Gå til innhold

Er det uansvarlig å la han ta bussen så langt alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min skal ha arbeidsuke å ettersom han er veldig opptatt av fly så ønsker han å jobbe innenfor dette. Jeg har kontaktet flyklubbene i nærheten og nærmeste flyplass,men ingen hadde mulighet til å hjelpe.

Nå kan han få arbeidsuke ett sted der de har småfly og helikopter noe han har veldig lyst til! Vi har lest om andre som har hatt arbeidsuke der som har fått vært med opp i både fly og helikopter,å lært mye om fly. Utfordringen er at det er 1 time og 40 minutter med buss hver vei. Å  han må bytte buss ca halvveis. Sønnen min er forberedt på hvor langt det er å reise men ønsker likevel å være i praksis der. 

Er det uansvarlig å la han ta bussen så langt alene? Er selvfølgelig med første dagen,men de andre dagene er jeg på jobb. Det er snakk om fra ett lite sted til ett mindre sted :P

Anonymkode: c9167...a4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er foresten 14 år. Å det er bare snakk om å gjøre det i en uke.

Skrevet

Helt uproblematisk.

Anonymkode: dff12...3bf

Skrevet

Så lenge han ikke begynner å grine når han er mer enn fem minutter vekk fra mamma så går det helt bra. Så bra at dere fant noe han interesserer seg for! Det er rart, forresten, at det bare er gutter som interesserer seg for fly og slikt.

Anonymkode: e6761...d9e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så lenge han ikke begynner å grine når han er mer enn fem minutter vekk fra mamma så går det helt bra. Så bra at dere fant noe han interesserer seg for! Det er rart, forresten, at det bare er gutter som interesserer seg for fly og slikt.

Anonymkode: e6761...d9e

Hehe nei han jubler når han har huset alene noen timer. 

Ja ellers hadde det nok blitt butikk,noe han virkelig ikke ønsket. Jeg ville heller bruke sjansen til å la han prøve noe han har stor interesse for,å så han kan få mer kunnskap om fly. Han begynner på lappen på seilfly etter påsken,så da er det jo perfekt at han får litt erfaring med fly før det.

Skrevet

Du har ikke for alvor tenkt å følge ham første dag?

Anonymkode: c004b...89c

Skrevet

Null stess. Siden min 14 åring var trygg på seg selv så reiste han hjemefra og til Ålesund alene på den alderen. Han tok buss-fly-buss. 

Anonymkode: 2eb23...c99

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Du har ikke for alvor tenkt å følge ham første dag?

Anonymkode: c004b...89c

Altså ikke inn da. Men er med første gang for å vise han for bussene går fra osv,siden han må bytte en buss underveis.  Dette er ett sted han aldri har vært før. Han er vant til å ta buss alene,det har han gjort siden 4.klasse men aldri den veien han skal nå.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Null stess. Siden min 14 åring var trygg på seg selv så reiste han hjemefra og til Ålesund alene på den alderen. Han tok buss-fly-buss. 

Tror det går helt fint for sønnen min også,er bare redd for hva andre tenker. Han kan være litt usikker på seg selv første gangen,men så blir han fort trygg. Å jeg får nok fri en dag ekstra med behov,men tror ikke det blir nødvendig.

Skrevet

Det er selvsagt helt uproblematisk. 

Anonymkode: f4a60...5a9

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er selvsagt helt uproblematisk. 

Anonymkode: f4a60...5a9

Ja jeg tenkte egentlig det samme,var bare usikker på om andre tenkte at det var uansvarlig. Folk liker jo å ha en mening om alt.

Skrevet

Lag et skilt til å henge rundt halsen hans: «jeg reiser uten mamma’n min»

Anonymkode: c7f2a...c8b

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Ja jeg tenkte egentlig det samme,var bare usikker på om andre tenkte at det var uansvarlig. Folk liker jo å ha en mening om alt.

Hvorfor er er du så opptatt av hva andre tenker? Det er bare å la dem tenke i vei.  De fleste kommer ikke til å tenke i det hele tatt, for man har mer enn nok å tenke på selv.  

Anonymkode: a27bc...fa1

Skrevet

La han dra. 😊😊😊

Bare sunt! 1,5 t er ikke så lenge, han kan vel ringe hvis det er noe? Så fin mulighet for han. 🤩 kjør på!Han lærer mye av dette. Både ang å dra alene, og ang fly. 😊

Anonymkode: 8afde...2b2

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er ikke uansvarlig. De må få prøve seg. De begynner å bli store, de trenger mestring. 😊

Hvis naboen syns det er uansvarlig, så få naboen tenke det. Det må vi ikke bry oss noe om. Vintig å lære barna om det også. Vi bryr oss ikke hva andre mener og synser. 😊 Alltid noen som vil ødelegge, være negative, misunnelige. 

Anonymkode: 8afde...2b2

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tror det går helt fint for sønnen min også,er bare redd for hva andre tenker. Han kan være litt usikker på seg selv første gangen,men så blir han fort trygg. Å jeg får nok fri en dag ekstra med behov,men tror ikke det blir nødvendig.

Jeg tenker du kjenner sønnen din og vet om han er komfortabel med dette eller ikke. Joda jeg kan se hva du mener. Husker når de kom med fly fra Polen i 10. Klasse, og foreldrene lurte på hvem som kunne hente på flyplassen.....mitt svar var at de kunne nå bare ta flybuss eller tog inne til byen og t-bane hjem. (Noe min sønn og flere kompiser gjorde) 

Jeg tror dette bunner litt ut i at spesielt vi mødre bare tar kontroll i stede for å gi de rom til å mestre oppgaver selv. 

Spør han: vet du hvor du skal bytte buss? Om tavlen på bussen ikke fungerer hvordan vet du da hvor du bytter? (Svar: be sjåføren om å si ifra) 

Skrevet

Det går helt fint.

Mye læring i dette, og han skal faktisk bli en selvstendig voksen som etterhvert skal velge utdanning etter interesser og ikke etter hva som kan gjøres i nabolaget til mamma.

Det finnes foreldre som omtrent binder ungene sine i gjerdestolpen og nekter slippe taket, men det blir lite selvstendighet av sånt altså.

Sett på alarm på telefonen hans 10 min før bussbytte i tilfelle han sovner på bussen, resten er grei skuring.

Han kommer til å få det kjempegøy.

Anonymkode: 89926...5a5

Skrevet

det går helt fint!

Anonymkode: 475f2...7d7

Skrevet

Helt uproblematisk! Håper han har det kjempespennende!

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Sønnen min skal ha arbeidsuke å ettersom han er veldig opptatt av fly så ønsker han å jobbe innenfor dette. Jeg har kontaktet flyklubbene i nærheten og nærmeste flyplass,men ingen hadde mulighet til å hjelpe.

Nå kan han få arbeidsuke ett sted der de har småfly og helikopter noe han har veldig lyst til! Vi har lest om andre som har hatt arbeidsuke der som har fått vært med opp i både fly og helikopter,å lært mye om fly. Utfordringen er at det er 1 time og 40 minutter med buss hver vei. Å  han må bytte buss ca halvveis. Sønnen min er forberedt på hvor langt det er å reise men ønsker likevel å være i praksis der. 

Er det uansvarlig å la han ta bussen så langt alene? Er selvfølgelig med første dagen,men de andre dagene er jeg på jobb. Det er snakk om fra ett lite sted til ett mindre sted :P

Oi, for en spennede arbeidsuke han kommer til å få, det er noe litt utenom det vanlige, så gøy for han 🤩

Bussen er jeg sikker at han mestrer finfint, det er ikke uansvarlig. 

Anonymkode: 77187...584

Skrevet

Ser ikke problemet.

Anonymkode: 64099...bd4

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Oi, for en spennede arbeidsuke han kommer til å få, det er noe litt utenom det vanlige, så gøy for han 🤩

Bussen er jeg sikker at han mestrer finfint, det er ikke uansvarlig. 

Anonymkode: 77187...584

Ja dette var jo midt i blinken for han som er så flyintressert :) Det skulle gjerne vært litt nærmere,men det er jo bare snakk om en uke.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...