Anonym bruker Skrevet 28. mars #1 Skrevet 28. mars Min bestevenninnes datter blir straks 18. Hun får tilgang til god del penger på konto da, og min venninne har spurt om jeg kan hjelpe med det økonomiske så hun ikke mister kontrollen. Jenta har kraftig adhd og liten impulskontroll. Dere som har ungdom med adhd, hvordan har dere løst dette? Jeg skal hjelpe jenta med å sette opp regningskontoer og budsjett osv. Men hvis hun finner ut at hun vil ta opp store kredittlån på impuls, finnes det noen måte jeg kan stoppe henne (og ikke minst oppdage dette) på? Eller er alt basert på at jenta er åpen og informerer meg.Tenker som en slags hjelpeverge. Men skal vel mye til for at noen får det? Anonymkode: dbd22...983
Anonym bruker Skrevet 28. mars #2 Skrevet 28. mars Erfaringsmessig går disse ungdommene litt i skyttergraven om de føler seg kritisert og overvåket, men tar gjerne imot råd, opplæring og veiledning om det blir gjort på riktig måte. Det er lurt å bruke deg og ikke mammaen, da skal det mer til før hun går i skyttergraven og ihvertfall skal gjøre som hun vil. Med min datter har vi jobbet en del med forståelse av egen kropp/hode. Jeg har alltid sagt at mange har hensyn å ta, vi må spille på lag med den kroppen vi har for å få et så godt liv som mulig. Noen må bruke briller, noen må sitte i rullestol osv, hun med Adhd må ta sine hensyn. Ting som hvile for ikke å bli overstimulert, ryddig rom så det ikke blit helt kaos i hodet å være der inne osv. Men viktigst av alt da dette med impulskontroll. Det er der hun skiller seg mest fra andre, så hun har måttet øve seg på å trekke pusten og tenke seg om før hun prater og gjør. Økonomi dro vi inn som en del av dette når hun ble ungdom. At pga sin mangel på impulskontroll aldri må ta store økonomiske avgjørelser uten å tenke seg om. Helst bør hun vente 1-3 dager og tenke på om det er nødvendig, og helst prate med noen om det og få noen andres (mitt) syn på det før hun tar avgjørelsen for seg selv. Aldri umymdiggjort henne eller fått henne til å føle at hennes avgjørelser ikke er gode nok, men bare lært henne opp i at dette er et av de hensynene hun må ta til sin kropp. Det er viktig at hun også ser de positive tingene ved å ha adhd, kreativiteten, energien, gleden osv. Det har fungert veldig bra. Anbefaler også en tur i banken for å snakke med en kundebehandler om plassering av penger om det er mye. Min datter fikk en drøy million da hun fylte 18 år og ble enig med meg, banken og seg selv om å bruke 100.000 på bil og moro, resten ble plassert for sparing til bolig. Hun er nå 20 år, snart ferdig med læretiden, kjører fremdeles den bilen hun kjøpte da hun ble 18 og planlegger kjøpe bolig til høsten. Anonymkode: 6a087...b7a
Anonym bruker Skrevet 28. mars #3 Skrevet 28. mars Jeg startet tidlig med å visualisere for mitt adhd barn. Forklarte at for å kjøpe den tingen må man jobbe i så og så mange timer. Forklart hele veien hva det koster og bo, vanlig elementær utgifter. Så kikket vi på forbrukslån, da forsto han raske hva den typen rente og tilbakebetaling koster. Eneste ulempen nå er han nekter å bruke pengene på enkelte ting 🙈😅. Kjøper aldri klær(han har, men mye er veldig slitt). Så jobber med veiledning på forbruks felte nå. Men dette er en prosess som må egentlig gjøres fra de er små. Har denne jenta vært vant til å få mye penger? Jobber hun selv? Om hun har dyre vaner så kan det fort mye sløsing. Men kan hende det er eneste måten hun vil lærer på🤷🏼♀️ Anonymkode: 6270d...44b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå