Anonym bruker Skrevet 4. mars #1 Skrevet 4. mars Min datter er 17 og har vært sammen med en gutt i rundt 6 mnd nå. Han bor 30 min unna, så han bruker å overnatte hos min datter i ukedagene da vi bor nærmere VGS og også noen ganger i helgene. De er mye sammen. Han spiser ofte middag og kvelds her og de drikker en del brus. I går spurte min samboer hvor mye matutgifter vi har og om dette merkes. Jeg sa jeg vet ikke, og hva han tenkte. Han virker til å ikke syns det er helt greit å betale for min datters kjæreste, så jeg sa at om han syns det er urettferdig så får jeg ta en større del av matutgiftene, men han dro litt på den også. Jeg kan jo ikke la gutten gå sulten når han er her. Så alternativet er jo å si han ikke kan være her så mye, eller begynne å kreve matpenger. Noen i samme situasjon, og hvordan løser dere dette? Anonymkode: 7bdd0...fb5
Anonym bruker Skrevet 4. mars #2 Skrevet 4. mars ? Jeg skjønner ikke spm. Er mannen så gjerrig at kjæresten til dattera ikke kan spise og drikke hos dere?? Anonymkode: 66b14...d6a
Anonym bruker Skrevet 4. mars #3 Skrevet 4. mars Anonym bruker skrev (5 minutter siden): ? Jeg skjønner ikke spm. Er mannen så gjerrig at kjæresten til dattera ikke kan spise og drikke hos dere?? Anonymkode: 66b14...d6a Ja jeg får ikke noe orntlig svar av han, så det virker nesten sånn... jeg synes det er helt ok at han spiser her, men jeg er lett å påvirke og blir usikker når samboer begynner sånn. Derav spør jeg her hva andre tenker og gjør. Jeg tenker uansett at jeg tar heller å betaler mere selv. Skal sies jeg har to barn og han har ett. Min ene er nå flyttet ut, men det var ofte et tema før det at han spiste mye og at samboer betalte for en ekstra siden vi er tre og de er to. Nå er det problematisk at vi på ny har en ekstra person her på hans regning. Har hele tiden sagt at jeg kan betale mere, men han diskuterer heller når han blir irritert og kommer alltid fram til at han skal nå betale likevel. Men jeg begynner helt ærlig å bli lei denne diskusjonen. HI Anonymkode: 7bdd0...fb5
Gucci_Helene Skrevet 4. mars #4 Skrevet 4. mars Nei dette har aldri vært et tema hos oss, barnas venner og kjærester er alltid velkommen til å spise og være hos når de vil
Anonym bruker Skrevet 4. mars #5 Skrevet 4. mars Det høres ikke ut som om dette egentlig er et økonomisk problem for dere? I så fall foreslår jeg at du bare betaler litt mer, og legger diskusjonen død. Jeg hadde ikke hatt råd til en ekstra ungdomsgutt i kosten, og hvis dette var hos oss ville jeg løst det sammen med ungdommene. Vi må slutte å tenke at penger er tabu. Anonymkode: 684a1...7ad
Anonym bruker Skrevet 4. mars #6 Skrevet 4. mars Jeg har tre barn mellom 17 og 24 år, så det har vært mye kjærester og venner her oppigjennom Jeg tenker dette er en del av å ha barn, mye går opp i opp fordi mine også spiser hos andre, men siden vi har hus med flere bad har det blitt spist mer her enn hos andre. 21-åringen har flyttet ut nå, men der kommer kjæresten fra et hus med foreldrene på soverommet vegg i vegg og et bad, mens vi har foreldresoverommet i en annen etasje og ungdommene har eget bad. Sier seg selv at de sjelden overnattet der, og veldig ofte her. Mens kjæresten til 24-åringen hadde egen hybel i kjelleretasjen til foreldrene, egen inngang, eget bad. Klart de som oftest var der i helgene, men vi bor nærmere skolen så de var ofte her i ukedagene. 17-åringen er nok omtrent like mye hos kjæresten som han her, men vi har kjellerstue med egen inngang og eget bad, så det er alltid folk her i helgene. Venner som overnatter osv får selvfølgelig mat. Nå har vi bare et barn igjen hjemme, men det har vært en god investering å alltid ønske venner og kjærester velkommen på kjøkkenet og rundt bordet. Vi har hatt mange gode samtaler og jeg har kjent omgangskretsen deres godt hele veien, det har det vært verdt. Selv om vi ikke har allverdens god råd og matbudsjettet har sørget for at vi har måttet forsake på andre områder. Det har vært et bevisst valg. Anonymkode: e05a8...92e
Anonym bruker Skrevet 4. mars #7 Skrevet 4. mars Forstår jeg det rett at dette ikke er en felles datter men bare din? Og kjæresten bor hos dere mer eller mindre fast i ukedagene fordi dere bor nær skolen? En tenåringsgutt i kosten koster noen tusen i måneden, rett og slett , om han for det meste spiser hos dere. Og hvis de drikker mye brus i tillegg skjønner jeg jo godt at din samboer reagerer litt. Jeg hadde slengt et par tusen ekstra i mat-budsjettet om jeg var deg. Anonymkode: 5eaca...bca
prekæs Skrevet 4. mars #8 Skrevet 4. mars Ville sagt fra til datter og antydet at du ikke driver hotell. To tenåringer kan ikke bare bestemme seg for å være samboere på andres regning. De er jo samboere på all inklusive. Ville virkelig satt de i gang med å bidra til husholdningen. Vask, støvsuging og matlaging. Og måking. Still krav, mas gjerne, så ordner det seg muligens selv.
Anonym bruker Skrevet 4. mars #9 Skrevet 4. mars Det er ganske ræva av samboeren din. Han hadde gjort det hvis det var ganske datter. Ræva, ræva , ræva. Anonymkode: e0939...c95
Anonym bruker Skrevet 4. mars #10 Skrevet 4. mars Anonym bruker skrev (4 timer siden): Selv om vi ikke har allverdens god råd og matbudsjettet har sørget for at vi har måttet forsake på andre områder. Det har vært et bevisst valg. Anonymkode: e05a8...92e Men da har dere hatt noe å forsake. Andre har ikke noe mer å forsake og har likevel ikke råd til å fø på en ekstra tenåring. Anonymkode: 1ee7a...b2d
Anonym bruker Skrevet 4. mars #11 Skrevet 4. mars Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Men da har dere hatt noe å forsake. Andre har ikke noe mer å forsake og har likevel ikke råd til å fø på en ekstra tenåring. Anonymkode: 1ee7a...b2d Har man ikke råd til en ekstra i kosten så kan man være ærlig om det. Da ber man ungdommen betale litt for seg til mat for å bo der. Vi har råd, så jeg hadde ikke sagt noe på det. Om samboeren din til stadighet irriterer seg over dette, kan du jo som andre her skriver, betale inn litt ekstra til mat i måneden. For selv om han der og da lander på at det er greit er det jo tydelig at han irriterer seg ettersom han tar det opp flere ganger. Anonymkode: 11391...eb2
Anonym bruker Skrevet 4. mars #12 Skrevet 4. mars Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Men da har dere hatt noe å forsake. Andre har ikke noe mer å forsake og har likevel ikke råd til å fø på en ekstra tenåring. Anonymkode: 1ee7a...b2d Det høres ikke ut som det er tilfelle hos HI, så da trenger hun ikke tenke sånn. Har man ikke råd så har man ikke råd, da tilpasser man seg det og sier rett og slett nei. Anonymkode: e05a8...92e
Anonym bruker Skrevet 4. mars #13 Skrevet 4. mars Vi har hatt kjærester boende her omtrent i snart 4 år. Eldste har hatt en kjæreste i ett års tid av gangen, og mellomste har en kjæreste nå hvor de snart har vært sammen i 3 år. Det går mye mat, det blir mer dusj, og det blir mer klesvask. Nå er dette mine barn (eldste er bare min, ikke mannens, mellomste er vår) så det er ikke en stebarnsproblematikk, men fy flate å lei jeg er ekstra utgifter på barn som ikke er mine! Nå har eldste flytta ut så er bare mellomste som har kjærsten her, men hun er her bortimot 5-6 dager hver uke. Det merkes, og handler på ingen måte om å være gjerrig. Hun flytter av gårde til høsten så jeg skal bite det i meg til da Anonymkode: a1e06...e79
Anonym bruker Skrevet 4. mars #14 Skrevet 4. mars Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Vi har hatt kjærester boende her omtrent i snart 4 år. Eldste har hatt en kjæreste i ett års tid av gangen, og mellomste har en kjæreste nå hvor de snart har vært sammen i 3 år. Det går mye mat, det blir mer dusj, og det blir mer klesvask. Nå er dette mine barn (eldste er bare min, ikke mannens, mellomste er vår) så det er ikke en stebarnsproblematikk, men fy flate å lei jeg er ekstra utgifter på barn som ikke er mine! Nå har eldste flytta ut så er bare mellomste som har kjærsten her, men hun er her bortimot 5-6 dager hver uke. Det merkes, og handler på ingen måte om å være gjerrig. Hun flytter av gårde til høsten så jeg skal bite det i meg til da Anonymkode: a1e06...e79 Jeg fatter ikke hvorfor dere tillater det engang. Anonymkode: 2a8ee...928
Anonym bruker Skrevet 4. mars #15 Skrevet 4. mars Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Jeg fatter ikke hvorfor dere tillater det engang. Anonymkode: 2a8ee...928 Eldste disponerte egen kjellerleilighet og akkurat med henne var det andre kamper jeg valgte å ta. Mellomste sin kjæreste er ingen problem å ha i hus. Men at det tærer på å alltid ha noen her, såklart. Og at det er dyrere, spesielt nå i disse tider er helt sikkert. Det eneste jeg lurer på er hvorfor foreldrene til disse ungdommene tillater det. Hadde det vært omvendt her hadde jeg kontaktet foreldrene og tilbudt meg å bidra Anonymkode: a1e06...e79
Anonym bruker Skrevet 4. mars #16 Skrevet 4. mars Anonym bruker skrev (10 timer siden): Min datter er 17 og har vært sammen med en gutt i rundt 6 mnd nå. Han bor 30 min unna, så han bruker å overnatte hos min datter i ukedagene da vi bor nærmere VGS og også noen ganger i helgene. De er mye sammen. Han spiser ofte middag og kvelds her og de drikker en del brus. I går spurte min samboer hvor mye matutgifter vi har og om dette merkes. Jeg sa jeg vet ikke, og hva han tenkte. Han virker til å ikke syns det er helt greit å betale for min datters kjæreste, så jeg sa at om han syns det er urettferdig så får jeg ta en større del av matutgiftene, men han dro litt på den også. Jeg kan jo ikke la gutten gå sulten når han er her. Så alternativet er jo å si han ikke kan være her så mye, eller begynne å kreve matpenger. Noen i samme situasjon, og hvordan løser dere dette? Anonymkode: 7bdd0...fb5 Kjærestene og noen av vennene til barna går inn og ut dørene her, og er som familie. Med fire tenåringer der to har kjærester som stadig overnatter, så blir jo matbudsjettet deretter. Sånn er det å ha barn/ungdom tenker jeg. Jeg liker at ungdommene oppholder seg her. Det er fint å kjenne vennene deres godt. Det gjør at jeg føler på en kontroll, som blir til tilitt, som blir til god relasjon. Nå er spesielt datter på 17 år ofte hos kjæresten og familien hans i ukedagene ettersom skolen er i gangavstand fra han, mens her hjemme er det 1,5 timer med buss, så det går jo begge veier. Anonymkode: 38161...d40
Anonym bruker Skrevet 4. mars #17 Skrevet 4. mars Anonym bruker skrev (2 timer siden): Vi har hatt kjærester boende her omtrent i snart 4 år. Eldste har hatt en kjæreste i ett års tid av gangen, og mellomste har en kjæreste nå hvor de snart har vært sammen i 3 år. Det går mye mat, det blir mer dusj, og det blir mer klesvask. Nå er dette mine barn (eldste er bare min, ikke mannens, mellomste er vår) så det er ikke en stebarnsproblematikk, men fy flate å lei jeg er ekstra utgifter på barn som ikke er mine! Nå har eldste flytta ut så er bare mellomste som har kjærsten her, men hun er her bortimot 5-6 dager hver uke. Det merkes, og handler på ingen måte om å være gjerrig. Hun flytter av gårde til høsten så jeg skal bite det i meg til da Anonymkode: a1e06...e79 Vasker du klærne til kjærestene til barna dine…? Anonymkode: 1ee7a...b2d
Anonym bruker Skrevet 4. mars #18 Skrevet 4. mars Vi har sagt nei til overnatting på ukedager. Mest fordi jeg syns det er unødvendig at ungdom som ikke engang er myndige skal vi "samboere". Mat får de selvfølgelig når de er her. Kjæresten som er her en del nå er en småspist jente, så det er begrenset hvor mye matbudsjettet øker, men jeg syns uansett det er verdt det. Anonymkode: 5d777...325
Anonym bruker Skrevet 4. mars #19 Skrevet 4. mars Forstår heller ikke at dere lar kjærestene omtrent bo hos dere, har aldri forstått det. Her er det bare eldste på snart 18 som har kjæreste, de er sammen etter skole og jobb ca 2-3 dager i ukedagene, men overnatting skjer ikke. I helgene bytter de ofte på å overnatte her og hos han, ikke alltid det er hele helgen heller, de har bare godt av å være litt fra hverandre. De er faktisk ikke samboere. Mat får kjæresten selvfølgelig når han er her, men vi vil vite det på forhånd. Vi er 5 stk i familien så å skulle ha en her hver dag hadde ikke vært aktuelt, mat er dyrt. Anonymkode: e8bc3...73d
Anonym bruker Skrevet 4. mars #20 Skrevet 4. mars Anonym bruker skrev (2 timer siden): Vasker du klærne til kjærestene til barna dine…? Anonymkode: 1ee7a...b2d Når eldste og kjærsten bodde her vaska de klærne sine, ja. Anonymkode: a1e06...e79
Anonym bruker Skrevet 5. mars #21 Skrevet 5. mars Kjæresten til eldste kommer om sommeren og bor hos oss i 3 mnd. Ellers i året er det ei uke her og der. Han betaler for noe mat av og til, men forsørger deres felles barn 100% når han er her. Klærne hans vaskes, dusjen brukes, mer mat går det, bilen brukes mer osv. Men så lenge datteren min betaler den husleien vi har avtalt, så er det ok. Anonymkode: e16af...15b
Anonym bruker Skrevet 5. mars #22 Skrevet 5. mars Anonym bruker skrev (På 4.3.2026 den 10.38): Ja jeg får ikke noe orntlig svar av han, så det virker nesten sånn... jeg synes det er helt ok at han spiser her, men jeg er lett å påvirke og blir usikker når samboer begynner sånn. Derav spør jeg her hva andre tenker og gjør. Jeg tenker uansett at jeg tar heller å betaler mere selv. Skal sies jeg har to barn og han har ett. Min ene er nå flyttet ut, men det var ofte et tema før det at han spiste mye og at samboer betalte for en ekstra siden vi er tre og de er to. Nå er det problematisk at vi på ny har en ekstra person her på hans regning. Har hele tiden sagt at jeg kan betale mere, men han diskuterer heller når han blir irritert og kommer alltid fram til at han skal nå betale likevel. Men jeg begynner helt ærlig å bli lei denne diskusjonen. HI Anonymkode: 7bdd0...fb5 Er du ikke lei en slik drittgubbe? Ærlig talt hvor gjerrig går det å bli. Betal mer du da og su at da får han slutte å klage. Han spiser garantert mer enn deg, skal han betale mer da eller? Anonymkode: 66b14...d6a
Anonym bruker Skrevet 5. mars #23 Skrevet 5. mars Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Er du ikke lei en slik drittgubbe? Ærlig talt hvor gjerrig går det å bli. Betal mer du da og su at da får han slutte å klage. Han spiser garantert mer enn deg, skal han betale mer da eller? Anonymkode: 66b14...d6a Han er ikke en gjerrig drittgubbe bare fordi han ikke ønsker å betale for å ha andres ungdommer boende hos seg. Anonymkode: 2a8ee...928
Anonym bruker Skrevet 5. mars #24 Skrevet 5. mars Jeg regner med samboeren din (en mann?) spiser mer enn deg. Har han noen gang kompensert for det? Ta en prat med datteren og kjæresten. Tenk først gjennom hva du vil si til dem. Si f.eks. at du synes det er hyggelig at de er så mye hjemme hos deg men at dere trenger noen regler siden han bor der på deltid. Bli enige om hvordan han skal bidra. F.eks. kan du gi beskjed om at "barna" må handle inn snop og brus selv. Jeg har ganske åpent hus hjemme hos meg. Spesielt yngste barnet mitt har mye besøk her, både overnattinger og ellers. Jeg har aldri krevd betaling fra noen, men jeg har gitt beskjed om at hvis de har spesielle ønsker om snacks, mat eller brus kan barna spleise. Disse barna er over 18 og har mer eller mindre inntekt. Jeg kjøper inn "normal mat" og brus, snacks og snop i normale mengder, men jeg går ikke ens ærend og handler for ekstra barn. Jeg forventer også at de rydder opp etter seg, fyller og tømmer oppvaskmaskinen, tørker av bord osv. Ellers er jeg nysgjerrig på om samboeren din er fattig eller gjerrig. Hvis dere sliter økonomisk har dere ikke nødvendigvis råd til å holde en ekstra tenåringsgutt med mat. Om samboeren er gjerrig er det usympatisk. Anonymkode: 75b02...032
Anonym bruker Skrevet 8. april #25 Skrevet 8. april Takk for mange gode svar, jeg glemte litt av denne tråden. Jeg og samboer er enig i at vi ser an hvordan det går. Jeg forsøkte å snakke med min datter og kjærest å si at det kanskje var greit at han ikke var her hver dag men er litt hjemme også. Da ble de lei seg fordi de følte vi ikke ville ha han her. Så vi har vel falt på at vi spleiser på mat jeg og sambo, men de får selv stå for brus osv om de skal ha ekstra. Det kan hende min datter må flytte til høsten, og hvem vet hvor lenge de ee sammen. Så jeg velger å ikke ta den kampen, men har sagt at han må også hjelpe til med husarbeid når han er her og rydde etter seg. Han er en snill gutt, så tenker jeg betaler heller litt ekstra mot mat om det er sånn det må bli. HI Anonymkode: 7bdd0...fb5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå