Gå til innhold

Henting av voksne barn på byen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer har en sønn på 23 år som har flyttet hjemmefra.
Likevel henter han han på byen og kjører han hjem.
Det vil si, dersom sønnen skal på byen, må min samboer kjøre til byen, kjøre sønnen (og eventuelle kamerater) hjem, og kjøre hjem igjen.
Dette tar 1,5-2 timer alt ettersom hvor mange venner av sønnen som skal kjøres hjem.
Det vil også si at dersom vi har noen planer en fredags-, eller lørdagskveld og sønnen melder at han skal på byen må våre planer vike.

Jeg mener at når er barn blir voksen, har egen inntekt og flytter hjemmefra er det deres eget ansvar å finne seg en buss eller drosje for å komme seg hjem. At voksne barn som ikke lenger bor hjemme, ikke kan regne med å bli hentet. Samboer ønsker å fortsette å hente, og utsette våre eventuelle planer når sønnen roper "hopp".

Hva tenker dere, hvor menge skal man fortsette og hente barna etter en fest?

Anonymkode: e1d6d...9d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Dette tar 1,5-2 timer alt ettersom hvor mange venner av sønnen som skal kjøres hjem.
Det vil også si at dersom vi har noen planer en fredags-, eller lørdagskveld og sønnen melder at han skal på byen må våre planer vike.

Sønnen er et bortskjemt troll. Og det er far som har skapt dette selv

Anonymkode: 6dde0...08b

Skrevet

Ser ingen problemer med å kjøre/hente voksne barn så lenge man syns det er hyggelig. Men, og det er et stort men, man skal jo ikke stå på vent, utsette egne planer eller eventuelt la være å legge egne planer «i tilfelle». 

Anonymkode: b8349...f08

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Sønnen er et bortskjemt troll. Og det er far som har skapt dette selv

Anonymkode: 6dde0...08b

Det er jo ikke sikker sønnen er bortskjemt. Det kan være dette er noe far og sønn har sammen som de har lyst til å fortsette med. Da er det et valg far har tatt på samme måte som man tar andre valg for hva man bruker fritiden sin på. Det er noe far prioriterer selv om du ville prioritert annerledes i samme situasjon.

Det du og samboer må snakke om, er hvordan han forholder seg til avtaler. Om dere har avtalt at dere skal gå på kino, så er det ganske dårlig gjort å dumpe deg og disse planene for å heller gjøre noe annet. Da må dere få klarhet i om dette har så høy prioritet at samboeren din ikke vil legge planer i helgene. Hvis det er tilfelle må du finne ut om det da er greit for deg at du heller finner andre å gjøre noe sammen med og utelater samboer, eller om dette er en dealbreaker.

Anonymkode: 5a0d7...4b8

Skrevet

Veldig spesielt.

Jeg tenker det er helt uproblematisk, og bare hyggelig, å hente når man har mulighet, men å kaste alle andre planer på båten for å hente en voksen sønn er spesielt 

Forrige helg hentet datteren min mannen min (sin pappa) kl ett på natten. Han hadde vært på pizzakveld hos en kompis og tatt noen øl. Datteren vår var hjemme og stakk for å hente han, men hadde hun ikke vært hjemme hadde han tatt en taxi.

Sånn er det jo begge veier, vi har 3 voksne barn, 19 åringen bor hjemme mens de tre eldste har flyttet ut.

Alle kan kjøre, hente og bidra hist og her, men stort sett klarer alle seg selv. Ingen forventer at folk som har lagt seg skal stå opp, eller lagt andre planer skal droppe dem, men alle kan spørre av og til.

Anonymkode: 7d38c...bfe

Skrevet

Du tar helt feil. Dette er noe gode foreldre gjør. Du, derimot, er knapt nok stemor.

Anonymkode: 43542...a27

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du tar helt feil. Dette er noe gode foreldre gjør. Du, derimot, er knapt nok stemor.

Lær deg å diskuter uten å angripe. 
Jeg har selv en 20 åring som har flyttet ut. Jeg baker brødbakst til han, henter han hvis han er på fest, og bidrar der jeg kan. Ikke fordi han forventer det, eller fordi han ikke klarer selv. Men fordi jeg føler på omsorgsbehovet jeg ønsker å fortsette å gi. 
Når barna flytter hjemmefra mister man den kontakten som da de bodde hjemme, da vil vi selvfølgelig gjøre slike ting for å holde nærværet. 
Relasjon mellom foreldre og barn er sterk, utenforstående forstår ikke det 

Anonymkode: b8b25...302

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Så hvor lenge tenker du at det er normalt å hente barna etter en fest?
Til det er 25, 30, 35, 50 år?

Har ikke noe problem med at han henter sønnen når vi ikke har andre planer, men syns ikke at vi skal sette våre egne planer til side når sønnen tross alt er voksen, har flyttet hjemmefra, og har egen inntekt og råd til å betale for drosje hjem.

HI

Skrevet

Eldste prøver seg innimellom. Hun har flytta til en annen by, 30 min unna oss. Som regel drar hun ut i vår by, men vil kjøres hjem. Som betyr at jeg må kjøre til byen (10 min) så kjøre henne hjem 30 min unna og så 30 min hjem. Det er ikke aktuelt. Hun har flytta ut, velger å feste i byen hun kommer fra, da får hun ordne seg selv. Og jeg skal hvertfall ikke ofre egne planer. 

Så da får jeg heller bare være en ræva mor, det lever jeg fint med 

Anonymkode: 5a8a3...fe7

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Har ikke noe problem med at han henter sønnen når vi ikke har andre planer, men syns ikke at vi skal sette våre egne planer til side når sønnen tross alt er voksen, har flyttet hjemmefra, og har egen inntekt og råd til å betale for drosje hjem.

HI

Regner med far ikke har lagt planer om hvor lenge han skal gjøre dette. Dette vil automatisk avta etterhvert. Det handler kanskje ikke om økonomi, men om kjærlighet, kontakten mellom de. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Regner med far ikke har lagt planer om hvor lenge han skal gjøre dette. Dette vil automatisk avta etterhvert. Det handler kanskje ikke om økonomi, men om kjærlighet, kontakten mellom de. 

Er bare det at dette er 3. helgen på rad vi skulle ha vært på hytta for å fikse noe, men som igjen blir utsatt siden sønnen skal feste.

Og nei, jeg kan ikke dra alene, da vil han ikke ha bil til å hente sønnen.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Er bare det at dette er 3. helgen på rad vi skulle ha vært på hytta for å fikse noe, men som igjen blir utsatt siden sønnen skal feste.

Og nei, jeg kan ikke dra alene, da vil han ikke ha bil til å hente sønnen.

HI

Du betyr jo ingenting i forhold til sønnen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Du betyr jo ingenting i forhold til sønnen. 

Jeg har også voksne barn, de flyttet 8 timer unna for å studere, og klarer helt fint å komme seg hjem fra fest på egenhånd.

Er ikke som at jeg ikke har barn selv og ikke har grunnlag for å forstå båndet mellom foreldre og barn.

Og dersom det forventes at voksne barn som har flyttet hjemmefra fremdeles skal hentes etter en fest, hvorfor er det da alltid samboer som må hente, og aldri foreldrene til vennene?

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har også voksne barn, de flyttet 8 timer unna for å studere, og klarer helt fint å komme seg hjem fra fest på egenhånd.

Er ikke som at jeg ikke har barn selv og ikke har grunnlag for å forstå båndet mellom foreldre og barn.

Og dersom det forventes at voksne barn som har flyttet hjemmefra fremdeles skal hentes etter en fest, hvorfor er det da alltid samboer som må hente, og aldri foreldrene til vennene?

HI

Det er ikke alle som ser det å gjøre noe for sine barn som en byrde.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så er det noen som klarer å sette grenser, ikke sy puter under armene og ikke skape bortskjemte monstre, også...

Anonymkode: 9e10d...b50

Skrevet

Vi henter og kjører gjerne voksne barn selv nå som ene har flyttet ut. Som regel går det helt fint uansett når det er, de få gangene det krasjer har vi vippset penger til taxi

Anonymkode: a552d...60a

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

HI

Har alder noe å si? Men vil jo anta at jo eldre de blir jo bedre økonomisk stilt blir de

Anonymkode: a552d...60a

Skrevet

Jeg som er midt i 40 årene kan fortsatt bli hentet av foreldrene mine på fest. 

Anonymkode: 97653...b88

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

HI

Det er da ingen aldersgrense på å hente noen på fest. Jeg har hentet mine foreldre i 70-årene f.eks og datteren min har hentet meg. Jeg kjenner en familie der søskenbarn, tanter og onkler gjør hverandre slike tjenester. Skal de ikke ut selv, kan de hente andre som er på by'n så slipper de kø og kostnader med taxi. De fleste steder er det veldig dyrt å ta taxi spesielt med nattakst, så da gjør man hverandre en tjeneste i stedet. Problemet her er jo ikke alder på sønnen. Det som er problemet er at far prioriterer disse oppgavene foran alt annet også når han egentlig hadde andre planer. Hva det er han prioriterer først, betyr i grunnen mindre. 

Jeg har en kamerat som er fugletitter. Varsler noen om at de har sett en spennende fugl, kutter han alle planer og drar for å se denne. Dette vil alltid komme først, det er en del av pakken som partner må aksepter. Hvis ikke må de gå hver til sitt.

Du må snakke med din samboer å få klarhet i hans prioriteringer og fortelle han hva du synes om at han dropper andre avtaler og planer. Så må du bestemme deg for om det dere kommer frem til er noe du kan leve med.   

Anonymkode: 5a0d7...4b8

Skrevet

HI her.

Problemet er egentlig ikke hentingen, problemet er at det er nesten hver eneste helg, og da kan ikke vi finne på noe som inkluderer å reise bort, for eksempel dra på hytta.
Jeg vet drosje hjem fra byen er dyrt, men hadde han og vennene spleiset ville det ikke vært så ille per person.
Siste buss går også rundt kl 00:30, men de må liksom holde på til det stenger kl 03:00.

Skrevet

Jeg som er midt i 40 årene kan fortsatt bli hentet av foreldrene mine på fest. 

Anonymkode: 97653...b88

Og du forventer at de gjør det hver helg, setter alle egne planer til side for å hente deg…? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

HI her.

Problemet er egentlig ikke hentingen, problemet er at det er nesten hver eneste helg, og da kan ikke vi finne på noe som inkluderer å reise bort, for eksempel dra på hytta.
Jeg vet drosje hjem fra byen er dyrt, men hadde han og vennene spleiset ville det ikke vært så ille per person.
Siste buss går også rundt kl 00:30, men de må liksom holde på til det stenger kl 03:00.

Problemet her er at du er stemor. Da får du tyn. Jeg svarte deg over at jeg som mor ikke driver sånne tjenester. Jeg har ingen ambisjoner om å være parat for mine unger 24/7 når de flytter ut. (Med mindre de havner i en ulykke eller det er krise på andre måter). Jeg trenger søvn. Jeg jobber fulltid, har flere barn, hus og hjem. Ikke pokker om jeg ødelegger alle helger og binder meg opp til å være taxi 

Skrevet

Jeg kommer nok til å hente barn om jeg har mulighet, men å ikke dra på hytten for å hente voksne barn på by’n det kommer jeg ikke til å gjøre. Uten at det betyr at jeg ser på dem som en byrde.

Anonymkode: 5f3b6...903

Skrevet

Snakket med samboer.

Han skal snakke med sønnen sin i morgen, litt ut på dagen.
Det han skal si er at han selvfølgelig skal stille opp for han, men å hente på byen midt på natten hver helg blir litt mye.
Neste helg kommer vi til å dra på hytta, så dersom han drar på byen da så må han klare å komme seg hjem selv.
Han skal også si at dersom det er meningen at de skal hentes hver helg så syns han at kanskje foreldrene til vennene hans også skal stille opp, ikke bare han.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Snakket med samboer.

Han skal snakke med sønnen sin i morgen, litt ut på dagen.
Det han skal si er at han selvfølgelig skal stille opp for han, men å hente på byen midt på natten hver helg blir litt mye.
Neste helg kommer vi til å dra på hytta, så dersom han drar på byen da så må han klare å komme seg hjem selv.
Han skal også si at dersom det er meningen at de skal hentes hver helg så syns han at kanskje foreldrene til vennene hans også skal stille opp, ikke bare han.

HI

Bra! Og helt enig, de andre kan og stille opp om det er sånn at disse voksne må hentes hele tiden 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...