Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er alle våre politikere for feige når det kommer til stykke? I stede for å kutte så økes skatter og bruken av oljepenger. 

En uting i norsk offentlighet er det at instutisjoner belønnes for å ha brukt opp alle pengene på slutten av året og ikke ha spart. Jeg jobbet 7 år i en stor norsk offentlig bedrift og når november kom så var det: Hva kan vi bruke penger på? Julebord? Yess! Konsulenttimer vi kan bruke neste år? Yess! Støykanselerende headsett til alle? Yess! 

Og som jeg nå har forstått gjelder dette f.eks. UD også, så på slutten av året så kaster de milioner etter organisjasjoner uten å ane hva pengene går til.

For saken er den at om pengene ikke er oppbrukt så får man mindre neste år. Hva om man heller kunne belønnet ansvarlig pengebruk gjennom hele året og heller kanskje la litt av overskuddet komme de ansatte til gode på et vis. 

Nå etter Epstein-filene så ser vi jo også at UD bruker altfor mye penger på ting som IKKE handler om bistand. Vi har gitt bistands-penger til flere milionærklubber i både Sveits og USA....da kjenner jeg at det koker innvendig. Så da tenker jeg at det UD får av penger er altfor mye, så her kan det spares.

Så har vi alt det som går til miljøværn. Det er ikke snakk om å ikke skulle ta vare på miljøet, men man skal ikke la seg påvirke av hverken EU eller vindmølle-selskap. Også må det være f.eks. maks 2 prosjekter om gangen. 

Innvandring: her kan man også spare. Stramme inn på familiegjenforening! For flere av desse vil burke ekstremt lang tid på klare å bidra i samfunnet om noen gang. Og skulle familien til enslige mindreårige asylsøkere dukke opp i hjemlandet så er det jo et mirakel og vi burde se mellom fingrene at de løy for å få asyl og sende de hjem for å gjenforenes med familien. 

Ved å kutte litt på desse områdene kunne man fint ha sørget for bedre skole, bedre pleiehjem og kanskje til sist litt lavere skatt. 

Anonymkode: a43c5...b2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Javel.

Anonymkode: ab054...6a1

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Er alle våre politikere for feige når det kommer til stykke? I stede for å kutte så økes skatter og bruken av oljepenger. 

En uting i norsk offentlighet er det at instutisjoner belønnes for å ha brukt opp alle pengene på slutten av året og ikke ha spart. Jeg jobbet 7 år i en stor norsk offentlig bedrift og når november kom så var det: Hva kan vi bruke penger på? Julebord? Yess! Konsulenttimer vi kan bruke neste år? Yess! Støykanselerende headsett til alle? Yess! 

Og som jeg nå har forstått gjelder dette f.eks. UD også, så på slutten av året så kaster de milioner etter organisjasjoner uten å ane hva pengene går til.

For saken er den at om pengene ikke er oppbrukt så får man mindre neste år. Hva om man heller kunne belønnet ansvarlig pengebruk gjennom hele året og heller kanskje la litt av overskuddet komme de ansatte til gode på et vis. 

Nå etter Epstein-filene så ser vi jo også at UD bruker altfor mye penger på ting som IKKE handler om bistand. Vi har gitt bistands-penger til flere milionærklubber i både Sveits og USA....da kjenner jeg at det koker innvendig. Så da tenker jeg at det UD får av penger er altfor mye, så her kan det spares.

Så har vi alt det som går til miljøværn. Det er ikke snakk om å ikke skulle ta vare på miljøet, men man skal ikke la seg påvirke av hverken EU eller vindmølle-selskap. Også må det være f.eks. maks 2 prosjekter om gangen. 

Innvandring: her kan man også spare. Stramme inn på familiegjenforening! For flere av desse vil burke ekstremt lang tid på klare å bidra i samfunnet om noen gang. Og skulle familien til enslige mindreårige asylsøkere dukke opp i hjemlandet så er det jo et mirakel og vi burde se mellom fingrene at de løy for å få asyl og sende de hjem for å gjenforenes med familien. 

Ved å kutte litt på desse områdene kunne man fint ha sørget for bedre skole, bedre pleiehjem og kanskje til sist litt lavere skatt. 

Det står deg helt fritt til å delta i politikken, så har du mer påvirkningskraft enn et innlegg på et forum. 

Anonymkode: d8e69...063

Skrevet

Helt enig med deg hi! Og ja, det virker klin umulig å spare. Som du sier, da får de mindre neste år. Bare tull alt sammen. 

Anonymkode: 978fd...a4e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det står deg helt fritt til å delta i politikken, så har du mer påvirkningskraft enn et innlegg på et forum. 

Nå er veld denne undersiden beregnet til blandt annet politikk. 

Jeg tror det å påvirke i form av delta politisk krever enormt mye nå dessverre. Før kunne man selv krysse ut på valgseddelen hvem man ønsket opp og frem, men nå styres dette av partiledelsen. 

Skrevet
On 3/22/2026 at 3:42 PM, Anonym bruker said:

. Jeg jobbet 7 år i en stor norsk offentlig bedrift og når november kom så var det: Hva kan vi bruke penger på? Julebord? Yess! Konsulenttimer vi kan bruke neste år? Yess! Støykanselerende headsett til alle? Yess! 

Ingenting av dette er da egentlig negativt?

Anonymkode: 0a72d...348

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Ingenting av dette er da egentlig negativt?

Jo, for i stede for å kunne bruke pengene konstruktivt gjennom hele året så spares det i starten av året og sløses i slutten av året. Man har ikke råd til å ansette folk i mars, men kan bruke 1 mill på konsulenter i november. 

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Jo, for i stede for å kunne bruke pengene konstruktivt gjennom hele året så spares det i starten av året og sløses i slutten av året. Man har ikke råd til å ansette folk i mars, men kan bruke 1 mill på konsulenter i november. 

Billigere da å leie inn konsulenter enn å ansette noen 

Skrevet

Jeg fant ut i dag at den norske stat, over ti år, har gitt omlag 100 millioner i bistand til BBC. Hva? Hvorfor?

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Jeg fant ut i dag at den norske stat, over ti år, har gitt omlag 100 millioner i bistand til BBC. Hva? Hvorfor?

Fordi BBC er de eneste som lager reportasjer fra og om det som skjer i Palestina.

Anonymkode: 7b9aa...163

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fordi BBC er de eneste som lager reportasjer fra og om det som skjer i Palestina.

Feil. BBC sendte vel en Hamas produsert 'reportasje' som de i etterkant måtte trekke fordi den var filmatisert hvor bandt annet sønnen til en høyt oppe i Hamas hadde hovedrollen. 

Om du leser litt så gir viballe desse pengene til BBC for å vise ekstremvær tjenster i forhold til klimaendringer. Men igjen trenger vi virkelig å sende så mange millioner for dette? Vi kunne leid inn tre tolker for  Kenya, Nepal og Bangladesh for å kvalitessikre det AI kunne funnet ut. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 24.3.2026 den 13.48):

Det er jo feil. Norske NRK laget reportasjer fra og om det som skjer i Palestina.

Og om så var tilfelle, så er vel ikke det noen god forklaring på hvorfor Norge skal betale penger til BBC?

Anonymkode: 3e717...368

Skrevet

Helt enig i at finansieringsmodellen er dårlig, men julebord og støykansellerende headset er ikke eksempler på sløsing.

Anonymkode: f0096...893

• 2 uker senere...
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 22.3.2026 den 16.21):

Ho/han stemmer sikkert og er da med å påvirker. Tipper ho/han stemmer FrP for dei ønsker å ta kraftig ned sløsing.

• 3 uker senere...
Skrevet

Ja, det viser seg at det er umulig. Fordi, de partiene som sløser mest de bruker offentlige midler til å vinne valget hvert 4.år. Og folk vil ha fordeler det siste året før valg, når de har vært nødt til å pine seg gjennom de 3 første årene med økte skatter og avgifter. Så ja, slik valgene i Norge fungerer, og med politikere som sitter på store pengesekker, så vil det aldri være mulig å få bort offentlig sløseri.

Anonymkode: 0368f...93d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...