Gå til innhold

Har folk virkelig fortsatt bøker i stua?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var på Jysk forrige dagen og kom til å snakke om alle "bokhyllene" og "bokreolene" de selger. Er ikke det et misvisende navn i dagens samfunn? Folk leser jo omtrent ikke bøker lenger, og hyller i stua er da ikke for bøker, de er for pynt. Burde de ikke bytte navn?

Anonymkode: c9a80...22b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bøker i stuen, det har jeg alltid hatt og det tror jeg nok alltid jeg kommer til å ha. Liten sjanse for at jeg kommer til å bo i et hus med eget bibliotek så da er det stuen som er naturlig å plassere bøkene i. 

Skrevet

Bokhyller og bokreoler kan da stå annet sted en stuen også. Vi har et relativt lite hus og glad i bøker. Vi har bøker i både stuen og i gangen. Selv om man har mulighet for lydbøker og e-bøker så foretrekker jeg bøker på papir, så papirbøker kommer alltid til å ha en plass hos oss :) Alle bøkene stå i bokhyller. Og selv om man skulle hatt et eget bibliotek så har man jo gjerne bøker i bokhyller og bokreoler, selv om de da ikke står i stuen. Hvor skulle man ellers ha dem?

Anonymkode: 19325...afe

Skrevet

Vi har ikke bokhyller i stuen for øyeblikket, men en velfylt på kontoret og tre store og fulle i kjellerstuen.

At folk ikke leser lenger er jeg ikke enig i. Jeg leser 1-2 bøker i uken, og de fleste jeg er med har alltid en bok eller flere på nattbordet, med på turer osv.

Anonymkode: f3320...0da

Skrevet

det er faktisk ganske mange som leser bøker, nesten alle jeg kjenner leser bøker borsett fra mannen min som bruker lese brett

jeg ser selv etter en bokhylle som passer inn i stua 

Anonymkode: 87bb8...0df

Skrevet

Hva? Hvorfor skal man ikke ha bøkene i stua? 
Folk leser da bøker fortsatt, noe annet ville vært krise for samfunnet. 
Kanskje det bare er din krets som ikke leser bøker lenger. 

Anonymkode: f0aa5...bb5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi var på Jysk forrige dagen og kom til å snakke om alle "bokhyllene" og "bokreolene" de selger. Er ikke det et misvisende navn i dagens samfunn? Folk leser jo omtrent ikke bøker lenger, og hyller i stua er da ikke for bøker, de er for pynt. Burde de ikke bytte navn?

Anonymkode: c9a80...22b

Nå tror jeg du snakker for deg selv og din omgangskrets.. 

Anonymkode: c0ebf...a33

Skrevet

Jeg tror knapt jeg har vært i et hus som ikke har bøker. 

Vi har de ikke i stua, riktignok, men en stor bokhylle på loftstuen. Noen bøker er ferskvare og blir gitt/byttet bort mens andre får plass i bokhyllen, enten for å bli lest flere ganger, eller fordi den er et must i et møblert hjem. Jeg vil at barna skal kunne finne klassikerne hjemme, tilgjengelighet er nøkkelen til leseglede. 

Anonymkode: 65c47...367

Skrevet

Eg er så heldig stilt at eg har plass til bøkene i eit anna rom. Det blir ikkje kjøpt bøker  i heimen på samme måte som før, det meste blir kjøpt på kindle. Men likevel aukar talet på bøker.

Skrevet

Har tre bokhyller selv i stua, men kommer fra ett hjem uten bokhyller da det kun var meg som hadde interesse for å lese bøker. 

Så det varierer nok veldig hva man selv har av interesser. Jeg har også en hylle med brettspill ved spisestuen da det også er en av interessene mine. 

Pynt hos meg er i form av pene bøker som er oppstilt. Ellers er det lite pynt sånn sett. 

Anonymkode: 76838...ec8

Skrevet

Vi har plassbygde bokhyller både på soverommet og i kjellerstua i tillegg til på hemsen på hytta. Står bøker i alle. Mannen og jeg leser mest på kindle, så kjøpes færre bøker enn før. Tenåringen leser på papir, så bokhylle på rommet hans også. Tror alle våre venner har bokhyller med bøker i. 

Skrevet

Jeg har bokhyller i nær sagt alle rom. (Ikke badet...) 

Skrevet

Jeg har mange bokhyller. Ingen i stua riktignok, men en hel vegg i kjellerstua og en på loftstua og en stor bokhylle på hytta. Å si at folk ikke leser bøker lenger er jo bare tull (sier kanskje litt om din omgangskrets..). Jeg leser minst en bok i uka og kjøper bæreposer med bøker på loppemarkeder og bokmarkeder.

Anonymkode: a5b9a...3c1

Skrevet

Bøker i papirformat er ikke på vei ut på noen som helst måte.  Man trodde det for noen år siden.  Skolene skulle til og med slutte med papirbøker, for nå hadde man pc og nettbrett. Ungene, spesielt de yngste var helt i hundre, for plutselig fikk de lov til å bruke nettbrett....   Det varte ikke et år en gang før papirbøker var på vei inn igjen, og skolebiblioteket låner ut like mye papirbøker som før. 

Vi låner en del bøker på biblioteket, og det er ofte kø.  Og nye bøker lanseres i papirformat som bare det.  Mulig bøker forsvinner en gang i fremtiden, men det er det flere år til.  Nesten alle jeg kjenner har bokhyller, enten i stua eller i et annet rom i huset.  

Anonymkode: 964dd...572

Skrevet

De siste årene har salget av bøker faktisk økt. Så du tar feil når du sier at ingen leser bøker, eller kjøper bøker lenger.

Jeg har plassbygde bokhyller i stua, fra gulv til tak. Har også bokhyller på soverommet og i kjellerstua.

Generasjonen under meg leser også bøker, både datteren min og svigerdatteren min hadde bøker på ønskelisten til jul.

Anonymkode: 82135...f0f

Skrevet

Du spør på feil sted, her inne er de fleste født på 70- og 80-tallet… 

Anonymkode: 1070e...9eb

Skrevet

Jeg har ikke bokhylle i stua, men jeg har en på kjøkkenet til kokebøker og 5 på loftsstua til alt annet av bøker. Vi har også Kindle, men det betyr jo ikke at vi har kastet alle bøkene vi hadde fra før. Dessuten er det noen bøker som egner seg bedre på papir. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du spør på feil sted, her inne er de fleste født på 70- og 80-tallet… 

Anonymkode: 1070e...9eb

Jeg har barn født på 90-tallet og er tante til flere på den alderen og yngre. De leser alle bøker både e-bøker og papirbøker, og de fleste har bokhyller. Jeg tror det handler mer om hvorvidt man vokste opp i et hjem med bøker og ble glad i å lese fra man var barn enn når man ble født. 

Skrevet

Det er hvert fall nærmest umulig å selge brukte bøker, selv om man nesten gir de bort. Men folk har uansett bokhyller fremdeles, de trenger jo ikke stå i stua heller. Hadde ikke folk kjøpt det, så hadde ikke så mange solgt det. Nei, jeg synes ikke de burde bytte navn, alle vet jo hva en bokhylle er.

Hva synes du bokhylle burde hete hi?

Anonymkode: a57fd...482

Skrevet

Jeg leste masse før, har blitt dårligere på det nå, alt for mye tid går bort til skjerm. Et hjem uten bøker hadde likevel vært nitrist. Jeg kjøper fortsatt bøker, mest brukt, og har bokhylle i stua. Når jeg får ånden over meg er det nydelig å kunne plukke ut en bok 😊

Anonymkode: 92611...428

Skrevet

Har ikke bokhylle, men har en bred hylle i trappa der alle mine bøker står. Barna sine står i en hylle under trappa eller på rommet. Kjøper kun bøker på loppemarked, låner på biblioteket hvis jeg skal ha nye bøker.

Anonymkode: 78837...676

Skrevet

Vi har huset fullt av bøker. Alt fra flere hundre år gamle nedarvede bøker til pocketbøker som gis videre når de er lest. Husets ungdommer leser mer og mer, og det er helt tydelig en trend blant mange unge å lese papirbøker. Senest i går snakket vi om å få bygget flere hyller for å ha rom til stablene av «hjemløse» bøker. 

Anonymkode: 4f94e...f21

Skrevet

Vi har bokhyller med bøker i nesten alle rom. Det er det hos de fleste jeg kjenner også. 

Anonymkode: 5c9d2...95b

Skrevet

Hos oss har vi bøker i alle rom utenom badet, det leses mye her, oh jeg liker sjarmen med å holde i bøkene, har også lesebrett, men bruker det sjeldent. 

Anonymkode: 600ea...935

Skrevet

Jeg har bokhylle på stuen, i kjellerstuen, på soverommet, i en av gangene. I tillegg har ungdommene egne bokhyller på sine rom. Bare denne uken har jeg kjøpt 6 bøker (4 på loppis og 2 på nett).

Har nettopp lest på nett at det er i skuddet å lese bøker.

Anonymkode: 968b9...702

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...