Gå til innhold

Kan noen gi oss tips til fordeling og trivsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi står i en krevende periode med et barn i trassalder. Vi fordeler dagen som følgende:

Mannen ta en natt på « vakt» og jeg neste. Stort sett er nettene ok, men av og til er de slitsomme.

Den som har hjemmekontor tar den største byrden på hjemmebane, og det fordeles også ganske likt med ca. 2-3 dager hjemme hver uke. Det er egentlig stressende, for stor arbeidsmengde i tillegg til oppvask etter frokost, rydde it og inn o oppvaskmaskin, red opp sengene, sette på klesvask, lufting av soverom, gå med bleiesøppel og kjøring av robotstøvsuger samt morgenstell av barnet er en del pes, men man rekker det før man starter dagen. Den som drar til jobb får fred til å dusje, kle på seg, pakke med frokost og ta med barn til barnehagen. 

Den som er ute, tar også med barnet hjem fra barnehagen. 

Matvarer bestilles på nett

Den som er hjemme lager middag mens den andre henter og middagen er langt på vei ferdig når barnet er hjemme

Vi spiser sammen og den som ikke lagde middag rydder.  Ferdig ca. 17.30 med ryddig og alt annet. Fra 17.30 til 18.30 er det bare hygge, lek, tv. Ofte tar den som jobber på hjemmekontor en liten arbeidsøkt for å komme ajour evt. den som rundet av dagen før for å gi barnet litt kortere dag i barnehagen. 

18.30 statter kveldsstellet som er litt tilfeldig hvem tar. Kl 19.00 er det lesestund og legging.

Jeg syns vi fordeler oppgavene likt, men føler vi aldri har tid til noe annet enn hverdagskjør. Ønsker å tilbringe den lille tiden som er igjen av dagen med familien, men det føles også litt klaustrofobisk, og jeg føler at vi trenger litt impulser utenfra, litt sosialt liv med venner for å ikke gå fra sans og samling. Å vente til leggingen er ferdig blir for min del for sent. Jeg har ikke energi til noe treningsøkt kl 20. 

Har noen gjort noen smarte justeringer i hverdagen for å få litt økt livskvalitet som foreldre. Noen tips?

Anonymkode: cce1e...f1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er alene med alt det dere er to om, så jeg synes dette høres helt luksus ut. 😉

Anonymkode: 81431...6df

Skrevet

Beklager å si det, men hverdagskjør er det det er mest av. Jeg jobber for å finne gleden i hverdagene. For det første ser jeg på jobb som et sosialt avbrekk og mental stimuli. For det andre har jeg leid vaskehjelp en gang i måneden for å ta av det verste. For det tredje forsøker jeg å være effektiv; rydding og «reset» får bare tjue minutt hver dag. For det fjerde trener jeg selv om jeg ikke orker, me lista er lagt ned (ikke så lenge og ikke alltid så hardt), jeg trenger følelsen. For det femte er jeg en gang i måneden sosial ute; da har jeg betalt barnevakt. 
Jeg har hatt mine to 100% alene fra yngste ble født og til nå 8 år senere. Jeg har valgt å forsøke å sette pris på livet og hverdagen, det er jo disse dagene det er flest av og som vi skal huske. Samtidig har jeg gjort noen grep (som listet over) som er viktig for min mentale og fysiske helse. Dere som er to og har bare et barn bør klare å få til en fordeling som er håndterbar. 

Skrevet

Livet består av mest hverdager, og deres fungerer jo fint.

Da ungene her var små opprettet jeg og tre venninner "klubb". Så hadde vi som fast avtale at første onsdagen i hver måned skulle vi treffes. Helt lave skuldre, ikke noe middag og sånt, bare kaffe, brus, snop, skravling og kos fra kl 20 til kl 23. Rullerte på hvem som hadde det. Den onsdagen var hellig for oss alle i mange år, det friminuttet med venninner ble høyt prioritert 

Hamsterhjulet er livet til oss mennesker, ingen vits i å la seg stresse av det. Vi er arbeidsmaur og skal være det, det er sånn samfunnet går rundt.

Anonymkode: b0014...a52

Skrevet

Ser ikke problemet.

Anonymkode: a1acc...8ce

Skrevet

Re opp senger skal man jo ikke. Lufte soverom? Robotstøvsuger ordner seg vel selv? Og bleiesøpla er vel neppe full hver dag?

Anonymkode: f238a...b7d

Skrevet

Jeg synes det ser ut som om dere detaljstyrer veldig, flere av tingene på husarbeid-listen er i mine øyne ikke nødvendige å lage liste over? Åpne vinduet på soveværelset er ikke en stor jobb, ei heller å trykke på knappen på roboten. Det kan ikke at mer enn 5 minutter. Jeg hadde ikke likt å være så bundet av oppgavene, tror jeg. Det er ting man bare gjør og det virker som om dere jobber ganske godt sammen. Det er noen hektiske år når man har små barn, men det er jo livet. Fokuser på de gode tingene, legg merke til gledene i hverdagene dine, se på takknemligheten for hva du har istedenfor å savne det du ikke har. Og er det noe du savner veldig, rydd plass til det. 
Og dropp scrolling. Det stjeler tid.

Skrevet

Trodde du snakket om barn med ekstra behov her… dere har ett barn? Og har hjemmekontor hver dag, en av dere? Beklager, men her legger dere lista høyt 

da ungene mine var små var jeg stort sett alene med de I ukedager da mannen var borte, og jeg jobbet ikke hjemmefra. Det dere skisserer her er jo ingenting? Det føyer seg inn i rekka av oppgaver man bare gjør? Tidvis har jeg hatt 3 barn som har gått på to aktiviteter hver seg, og alle må enten kjøres til hvert sitt eller være med hverandre siden jeg var alene. I tillegg kom foreldremøter og bursdager, dugnader, cuper og kamper… dere har jo ingenting? 

Livet med små barn er slitsomt, men barnehagetiden er ikke verst. Senk lista hvis du er overveldet nå. Drit i å re opp senga, vinduet kan settes opp på ettermiddagen og klesvask må neppe gjøres hver dag. I tillegg er dere jo hjemme på hjemmekontor? Gjør alle disse småtingene når dere er å tisser eller smører lunsj. 

Anonymkode: 2b8b5...1b2

Skrevet

Dette opplegget hadde jeg ikke orket, det er jo som å være i militæret.

Vi har bare tatt ting som det kommer. Det er ingen gevinst i å være forberedt på alt mulig, da får man stresset både mens man planlegger og mens man utfører.

Det var noen slitsomme år med to tette, men aldri slik at vi følte for å legge slagplan. 

Har du forsøkt å ta ting på sparket?

Anonymkode: cadb3...11d

Skrevet

Nå måtte jeg flire litt. 1 barn og en foreldre på hjemmekontor hver dag - hvor travelt kan det være? Velkommen til voksenlivet. Her er det overvekt av hverdager.

Du får senke listen. Ingen må re senger eller støvsuge hver dag. Hvor mye skittentøy genererer dere? Vi er 5 i familien og vasker bare tøy i helgene. Da kjøres ca. 5 maskiner.

Man trenger ikke være to på stell og legging. Det betyr at du eller partner kan ta en treningsøkt kl. 18.30.

Anonymkode: 040ae...192

Skrevet

Egentlig stygt å si det, men dette må jo være dagens latter. 

Dette må jo være trolling! Ett barn, en forelder på hjemmekontor hver dag - det er jo rene luksustilværelsen. Næh, dette sytet tror jeg ikke på. 

Anonymkode: f7e2c...6b0

Skrevet

Det er jo ikke rart det blir lite trivsel når alt blir sett på som en arbeidsoppgave? Lufte soverom og kjøring av robotstøvsuger er en oppgave? 

Støtter de andre i at du/dere må ha større fokus på gleden i hverdagen heller enn å detaljstyre dagene på denne måten. Er det sosiale viktig så sørger dere for å legge inn tid til det. Det er ikke nødvendig at begge to er hjemme hver eneste ettermiddag/kveld, for eksempel. 

Anonymkode: 500c6...4c3

Skrevet

Dette må være en aprilspøk 🐣😂

Anonymkode: 3775c...7e0

Skrevet

Velkommen til livet som foreldre! Har nå en 10 åring og en 13 åring og tar meg innimellom i å lure på hva vi egentlig brukte dagene til da vi kun hadde et barn som gikk i barnehage. Stort sett ingenting spesielt vi skulle etter jobb og barnehage. Ingen som skulle kjøres på aktiviteter eller måtte ha hjelp til lekser. Ettermiddagene med barnet ble korte riktignok, men når barnet hadde sovnet var det jo også en haug av tid.

Dere trenger å senke skuldrene, og innse at hverdagene blir som de blir, for med det der regimet kommer det til å blir voldsomt travelt for dere fremover.

Anonymkode: 0d00a...194

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...