Gå til innhold

Kjøpt bil hos bekjent for 35 000, hva forvente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er kjempelei meg og vurderer å kutte kontakten med denne. Kjøpte bilen for 35 000 i august, ba om en driftsikker bil uten store feil, fikk en bil der motorlampa begynte å lyse ganske raskt, viser seg å være en egr feil. Det er også en oljelekkasje som koster opp mot 10.000 å reparere, samt rust på bremseskive som gjør at bilen ikke bremser optimalt. Denne bekjente kjenner meg og vet at trafikksikkerhet er viktig, har barn og ingen bilkunnskaper. Hva hadde dere gjort? Er det jeg som er storforlangende? 

Anonymkode: f2756...b09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å kjøpe bil er risikosport og ingen kan forutse alt som kan skje. En bil til 35’ kan man ikke forvente all verden av. 

Så mitt svar er ja, reaksjonen din er overdreven. 

Anonymkode: 65da4...bb0

Skrevet

Er dette ting som forrige bileier kan lastes for da?

Anonymkode: da6a9...75a

Skrevet

Jada, forrige bileier har jo visst om hvor omfattende problemene er, men har sagt til meg at dette skal jeg fikse etter du har kjøpt bilen, men nekter nå. Er bare lei meg og oppgitt, tenker at den relasjonen var ikke verdt spesielt mye når man gjør seg til uvenn for noen tusenlapper.

ts

Skrevet

Er vel en ganske grei regel å ikke kjøpe bil av venner og bekjente. Biler er bruksgjenstander som det fort blir noe feil med og da blir det gjerne fort en konflikt. Bilen er kjøpt som den er og om noe går i stykker rett etter at man har kjøpt den, så er man uheldig,  men det er sjelden selger kan lastes for dette. Det er ikke garanti på så gamle biler. Men hva sa tilsynsrapporten da? Stemte det med det selger sa? Om det ikke fulgte med en slik, bør man investere i en slik før man kjøper. Da får man en rapport på hva som er mangler med bilen og kan ta et valg om dette er bil man ønsker å kjøpe til den prisen. 

Anonymkode: d08e9...edc

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jada, forrige bileier har jo visst om hvor omfattende problemene er, men har sagt til meg at dette skal jeg fikse etter du har kjøpt bilen, men nekter nå. Er bare lei meg og oppgitt, tenker at den relasjonen var ikke verdt spesielt mye når man gjør seg til uvenn for noen tusenlapper.

ts

Ufint av selger hvis personen visste og utnyttet deg til å bli kvitt bilen, jeg hadde og blitt veldig lei meg. Men det vil si at du og visste om problemene. Det er en sjanse jeg aldri ville tatt. 

Skrevet

Er det ikke 5 års reklamasjonsfrist på bruktbil da? Er jo derfor ingen selger bil privat lengre. 

Anonymkode: 945e6...736

Skrevet
5 minutes ago, Anonym bruker said:

Er det ikke 5 års reklamasjonsfrist på bruktbil da? Er jo derfor ingen selger bil privat lengre. 

Men her har jo problemene blitt opplyst om før salget

Anonymkode: ce689...8b9

Skrevet

Ja og jeg er i en situasjon i livet der jeg ikke har overskudd til å ta opp en slik kamp, så jeg lar heller hele relasjonen gå. Gidder ikke engang ringe ham og fortelle hva som er galt, han er mekaniker selv, så tror nok dette var noe han gjorde for egen vinning. Er bare så sykt oppgitt. Og har definitivt lært! Skal aldri kjøpe hos venner. 
ts

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

ts

Dette står vel i kontrakten? Feilene og at selger skal fikse det 

Anonymkode: 57053...02a

Skrevet

Kjøpte du bilen av han som forhandler eller av han som privatperson?

Kjøpte du den av forhandler, har du fem års reklamasjonsrett, så sant du har gitt beskjed når du har oppdaget feilen, eller i alle fall raskt etter. 2 måneder, tror jeg det er. Er det som privatperson må det reklameres innen 2 år.  Og i begge tilfeller i rimelig tid etter at feilen oppstod / ble oppdaget.  Men det er litt vanskeligere av en privatperson likevel, for h*n kan selge bilen "som den er", og da kan det dukke opp feil.  RIktignok er ikke det helt uten grenser det heller for selger har et ansvar likevel.  Bilen skal være i den tilstanden som det står i kontrakten. 

Anonymkode: aefcf...8ed

Skrevet

Men du hadde vel ikke forventet at de reparasjonene du før kjøpey ble opplyst om  at ville bli nødvendige, også skulle være gratis? Du har jo allerede nærmest gratis bil. 

Anonymkode: fed34...db1

Skrevet

Viss det er en trafikksikker bil du er ute etter, må du nok opp i ca 100 000kr klassen. 
Hadde ikke kjøpt bil til 35000 til mine barn heller, har sagt at de må spare til de har nok til skikkelig bil.

Er alltid stor forskjell på hva folk oppfatter som trafikksikker, og noen mekanikere som kan bil, ser ting på en litt annen måte, det vet jeg pga familiere mekanikere

Anonymkode: c2a4e...4ec

Skrevet

Man kan ikke kjøpe en bil til 35000 uten å regne med at det dukker opp ting.

Anonymkode: ba6fe...a1b

Skrevet

Uansett hvem du kjøper av så må du regne med reparasjoner på en bil til 35.000 kr.

Sønnen min som er student lette i hele fjor etter en bil til ca 40.000 kr. Men som han sa, ingen bytter ut en gammel bil fordi den er så bra, de bytter den ut fordi de ikke gidder bruke mer penger på den.

Biler slides ut, og jo eldre den er jo dyrere blir de å eie.

Å forvente en bil til 35.000 uten reparasjon og verkstedregninger er en utopi.

Anonymkode: 6f795...bf0

Skrevet

Kjøp aldri bil av noen du kjenner

Anonymkode: 8f91f...132

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Det gjelder vel ikke for problemer hi visste om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...