Anonym bruker Skrevet 4. mai #51 Skrevet 4. mai Anonym bruker skrev (På 3.5.2026 den 20.42): Ikke meg du svarer, men HJELP!. Er det mulig å fremstille seg selv så gjennomgripende kunnskapsløs som du gjør her? Skjerp deg. En hver som følger bare sånn nogenlunde med i nyhetsbildet, vet at SSB fører statistikk. Og den viser et særdeles lite hyggelig bilde, når det kommer til ikke-vestlig innvandring. Statistikk førs på landbakgrunn, og viser både kriminalitetsrepresentasjon, og hvor mye ulike innvandrergrupper bidrar inn, eller henter ut av statskassa. Uten slik statistikk kan man f.eks. ikke vite at syrere går nær 200.000 i minus per husholdning, og er helt avhengige av statlige biddrag. Tett fulgt av Ukraina og Somalia, Afganistan, Irak Eritra mfl. De 12 største innvandrergruppene fra EUROPA (untatt Ukraina), bidrar derimot med nesten 13 milliarder MER i skatt til statskassa, enn de tar ut i offentlige ytelser. Med ett unntak.....Tyrkia. Overrasket? Polske og syriske familer har nesten den samme inntekten. Forskjellen består i HVOR inntekten kommer fra. Polske familier har omtrent dobbelt så my i inntekt fra arbeid, som en syrisk familie, og en syriske familen har nesten tre ganger så mye i statlige overføringer som en Polsk familie. Så hva skal man bruke den informasjonen til? Kanskje å forstå at vi ikke kan ta i mot flere ikke-vestlige, eller ukrainske for den saks skyld, asylsøkere og familieinnvandrere, uten at AS Norge kullseiler økonomisk. Du må gjerne kalle det hat alt du vil. Det endrer ikke det minste på realitetene. Anonymkode: 43d1e...e78 Og hva er statestikken på hva hvite norske lavinntektsfamilier, gjerne med mange barn, det en eller begge foreldrene er trygdet, koster staten? Gjerne der barnevernet er inne i bildet. Du ser ut til å glemme at mange som kommer fra land med krig og uro har traumer, og derfor trenger mer hjelp. I tillegg er det større gap mellom språk, utdannelse og kultur, som gjør det vanskelige å integrere disse gruppene inn i norsk kultur. Derfor kan man ikke sammenlikne denne gruppen med arbeidsinnvandrere fra europeiske land. Vi tar ikke imot flyktninger for å tjene penger på dem, men fordi det er etisk riktig å hjelpe dem. Det vi burde gjøre, er å lage bedre systemer for integrering, og systemer som aktiviserer og integrerer barna inn i vår kultur. Å fokusere på hudfargen i en nyhetsartikkel hjelper ingen. Det fører bare til generalisering og mistenksomhet mot grupper som faktisk lever redelig, og det er det veldig mange innvandrerfamilier som gjør. Det vil heller ikke beskytte deg mot en psykotisk Ola Nordmann som går til angrep på tilfeldige ofre. Du må flytte fokuset til å se på hva vi faktisk kan gjøre for å hjelpe de som trenger det. Om vi i større grad klarer å utnytte potensialet i barna til dem som kommer til Norge, i tillegg til å fange opp ungdommen som faller utenfor fra norske familier, så hadde det virkelig hjulpet på økonomien, og levevilkårene i landet vårt. Anonymkode: 92303...3bb
Anonym bruker Skrevet 4. mai #52 Skrevet 4. mai 1 hour ago, Anonym bruker said: Du ser ut til å glemme at mange som kommer fra land med krig og uro har traumer, og derfor trenger mer hjelp. I tillegg er det større gap mellom språk, utdannelse og kultur, som gjør det vanskelige å integrere disse gruppene inn i norsk kultur. De bør ikke komme hit Anonymkode: bf5c8...635
Anonym bruker Skrevet 5. mai #53 Skrevet 5. mai Anonym bruker skrev (7 timer siden): De bør ikke komme hit Anonymkode: bf5c8...635 Nei, for guds skyld. La de råtne og forgå i egne krigsland, slik at vi bortskjemte, late, rike nordmenn får veltet oss i våre egne oljepenger... Er det mulig å være så egosentrert og egoistisk... Anonymkode: c48d5...3b1
Anonym bruker Skrevet 5. mai #54 Skrevet 5. mai Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Nei, for guds skyld. La de råtne og forgå i egne krigsland, slik at vi bortskjemte, late, rike nordmenn får veltet oss i våre egne oljepenger... Er det mulig å være så egosentrert og egoistisk... Anonymkode: c48d5...3b1 Du har ikke tatt poenget. Poenget er å hjelpe mennesker der de hører hjemme. Det er mye bedre for både de som trenger hjelp og oss som hjelper. Det er så mye enklere, og så mye bedre. Framfor å spre krig og elendighet utover hele verden bør problemene løses der de er. Vi er blitt gjort bortskjemte og late takket være oljepengene, så de kan vi sende til de som ikke har mat, mye heller det enn å ødelegge vårt eget land og våre egne liv med velferdsordninger som gjør oss late og småsyke. Anonymkode: 823d1...aa1
Anonym bruker Skrevet 5. mai #55 Skrevet 5. mai Anonym bruker skrev (9 timer siden): Vi tar ikke imot flyktninger for å tjene penger på dem, men fordi det er etisk riktig å hjelpe dem. Det vi burde gjøre, er å lage bedre systemer for integrering, og systemer som aktiviserer og integrerer barna inn i vår kultur. Nei, men det er en av løgnene politikerne forsøker å selge inn hos oss. Og nei, bedre systemer er ikke løsningen, ingen asylmottak kan ta i mot hundre tusenvis av mennesker som har veldig få forutsetninger for å passe inn i et fullstendig annerledes samfunn. En må være så realistisk. Mennesker er komplekse skapninger, vi er ikke maskiner som kan bygges om med enkle systemer. Å skylde på dårlige systemer er å ignorere virkeligheten, det er alt for enkelt å kalle det rasisme når helt fremmede mennesker ganske enkelt ikke passer inn. Anonymkode: 823d1...aa1
Anonym bruker Skrevet 5. mai #56 Skrevet 5. mai Anonym bruker skrev (8 timer siden): De bør ikke komme hit Anonymkode: bf5c8...635 Hvorfor har vi rett til å bo her? Hvem har egentlig bestemt at du er en velkommen innbygger? Alle som bor i Norge har stamfedre som kom hit på et tidspunkt. Noen av oss var heldige og ble født i et rikt og tygt land. Det gjør oss ikke bedre enn andre. Og hvor mange generasjoner må det gå før man kan kalle seg norsk? Skal fargen på huden bestemme? Eller bakgrunnen til foreldrene dine? Hva med om du har begått kriminelle handlinger eller ikke? Alle disse kriteriene gjelder mange etnisk norske også! Selfølgelig hadde det vært best om en verden uten krig. Personlig stemmer jeg for å fjerne Israel som land, det hadde hjulpet veldig mye på verdensbasis. Men nå er det slik at om man går inn i en konflikt for å rydde opp, så er man plutselig i krig... Og det vil vi virkelig ikke. Men å nekte folk som flykter for å overleve tilgang til landet vårt er ikke riktig. Anonymkode: 92303...3bb
Anonym bruker Skrevet 5. mai #57 Skrevet 5. mai Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Nei, men det er en av løgnene politikerne forsøker å selge inn hos oss. Og nei, bedre systemer er ikke løsningen, ingen asylmottak kan ta i mot hundre tusenvis av mennesker som har veldig få forutsetninger for å passe inn i et fullstendig annerledes samfunn. En må være så realistisk. Mennesker er komplekse skapninger, vi er ikke maskiner som kan bygges om med enkle systemer. Å skylde på dårlige systemer er å ignorere virkeligheten, det er alt for enkelt å kalle det rasisme når helt fremmede mennesker ganske enkelt ikke passer inn. Anonymkode: 823d1...aa1 Er etikk en løgn fra politikere??? Den var ny 🤣 Har du noengang jobbet med flyktninger? Det har jeg, mange av dem også. Og de aller fleste ønsker å klare seg selv, og bidra til samfunnet. Men man ser jo at det noen steder blir en overvekt av familier med lav inntekt og mange barn som trenger konstruktive aktiviteter for å integreres bedre. Og jo, dette er noe vi kan gjøre noe med. Det vil lønne seg på sikt, for vi får for lite barn i Norge, vi trenger i det minste å opprettholde antall innbyggere for å klare å håndtere eldrebølgen som kommer i hele den vestlige og deler av den østlige verden. Anonymkode: 92303...3bb
Anonym bruker Skrevet 5. mai #58 Skrevet 5. mai Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, for guds skyld. La de råtne og forgå i egne krigsland, slik at vi bortskjemte, late, rike nordmenn får veltet oss i våre egne oljepenger... Er det mulig å være så egosentrert og egoistisk... Anonymkode: c48d5...3b1 Det er veldig rike oljeland nede i regionen(e) det er krig, men de vil ikke ta de inn så hvorfor skal vi gjøre det? Anonymkode: a6336...8b2
Anonym bruker Skrevet 5. mai #59 Skrevet 5. mai Anonym bruker skrev (1 time siden): Er etikk en løgn fra politikere??? Den var ny 🤣 Har du noengang jobbet med flyktninger? Det har jeg, mange av dem også. Og de aller fleste ønsker å klare seg selv, og bidra til samfunnet. Men man ser jo at det noen steder blir en overvekt av familier med lav inntekt og mange barn som trenger konstruktive aktiviteter for å integreres bedre. Og jo, dette er noe vi kan gjøre noe med. Det vil lønne seg på sikt, for vi får for lite barn i Norge, vi trenger i det minste å opprettholde antall innbyggere for å klare å håndtere eldrebølgen som kommer i hele den vestlige og deler av den østlige verden. Anonymkode: 92303...3bb Jeg skjønner at du er godt drillet til å jobbe med flyktninger. Og at du ønsker å rettferdiggjøre ditt håpløse prosjekt. Det må være behagelig å være i en slik posisjon, å hjelpe andre og få god lønn for å gjøre en så snill og behagelig jobb. Tusenvis av nordmenn går rundt og legger til rette og overfører penger og hjelper mennesker som ikke klarer seg selv, i Norge. Det er en helt håpløs investering. Det du ikke skjønner er hvor feil det er å la Afrika være fødestuen som skal sikre framtidige Norge. Du skjønner ikke hvor galt dette faktisk er, at vi ikke legger til rette for at vi selv klarer å opprettholde vår kultur og vårt samfunn ved å føde våre barn selv. Det er der problemet starter, en elendig familiepolitikk. I stedet skal vi støtte oss på andres barn som kommer fra nød og elendighet. Det er dyp umoral, og dypt uklokt og til slutt selvutslettende. Dette er det du bidrar til, når du kjemper for å få et enda mer kostbart system for å fortsette denne feilslåtte familiepolitikken. De aller flest av de som kommer skulle helst hatt sitt eget land, med sin egen kultur, og klart seg selv. Det er den eneste fornuftige løsningen. Og nei, jeg snakker ikke om å IKKE hjelpe. Noen må snart skjønne at når millioner av mennesker flykter fra nød da er det noe feil der de kommer fra, og det er hvor de kommer fra som er problemet, og problem bør løses der problemet er, ikke fordeles ut over den store verden. Det er ingen løsning, det er å spre problemet og gjøre det mye større. Anonymkode: 823d1...aa1
Anonym bruker Skrevet 5. mai #60 Skrevet 5. mai Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg skjønner at du er godt drillet til å jobbe med flyktninger. Og at du ønsker å rettferdiggjøre ditt håpløse prosjekt. Det må være behagelig å være i en slik posisjon, å hjelpe andre og få god lønn for å gjøre en så snill og behagelig jobb. Tusenvis av nordmenn går rundt og legger til rette og overfører penger og hjelper mennesker som ikke klarer seg selv, i Norge. Det er en helt håpløs investering. Det du ikke skjønner er hvor feil det er å la Afrika være fødestuen som skal sikre framtidige Norge. Du skjønner ikke hvor galt dette faktisk er, at vi ikke legger til rette for at vi selv klarer å opprettholde vår kultur og vårt samfunn ved å føde våre barn selv. Det er der problemet starter, en elendig familiepolitikk. I stedet skal vi støtte oss på andres barn som kommer fra nød og elendighet. Det er dyp umoral, og dypt uklokt og til slutt selvutslettende. Dette er det du bidrar til, når du kjemper for å få et enda mer kostbart system for å fortsette denne feilslåtte familiepolitikken. De aller flest av de som kommer skulle helst hatt sitt eget land, med sin egen kultur, og klart seg selv. Det er den eneste fornuftige løsningen. Og nei, jeg snakker ikke om å IKKE hjelpe. Noen må snart skjønne at når millioner av mennesker flykter fra nød da er det noe feil der de kommer fra, og det er hvor de kommer fra som er problemet, og problem bør løses der problemet er, ikke fordeles ut over den store verden. Det er ingen løsning, det er å spre problemet og gjøre det mye større. Anonymkode: 823d1...aa1 Er det mulig å vise så mye egoisme, kynisme og kaldhet i ett enkelt innlegg? Og du har barn? Anonymkode: c48d5...3b1
Anonym bruker Skrevet 5. mai #61 Skrevet 5. mai Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er veldig rike oljeland nede i regionen(e) det er krig, men de vil ikke ta de inn så hvorfor skal vi gjøre det? Anonymkode: a6336...8b2 Rasismen florerer i araberlandene. Det er bare å lese seg opp på historien. Araberne hadde afrikanske slaver i stor skala og lenge før den vestlige verden. Anonymkode: 823d1...aa1
Anonym bruker Skrevet 5. mai #62 Skrevet 5. mai Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Er det mulig å vise så mye egoisme, kynisme og kaldhet i ett enkelt innlegg? Og du har barn? Anonymkode: c48d5...3b1 Trist at du ikke ser annet enn dette. Ikke rart du blir frustrert. Anonymkode: 823d1...aa1
Anonym bruker Skrevet 5. mai #63 Skrevet 5. mai Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvorfor har vi rett til å bo her? Hvem har egentlig bestemt at du er en velkommen innbygger? Alle som bor i Norge har stamfedre som kom hit på et tidspunkt. Noen av oss var heldige og ble født i et rikt og tygt land. Det gjør oss ikke bedre enn andre. Og hvor mange generasjoner må det gå før man kan kalle seg norsk? Skal fargen på huden bestemme? Eller bakgrunnen til foreldrene dine? Hva med om du har begått kriminelle handlinger eller ikke? Alle disse kriteriene gjelder mange etnisk norske også! Selfølgelig hadde det vært best om en verden uten krig. Personlig stemmer jeg for å fjerne Israel som land, det hadde hjulpet veldig mye på verdensbasis. Men nå er det slik at om man går inn i en konflikt for å rydde opp, så er man plutselig i krig... Og det vil vi virkelig ikke. Men å nekte folk som flykter for å overleve tilgang til landet vårt er ikke riktig. Anonymkode: 92303...3bb Alle som ønsker å komme til Norge bør selvsagt være velkommen, men de bør innfri noen krav. For deres egen del først og fremst. Slike krav er nødvendige for å legge til rette for at de som kommer kan klare seg på en god måte i landet, innen rimelig tid. Å starte på 0, uten penger, uten språk, uten tilnærmet lik kultur bør ikke kvalifisere for annet enn kortsiktig umiddelbar hjelp til mat og trygghet, deretter hjemsending til en land og en kultur mest mulig lik deres egen. Dette handler ikke om hudfarger eller at vi ikke fortjener å få beholde vårt samfunn og vår kultur bare fordi våre forfedre også har flyttet på seg en gang for tusen år siden. Verden har aldri sett slik folkevandring som i dag, den skyldes kommunikasjonsmidler og internett, ikke at nøden er større enn noensinne. Det har alltid vært nød i verden. Anonymkode: 823d1...aa1
Anonym bruker Skrevet 5. mai #64 Skrevet 5. mai Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner at du er godt drillet til å jobbe med flyktninger. Og at du ønsker å rettferdiggjøre ditt håpløse prosjekt. Det må være behagelig å være i en slik posisjon, å hjelpe andre og få god lønn for å gjøre en så snill og behagelig jobb. Tusenvis av nordmenn går rundt og legger til rette og overfører penger og hjelper mennesker som ikke klarer seg selv, i Norge. Det er en helt håpløs investering. Det du ikke skjønner er hvor feil det er å la Afrika være fødestuen som skal sikre framtidige Norge. Du skjønner ikke hvor galt dette faktisk er, at vi ikke legger til rette for at vi selv klarer å opprettholde vår kultur og vårt samfunn ved å føde våre barn selv. Det er der problemet starter, en elendig familiepolitikk. I stedet skal vi støtte oss på andres barn som kommer fra nød og elendighet. Det er dyp umoral, og dypt uklokt og til slutt selvutslettende. Dette er det du bidrar til, når du kjemper for å få et enda mer kostbart system for å fortsette denne feilslåtte familiepolitikken. De aller flest av de som kommer skulle helst hatt sitt eget land, med sin egen kultur, og klart seg selv. Det er den eneste fornuftige løsningen. Og nei, jeg snakker ikke om å IKKE hjelpe. Noen må snart skjønne at når millioner av mennesker flykter fra nød da er det noe feil der de kommer fra, og det er hvor de kommer fra som er problemet, og problem bør løses der problemet er, ikke fordeles ut over den store verden. Det er ingen løsning, det er å spre problemet og gjøre det mye større. Anonymkode: 823d1...aa1 Du bommer faktisk på alle områder med dette innlegget! Jeg har jobbet med flyktninger som kolleger. Det vil si at de på lik linje med meg er; ansatt, får lønn, lever av den lønnen og betaler skatt inn til staten. Jeg har også jobbet frivillig med integrering og støtte til flyktninger for å navigere det norske samfunnet. Her er det ikke snakk om økonomisk støtteordninger ol. Men hvordan få norske venner, hvordan norske butikker, mobiloperatører, legesentre, offentlig transport ol. fungerer. Veldig mange innvandrere er analfabeter, og kan ikke snakke hverken engelsk eller Norsk, så de trenger mye hjelp i å navigere hverdagslivet i Norge. Norsk familiepolitikk er blandt verdens beste. Alt er lagt til rette for at vi skal kunne få barn. Jeg selv har fler enn 2, så jeg bidrar med mitt der også. Men jeg ser absolutt utfordringer med å få flere barn. Forventningene som skapes i sosiale medier til foreldre er skyhøyt og legger alt for mye press på familen. Nå må du holde deg fast litt; jeg har faktisk flyktninger som venner, oppegående folk som er godt integrerte med jobber, som bidrar til samfunnet, og atpåtil en inngiftet svoger som har flyktet fra et afrikansk land. Han og familien hans måtte flykte, fordi de har et annet familiemedlem som er politisk aktiv og jobber for å endre det tyranniske regimet i landet de bor i. Hele familien ble fengslet og torturert. De flyktet til Europa da de ble satt fri igjen. Den politisk aktivet er igjen i Afrika og fortsetter arbeidet, og risikerer livet sitt daglig for å forbedre levevilkårene for kvinner i landet. Det er kun svogeren min som bor i Norge, resten av familien bor i et annet europeisk land. De er alle arbeidstakere og skattebetalere. Dette er personene som blir rammet når det spres misinformasjon og hat mot hele folkegrupper. At disse blir utstøtt fra samfunnet er prisen for å generalisere om at alle flyktninger er hjelpeløse "tullinger" som ikke klarer seg selv og som bør flytte hjem igjen. Selvfølgelig hadde det vært helt fantastisk om alle land hadde vært fredelige og trygge for folk å bo i, men slik er ikke verden. Hva skal lille Norge gjøre? Gå til krig mot alle vi er uenige med for å kaste regjeringene?? Har du tenkt over kulturrikdommen vi får når vi tar imot flyktninger fra andre land? Fantastiske matretter, musikk og nye måter å se verden på. Vårt vestlige tankesett har ikke vondt av å lære fra andre kulturer. Kanskje ligger løsningen på hvordan vi skal snu problemstikken med synkende fødetall der de har sterkere tradisjon med storfamilier..? Anonymkode: 92303...3bb
Anonym bruker Skrevet 5. mai #65 Skrevet 5. mai Anonym bruker skrev (1 time siden): Du bommer faktisk på alle områder med dette innlegget! Jeg har jobbet med flyktninger som kolleger. Det vil si at de på lik linje med meg er; ansatt, får lønn, lever av den lønnen og betaler skatt inn til staten. Jeg har også jobbet frivillig med integrering og støtte til flyktninger for å navigere det norske samfunnet. Her er det ikke snakk om økonomisk støtteordninger ol. Men hvordan få norske venner, hvordan norske butikker, mobiloperatører, legesentre, offentlig transport ol. fungerer. Veldig mange innvandrere er analfabeter, og kan ikke snakke hverken engelsk eller Norsk, så de trenger mye hjelp i å navigere hverdagslivet i Norge. Norsk familiepolitikk er blandt verdens beste. Alt er lagt til rette for at vi skal kunne få barn. Jeg selv har fler enn 2, så jeg bidrar med mitt der også. Men jeg ser absolutt utfordringer med å få flere barn. Forventningene som skapes i sosiale medier til foreldre er skyhøyt og legger alt for mye press på familen. Nå må du holde deg fast litt; jeg har faktisk flyktninger som venner, oppegående folk som er godt integrerte med jobber, som bidrar til samfunnet, og atpåtil en inngiftet svoger som har flyktet fra et afrikansk land. Han og familien hans måtte flykte, fordi de har et annet familiemedlem som er politisk aktiv og jobber for å endre det tyranniske regimet i landet de bor i. Hele familien ble fengslet og torturert. De flyktet til Europa da de ble satt fri igjen. Den politisk aktivet er igjen i Afrika og fortsetter arbeidet, og risikerer livet sitt daglig for å forbedre levevilkårene for kvinner i landet. Det er kun svogeren min som bor i Norge, resten av familien bor i et annet europeisk land. De er alle arbeidstakere og skattebetalere. Dette er personene som blir rammet når det spres misinformasjon og hat mot hele folkegrupper. At disse blir utstøtt fra samfunnet er prisen for å generalisere om at alle flyktninger er hjelpeløse "tullinger" som ikke klarer seg selv og som bør flytte hjem igjen. Selvfølgelig hadde det vært helt fantastisk om alle land hadde vært fredelige og trygge for folk å bo i, men slik er ikke verden. Hva skal lille Norge gjøre? Gå til krig mot alle vi er uenige med for å kaste regjeringene?? Har du tenkt over kulturrikdommen vi får når vi tar imot flyktninger fra andre land? Fantastiske matretter, musikk og nye måter å se verden på. Vårt vestlige tankesett har ikke vondt av å lære fra andre kulturer. Kanskje ligger løsningen på hvordan vi skal snu problemstikken med synkende fødetall der de har sterkere tradisjon med storfamilier..? Anonymkode: 92303...3bb Det du driver med er svogerforskning. Selv om du kjenner noen som fungerer bra, så taler statistikkene om noe annet. Anonymkode: 56624...41d
Anonym bruker Skrevet 5. mai #66 Skrevet 5. mai Anonym bruker skrev (1 time siden): Du bommer faktisk på alle områder med dette innlegget! Jeg har jobbet med flyktninger som kolleger. Det vil si at de på lik linje med meg er; ansatt, får lønn, lever av den lønnen og betaler skatt inn til staten. Jeg har også jobbet frivillig med integrering og støtte til flyktninger for å navigere det norske samfunnet. Her er det ikke snakk om økonomisk støtteordninger ol. Men hvordan få norske venner, hvordan norske butikker, mobiloperatører, legesentre, offentlig transport ol. fungerer. Veldig mange innvandrere er analfabeter, og kan ikke snakke hverken engelsk eller Norsk, så de trenger mye hjelp i å navigere hverdagslivet i Norge. Norsk familiepolitikk er blandt verdens beste. Alt er lagt til rette for at vi skal kunne få barn. Jeg selv har fler enn 2, så jeg bidrar med mitt der også. Men jeg ser absolutt utfordringer med å få flere barn. Forventningene som skapes i sosiale medier til foreldre er skyhøyt og legger alt for mye press på familen. Nå må du holde deg fast litt; jeg har faktisk flyktninger som venner, oppegående folk som er godt integrerte med jobber, som bidrar til samfunnet, og atpåtil en inngiftet svoger som har flyktet fra et afrikansk land. Han og familien hans måtte flykte, fordi de har et annet familiemedlem som er politisk aktiv og jobber for å endre det tyranniske regimet i landet de bor i. Hele familien ble fengslet og torturert. De flyktet til Europa da de ble satt fri igjen. Den politisk aktivet er igjen i Afrika og fortsetter arbeidet, og risikerer livet sitt daglig for å forbedre levevilkårene for kvinner i landet. Det er kun svogeren min som bor i Norge, resten av familien bor i et annet europeisk land. De er alle arbeidstakere og skattebetalere. Dette er personene som blir rammet når det spres misinformasjon og hat mot hele folkegrupper. At disse blir utstøtt fra samfunnet er prisen for å generalisere om at alle flyktninger er hjelpeløse "tullinger" som ikke klarer seg selv og som bør flytte hjem igjen. Selvfølgelig hadde det vært helt fantastisk om alle land hadde vært fredelige og trygge for folk å bo i, men slik er ikke verden. Hva skal lille Norge gjøre? Gå til krig mot alle vi er uenige med for å kaste regjeringene?? Har du tenkt over kulturrikdommen vi får når vi tar imot flyktninger fra andre land? Fantastiske matretter, musikk og nye måter å se verden på. Vårt vestlige tankesett har ikke vondt av å lære fra andre kulturer. Kanskje ligger løsningen på hvordan vi skal snu problemstikken med synkende fødetall der de har sterkere tradisjon med storfamilier..? Anonymkode: 92303...3bb Norsk familiepolitikk gir ikke flere barn, ikke en gang nok barn, det sier dere selv, dere som vil redde Norge med innvandring. Norsk familiepolitikk er like dårlig som hele vestens familiepolitikk. Å sikre framtidige generasjoner med nye generasjoner er det aller viktigste i en familiepolitikk. Det er helt grunnleggende. Fakta kan ikke motbevise dette. Den kulturrikdommen du reklamerer for finner vi over alt. Vi lever ikke i et avlukke. Vi trenger ikke importere mennesker for å gjøre oss kjent og la oss inspirere av andre kulturer. Vi reiser mye, og vi har medier som formidler stort sett alle kulturer. De fleste klarer å spise taco uten en meksikansk kokk ved siden av. Musikk har vi over alt, fra hele verden, vi trenger ikke musikerne boende i Norge. I den grad vi ønsker å møte menneskene flytter vi oss selv, ikke dem. Vår kultur er et produkt av tusenvis av år med fellesskap, og den er tilpasset oss, og våre ønsker mht levevilkår. For oss finnes ingen bedre kultur enn den norske, fordi den er laget for oss. Selvsagt er den ikke bedre enn andre, totalt sett, men for oss finnes det ikke en bedre kultur enn den norske, fordi den er tilpasset verdier vi har. Selv om mange selvsagt er uenig her hjemme også, slik vil det alltid være, men det gjelder ikke flertallet. Og det er det som avgjør i et demokrati. Og når mindretallet blir stort nok, da endres kulturen, gradvis. Slik alle kulturer gjør. Å dumpe hundre tusen mennesker inn i et veldig annerledes land som det norske er for afrikanere, med alle sine fremmede kulturer, det er å skape store problemer, på veldig mange måter. Det er en stor trussel mot vår egen kultur, og da faktisk mot våre egne liv, fordi kulturen er hjertet i en nasjon. En strøm av kulturer veldig mange ikke ønsker, er i liten grad en berikelse dessverre. Det er alt for enkelt å avfeie dette med fremmedfrykt, det er et logisk og riktig valg for de aller fleste, også for dere som ikke skjønner det selv, før det er for sent. Anonymkode: 823d1...aa1
Anonym bruker Skrevet 5. mai #67 Skrevet 5. mai Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Norsk familiepolitikk gir ikke flere barn, ikke en gang nok barn, det sier dere selv, dere som vil redde Norge med innvandring. Norsk familiepolitikk er like dårlig som hele vestens familiepolitikk. Å sikre framtidige generasjoner med nye generasjoner er det aller viktigste i en familiepolitikk. Det er helt grunnleggende. Fakta kan ikke motbevise dette. Den kulturrikdommen du reklamerer for finner vi over alt. Vi lever ikke i et avlukke. Vi trenger ikke importere mennesker for å gjøre oss kjent og la oss inspirere av andre kulturer. Vi reiser mye, og vi har medier som formidler stort sett alle kulturer. De fleste klarer å spise taco uten en meksikansk kokk ved siden av. Musikk har vi over alt, fra hele verden, vi trenger ikke musikerne boende i Norge. I den grad vi ønsker å møte menneskene flytter vi oss selv, ikke dem. Vår kultur er et produkt av tusenvis av år med fellesskap, og den er tilpasset oss, og våre ønsker mht levevilkår. For oss finnes ingen bedre kultur enn den norske, fordi den er laget for oss. Selvsagt er den ikke bedre enn andre, totalt sett, men for oss finnes det ikke en bedre kultur enn den norske, fordi den er tilpasset verdier vi har. Selv om mange selvsagt er uenig her hjemme også, slik vil det alltid være, men det gjelder ikke flertallet. Og det er det som avgjør i et demokrati. Og når mindretallet blir stort nok, da endres kulturen, gradvis. Slik alle kulturer gjør. Å dumpe hundre tusen mennesker inn i et veldig annerledes land som det norske er for afrikanere, med alle sine fremmede kulturer, det er å skape store problemer, på veldig mange måter. Det er en stor trussel mot vår egen kultur, og da faktisk mot våre egne liv, fordi kulturen er hjertet i en nasjon. En strøm av kulturer veldig mange ikke ønsker, er i liten grad en berikelse dessverre. Det er alt for enkelt å avfeie dette med fremmedfrykt, det er et logisk og riktig valg for de aller fleste, også for dere som ikke skjønner det selv, før det er for sent. Anonymkode: 823d1...aa1 Så konsekvensene blir da, i følge IA , om vi ikke tar inn en eneste innvandrer eller flykning de 30 neste årene: Befolkningsnedgang etter 2045-2050: Norge forventes å få et «fødselsunderskudd» (flere dør enn det fødes) rundt år 2045–2050. Uten innvandring til å veie opp for dette, vil det totale folketallet begynne å synke etter dette tidspunktet. Kraftig eldrebølge: Uten innvandring vil befolkningen eldes mye raskere. Innvandrere er i snitt yngre enn resten av befolkningen, og uten dette tilskuddet vil andelen eldre over 67 år øke betydelig. Innen 2050 vil antall personer over 80 år mer enn fordobles sammenlignet med i dag. Mangel på arbeidskraft: Allerede i dag drives mye av veksten i arbeidsstyrken av innvandring. Uten nye tilflyttere vil antall personer i yrkesaktiv alder synke, noe som vil skape store utfordringer for spesielt helse- og omsorgssektoren. Regional avfolking: SSB anslår at folketallet vil krympe i over 40 % av norske kommuner fram mot 2050, selv med noe innvandring. Uten innvandring vil fraflyttingen og nedgangen i distriktene skje langt raskere og ramme flere områder. Det vil igjen kunne gi følgende økonomiske konsekvenser: Redusert press på offentlige budsjetter (kortsiktig): Innvandring, spesielt flukt og familietilknytning, medfører betydelige kostnader til integrering, skole, helse og sosiale stønader. Ved å stanse dette ville staten spart store summer på kort sikt, da flyktninger ofte har lavere yrkesdeltakelse og høyere mottak av ytelser enn gjennomsnittet. Mangel på arbeidskraft (langsiktig): Arbeidsinnvandring har vært den viktigste motvekten til eldrebølgen. Uten dette tilskuddet vil det bli færre yrkesaktive per pensjonist, noe som truer finansieringen av velferdsstaten. Spesielt sektorer som bygg og anlegg og helse- og omsorg ville opplevd kritisk mangel på folk. Lavere økonomisk vekst per innbygger: SSB-beregninger viser at realistisk migrasjon faktisk demper den årlige veksten i disponibel realinntekt per innbygger noe. Dette skyldes at mange innvandrere har lavere produktivitet og inntekt enn befolkningen for øvrig. Likevel bidrar de til å holde de totale hjulene i gang. Men mye bedre at vi (som da vil være en del av eldrebølgen) må klare oss selv fordi det ikke finnes noen til å ta vare på oss. Anonymkode: c48d5...3b1
Anonym bruker Skrevet 5. mai #68 Skrevet 5. mai Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Så konsekvensene blir da, i følge IA , om vi ikke tar inn en eneste innvandrer eller flykning de 30 neste årene: Befolkningsnedgang etter 2045-2050: Norge forventes å få et «fødselsunderskudd» (flere dør enn det fødes) rundt år 2045–2050. Uten innvandring til å veie opp for dette, vil det totale folketallet begynne å synke etter dette tidspunktet. Kraftig eldrebølge: Uten innvandring vil befolkningen eldes mye raskere. Innvandrere er i snitt yngre enn resten av befolkningen, og uten dette tilskuddet vil andelen eldre over 67 år øke betydelig. Innen 2050 vil antall personer over 80 år mer enn fordobles sammenlignet med i dag. Mangel på arbeidskraft: Allerede i dag drives mye av veksten i arbeidsstyrken av innvandring. Uten nye tilflyttere vil antall personer i yrkesaktiv alder synke, noe som vil skape store utfordringer for spesielt helse- og omsorgssektoren. Regional avfolking: SSB anslår at folketallet vil krympe i over 40 % av norske kommuner fram mot 2050, selv med noe innvandring. Uten innvandring vil fraflyttingen og nedgangen i distriktene skje langt raskere og ramme flere områder. Det vil igjen kunne gi følgende økonomiske konsekvenser: Redusert press på offentlige budsjetter (kortsiktig): Innvandring, spesielt flukt og familietilknytning, medfører betydelige kostnader til integrering, skole, helse og sosiale stønader. Ved å stanse dette ville staten spart store summer på kort sikt, da flyktninger ofte har lavere yrkesdeltakelse og høyere mottak av ytelser enn gjennomsnittet. Mangel på arbeidskraft (langsiktig): Arbeidsinnvandring har vært den viktigste motvekten til eldrebølgen. Uten dette tilskuddet vil det bli færre yrkesaktive per pensjonist, noe som truer finansieringen av velferdsstaten. Spesielt sektorer som bygg og anlegg og helse- og omsorg ville opplevd kritisk mangel på folk. Lavere økonomisk vekst per innbygger: SSB-beregninger viser at realistisk migrasjon faktisk demper den årlige veksten i disponibel realinntekt per innbygger noe. Dette skyldes at mange innvandrere har lavere produktivitet og inntekt enn befolkningen for øvrig. Likevel bidrar de til å holde de totale hjulene i gang. Men mye bedre at vi (som da vil være en del av eldrebølgen) må klare oss selv fordi det ikke finnes noen til å ta vare på oss. Anonymkode: c48d5...3b1 Om politikerne gjorde det mer attraktivt å føde barn i Norge ville alt i samfunnet gått av seg selv. Det er litt av en fallitterklæring for et samfunn å ikke klare å reprodusere seg selv, slik det er i Norge i dag. Og det skyldes at vi bruker milliarder på opplæring og omskolering av veldig lite relevant arbeidskraft hentet fra andre land, framfor å belønne Norske mødre med milliarder for barnefødsler. Anonymkode: 823d1...aa1
Anonym bruker Skrevet 5. mai #69 Skrevet 5. mai Anonym bruker skrev (1 time siden): Norsk familiepolitikk gir ikke flere barn, ikke en gang nok barn, det sier dere selv, dere som vil redde Norge med innvandring. Norsk familiepolitikk er like dårlig som hele vestens familiepolitikk. Å sikre framtidige generasjoner med nye generasjoner er det aller viktigste i en familiepolitikk. Det er helt grunnleggende. Fakta kan ikke motbevise dette. Den kulturrikdommen du reklamerer for finner vi over alt. Vi lever ikke i et avlukke. Vi trenger ikke importere mennesker for å gjøre oss kjent og la oss inspirere av andre kulturer. Vi reiser mye, og vi har medier som formidler stort sett alle kulturer. De fleste klarer å spise taco uten en meksikansk kokk ved siden av. Musikk har vi over alt, fra hele verden, vi trenger ikke musikerne boende i Norge. I den grad vi ønsker å møte menneskene flytter vi oss selv, ikke dem. Vår kultur er et produkt av tusenvis av år med fellesskap, og den er tilpasset oss, og våre ønsker mht levevilkår. For oss finnes ingen bedre kultur enn den norske, fordi den er laget for oss. Selvsagt er den ikke bedre enn andre, totalt sett, men for oss finnes det ikke en bedre kultur enn den norske, fordi den er tilpasset verdier vi har. Selv om mange selvsagt er uenig her hjemme også, slik vil det alltid være, men det gjelder ikke flertallet. Og det er det som avgjør i et demokrati. Og når mindretallet blir stort nok, da endres kulturen, gradvis. Slik alle kulturer gjør. Å dumpe hundre tusen mennesker inn i et veldig annerledes land som det norske er for afrikanere, med alle sine fremmede kulturer, det er å skape store problemer, på veldig mange måter. Det er en stor trussel mot vår egen kultur, og da faktisk mot våre egne liv, fordi kulturen er hjertet i en nasjon. En strøm av kulturer veldig mange ikke ønsker, er i liten grad en berikelse dessverre. Det er alt for enkelt å avfeie dette med fremmedfrykt, det er et logisk og riktig valg for de aller fleste, også for dere som ikke skjønner det selv, før det er for sent. Anonymkode: 823d1...aa1 Nei, du hadde ikke hatt utvalget av restauranter som servere mat fra ulike kulturer uten innvandrere derfra. Du hadde heller ikke fått unike kombinasjoner der norsk kultur møter utenlandsk kultur i kunstneriske uttrykk uten folk med bakgrunn i begge kulturer. Jeg driver ikke med svogerforskning, jeg driver faktisk ikke forskning i det hele tatt. Jeg forteller deg at å se på spesifikke deler av statistikker og bruke det til å generalisere hele folkegrupper skader alle i den folkegruppen, også uskyldige som arbeider hardt. Ingen prøver å gjemme seg bak at ikke samfunnet vårt har utfordringer, men man kan ikke tro at å stoppe innvandring vil fikse det. Har du gått dypere inn i statistikken og prognosene for norske barn som vokser opp i hjem hvor en eller begge foreldrene er uføre? Om vi følger din logikk i det tilfellet, så må vi kutte ut uføretrygd, og tvinge disse familiene til å klare seg selv, for de bidrar ikke nok inn i statskassen. Vi kommer til å spare milliarder!! Jeg lurer litt på hva som er motivasjonen din bak denne aggresjonen mot innvandring. Synes du at du selv fortjener enn større del av den norske kaka, og derfor må staten slutte å hjelpe andre? Hvordan bidrar du til det norske samfunnet? Min motivasjon for å delta i denne diskusjonen er veldig enkel. Jeg ønsker et inkluderende samfunn hvor vi sammen kan jobbe for at alle finner sin plass og har det best mulig. Det er den verdenen jeg vil at ungene mine skal overta. Og forøvrig er vi ganske mange i dette landet som er glade for kulturutveksling og utvikling. Den norske kulturen er veldig traust, det beste er likestilling og sosialismen vår (som du ikke liker). Ellers kan vi ha store fordeler av å utvikle oss i takt med resten av verden. Og nå mye mer enn før lever vi et globalt perspektiv, derfor må utviklingen vår speile det. Anonymkode: 92303...3bb
Anonym bruker Skrevet 5. mai #70 Skrevet 5. mai Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Om politikerne gjorde det mer attraktivt å føde barn i Norge ville alt i samfunnet gått av seg selv. Det er litt av en fallitterklæring for et samfunn å ikke klare å reprodusere seg selv, slik det er i Norge i dag. Og det skyldes at vi bruker milliarder på opplæring og omskolering av veldig lite relevant arbeidskraft hentet fra andre land, framfor å belønne Norske mødre med milliarder for barnefødsler. Anonymkode: 823d1...aa1 Jeg tror ikke politikere klarer å gjøre det mer attraktivt. For det er ikke bare økonomien som gjør at færre får barn. Flere tar høyere utdanning, noe som ofte fører til at barneønsket settes på vent til studiene er fullført. Mange ønsker en trygg og stabil jobb før de får barn. Usikkerhet på arbeidsmarkedet og bruk av midlertidige kontrakter kan bidra til at folk drøyer foreldreskapet. Færre får tre eller flere barn. Nedgangen skyldes i stor grad at de som allerede har to barn, sjeldnere velger å få et tredje. Videre vil flere leve som enslige, og det er en økning i samlivsbrudd blant unge voksne. Det er også endrede forventninger til foreldrerollen, der man ønsker mer tid til karriere, reise og personlig utvikling. Anonymkode: c48d5...3b1
Anonym bruker Skrevet 5. mai #71 Skrevet 5. mai 9 hours ago, Anonym bruker said: Nei, for guds skyld. La de råtne og forgå i egne krigsland, slik at vi bortskjemte, late, rike nordmenn får veltet oss i våre egne oljepenger... Er det mulig å være så egosentrert og egoistisk... Anonymkode: c48d5...3b1 Hvis de ikke klarer å tilpasse seg vår kultur i vesten og i Norge så har de ikke noe her å gjøre Anonymkode: bf5c8...635
Anonym bruker Skrevet 5. mai #72 Skrevet 5. mai Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Hvis de ikke klarer å tilpasse seg vår kultur i vesten og i Norge så har de ikke noe her å gjøre Anonymkode: bf5c8...635 Riktig! Så enkelt er det faktisk. Anonymkode: c309e...bcd
Anonym bruker Skrevet 5. mai #73 Skrevet 5. mai Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvis de ikke klarer å tilpasse seg vår kultur i vesten og i Norge så har de ikke noe her å gjøre Anonymkode: bf5c8...635 Ja, slik vi nordmenn tilpasser oss i Spania og Thailand.... Anonymkode: c48d5...3b1
Anonym bruker Skrevet 5. mai #74 Skrevet 5. mai Anonym bruker skrev (10 timer siden): Hvorfor har vi rett til å bo her? Hvem har egentlig bestemt at du er en velkommen innbygger? Anonymkode: 92303...3bb Hva mener du egentlig med disse spørsmålene? Det er jo åpenbart hvorfor vi, altså vi med norsk statsborgerskap, har rett til å bo i Norge. Og det helt uten at noen har «bestemt» at jeg er velkommen. Det er en rett jeg og andre nordmenn får når vi blir født. Det virker nesten som om du mener det er feil? Skulle ikke for eksempel jeg ha rett til å bo i Norge, jeg som er født i landet, av to norske foreldre? Hvor skulle jeg ha «rett» til å bo, da, sånn helt konkret? Skulle jeg hatt en lovfestet rett til å bo i Spania? Sverige? Russland? Og er det bare nordmenn som likom ikke skal ha rett til å bo under landet de fødes inn i av foreldre som er derfra, eller gjelder det alle andre nasjonaliteter også? Eller skal alle ha rett til å bo akkurat der de vil? Hva mener du egentlig? Anonymkode: 52e16...199
Anonym bruker Skrevet 5. mai #75 Skrevet 5. mai Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Hva mener du egentlig med disse spørsmålene? Det er jo åpenbart hvorfor vi, altså vi med norsk statsborgerskap, har rett til å bo i Norge. Og det helt uten at noen har «bestemt» at jeg er velkommen. Det er en rett jeg og andre nordmenn får når vi blir født. Det virker nesten som om du mener det er feil? Skulle ikke for eksempel jeg ha rett til å bo i Norge, jeg som er født i landet, av to norske foreldre? Hvor skulle jeg ha «rett» til å bo, da, sånn helt konkret? Skulle jeg hatt en lovfestet rett til å bo i Spania? Sverige? Russland? Og er det bare nordmenn som likom ikke skal ha rett til å bo under landet de fødes inn i av foreldre som er derfra, eller gjelder det alle andre nasjonaliteter også? Eller skal alle ha rett til å bo akkurat der de vil? Hva mener du egentlig? Anonymkode: 52e16...199 Men da har også 2. generasjonsinnvandrere rett til å bo her, siden de er født her. Hvorfor argumenterer du da for at de må ut av landet? Anonymkode: 92303...3bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå