Anonym bruker Skrevet 7. mars #1 Skrevet 7. mars Noen som jobber i barnehage her? Jeg har en pedleder som stadig skal stå i fokus og ta æren. Jeg hadde planlagt og forberedt en samlingsstund der jeg brukte tid hjemme på forberedelsene. Fortalte ped leder hva jeg skulle gjøre og skulle virkelig lage en magisk samling. Hun bestemte at samlingen skulle gjennomføres på en mandag. Ok, tenkte jeg selv om jeg har samling tirsdager. Da jeg kom og ordnet til alt satte hun seg til å tok over hele showet. Så ba hun meg ta bilder av henne under samlingen. Dette la hun ut på foreldregruppen og fikk da masse wow så kult. Hun skal ha æren for alt andre gjør. hva gjør jeg her? Anonymkode: 03064...e7f
Anonym bruker Skrevet 7. mars #2 Skrevet 7. mars Du har to valg (slik jeg ser det) 1 ikke gjøre noe, 2 ta det opp med leder Anonymkode: eb2a5...b3a
Anonym bruker Skrevet 7. mars #3 Skrevet 7. mars Da slutter du å fortelle om samlingene dine. Så får hun se de sammen med barna. Anonymkode: cb594...336
Anonym bruker Skrevet 7. mars #4 Skrevet 7. mars Anonym bruker skrev (1 time siden): Da slutter du å fortelle om samlingene dine. Så får hun se de sammen med barna. Anonymkode: cb594...336 Jeg er vant til å dele tanker om det vi gjør slik at vi alle kan komme med innspill og ideer til det beste for barna. Men jeg ser jo at det ikke fungerer, så neste gang skal jeg ikke dele noe, og bare kjøre på med egne planer i samlingen. Det er forferdelig kjedelig å ha en ped leder som hele tiden skal ta æren for alt. Hun skal skinne mens vi andre står i bakgrunn Anonymkode: 03064...e7f
Anonym bruker Skrevet 7. mars #5 Skrevet 7. mars Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg er vant til å dele tanker om det vi gjør slik at vi alle kan komme med innspill og ideer til det beste for barna. Men jeg ser jo at det ikke fungerer, så neste gang skal jeg ikke dele noe, og bare kjøre på med egne planer i samlingen. Det er forferdelig kjedelig å ha en ped leder som hele tiden skal ta æren for alt. Hun skal skinne mens vi andre står i bakgrunn Anonymkode: 03064...e7f Full sympati herfra. Har jobbet i barnehage en stund, opplevd litt av hvert der. Jobber et helt annet sted nå, opplever litt av hvert der. Min erfaring er at de fleste kjipe ting med mennesker ikke egentlig er noe man kan gjøre noe med. Først når de oppfører seg i strid med etiske retningslinjer eller norsk lov, kan noe bli gjort. Men selv da er det ofte ikke så tilfredsstillende, fordi de som andre sier fra om, har rett på vern i H og R. Mitt tips er enten å bytte jobb til du finner et sted du trives med dine kollegaer, eller lese boken 48 Rules of Power og lære hvordan du best bevarer din egen kraft, makt og verdighet. Anonymkode: d0dbe...694
Anonym bruker Skrevet 7. mars #6 Skrevet 7. mars Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Full sympati herfra. Har jobbet i barnehage en stund, opplevd litt av hvert der. Jobber et helt annet sted nå, opplever litt av hvert der. Min erfaring er at de fleste kjipe ting med mennesker ikke egentlig er noe man kan gjøre noe med. Først når de oppfører seg i strid med etiske retningslinjer eller norsk lov, kan noe bli gjort. Men selv da er det ofte ikke så tilfredsstillende, fordi de som andre sier fra om, har rett på vern i H og R. Mitt tips er enten å bytte jobb til du finner et sted du trives med dine kollegaer, eller lese boken 48 Rules of Power og lære hvordan du best bevarer din egen kraft, makt og verdighet. Anonymkode: d0dbe...694 48 Laws of Power mente jeg. Anonymkode: d0dbe...694
Anonym bruker Skrevet 7. mars #7 Skrevet 7. mars Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Jeg er vant til å dele tanker om det vi gjør slik at vi alle kan komme med innspill og ideer til det beste for barna. Men jeg ser jo at det ikke fungerer, så neste gang skal jeg ikke dele noe, og bare kjøre på med egne planer i samlingen. Det er forferdelig kjedelig å ha en ped leder som hele tiden skal ta æren for alt. Hun skal skinne mens vi andre står i bakgrunn Anonymkode: 03064...e7f Er hun ny i barnehagen? Jeg har jobbet som pedleder, må si det er en spesiell oppførsel, merkelig å ta over andres samling på det viset. Er det sånn at du må jobbe med henne i all fremtid, eller bytter dere ansatte rundt på gruppene etter en viss tid,? Har du snakket med henne om det? Anonymkode: 5a099...ee5
Anonym bruker Skrevet 7. mars #8 Skrevet 7. mars Min erfaring, fra den gang jeg gikk på det som da het Helse og Sosial, var og er at det er en del som har valgt den retningen som ikke har interesse for å jobbe med mennesker. Det er ikke unikt for helsefag, det samme gjelder gutter som utdanner seg innen tekniske fag, men der har jo ikke jeg utdanning og erfaring. Når de som ikke har interesse for å jobbe med mennesker kommer ut i arbeidslivet innser de fort at dette er ikke noe de ønsker å jobbe med, så de tar videreutdanning. Så blir de sjef over de som er glade i å jobbe med mennesker og forteller hvordan de som liker å jobbe med mennesker skal gjøre jobben sin. Det er derfor vi i sin tid fik stoppeklokken innen eldreomsorgen. De som jobber innen pleie av eldre vet at "i dag har sønnen til Anne gått bort, så da bruker jeg halvtimen Arne skulle hatt med Anne i stedet, så får han få en ekstra tur i morgen". Den som er sjef ser på papiret og sier at "nei men dette har du jo ikke lov til! her har du brukt for mye tid på Anne og ikke gitt Arne sin tilmålte tid!". Dette er et problem ja. Anonymkode: 551f3...54d
Anonym bruker Skrevet 7. mars #9 Skrevet 7. mars Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Min erfaring, fra den gang jeg gikk på det som da het Helse og Sosial, var og er at det er en del som har valgt den retningen som ikke har interesse for å jobbe med mennesker. Det er ikke unikt for helsefag, det samme gjelder gutter som utdanner seg innen tekniske fag, men der har jo ikke jeg utdanning og erfaring. Når de som ikke har interesse for å jobbe med mennesker kommer ut i arbeidslivet innser de fort at dette er ikke noe de ønsker å jobbe med, så de tar videreutdanning. Så blir de sjef over de som er glade i å jobbe med mennesker og forteller hvordan de som liker å jobbe med mennesker skal gjøre jobben sin. Det er derfor vi i sin tid fik stoppeklokken innen eldreomsorgen. De som jobber innen pleie av eldre vet at "i dag har sønnen til Anne gått bort, så da bruker jeg halvtimen Arne skulle hatt med Anne i stedet, så får han få en ekstra tur i morgen". Den som er sjef ser på papiret og sier at "nei men dette har du jo ikke lov til! her har du brukt for mye tid på Anne og ikke gitt Arne sin tilmålte tid!". Dette er et problem ja. Anonymkode: 551f3...54d Min erfaring er at det er mange med litt «småpsykopatiske» trekk som søker seg til jobber hvor det finnes sårbare mennesker, barn, eldre, syke. De liker å føle på at de har makt. Så havner de lett i lederrollen fordi de er om seg, flinke til å selge seg selv, kan vise til resultater, etc. Jeg har aldri vært borti så mange slike som da jeg jobbet med sårbare mennesker. Det sagt, man finner de overalt. Husker en leder som hadde et horn i siden til meg. Vi hadde lite med hverandre å gjøre, men på et seminar hadde vi en bordkonkurranse, og var på lag. Jeg foreslo noe, denne mannen lo og latterliggjorde mitt forslag og det var altså så teit. Så kom turen til han og han foreslo nøyaktig det samme som jeg hadde foreslått. Denne gangen fremstilte han forslaget som helt utmerket og perfekt. Da jeg møtte blikket hans, så han på meg med en triumferende mine, fordi han visste at jeg hadde lagt merke til det. Herreminhatt, tenkte jeg, så smålig! En bordkonkurranse! Da er man ikke særlig trygg på seg selv altså… Anonymkode: d0dbe...694
Anonym bruker Skrevet 7. mars #10 Skrevet 7. mars Anonym bruker skrev (3 timer siden): Er hun ny i barnehagen? Jeg har jobbet som pedleder, må si det er en spesiell oppførsel, merkelig å ta over andres samling på det viset. Er det sånn at du må jobbe med henne i all fremtid, eller bytter dere ansatte rundt på gruppene etter en viss tid,? Har du snakket med henne om det? Anonymkode: 5a099...ee5 Hun er ikke ny men tok utdannelsen i godt voksen alder, så ganske nyutdannet. Hun er ganske lat, dirigerer oss andre til å ta det kjedelige, og skal ofte ta æren når andre har gjort noe på avd. Hun er en dårlig leder. Hun samler ikke laget sitt, og gir oss ingen motivasjon eller skryt. Hun takler ikke at andre enn henne skinner om det så er et øyeblikk. Skal jobbe sammen med henne frem til sommeren, så blir kabalen lagt på nytt fra høsten av. Aner ikke om jeg skal jobbe sammen med henne da. Men blir det mer så vurderer jeg å ta det opp med henne på et avd møte. Det som gjelder konkrete ting. Anonymkode: 03064...e7f
Anonym bruker Skrevet 7. mars #11 Skrevet 7. mars Anonym bruker skrev (4 timer siden): 48 Laws of Power mente jeg. Anonymkode: d0dbe...694 Jeg kan være beinhard, og jeg kan virkelig snakke for meg på en profesjonell måte. Men jeg er også konfliktsky så lenge jeg klarer å holde trykket nede. Anonymkode: 03064...e7f
Anonym bruker Skrevet 7. mars #12 Skrevet 7. mars Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Men blir det mer så vurderer jeg å ta det opp med henne på et avd møte. Det som gjelder konkrete ting. Hva godt tenker du at kommer ut av det? Min erfaring og alle jeg kjenner sin erfaring er at det å ta opp ting med slike mennesker, kun bidrar til forverring. Skal du få has på henne må du legge en strategi. Få henne til å tro du skal til å gjøre noe, få henne til å ta æren fra deg på den tingen, og så ender hun opp med å gjøre noe som ingen liker, for eksempel. Og så kommer du dagen etter og gjør noe som virkelig er morsomt, som alle liker. La henne snuble i sine forsøk på å spenne ben på deg. Anonymkode: d0dbe...694
Anonym bruker Skrevet 7. mars #13 Skrevet 7. mars Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Hun er ikke ny men tok utdannelsen i godt voksen alder, så ganske nyutdannet. Hun er ganske lat, dirigerer oss andre til å ta det kjedelige, og skal ofte ta æren når andre har gjort noe på avd. Hun er en dårlig leder. Hun samler ikke laget sitt, og gir oss ingen motivasjon eller skryt. Hun takler ikke at andre enn henne skinner om det så er et øyeblikk. Skal jobbe sammen med henne frem til sommeren, så blir kabalen lagt på nytt fra høsten av. Aner ikke om jeg skal jobbe sammen med henne da. Men blir det mer så vurderer jeg å ta det opp med henne på et avd møte. Det som gjelder konkrete ting. Anonymkode: 03064...e7f Ikke ta det opp på et avdelingsmøte, det er ikke plassen for det synes jeg, det vil ikke gjøre noe godt. Snakk med henne, evt ta det med styrer. Anonymkode: 5a099...ee5
Anonym bruker Skrevet 7. mars #14 Skrevet 7. mars Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jeg kan være beinhard, og jeg kan virkelig snakke for meg på en profesjonell måte. Men jeg er også konfliktsky så lenge jeg klarer å holde trykket nede. Anonymkode: 03064...e7f 48 Laws of Power handler om hvordan man kan navigere i et landskap av maktkonstellasjoner. Det er nokså fascinerende fortellinger fra verdenshistorien om hvordan mennesker har klart å vri seg ut av situasjoner eller oppnådd makt, kun ved hjelp av illusjoner og enkle redskaper. Den første regelen er Never outshine the master. Der ligger du godt an siden lederen din nå føler at hun tar æren for dine handlinger. Verre gikk det med Kristi Noem som laget denne videoen; https://www.yahoo.com/news/articles/watch-video-noem-controversial-220m-212539765.html Legg gjerne merke til hvordan kameravinkelen får henne til å fremstå som en himmelsk og hellig skapning der oppe på hesteryggen, mens presidenten selv fremstilles såvidt nedenfra, tidvis rett på, og slett ikke som noen like mektig person. Så avslutter hun det hele med å ønske velkommen på vegne av presidenten og henne selv, som om de var like. Det gikk ikke så bra… Anonymkode: d0dbe...694
Anonym bruker Skrevet 7. mars #15 Skrevet 7. mars Anonym bruker skrev (7 timer siden): Noen som jobber i barnehage her? Jeg har en pedleder som stadig skal stå i fokus og ta æren. Jeg hadde planlagt og forberedt en samlingsstund der jeg brukte tid hjemme på forberedelsene. Fortalte ped leder hva jeg skulle gjøre og skulle virkelig lage en magisk samling. Hun bestemte at samlingen skulle gjennomføres på en mandag. Ok, tenkte jeg selv om jeg har samling tirsdager. Da jeg kom og ordnet til alt satte hun seg til å tok over hele showet. Så ba hun meg ta bilder av henne under samlingen. Dette la hun ut på foreldregruppen og fikk da masse wow så kult. Hun skal ha æren for alt andre gjør. hva gjør jeg her? Anonymkode: 03064...e7f Det der er alvorlig. Ta det først opp med henne, hvis det gjentar seg; ta det opp med styret Anonymkode: 245e5...1a8
Anonym bruker Skrevet 7. mars #16 Skrevet 7. mars Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Hva godt tenker du at kommer ut av det? Min erfaring og alle jeg kjenner sin erfaring er at det å ta opp ting med slike mennesker, kun bidrar til forverring. Skal du få has på henne må du legge en strategi. Få henne til å tro du skal til å gjøre noe, få henne til å ta æren fra deg på den tingen, og så ender hun opp med å gjøre noe som ingen liker, for eksempel. Og så kommer du dagen etter og gjør noe som virkelig er morsomt, som alle liker. La henne snuble i sine forsøk på å spenne ben på deg. Anonymkode: d0dbe...694 Det der er naturligvis like uetisk og i tillegg manipulerende, noe som gjør det verre. Anonymkode: 245e5...1a8
Anonym bruker Skrevet 7. mars #17 Skrevet 7. mars Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Hva godt tenker du at kommer ut av det? Min erfaring og alle jeg kjenner sin erfaring er at det å ta opp ting med slike mennesker, kun bidrar til forverring. Skal du få has på henne må du legge en strategi. Få henne til å tro du skal til å gjøre noe, få henne til å ta æren fra deg på den tingen, og så ender hun opp med å gjøre noe som ingen liker, for eksempel. Og så kommer du dagen etter og gjør noe som virkelig er morsomt, som alle liker. La henne snuble i sine forsøk på å spenne ben på deg. Anonymkode: d0dbe...694 Du må ikke følge sånne råd som dette hi. Anonymkode: 5a099...ee5
Anonym bruker Skrevet 7. mars #18 Skrevet 7. mars Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det der er naturligvis like uetisk og i tillegg manipulerende, noe som gjør det verre. Anonymkode: 245e5...1a8 Greit nok. Men det å ta det opp med henne eller på avdelingsmøte eller - enda verre - med styret, bør i alle fall unngåes. Det verste er at jeg mistenker mange ville gjort noe sånt. Da ødelegger man massivt for seg selv. Anonymkode: d0dbe...694
Anonym bruker Skrevet 7. mars #19 Skrevet 7. mars Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du må ikke følge sånne råd som dette hi. Anonymkode: 5a099...ee5 Det går helt fint å gjøre noe sånt hvis hun hele tiden stjeler æren. Enkelte trenger å lære nye ting selv om de er voksne. Anonymkode: d0dbe...694
Anonym bruker Skrevet 7. mars #20 Skrevet 7. mars Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det går helt fint å gjøre noe sånt hvis hun hele tiden stjeler æren. Enkelte trenger å lære nye ting selv om de er voksne. Anonymkode: d0dbe...694 Du tror virkelig at hun vil lære noe av det? Anonymkode: 5a099...ee5
Anonym bruker Skrevet 7. mars #21 Skrevet 7. mars Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du tror virkelig at hun vil lære noe av det? Anonymkode: 5a099...ee5 Ja, jeg har god erfaring med dette selv. Ikke akkurat samme situasjonen, men andre måter å la mennesker snuble i de fellene de selv legger ut. Og om hun ikke lærer noe så er det likevel nokså tilfredsstillende å vite at man ikke lot seg lure. Anonymkode: d0dbe...694
Anonym bruker Skrevet 7. mars #22 Skrevet 7. mars Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Ja, jeg har god erfaring med dette selv. Ikke akkurat samme situasjonen, men andre måter å la mennesker snuble i de fellene de selv legger ut. Og om hun ikke lærer noe så er det likevel nokså tilfredsstillende å vite at man ikke lot seg lure. Anonymkode: d0dbe...694 Sånne mennesker som du er bare uhyggelige og skaper ikke noe bedre miljø enn det pedlederen gjør. Anonymkode: 5a099...ee5
Anonym bruker Skrevet 7. mars #23 Skrevet 7. mars Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Sånne mennesker som du er bare uhyggelige og skaper ikke noe bedre miljø enn det pedlederen gjør. Anonymkode: 5a099...ee5 Nåvel, det samme kan sies om de som stadig tar opp ting, konfronterer, tar opp ting på avdelingsmøtet, tar opp ting med styret(!) og så videre. Det kommer svært sjelden noe godt ut av sladder, krangling eller konfrontasjoner. Man må lære seg det sosiale spillet, og særlig må man det når man skal jobbe med barn. Anonymkode: d0dbe...694
Anonym bruker Skrevet 7. mars #24 Skrevet 7. mars Det er jo det klassiske at de ungene som ikke lærer å stå opp for seg selv og ta igjen overfor bøller, allerede som barn, som i stedet løper og sladrer, som typisk ender opp som mobbeoffer gjennom livet. De vet ikke hvordan de setter seg i respekt og dette utnyttes av de rundt. Det å lære ungene når de bør reagere og når de bør stå opp for seg selv, hvordan de står opp for seg selv og for de rundt, det er kanskje noe av det viktigste man lærer som barn. Anonymkode: d0dbe...694
Anonym bruker Skrevet 7. mars #25 Skrevet 7. mars Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nåvel, det samme kan sies om de som stadig tar opp ting, konfronterer, tar opp ting på avdelingsmøtet, tar opp ting med styret(!) og så videre. Det kommer svært sjelden noe godt ut av sladder, krangling eller konfrontasjoner. Man må lære seg det sosiale spillet, og særlig må man det når man skal jobbe med barn. Anonymkode: d0dbe...694 Jeg ville aldri hatt deg som kollega, sånne manipulerende mennesker som deg er giftig for miljøet, ikke en som burde jobbe med barn. Anonymkode: 5a099...ee5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå