Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det finest å uttale Lily eller Lilly med Li-li eller Lill-Y.?  Første høres kanskje litt asiatisk ut og det siste høres veldig ut som navnen Lill og satt på en Y på slutten. Første er ganske mykere og siste er hardere uttalelse. Også er det jo lilje som er opprinnelsen og det er Lily som betyr lilje. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 95732...1f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er det finest å uttale Lily eller Lilly med Li-li eller Lill-Y.?  Første høres kanskje litt asiatisk ut og det siste høres veldig ut som navnen Lill og satt på en Y på slutten. Første er ganske mykere og siste er hardere uttalelse. Også er det jo lilje som er opprinnelsen og det er Lily som betyr lilje. Hva tenker dere? 

For det første: det er snakk om uttale, ikke uttalelse.

For det andre, ingen navn som ender på y uttales med y, unntatt Gry. Harry, Dagny, Lilly, alle har -i i uttalen. Også på engelsk, der lyden y ikke finnes.

Anonymkode: caa22...794

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

For det første: det er snakk om uttale, ikke uttalelse.

For det andre, ingen navn som ender på y uttales med y, unntatt Gry. Harry, Dagny, Lilly, alle har -i i uttalen. Også på engelsk, der lyden y ikke finnes.

Anonymkode: caa22...794

Både Gry, Harry og Dagny uttales med Y på min vestlandsdialekt.  

Anonymkode: 14e50...a12

Skrevet

Så Lili eller Lilli er bedre stavemåte da? Hva er finest uttale? Li-li eller Lill-i ?

Skrevet

Ser jeg har skrevet uttalelse når jeg mente uttale men jeg kan ikke så godt norsk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Både Gry, Harry og Dagny uttales med Y på min vestlandsdialekt.  

Anonymkode: 14e50...a12

Og på min østlandsdialekt.

Anonymkode: a71ac...9af

Skrevet

Men er Li-li eller Lill-i best uttale?

Skrevet

Nei det har sikkert ikke så mye å si kanskje? Men hvis folk spør hva skal vi si da?

Skrevet

Jeg ville skrevet Lilly, men sagt Lilli. Men jeg er ikke helt konsekvent. Jeg merker at jeg både sier og skriver Jenny. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Nei det har sikkert ikke så mye å si kanskje? Men hvis folk spør hva skal vi si da?

Dere skal si det som faller naturlig for dere og deres dialekt. Du overtenker dette noe vanvittig. Skriv Lilly slik at barnet slipper å si ‘Lilli med i’ resten av livet og så uttaler dere det slik dere syns er best. 

Anonymkode: b2b97...1a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...