Anonym bruker Skrevet 3. mars #1 Skrevet 3. mars Jeg og samboer har leaset en bil i snart 3 år. Han betalte 100 000 av egne midler da vi opprettet avtalen, og han står som 100 % eier av bilen. Han har stått for utgifter som små reparasjoner, takboks osv. Vi deler mnd betaling på 5000 kroner så vi betaler 2500 kroner hver. Avtalen er at om vi skulle gå fra hverandre så er bilen hans og jeg skal ikke ha noe tilbake. Nå må vi enten kjøpe ut bilen eller kjøpe noe annet, vi regner med det vil koste 400 000. Han har 200 000 kontant han vil betale og sier at jeg kan låne 200 000 av han som jeg betaler mnd til han 2500. Bilen skal fortsatt stå i hans navn, og jeg kan ikke kreve noe tilbake ved et evt brudd. Jeg får litt bismak av denne ordninge. Han betaler jo ut sin del med sine midler, men jeg er den som blir sittende å betale på en bil som ikke en gang er min. Jeg vet ikke om dette er en helt rettferdig ordning? Anonymkode: 2126f...9ac
Anonym bruker Skrevet 3. mars #2 Skrevet 3. mars Glemte å nevne at jeg hadde en ferdig nedbetalt bil da jeg traff han som jeg solgte for at han ville ha en ny bil som jeg sa meg enig i. Så dette er i utgangspunktet hans prosjekt, ikke mitt. HI Anonymkode: 2126f...9ac
Anonym bruker Skrevet 3. mars #3 Skrevet 3. mars Hva gjorde du med pengene fra salget på din bil? Anonymkode: 3addc...6d0
Anonym bruker Skrevet 3. mars #4 Skrevet 3. mars Jeg fikk 10 000 kroner da jeg solgte den som jeg ga i konformasjonspenger til min sønn. Det var en gammel bil, men jeg har aldri brydd meg om nye fancye biler HI Anonymkode: 2126f...9ac
Anonym bruker Skrevet 3. mars #5 Skrevet 3. mars Du skal da ikke låne 200.000 og betale det tilbake med 2.500 kr i måneden om du ikkr skal få eierskap i bilen! Anonymkode: 66d0f...826
Anonym bruker Skrevet 3. mars #6 Skrevet 3. mars Hva hvis han bestemmer seg for å selge den, eller dere kræsjer og den blir kondemnert, får han pengene fra salget eller erstatningen da, mens du sitter igjen med lånet? Hvis han vil ha en bil til nesten 700 000 som du ikke skal ha eierskap i, eller får noe igjen for,så får han betale den selv. Bruker du den? Anonymkode: 2019b...5dd
Anonym bruker Skrevet 3. mars #7 Skrevet 3. mars Avtalen vil være at han eier bilen og betaler alt som har med vedlikehold, dekk og service og evt skader. Om noe skulle skje er jeg fritatt økonomisk ansvar, og går vi fra hverandre skal han overta lånet. Det skal ikke koste meg noe annet enn å betale 2500 kr i mmd, (privat lån) men står heller ikke som eier på bil og får ikke noe tilbake ved et brudd. HI Anonymkode: 2126f...9ac
Anonym bruker Skrevet 3. mars #8 Skrevet 3. mars Glemte å skrive at ja, jeg bruker bilen mye. HI Anonymkode: 2126f...9ac
Anonym bruker Skrevet 3. mars #9 Skrevet 3. mars Dette er ikke greit. Din eierandel øker alt etter som du nedbetaler lånet. Hvis ikke er det jo slik at du leier bilen av ham, og da skal du ikke ta lån. Anonymkode: 4ec29...59a
prekæs Skrevet 3. mars #10 Skrevet 3. mars Virker ikke som du har en samboerkontrakt. Få på plass det, så ordner resten seg selv. Muntlige avtaler (hvis dere har det) gjelder sjelden hvis noe skjer.
Anonym bruker Skrevet 3. mars #11 Skrevet 3. mars Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Dette er ikke greit. Din eierandel øker alt etter som du nedbetaler lånet. Hvis ikke er det jo slik at du leier bilen av ham, og da skal du ikke ta lån. Anonymkode: 4ec29...59a Men biler taper seg jo for hvert år som går også, så det blir ikke igjen stor verdi... Men, uansett så høres det jo ut som du kommer veldig dårlig ut av denne avtalen. Hva med å starte på nytt, og dere betaler likt inn på bilen? Du på evt lån til banken, og med lik eierandel. Også deler dere barnevakt bilen er verdt lilt ved brudd? Anonymkode: 6247a...c62
Anonym bruker Skrevet 3. mars #12 Skrevet 3. mars 1) Du bruker bilen, da er det rimelig at du bidrar økonomisk. 2) Ved et brudd i morgen skylder du ham 200 000 og eier ingenting av bilen, det er urimelig. 3) Han har bedre økonomi enn deg? Han velger bilen og forventer at du skal bidra over evne? Det er urimelig. 4) Du må kjøpe en bil du har råd til, som du eier og bruker. Eller så må dere eie/lease bil sammen, da må enten han bidra mer enn deg (igjen forutsatt at han har best økonomi) eller så må dere velge en bil begge har råd til. Anonymkode: 03012...495
Anonym bruker Skrevet 3. mars #13 Skrevet 3. mars Dette er ikke en god avtale for deg overhodet. Få hjelp til å sette opp et regnestykke på dette. Anonymkode: 3aee1...d63
Anonym bruker Skrevet 3. mars #14 Skrevet 3. mars Så i realiteten er det ikke noe lån du tar opp? Det er en leie på 2500 pr måned for bruk av bilen? Det er en ok avtale Anonymkode: 9aa77...ab1
Anonym bruker Skrevet 4. mars #15 Skrevet 4. mars Anonym bruker skrev (6 timer siden): Så i realiteten er det ikke noe lån du tar opp? Det er en leie på 2500 pr måned for bruk av bilen? Det er en ok avtale Anonymkode: 9aa77...ab1 Tenker også at det er en grei avtale. Betale 2500,- i mnd. for å kunne bruke bilen, og slippe alt ansvar og vedlikehold. Høres supert ut😀 Anonymkode: 4e3dd...d49
amandine Skrevet 4. mars #16 Skrevet 4. mars Så lenge lånet ditt slettes ved et evt brudd/ opphør av bil så er det vel en super avtale. Da blir det jo å betale leie for bilbruk på 2500 i måneden og det er jo en god deal. Men du må sikre deg at du ikke blir sittende med masse lån om du ikke lenger har tilgang på bilen. Om den skal selges er det jo naturlig at samboeren din får salgssummen, han bruker jo mye mer enn 2500 i måneden på bilen.
Anonym bruker Skrevet 4. mars #17 Skrevet 4. mars Snakket med han i går, og han tenker bruke 200 000 av egne midler og ta opp et billig lån i sitt eget navn gjennom jobb med god rente som jeg kan betale. Det blir rundt 2500 i mnd, samme som jeg betaler nå på leasing. Vi blir å skrive en avtale på dette. Det er det eneste jeg trenger å betale da han belater alt annet siden der er hans bil. Så på en måte er det jo mer en mnd leiesum, for jeg får ikke noe igjen hverken på godt eller vondt om vi går fra hverandre, da tar han bilen og lånet er allerede i hans navn. Vi har samboernontrakt, i den står at bilen er hans ved er brudd og at jeg er fritatt økpnomisk ansvar for den. Men ettersom bilen skal kjøpes ut og div andre ting må vi skrive en ny kontrakt. Jeg vet ikke hva som er rett og galt, en bil mister mye verdi over kort tid, så jeg tror ikke hverken han eller meg tjener noe på å ha den uansett 😅 HI Anonymkode: 2126f...9ac
Anonym bruker Skrevet 4. mars #18 Skrevet 4. mars Anonym bruker skrev (3 timer siden): Snakket med han i går, og han tenker bruke 200 000 av egne midler og ta opp et billig lån i sitt eget navn gjennom jobb med god rente som jeg kan betale. Det blir rundt 2500 i mnd, samme som jeg betaler nå på leasing. Vi blir å skrive en avtale på dette. Det er det eneste jeg trenger å betale da han belater alt annet siden der er hans bil. Så på en måte er det jo mer en mnd leiesum, for jeg får ikke noe igjen hverken på godt eller vondt om vi går fra hverandre, da tar han bilen og lånet er allerede i hans navn. Vi har samboernontrakt, i den står at bilen er hans ved er brudd og at jeg er fritatt økpnomisk ansvar for den. Men ettersom bilen skal kjøpes ut og div andre ting må vi skrive en ny kontrakt. Jeg vet ikke hva som er rett og galt, en bil mister mye verdi over kort tid, så jeg tror ikke hverken han eller meg tjener noe på å ha den uansett 😅 HI Anonymkode: 2126f...9ac 2500 i mnd for bil er en bra pris for fri bil😊 Anonymkode: 450ed...62f
Anonym bruker Skrevet 4. mars #19 Skrevet 4. mars Anonym bruker skrev (På 3.3.2026 den 11.42): Du skal da ikke låne 200.000 og betale det tilbake med 2.500 kr i måneden om du ikkr skal få eierskap i bilen! Anonymkode: 66d0f...826 Nettopp. Dersom du skal være med og nedbetale lånet, skal du også få eierskap. Men samtidig, er jo det å betale 2500 i måneden for "å leie" / få tilgang på en bil en god pris, spesielt viss han også tar løpende utgifter og andre utgifter som følger med. Det siste må jo avtales det også. Anonymkode: 1043b...2eb
Anonym bruker Skrevet 8. mars #20 Skrevet 8. mars Hvis dere ikke kaller det at du «har et lån hos han på 200.000kr» er det jo en god deal for deg. Å ha en avtale på at du betaler han 2500kr mnd for bruk av bilen og at han tar seg av forsikring og vedlikehold/service/dekk osv. Dette hadde jeg lett gjort. Anonymkode: e8cae...ccf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå