Gå til innhold

Uskrevne regler/hierarki for uformell kontakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er egentlig reglene for uformell kommunikasjon (f.eks. gratulere noen med en utmerkelse). 

Fikk med meg at det ble snakket om dame jeg kjenner til. For noen år siden tok hun over en rolle i en organisasjon. Den som hadde rollen før henne hadde høy status. Hun gjør jobben likt som det han gjorde, men får en helt annen mottagelse (tydeligvis). Ettersom han var berømt og hadde høy status, var det stas å få meldinger (beskjeder, gratulasjoner etc) fra han. Siden hun ikke er det, virker det som om de samme type meldingene irriterer de samme mottakerne og at folk mener hun ikke har rett til å kontakte dem. Forstod det slik på de som snakket om dette, som om meldingene var tilsvarende de som han sendte, men at hun ikke hadde høy nok status til å sende dem. Jeg personlig hadde selv synes det var hyggelig, uansett hvem det var som gratulerte/sendte beskjeder. I tillegg bor jeg en plass der det verken på jobben, i organisasjonene eller ellers er et hierarki som styrer kontakten mellom mennesker. Jeg forstår dermed ikke helt denne uviljen. Dette er ikke personer som oversvømmes av meldinger heller.

Dette var det jeg fikk med meg, men jeg kan jo ha misforstått noe. Jeg ble likevel nysgjerrig på dynamikken. Dere som er i et miljø med tydelig statushierarki. Er det der uskrevne regler på hvem som kan kontakte andre og at det går på person og ikke rolle? Dvs om to personer innehar samme rolle og kjenner en person like mye/lite så er det hyggelig at den ene sender en gratulasjon, men ugreit at den andre gjør det kun basert på personens status?  

Anonymkode: e14b4...642

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt vanskelig å vite nøyaktig hva du sikter til, men jeg tenker det har mer med personlighet enn det har med status og stilling. 

Anonymkode: 663c9...853

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Litt vanskelig å vite nøyaktig hva du sikter til, men jeg tenker det har mer med personlighet enn det har med status og stilling. 

Det er litt vanskelig å forklare uten å være for gjenkjennbart. Men jeg tror ikke det har med personlighet å gjøre. Denne dama har en uproblematisk og hyggelig personlighet slik jeg kjenner henne. Han hadde helt vanlig personlighet han også. Det var heller ikke personligheten hennes det ble snakket om. Mer at det var kult at han som var såpass kjent sendte dem meldinger og at det var irriterende at hun som bare var <rolle> sendte. For hvem trodde hun hun var liksom som trodde hun kunne sende dem gratulasjoner? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Det er litt vanskelig å forklare uten å være for gjenkjennbart. Men jeg tror ikke det har med personlighet å gjøre. Denne dama har en uproblematisk og hyggelig personlighet slik jeg kjenner henne. Han hadde helt vanlig personlighet han også. Det var heller ikke personligheten hennes det ble snakket om. Mer at det var kult at han som var såpass kjent sendte dem meldinger og at det var irriterende at hun som bare var <rolle> sendte. For hvem trodde hun hun var liksom som trodde hun kunne sende dem gratulasjoner? 

Er det én person som har sagt det?

Da kan det jo være en kvinnehater?

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Er det én person som har sagt det?

Da kan det jo være en kvinnehater?

Det er flere som sa det. Noen så det for seg selv, andre hadde hørt det fra andre og noen andre hadde tydeligvis snakket sammen (det er et stort miljø).  Jeg forstår at noen kan synes det er gøy når en med høy status i miljøet gratulerer dem eller sender dem en beskjed, men jeg forstår ikke hvorfor det er irriterende få slike meldinger fra noen som har en rolle der det er ganske naturlig å gjøre det samme (men som ikke har en status utenom det vanlige).

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvordan er egentlig reglene for uformell kommunikasjon (f.eks. gratulere noen med en utmerkelse). 

Fikk med meg at det ble snakket om dame jeg kjenner til. For noen år siden tok hun over en rolle i en organisasjon. Den som hadde rollen før henne hadde høy status. Hun gjør jobben likt som det han gjorde, men får en helt annen mottagelse (tydeligvis). Ettersom han var berømt og hadde høy status, var det stas å få meldinger (beskjeder, gratulasjoner etc) fra han. Siden hun ikke er det, virker det som om de samme type meldingene irriterer de samme mottakerne og at folk mener hun ikke har rett til å kontakte dem. Forstod det slik på de som snakket om dette, som om meldingene var tilsvarende de som han sendte, men at hun ikke hadde høy nok status til å sende dem. Jeg personlig hadde selv synes det var hyggelig, uansett hvem det var som gratulerte/sendte beskjeder. I tillegg bor jeg en plass der det verken på jobben, i organisasjonene eller ellers er et hierarki som styrer kontakten mellom mennesker. Jeg forstår dermed ikke helt denne uviljen. Dette er ikke personer som oversvømmes av meldinger heller.

Dette var det jeg fikk med meg, men jeg kan jo ha misforstått noe. Jeg ble likevel nysgjerrig på dynamikken. Dere som er i et miljø med tydelig statushierarki. Er det der uskrevne regler på hvem som kan kontakte andre og at det går på person og ikke rolle? Dvs om to personer innehar samme rolle og kjenner en person like mye/lite så er det hyggelig at den ene sender en gratulasjon, men ugreit at den andre gjør det kun basert på personens status?  

Det handler jo ikke bare om status. 

Det handler også om relasjonen forgjengeren har bygd opp til disse.

Skrevet

Og hvis det virker som hun ikke er seg selv, men kopierer sin forgjenger, så vil det naturligvis ikke bli tatt godt imot

Skrevet
Winterlady skrev (23 minutter siden):

Det handler jo ikke bare om status. 

Det handler også om relasjonen forgjengeren har bygd opp til disse.

De har lik relasjon. Ingenting forgjengeren har bygget opp. De kommer begge fra systemet. Kjenner de fleste akkurat like mye/lite. Eneste forskjellen virker å være status. 

Skrevet
Winterlady skrev (24 minutter siden):

Og hvis det virker som hun ikke er seg selv, men kopierer sin forgjenger, så vil det naturligvis ikke bli tatt godt imot

Det er nok helt ektefølt. Jeg tror hun tenker at hun skal behandle alle likt uavhengig av om de er vant med ros og beskjeder eller ikke. Det er ikke sikkert at hun vurdere i det hele tatt. Hun oppfatter nok dette som en naturlig del av rollen.

Skrevet

Skal prøve å forklare det litt annerledes. 
I en organisasjon er det noen som har gjort det bra noen år og nå har fått god vind i seilene. Det er fortsatt på et lokalt nivå så de oversvømmes ikke av meldinger, men de får noen. Kan hvem som helst i organisasjonen, som allerede har en relasjon til dem, sende dem en gratulasjon eller er det noen mennesker eller roller der det er irriterende om de sende noe? Er alle gratulasjoner hyggelige eller bør den som sender vurdere om innhold + sender er spennende nok for mottaker? Er det feil om sender tenker at denne kan sende fordi en har en liten relasjon til mottaker og budskapet er kort og hyggelig? Bør alle avsendere vurdere om der er et hierarki man må forholde seg til og uskrevne regler for hvem som kan sende til hvem? 

Skrevet

De liker henne ikke, det er helt naturlig.

Anonymkode: 189ca...233

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg får ikke det til helt til å stemme. Det var litt derfor jeg lurte på om det var noen uskrevne regler hun kunne ha brutt uten å tenke over det selv. Jeg selv rangerer ikke folk etter status eller hierarki. Om jeg rangerer er det etter hvor godt de behandler andre. Jeg kunne dermed også tabbet meg ut om det er noen uskrevne regler. Det er kanskje derfor denne saken forundrer meg. Jeg klarer ikke helt å se hvorfor noen skulle bli irritert av en gratulasjon. Faktisk så synes jeg det er rart, selv om det er en de ikke liker så godt. 

Jeg kjenner henne som en godt likt dame. Jeg kjenner også flere som har jobbet eller jobber med henne og de har skrytt av henne opp igjen årene. De som irriterte seg er alle flinke/gode og kjente profiler i organisasjonen. Jeg har ikke hørt dette fra andre på prestasjonsmessig lavere nivå (som også får beskjeder og gratulasjoner). Mange av dem kjenner henne heller ikke så godt. De fleste har ikke så mye med henne å gjøre da hun tilrettelegger og jobber i bakgrunnen, gjerne også i for- og etterkant ofte. Jeg er jo selvsagt ikke der, så jeg vet jo ikke hva det er de ikke liker ved henne. Hva det er de eventuelt reagerer på som andre ikke merker seg ved. Kanskje de kjenner henne veldig annerledes enn det jeg gjør. Men jeg får det ikke helt til å stemme at hun skal være så annerledes mot andre sammenlignet med slik jeg kjenner henne, at de skal mislike å få en gratulasjon eller beskjed. Og så mye at det faktisk snakkes om det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg får ikke det til helt til å stemme. Det var litt derfor jeg lurte på om det var noen uskrevne regler hun kunne ha brutt uten å tenke over det selv. Jeg selv rangerer ikke folk etter status eller hierarki. Om jeg rangerer er det etter hvor godt de behandler andre. Jeg kunne dermed også tabbet meg ut om det er noen uskrevne regler. Det er kanskje derfor denne saken forundrer meg. Jeg klarer ikke helt å se hvorfor noen skulle bli irritert av en gratulasjon. Faktisk så synes jeg det er rart, selv om det er en de ikke liker så godt. 

Jeg kjenner henne som en godt likt dame. Jeg kjenner også flere som har jobbet eller jobber med henne og de har skrytt av henne opp igjen årene. De som irriterte seg er alle flinke/gode og kjente profiler i organisasjonen. Jeg har ikke hørt dette fra andre på prestasjonsmessig lavere nivå (som også får beskjeder og gratulasjoner). Mange av dem kjenner henne heller ikke så godt. De fleste har ikke så mye med henne å gjøre da hun tilrettelegger og jobber i bakgrunnen, gjerne også i for- og etterkant ofte. Jeg er jo selvsagt ikke der, så jeg vet jo ikke hva det er de ikke liker ved henne. Hva det er de eventuelt reagerer på som andre ikke merker seg ved. Kanskje de kjenner henne veldig annerledes enn det jeg gjør. Men jeg får det ikke helt til å stemme at hun skal være så annerledes mot andre sammenlignet med slik jeg kjenner henne, at de skal mislike å få en gratulasjon eller beskjed. Og så mye at det faktisk snakkes om det. 

Tipper du er henne.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Tipper du er henne.

Nei, jeg er ikke det. Da hadde jeg jo visst om de ikke likte meg. Håper jeg i alle fall. Men jeg hadde kanskje vært tilbøyelig til å gjøre det samme om jeg var i samme posisjon/situasjon. Altså - sende gratulasjoner/beskjeder til mennesker uavhengig av hvor de og jeg står i et hierarki. Historien fikk min oppmerksomhet og undring da det overrasket meg at de var irriterte på meldingene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Da høres det nesten ut som hun er utsatt for mobbing

Anonymkode: 127f0...ef7

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Da høres det nesten ut som hun er utsatt for mobbing

Anonymkode: 127f0...ef7

Jeg også tenker det. 

Skrevet

Det er helt tydelig trynefaktor, ufine mennesler som har fått det for seg at hun ikke er god nok til å sende melding til de.

Anonymkode: 6e007...588

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2.4.2026 den 15.49):

Hvorfor er det helt naturlig?

Anonymkode: 6e007...588

Skrevet

Tror faktisk jeg skjønner hvilken organisasjon det er snakk om. Jeg kjenner ikke organisasjonen fra innsiden, men jeg jobber i en annen organisasjon der jeg og en del andre «ikke er noen». Vi er bare dyktige fagpersoner og spiller ikke spillet, vi gjør jobben. Flere av kollegene våre er «bytryner» med mange kjente mennesker med høy status i nettverket og flere er kjendiser selv. De operer hekt tydelig med et… dualistisk menneskesyn det er «oss» og «vanlige folk» og kan til eksempel late som om de ikke kjenner nære kolleger på bransjefester etc. slik jeg tolker det fordi de er redde for å måtte bruke tid på/bli sett med «vanlige folk».

Min teori ville vært; denne lederen er en fagperson og ikke en «profil», altså opptar hun en rolle som «en av oss» burde hatt. Mange har også mye større utfordringer med at kvinner gjør karriere internt enn at menn gjør det.

Anonymkode: b61e0...1ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...