Anonym bruker Skrevet 6. april #1 Skrevet 6. april Har en 8 åring med påvist cøliaki i fjor sommer. Før diagnosen hadde hun aldri reagert på gluten. Men jern nivå var tomt og gikk aldri opp. Derfor ble hun sjekket. Hadde ett lite uhell for en tid tilbake på skolen, veldig liten bit kjeks. Reagerte ikke. Eneste vi vet om av uhell til nå. Tok blodprøver før jul, da var gluten nivået perfekt. I påsken var vi på besøk hos familie, som pleier ta cøliakien veldig alvorlig. Så vi stoler helt på de. Men.. Rett før vi skulle reise ble jentungen veldig slapp. Og vi såg hun var dårlig. Hun vet ikke hva kvalm er da hun aldri har hatt omgangssjuka eller spydd av noe. Men hun følte srg uvel. Og kastet opp. Tømte seg helt. Etterpå ble hun egentlig ganske bra igjen. Ikke mer spying verken resten av kvelden eller dagen etter. Hun var slapp og sliten, og fikk noen lynende smerter i magen innimellom som gikk over sa hun. Men ellers virket hun helt fin. Var veldig rød i kinnene, noe som ikke er vanlig heller. Men ingen feber. Og ikke varm eller gjort noe som skulle tilsi det. De vi var hos var heldig opptatt av at noe av maten som kom ut ikke var fordøyd. Men det er jo kun fordi det tar lengre tid for den å bli fordøyd. Det var glutenfri pasta. Hun hadde også spist brownie, som var fordøyd. Og de var også opptatt av at hun aldri har reagert før. Men.. Vi har fått beskjed om at hun kan etterhvert reagere likevel. Og får hun større mengder i seg, kan jo det trigge noe. De andre sier det sikkert bare var noe som skjedde. Og ikke vitsi å henge seg opp i det. Og kanskje det er omgangssyke eller noe. Og nei det er ikke noe å henge seg opp i. Vi er ikke ute ette å ta noen som har gjort feil. Vi vil bare vite årsaken hvis dette faktisk er hennes første glutenuhell med reaksjon. Alle kan gjøre feil og uhell kan skje. Det kan vi også. Og kan like gjerne være vi som har gjort noe feil. Men.. I forhold til når det skjedde og mengden så passer det jo at det hadde vert brownien. Vedkommende hadde en kommentar om at det var jo så greit at alle toro langpannekaker var glutenfri. Og drt er jo ikke tilfelle. Noe eg prøvde å spørre om etterpå. Og det ble bare sagt den var glutenfri. Men når eg sendte bilde for å være sikker på at det var den riktige som var blitt brukt så fikk eg ikke svar. Men fikk svar på noe eg skreiv rett etterpå. Vedkommende kan ha trodd den var glutenfri. Kanskje de gjør det enda. Og vi er ikke sur for det. Skulle bare ønske vi kunne fått noe bekreftet eller avkreftet. For alt tyder på et uhell, med en større mengde mat. Og ingenting annet som ble spist den dagen avr i større mengder. Om det skulle vært kongaminert. Og hva kan det ellers være?ett akutt virus? Ingen andre er syke.. Og hodet mitt jobber overtid når eg ikke har svar. Eller ikke får svar. Og drt er vel egentlig det som er mest slitsomt. Jentungen tok hele episoden fint. Og det er jo det viktigste egentlig. Anonymkode: d526e...091
Anonym bruker Skrevet 6. april #2 Skrevet 6. april Det hørtes i utgangspunktet ut som de har tabbet seg ut med brownies og at de skammer seg. Men så sier du at brownien var fordøyd. Da er det mindre sannsynlig. Hvor lenge før spiste hun brownie? Anonymkode: c9fae...aae
Anonym bruker Skrevet 6. april #3 Skrevet 6. april Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Har en 8 åring med påvist cøliaki i fjor sommer. Før diagnosen hadde hun aldri reagert på gluten. Men jern nivå var tomt og gikk aldri opp. Derfor ble hun sjekket. Hadde ett lite uhell for en tid tilbake på skolen, veldig liten bit kjeks. Reagerte ikke. Eneste vi vet om av uhell til nå. Tok blodprøver før jul, da var gluten nivået perfekt. I påsken var vi på besøk hos familie, som pleier ta cøliakien veldig alvorlig. Så vi stoler helt på de. Men.. Rett før vi skulle reise ble jentungen veldig slapp. Og vi såg hun var dårlig. Hun vet ikke hva kvalm er da hun aldri har hatt omgangssjuka eller spydd av noe. Men hun følte srg uvel. Og kastet opp. Tømte seg helt. Etterpå ble hun egentlig ganske bra igjen. Ikke mer spying verken resten av kvelden eller dagen etter. Hun var slapp og sliten, og fikk noen lynende smerter i magen innimellom som gikk over sa hun. Men ellers virket hun helt fin. Var veldig rød i kinnene, noe som ikke er vanlig heller. Men ingen feber. Og ikke varm eller gjort noe som skulle tilsi det. De vi var hos var heldig opptatt av at noe av maten som kom ut ikke var fordøyd. Men det er jo kun fordi det tar lengre tid for den å bli fordøyd. Det var glutenfri pasta. Hun hadde også spist brownie, som var fordøyd. Og de var også opptatt av at hun aldri har reagert før. Men.. Vi har fått beskjed om at hun kan etterhvert reagere likevel. Og får hun større mengder i seg, kan jo det trigge noe. De andre sier det sikkert bare var noe som skjedde. Og ikke vitsi å henge seg opp i det. Og kanskje det er omgangssyke eller noe. Og nei det er ikke noe å henge seg opp i. Vi er ikke ute ette å ta noen som har gjort feil. Vi vil bare vite årsaken hvis dette faktisk er hennes første glutenuhell med reaksjon. Alle kan gjøre feil og uhell kan skje. Det kan vi også. Og kan like gjerne være vi som har gjort noe feil. Men.. I forhold til når det skjedde og mengden så passer det jo at det hadde vert brownien. Vedkommende hadde en kommentar om at det var jo så greit at alle toro langpannekaker var glutenfri. Og drt er jo ikke tilfelle. Noe eg prøvde å spørre om etterpå. Og det ble bare sagt den var glutenfri. Men når eg sendte bilde for å være sikker på at det var den riktige som var blitt brukt så fikk eg ikke svar. Men fikk svar på noe eg skreiv rett etterpå. Vedkommende kan ha trodd den var glutenfri. Kanskje de gjør det enda. Og vi er ikke sur for det. Skulle bare ønske vi kunne fått noe bekreftet eller avkreftet. For alt tyder på et uhell, med en større mengde mat. Og ingenting annet som ble spist den dagen avr i større mengder. Om det skulle vært kongaminert. Og hva kan det ellers være?ett akutt virus? Ingen andre er syke.. Og hodet mitt jobber overtid når eg ikke har svar. Eller ikke får svar. Og drt er vel egentlig det som er mest slitsomt. Jentungen tok hele episoden fint. Og det er jo det viktigste egentlig. Anonymkode: d526e...091 Tidligere var Toro broenie glutenfri, men ikke de siste 3 årene Anonymkode: 290d5...19b
Anonym bruker Skrevet 6. april #4 Skrevet 6. april Anonym bruker skrev (11 timer siden): Det hørtes i utgangspunktet ut som de har tabbet seg ut med brownies og at de skammer seg. Men så sier du at brownien var fordøyd. Da er det mindre sannsynlig. Hvor lenge før spiste hun brownie? Anonymkode: c9fae...aae Brownie ble spist ca to timer før dette skjedde Anonymkode: d526e...091
Anonym bruker Skrevet 6. april #5 Skrevet 6. april Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Brownie ble spist ca to timer før dette skjedde Anonymkode: d526e...091 Du skrev at den var fordøyd, det kan den jo ikke ha vært da. Anonymkode: c9fae...aae
Anonym bruker Skrevet 6. april #6 Skrevet 6. april Hadde ikke lagt noe mer energi i dette enn å vite at brownien fra Toro nok ikke var glutenfri. Da vet dere det til en annen gang, at mange tror alle browniene fra Toro er glutenfri, men det er de ikke så det må spesifiseres at de har laget den riktige før hun spiser. Anonymkode: 58c14...30b
Anonym bruker Skrevet 6. april #7 Skrevet 6. april Anonym bruker skrev (3 timer siden): Du skrev at den var fordøyd, det kan den jo ikke ha vært da. Anonymkode: c9fae...aae Mulig ikke.. Eg studerte ikke spyet så veldig nøye.. 😂 Men hun som vi var hos, vasket opp, sa at det var klumper av pastaen men hun så ikke brownien. Men det er ikke unormalt at den forsvinner først. Den er jo bare sukker... Som min samboer sa, hvis man putter brownie og pasta i en flaske og rister den, hva skjer da? Da blir brownien en våt guffe mens pasta er like hel... 😆 Så skjønner egentlig ikke hvorfor det skulle være ett poeng heller. Men blir vel gjerne som en annen sa, er vel ikke vitsi å putte mer energi i det. At bare anta den ikke var glutenfri og dobbeltsjekke en annen gang. Eg dobbeltsjekka jo nå også. Med å spørre. Og fikk beskjed om at den selvfølgelig var glutenfri. Men eg fikk ikke se posen direkte. Anonymkode: d526e...091
Anonym bruker Skrevet 7. april #8 Skrevet 7. april Anonym bruker skrev (På 6.4.2026 den 18.28): Mulig ikke.. Eg studerte ikke spyet så veldig nøye.. 😂 Men hun som vi var hos, vasket opp, sa at det var klumper av pastaen men hun så ikke brownien. Men det er ikke unormalt at den forsvinner først. Den er jo bare sukker... Som min samboer sa, hvis man putter brownie og pasta i en flaske og rister den, hva skjer da? Da blir brownien en våt guffe mens pasta er like hel... 😆 Så skjønner egentlig ikke hvorfor det skulle være ett poeng heller. Men blir vel gjerne som en annen sa, er vel ikke vitsi å putte mer energi i det. At bare anta den ikke var glutenfri og dobbeltsjekke en annen gang. Eg dobbeltsjekka jo nå også. Med å spørre. Og fikk beskjed om at den selvfølgelig var glutenfri. Men eg fikk ikke se posen direkte. Anonymkode: d526e...091 Vil de ikke si hvilken pose de brukte? Anonymkode: 3352b...0a0
Anonym bruker Skrevet 7. april #9 Skrevet 7. april Anonym bruker skrev (På 6.4.2026 den 18.28): Mulig ikke.. Eg studerte ikke spyet så veldig nøye.. 😂 Men hun som vi var hos, vasket opp, sa at det var klumper av pastaen men hun så ikke brownien. Men det er ikke unormalt at den forsvinner først. Den er jo bare sukker... Som min samboer sa, hvis man putter brownie og pasta i en flaske og rister den, hva skjer da? Da blir brownien en våt guffe mens pasta er like hel... 😆 Så skjønner egentlig ikke hvorfor det skulle være ett poeng heller. Men blir vel gjerne som en annen sa, er vel ikke vitsi å putte mer energi i det. At bare anta den ikke var glutenfri og dobbeltsjekke en annen gang. Eg dobbeltsjekka jo nå også. Med å spørre. Og fikk beskjed om at den selvfølgelig var glutenfri. Men eg fikk ikke se posen direkte. Anonymkode: d526e...091 Ja, brownien er nok løst opp, ikke fordøyd. Fordøyd er når den er gjennom tarmen og næringen er tatt opp. Det tar noen timer. Da var det mest sannsynlig brownien… Anonymkode: c9fae...aae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå