Gå til innhold

Mistanke om demens - hva gjør vi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer sin mormor hadde demens på det siste, og nå mistenker vi at hans mor også har begynt å bli dement.

Hun har alltid vært litt spesiell, men de siste par årene har hun blitt mer og mer ekstrem.
Vi tenkte først at det var siden hun ble eldre, menge blir mer ekstreme og gretne når de blir eldre.
Nå har hun begynt å rote.
Det ene barnet vårt ringte for å takke for bursdagsgaven (vi får penger og handler for henne).
Hun ble forvirret siden hun trodde det var det andre barnet som hadde bursdag, dette har ikke hun rotet med før.
Så glemmer hun pinkoden til telefonen sin, koden hun har hatt i 15 år.

Demens starter med endret oppførsel, og så problemer med hukommelse/roter med ting. 

Vi bor 3 timer unna så kan heller ikke besøke henne hele tiden heller, og det er ikke mulighet for å overnatte hos henne.
Får henne heller ikke til å ta det opp med legen sin.
Hjemmehjelp vil hun IKKE ha, vil ikke ha fremmedfolk inn til seg.

Noen med erfaringer, noen råd?
Vi vet virkelig ikke hva vi skal gjøre

Anonymkode: 69db2...596

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med kommunen hun bor i, legg frem det du beskriver her. Det kan være demens, men det kan også være mange andre ting (depresjon, infeksjon, dehydrering, for å nevne noe). Så ikke vær for bastant på at dette er demens eller si hvordan demens arter seg. De som jobber i kommunen kan da følge henne opp og undersøke saken. 

Anonymkode: 96b3d...2fc

Skrevet

Og en ting til, si til henne at dere ble bekymret da hun glemte koden og at dere vil hun får hjelp hvis hun behøver det. Hvis hun protesterer så la henne gjøre det, dere har rett til å være bekymret og rett til å melde fra videre. Det er så klart trist for henne, men det er sånn livet er. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ta kontakt med kommunen hun bor i, legg frem det du beskriver her. Det kan være demens, men det kan også være mange andre ting (depresjon, infeksjon, dehydrering, for å nevne noe). Så ikke vær for bastant på at dette er demens eller si hvordan demens arter seg. De som jobber i kommunen kan da følge henne opp og undersøke saken. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Og en ting til, si til henne at dere ble bekymret da hun glemte koden og at dere vil hun får hjelp hvis hun behøver det. Hvis hun protesterer så la henne gjøre det, dere har rett til å være bekymret og rett til å melde fra videre. Det er så klart trist for henne, men det er sånn livet er. 

Takk.

Det vi har sagt til henne er at vi er litt bekymret for det at hun roter med enkelte ting, og bedt henne ta det opp med legen sin.
Kanskje hun mangler noen vitaminer, eller mineraler eller noe.
Har ikke nevnt demens, hadde vi gjort det hadde hun satt seg på bakbeina.
Hun bare avfeier det

HI

Skrevet

Send en bekymringsmelding til fastlegen hennes.

Det gjorde vi til svigerfar sin lege. Legen kalte han inn for oppfølging og blodprøver pga hjertemedisiner egentlig, men sjekket også for kognitive ting og sånt de vet de skal sjekke for. Da begynte ballen å rulle.

Vi fikk selvfølgelig ikke vite noe sånn i første omgang, legen har jo taushetsplikt og kan ikke diskutere en pasient sin helse med pårørende. Men han tok bekymringsmeldingen seriøst og fulgte opp.

Anonymkode: b88f7...996

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk.

Det vi har sagt til henne er at vi er litt bekymret for det at hun roter med enkelte ting, og bedt henne ta det opp med legen sin.
Kanskje hun mangler noen vitaminer, eller mineraler eller noe.
Har ikke nevnt demens, hadde vi gjort det hadde hun satt seg på bakbeina.
Hun bare avfeier det

HI

Ja, sjansen er der for at det kan være noe sånt.

Jeg leste tegnene på at man begynte å surre her en dag, og innså at jeg oppfyller nesten alle. Jeg befinner meg i en situasjon med ekstremt stress. Selv når jeg gjør mitt beste for å stresse ned så kan jeg likevel glemme ord, glemme navn, legge brillene i kjøleskapet.

Jeg vet at jeg har vært der før og at det går over igjen når jeg er ute av stresset.

Den første gangen det skjedde meg, var da jeg var tenåring og flyttet hjemmefra, jeg glemte å si hadet til bestemor, jeg glemte å ta av kontaktlinsene, etc. Og jeg var heller ikke den eneste. Min nye jevngamle venninne fortalte de samme historiene om og om igjen de første ukene, og jeg lurte helt seriøst på om hun var dement eller om hun var sånn. Men litt etter litt kom hun til hektene, hun også. Heldigvis 🤣

Poenget mitt er at demens er bare en av mange årsaker til at man surrer. Ensomhet, stress, fysiske årsaker, særlig infeksjon og smerter. Man behøver å utelukke de årsakene der før man konkluderer med demens.

Det sagt, sjansen er absolutt der for at hun har demens også. Men det finner man jo ut av hvis man undersøker alt det andre. 

Skrevet

Hvis jeg var dere hadde jeg tenkt at mannen kunne være med henne til legen når hun får time der. Det kan være vanskelig å forstå og huske det legen sier om man er tilnærmet frisk kognitivt. Er man ikke det, kan det være veldig vanskelig. Kan være greit å ha en med som husker hva som ble sagt og veien videre og for moralsk støtte. Ser du sier at overnatting ikke går, men i slike tilfeller går det vel å ta med en luftmadrass og en sovepose og sove på gulvet i stuen?

Anonymkode: 28b22...279

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvis jeg var dere hadde jeg tenkt at mannen kunne være med henne til legen når hun får time der. Det kan være vanskelig å forstå og huske det legen sier om man er tilnærmet frisk kognitivt. Er man ikke det, kan det være veldig vanskelig. Kan være greit å ha en med som husker hva som ble sagt og veien videre og for moralsk støtte. Ser du sier at overnatting ikke går, men i slike tilfeller går det vel å ta med en luftmadrass og en sovepose og sove på gulvet i stuen?

Anonymkode: 28b22...279

Overnatting går ikke siden hun nekter å ha noen hos seg på natten, ikke siden hun ikke har plass.

God ide at han følger henne til lege, vi får se hvordan vi løser det ved tanke på overnatting og hans jobb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...