skulle ønske at det var annerledes. Det er bare å ta noen søk her inne, så ser man at det å justerer samværsprosenten og bidraget til det reelle opptar mange og er ikke avhengig av personlighetstype.  

Skrevet

Vurderer egentlig å flytte litt lenger vekk, men i samme skolekrets.  Nå ser jeg rett over på gården ( 5 min å sykle. Tror det vil bli lettere om jeg leier et annet sted i påvente av at minstemann og begynner på vgs om 4 år og må flytte for å gå på skole. HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Sånn er det når foreldrene ikke evner å holde sammen. Dette er ditt valg, og dette må du bare stå i uten å sutre. 

Anonymkode: e95e7...3c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...