Gå til innhold

Så det finnes bunn i fattigfolk også?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer fra en helt vanlig familie. Mannen min, derimot, er vokst opp i en verden der penger aldri har vært et spørsmål – bare en selvfølge. Hyttene er mange, standarden høy, og de legger ikke skjul på at de har MYE penger.

Denne påsken er vi sammen med familien hans. Rundt middagsbordet i går, midt blant sølvbestikk og rause fat, fikk jeg spørsmålet om jeg ville forsyne meg en gang til. Jeg smilte og sa høflig neitakk, jeg var kjempemett.

Da kom kommentaren fra svigermor:
«Åja, så det finnes bunn i fattigfolk også?» Alle rundt bordet lo høyt.

Selv nikket jeg bare der og da. Lot det passere.

Men i etterkant har tankene mine kvernet grundig. For jeg tror ikke at det kun var en spøk – det var et lite stikk, pakket inn som humor. 

Jeg kjenner nå at jeg bare har lyst til å dra herfra. Mannen min var også en av dem som lo. Er jeg for nærtagende? 

Anonymkode: 1052c...533

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at dette nok er en sjargong som er innarbeidet og ikke nødvendigvis er hverken et gjennomtenkt stikk eller egentlig vondt ment, det bare er sånn liksom 

Så jeg hadde ikke giddet ta meg nær av det egentlig, ihvertfall ikke så jeg hadde reist hjem.

Men jeg hadde snakket med mannen min om det, fortalt at jeg synes det var nedlatende og sårende. Han har ikke vondt av å tenke litt gjennom hvordan man ordlegger seg.

Men å bli sur på svigermor og prøvd oppdra henne hadde jeg ikke giddet.

Anonymkode: 9a0c6...0d1

Skrevet

Jeg hadde IKKE synes det hadde vært greit og om mannen min også lo så hadde jeg fått noe å tenke på.......

Anonymkode: 9c275...43b

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Jeg kommer fra en helt vanlig familie. Mannen min, derimot, er vokst opp i en verden der penger aldri har vært et spørsmål – bare en selvfølge. Hyttene er mange, standarden høy, og de legger ikke skjul på at de har MYE penger.

Denne påsken er vi sammen med familien hans. Rundt middagsbordet i går, midt blant sølvbestikk og rause fat, fikk jeg spørsmålet om jeg ville forsyne meg en gang til. Jeg smilte og sa høflig neitakk, jeg var kjempemett.

Da kom kommentaren fra svigermor:
«Åja, så det finnes bunn i fattigfolk også?» Alle rundt bordet lo høyt.

Selv nikket jeg bare der og da. Lot det passere.

Men i etterkant har tankene mine kvernet grundig. For jeg tror ikke at det kun var en spøk – det var et lite stikk, pakket inn som humor. 

Jeg kjenner nå at jeg bare har lyst til å dra herfra. Mannen min var også en av dem som lo. Er jeg for nærtagende? 

Herregud, for en kommentar 😳! Kjenner jeg blir forbannet på dine vegne!!

Nei, du er ikke nærtakende. 

Anonymkode: 52c5d...64b

Skrevet

Jeg håper du smalt tilbake med at dannelse åpenbart ikke finnes hos rikfolk?

Skrevet

Heilt uakseptabel kommentar.

Eg synes du skal ta opp med mannen din at hans reaksjon ikkje høyrer heime og gi klar beskjed til svigermor at der du kjem frå behandlar ein ikkje gjestar og familiemedlemmar på slikt nedrig vis.

Dette er ikkje humor, har aldri vore det og vil aldri bli det.

Skrevet

Det er jo et helt vanlig uttrykk. Men det er noe man sier på spøk om seg selv.

Anonymkode: 41792...d49

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Det er jo et helt vanlig uttrykk. Men det er noe man sier på spøk om seg selv.

Ja, altså, jeg har jo ingen problemer med at noen sier slik om seg selv. 

HI

Skrevet

Ikke akseptabelt, ikke humor. 

Her hadde mannen fått fint forklare hvorfor voksne folk ikke oppfører seg på den måten. 

Skrevet

Jeg tror ikke det var ment som et stikk, men som en ‘morsom’ kommentar fra en som ikke tenker over hvilke kår du kommer fra. Det vil si om svigermor ellers er normalt oppegående og ikke en snobb som pleier å komme med stikk om din oppvekst. 

Å være raus bør gå begge veier. 

Anonymkode: de8f3...356

Skrevet

Er hun vanligvis så løsmunnet? Ofte blir slik løsmunnethet dekket over med latter av andre slektninger, mao ikke fordi de er enige, men for å dempe snerten i kommentaren på en måte. Kanskje hun er litt kort. Ville forberedt en kommentar med snert tilbake ved anledning.

Skrevet

Du har jo tydeligvis megakomplekser. Hvordan tror du det er for din mann at du er så hårsår?

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Du har jo tydeligvis megakomplekser. Hvordan tror du det er for din mann at du er så hårsår?

Ærlig talt, det er ikkje å vere hårsår å reagere på ein slik kommentar. Det er kommentaren i seg sjølv som er sårande, lavpanna, unødvendig, totalt antennelaus og meir til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...