Gå til innhold

Invitere voksne fettere og kusiner i konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår skal konfirmeres. Han har for det meste mye eldre fettere og kusiner. Kun to av de til sammen 13 søskenbarna er under 18 år. De andre 11 har partnere og barn. Hvordan ville dere gjort det vedrørende konfirmasjon? Vi møtes aldri ellers. Bør vi uansett invitere hele gjengen? Da blir det til sammen over 50 gjester, og jeg syns det blir veldig mange, for ikke å snakke om prisen. Hva tenker dere?

Anonymkode: a6148...2a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke invitert de hvis dere ikke har mye kontakt med dem til vanlig 

Anonymkode: 5489f...887

Skrevet

Hva dere har råd til begrenser selvsagt hvor mange dere kan invitere. For å begrense det litt kan dere jo invitere søskenbarn med partner, men uten barn. Om dere sjelden ser hverandre hadde jeg synes dette var en fin anledning (om jeg hadde hatt råd) til å gjøre dem litt kjent med hverandre. Det kan komme livssituasjoner hvor det er greit å kjenne familien utover de nærmeste. 

Våre har 10 søskenbarn. Det er stor spredning blant søskenbarna. Det er 30 år fra eldste til yngste. De er minst 5 - 6 år fra vår konfirmant og opp eller ned til neste.  Kun to var under 18 og de er mye yngre enn vår. De flere er unge voksne til voksne med partnere, men uten barn. Vi inviterte alle og så på det som en fin anledning til å samles. De som bodde lengst unna meldte avbud. Synd i grunnen for det er de barna våre kjenner dårligst så det hadde vært fint for dem å treffes. 

Anonymkode: 6b232...b0a

Skrevet

Vi inviterer alle, stort og smått. Det er jo en super anledning til å samle storfamilien   Men om økonomien er stram så følger man selvsagt dens begrensninger 

Anonymkode: 3ed1e...915

Skrevet

Hør med sønnen deres. Vår datter ønsket kun de nærmeste, så da blir det sånn.

Anonymkode: 071b6...6c6

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Hør med sønnen deres. Vår datter ønsket kun de nærmeste, så da blir det sånn.

Å så lei jeg er av at ungdommene skal få bestemme alt. De lærer ingenting om alminnelig folkeskikk og tradisjoner.  Det er ikke bare deres dag, det er en viktig dag i livet og en skikkelig merkedag. 
Jeg ville invitert alle, det er som noen over sier en flott anledning til å samle alle i storfamilien. Men, er økonomien trang og det praktisk blir vanskelig, er det bare å invitere de dere ønsker. 

Anonymkode: 022bb...28c

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Å så lei jeg er av at ungdommene skal få bestemme alt. De lærer ingenting om alminnelig folkeskikk og tradisjoner.  Det er ikke bare deres dag, det er en viktig dag i livet og en skikkelig merkedag. 
Jeg ville invitert alle, det er som noen over sier en flott anledning til å samle alle i storfamilien. Men, er økonomien trang og det praktisk blir vanskelig, er det bare å invitere de dere ønsker. 

Jo, dette er deres dag.  

Skrevet

Vi inviterte alle søskenbarn med familie til barnas konfirmasjon.  Det var mange inviterte, men mange kom jo ikke. 

Her er det også stor spredning i alder. Vår er yngst og har søskenbarn som har barn som er eldre enn seg. Vi blir også invitert i deres konfirmasjon (altså barna til søskenbarn) 

Vi treffes sjeldent, men er fortsatt koselig å møtes til disse dagene.  (Dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse)  

Anonymkode: b9393...818

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jo, dette er deres dag.  

Men ikke bare deres. Den er også foreldre og besteforeldre sin, det er jo en merkedag for hele familien. Ungdommen skal bli involvert, men noen føringer kan ma gi som foreldre også. 

Skrevet

Hi her. Ja, hovedproblemet er at vi må holde festen hjemme, og i en helt gjennomsnittlig stor enebolig med stue på ca 35-40 kvm kan det fort bli trangt med 50 gjester. Når jeg kikker rundt meg her, vet jeg rett og slett ikke om det går. Pluss prisen på mat, drikke og kaker…

Skrevet

Økonomien overstyrer selvfølgelig.

Vi inviterte alle, vår datter ble konfirmert i fjor og var da den yngste av alle søskenbarna. De er 11 søskenbarn , de 6 eldste eldste har partner, 3 av parene har barn. Vi inviterte alle, og leide lokale.

Men dere inviterer så mange dere har plass og råd til, ikke noe problem.

Anonymkode: bd67c...71a

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Økonomien overstyrer selvfølgelig.

Vi inviterte alle, vår datter ble konfirmert i fjor og var da den yngste av alle søskenbarna. De er 11 søskenbarn , de 6 eldste eldste har partner, 3 av parene har barn. Vi inviterte alle, og leide lokale.

Men dere inviterer så mange dere har plass og råd til, ikke noe problem.

Anonymkode: bd67c...71a

Skulle gjerne leid lokale, men alt er fullbooket så er tvunget til å ha det hjemme. Hi

Skrevet

Dere kan jo inviterte søskenbarna uten partner og barn. 

I min konfirmasjon ble alle søskenbarn bedt med partnere og de nærmeste også med barn. De eldste er ca 30 år eldre enn meg, så de har jeg aldri har ordentlig kontakt med og ingen av dem kom. 

Mine barn er eldst av søskenbarna, si vi ba alle. De har ikke flere søskenbarn enn at jeg er sikker på at de vil bli bedt i alles konfirmasjoner.

Anonymkode: 64c5d...bc5

Skrevet

Vi inviterte tanter og onkler med hjemmeboende barn. Og et par søskenbarn med nær kontakt utover det. Alle ville utøst leie av lokale og mat til 30 til, så uaktuelt.

Skrevet

Vi ber alle søskebarn med deres familier. Vår er yngst, og eldste søskenbarn er to år yngre en mannen min. Familien er veldig sammensveiset da, og treffes ofte. 

Vi er også invitert i konfirmasjon til barnas kusine på min side, og der er søskenbarna bedt uten følge/ familie. 

Anonymkode: 1418d...da0

Skrevet

Jeg hadde invitert tanter/onkler, besteforeldre og eventuelt oldeforeldre og de 2 under 18 år.

Synes det er en uting at en skal føle at alle må inviteres, når søskenbarn er så mye eldre og når de har fått familie selv.

Anonymkode: 76704...87f

Skrevet

Vi gav datteren ansvar for gjestelisten, hun ville invitere alle, inkludert våre fettere og kusiner. Hun hadde gledet seg til konfirmasjon lenge og ville ha stor fest 😄

Hvis det er plassmangel/budsjett inni bildet ville jeg invitert de konfirmanten har jevnlig (nok) kontakt med :)

Anonymkode: 1fa8a...baf

Skrevet

Hvem f bryr seg om hvem dere inviterer i et selskap? Trenger du offentlig råd om det? Gjør hva du vil. 

Anonymkode: f8467...0d2

Skrevet

Enten inviterer du alle fetter/kusinene, eller ingen.  Kan ikke invitere noen liksom

Anonymkode: b8b67...e4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...