Gå til innhold

Hormonplaster (Estradot) og plager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opererte bort slimhinnen i livmor for 1.5 år siden, grunnet kraftige blødninger. I fjor vår begynte jeg med nattesvette og hetetokter. For 8 uker siden var jeg hos gynekologen og fikk Estradot og utrogestan som jeg tar hver kveld. For 2 uker siden begynte jeg med små blødninger, og nå også med koagler. Jeg ringte gynekologen forrige uke og fikk beskjed om at dette er normalt, og kan vare i 2-3 mnd. Jeg blir så stresset av de blødningene. I tillegg har jeg gått opp 3 kg etter jeg begynte med plasteret. Blødningene er så plagsomme at jeg vurderer å ta av plasteret i dag og ikke fortsette på dette. Har noen her erfaringer med dette? Jeg er 52 år. 

Anonymkode: d37fe...9b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg opererte bort slimhinnen i livmor for 1.5 år siden, grunnet kraftige blødninger. I fjor vår begynte jeg med nattesvette og hetetokter. For 8 uker siden var jeg hos gynekologen og fikk Estradot og utrogestan som jeg tar hver kveld. For 2 uker siden begynte jeg med små blødninger, og nå også med koagler. Jeg ringte gynekologen forrige uke og fikk beskjed om at dette er normalt, og kan vare i 2-3 mnd. Jeg blir så stresset av de blødningene. I tillegg har jeg gått opp 3 kg etter jeg begynte med plasteret. Blødningene er så plagsomme at jeg vurderer å ta av plasteret i dag og ikke fortsette på dette. Har noen her erfaringer med dette? Jeg er 52 år. 

Dytt

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Dette er helt vanlige bivirkninger de tre-fire første månedene. Ha tolvmodighet til å holde ut noen måneder, så kroppen kan stabilisere seg. 

Anonymkode: 0f87c...8f2

Skrevet

Hør om du kan øke dosen Utrogestan. 

Anonymkode: fba88...12f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hør om du kan øke dosen Utrogestan. 

Hva hjelper det mot?

Skrevet

Du skal jo ikke overprøve legens råd med ting fremmede kan komme til å mene på et nettforum! Om du ikke er trygg på behandlingen så kontakter du legen igjen. 

Anonymkode: dc7cf...a62

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Hva hjelper det mot?

Så vidt jeg vet kan det ta ned blødningene, pluss at det visstnok er nokså uproblematisk å øke dosen. Gestagen gjør visstnok ikke så mye annet enn å motvirke østrogenens virkning på livmor. I tillegg kan det visst bedre søvnen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...