Gå til innhold

Bør jeg pushe han selv om han er utrygg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn som har fått arbeidsuke ett sted han virkelig ønsker å være,men det er en del reisevei. Han har alltid vært utrygg på nye ting så da vil han ha med en trygghetsperson første gangen,å så har det gått greit å gjøre det alene. Ett eksempel er når vi skulle på gocart første gang så var det noe han hadde veldig lyst til,men nektet helt hvis ikke en av oss var med. Det var veldig tydlig at han var utrygg pga det var noe nytt. Så i runde 1 var jeg med. Neste runde syns han det var helt greit at jeg ikke var med,for da var han trygg nok på hva han skulle gjøre.

Han ville at jeg skulle ta bussen med han til jobben,å etter jobben for å bli trygg på hvor han skal osv. Han sa at han trengte bare at jeg var med på bussen første dagen,også kunne han ta bussen alene resten av uken. Dette er gutt som ellers ikke vil bli sett med foreldrene sine siden det er så flaut. Idag var første dagen å det hadde gått greit på jobb,men han vegrer seg for å ta bussen alene. Han vil at jeg skal ta bussen med han imorgen også. Problemet er at da må jeg ta en hel dag fri fra jobb pga lang reisevei. Idag hadde jeg fri så det var greit,men imorgen skal jeg egentlig på "jobb". Er i arbeidsrettet tiltak så strengt tatt er det ingen som trenger meg,men har selvfølgelig plikt til å møte opp.

Hva gjør imorgen? Pusher en veldig utrygg gutt til å ta bussen alene? Eller ta fri fra jobb for å trygge han nok til at han kanskje tar bussen alene de andre dagene?

Anonymkode: 9216d...d17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når han begynte på ungdomsskolen så var han så utrygg i minst en måned at han hadde vondt i magen hver kveld,å hver morgen før han gikk på skolen. Det var ingen som var slem mot han å han hadde venner å være med på skolen,men hadde ingen i klassen han var trygg på derfor vegret han seg hver dag for å gå på skolen. 

Bare trekker dette frem for å vise hvor utrygg han er på det ukjente.

Skrevet

Jeg hadde gjort alt jeg kunne for å litt med første dagen. 

Anonymkode: 44a2c...2ee

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg hadde gjort alt jeg kunne for å litt med første dagen. 

Anonymkode: 44a2c...2ee

Sorry ser innlegget mitt var litt utydlig. Jeg tok bussen med han til jobb idag,også møtte jeg han på busstoppet etter jobb så vi tok bussen sammen den veien også. Men likevel er han visst ikke trygg på å ta bussen imorgen alene. 

Skrevet

Kan du klare å overtale han til en slags mellomløsning? F. eks. at du følger han til busstoppet, ser at han kommer seg greit av gårde og så at dere snakker sammen på mobilen helt til han føler det går greit. Han skulle bytte buss et sted også, om jeg husker det jeg tror er det forrige innlegget ditt rett? Da kan dere snakke sammen mens han gjør det eller venter også. Han har mye mestring  å vinne på å klare dette selv om han gruer seg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Sorry ser innlegget mitt var litt utydlig. Jeg tok bussen med han til jobb idag,også møtte jeg han på busstoppet etter jobb så vi tok bussen sammen den veien også. Men likevel er han visst ikke trygg på å ta bussen imorgen alene. 

Hvorfor er han ikke trygg på å ta bussen alene, synes han det er skummelt å være alene, er han redd for å ikke komme frem, er han redd for å komme for sent eller noe annet? Tenker det er litt lettere å gi råd hvis man vet hvorfor det er  vanskelig for han.

Jeg var engstelig for nye ting selv, når jeg var tenåring, er egentlig det enda, meni mindre grad enn det høres ut som din sønn er, og jeg tenker at han bare må hoppe/pushes i det rett og slett, du kan jo ikke ta bussen med han flere timer hver dag hele uken. Og gjerne gjøre som Himmel og hav over her foreslår.

Anonymkode: ff0fe...068

Skrevet
Himmel og hav skrev (3 minutter siden):

Kan du klare å overtale han til en slags mellomløsning? F. eks. at du følger han til busstoppet, ser at han kommer seg greit av gårde og så at dere snakker sammen på mobilen helt til han føler det går greit. Han skulle bytte buss et sted også, om jeg husker det jeg tror er det forrige innlegget ditt rett? Da kan dere snakke sammen mens han gjør det eller venter også. Han har mye mestring  å vinne på å klare dette selv om han gruer seg. 

Vi kan kjøre han til fergen. Å på andre siden så er det en buss som går helt til jobben. Busstoppet på andre siden er rett med fergekaien så det er ikke egentlig så komplisert,men han føler seg ikke trygg nok til å dra alene imorgen.

Kan prøve å se om jeg får overtalt han en mellomløsning ja.

Ja på jobben hadde det visst gått veldig bra, å han gruer seg ikke til å gå på jobben. Der vil han ikke at vi skal følge han 🤣 Det er bare buss/ferge han ikke vil ta alene enda pga han føler seg utrygg på det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er han ikke trygg på å ta bussen alene, synes han det er skummelt å være alene, er han redd for å ikke komme frem, er han redd for å komme for sent eller noe annet? Tenker det er litt lettere å gi råd hvis man vet hvorfor det er  vanskelig for han.

Jeg var engstelig for nye ting selv, når jeg var tenåring, er egentlig det enda, meni mindre grad enn det høres ut som din sønn er, og jeg tenker at han bare må hoppe/pushes i det rett og slett, du kan jo ikke ta bussen med han flere timer hver dag hele uken. Og gjerne gjøre som Himmel og hav over her foreslår.

Han har tatt buss alene siden 4.klasse så det er vant til. Å han tar buss alene til besteforeldrene som bor en halvtime unna med buss. Men dette er buss en helt annen vei han er vant til.

Han er redd for å komme av på feil busstopp å redd for å komme for sent. Å han vet at det er en time mellom hver buss,så han er kanskje redd for å miste en buss. Det står navnet på hvert busstopp så han ser jo hvor han skal av,å det var store avstander fra busstoppene så det var god tid fra rett stedsnavn kom opp til der den faktisk stopper.

Å selv om jeg eventuelt hadde vært med han imorgen også,så er det jo ikke sikkert han hadde blitt trygg nok da heller. Å som du sier så kan jeg jo ikke ta fri hele uken nei.  Må nok bare pushe han selv om det er vanskelig når det er så tydlig hvor utrygg han er og hvor mye han vegrer seg. Men kan jo være det hjelper å ha han på telefon ja,at det kan være en trygghet.

Skrevet

På tide å slutte å være en sutreunge.

Anonymkode: 39278...ba9

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Han har tatt buss alene siden 4.klasse så det er vant til. Å han tar buss alene til besteforeldrene som bor en halvtime unna med buss. Men dette er buss en helt annen vei han er vant til.

Han er redd for å komme av på feil busstopp å redd for å komme for sent. Å han vet at det er en time mellom hver buss,så han er kanskje redd for å miste en buss. Det står navnet på hvert busstopp så han ser jo hvor han skal av,å det var store avstander fra busstoppene så det var god tid fra rett stedsnavn kom opp til der den faktisk stopper.

Å selv om jeg eventuelt hadde vært med han imorgen også,så er det jo ikke sikkert han hadde blitt trygg nok da heller. Å som du sier så kan jeg jo ikke ta fri hele uken nei.  Må nok bare pushe han selv om det er vanskelig når det er så tydlig hvor utrygg han er og hvor mye han vegrer seg. Men kan jo være det hjelper å ha han på telefon ja,at det kan være en trygghet.

Jeg kjenner meg godt igjen i usikkerheten hans,spesielt det med å ikke komme av bussen der man skal. men jeg mener fremdeles at han må pushes til det, han vil vokse på det når han finner ut av at det går bra. Og skulle han av en eller annen grunn komme av på feil stopp og komme for seint, så er det heller ikke verdens undergang.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kjenner meg godt igjen i usikkerheten hans,spesielt det med å ikke komme av bussen der man skal. men jeg mener fremdeles at han må pushes til det, han vil vokse på det når han finner ut av at det går bra. Og skulle han av en eller annen grunn komme av på feil stopp og komme for seint, så er det heller ikke verdens undergang.

Nei det er sant at det ikke er verdens undergang,jeg får prøve å få han til å forstå det. Imorgen har jeg hvertfall mulighet til å snakke med han en del i telefonen mens jeg jobber.

Skrevet

Han må nok pushes noe. Fortell han at å grue seg for nye ting er naturlig og fortell at det er sånn for de fleste. Skal vi oppleve, få nye venner, jobb og skolegang er det viktig å ikke ville slippe hele tiden, Det er en del av å bli voksen og det vil jo helste en tenåring være :) Snakk med han på telefon, men oppfordre han til å finne ut av det selv. Sikker på at han klarer det fint...og det er nok du og. Han er det bare litt overveldende for før han finner ut at det går bra.

Skrevet

Før i tiden ble barn dyttet ut i så fikk de bare lære seg å svømme. I dag skal alt og alle dulles med. Da lærer de aldri å svømme. Slik ble det folk av barn før. I dag finnes det folk som aldri slutter å være barn.

Anonymkode: 900a2...a2a

Skrevet
prekæs skrev (8 minutter siden):

Han må nok pushes noe. Fortell han at å grue seg for nye ting er naturlig og fortell at det er sånn for de fleste. Skal vi oppleve, få nye venner, jobb og skolegang er det viktig å ikke ville slippe hele tiden, Det er en del av å bli voksen og det vil jo helste en tenåring være :) Snakk med han på telefon, men oppfordre han til å finne ut av det selv. Sikker på at han klarer det fint...og det er nok du og. Han er det bare litt overveldende for før han finner ut at det går bra.

Her hjemme får vi aldri lov å hente han uansett hvor stygt vær det er🤣 Er jo såå flaut å bli hentet av foreldre. Da går han eller tar buss istedet. Mens til jobben som er ett sted han ikke er kjent så blir han veldig utrygg. Jeg tviler ikke ett sekund på at han klarer det alene,ellers hadde jeg ikke spurt om arbeidsuke der. Men det er frykten som stopper han. Men du har nok rett i at jeg bør pushe han ja.

Skrevet

Håper han kommer seg av gårde på bussen og at han opplever mestring. Jeg syns du takler situasjonen fint og han er heldig som har en så forståelsesfull mor. 

Anonymkode: 9da92...160

Skrevet

Avgjørelsen ble egentlig tatt av seg selv siden vi forsov oss å bråvåknet bare 15 minutter før fergen gikk🙈 Da gikk alt så fort så det ble til at han tok fergen alene. Håper på at det går bra.

Skrevet

En fjortenåring som sliter med å ta offentlig kommunikasjon alene? Ærlig talt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Lær deg å lese kanskje?? Han har tatt bussen daglig alene siden 4.klasse. Nå måtte han ta ferge og buss på ett sted han aldri har vært før,å mister han en buss så er det minst 1 time til neste.

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Lær deg å lese kanskje?? Han har tatt bussen daglig alene siden 4.klasse. Nå måtte han ta ferge og buss på ett sted han aldri har vært før,å mister han en buss så er det minst 1 time til neste.

Og?

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Avgjørelsen ble egentlig tatt av seg selv siden vi forsov oss å bråvåknet bare 15 minutter før fergen gikk🙈 Da gikk alt så fort så det ble til at han tok fergen alene. Håper på at det går bra.

Hvordan gikk det?

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep samt brukerangrep. 

Admin

Skrevet
Admin skrev (22 minutter siden):

Tråden er ryddet for personangrep samt brukerangrep. 

Admin

Utrolig at det kan bli brukerangrep i en slik tråd. Men alt er mulig her 

Anonymkode: 93451...715

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Offentlig transport kanskje? Ikke kommunikasjon. Ærlig talt? Du vet voksne som ikke klarer offentlig transport? Eller ikke tør ting? 
frykt og angst har lite med alder å gjøre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Kanskje det var det beste som kunne skjedd, og han fikk hoppet i det uten å rekke å grue seg for mye😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Offentlig transport kanskje? Ikke kommunikasjon. Ærlig talt? Du vet voksne som ikke klarer offentlig transport? Eller ikke tør ting? 
frykt og angst har lite med alder å gjøre. 

Det heter faktisk offentlig kommunikasjon. Ellers er jeg enig med deg i at det var et teit og unødvendig svar fra ba9. Selv om det er ganske vanlig så klarer jeg ikke å forstå at folk ikke tenker over at slike kommentarer kan legge stein til byrden, ikke bare til den det gjelder her man andre som får dette opp i google-søk senere.  

Anonymkode: 9b320...970

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...