Anonym bruker Skrevet 8. februar #1 Skrevet 8. februar Natt til i går, klokken 02:45, fikk jeg en aggressiv melding fra en mor til en klassevenninne til min datter der hun anklager min datter for mobbing og vold mot hennes datter. Meldingen bar preg av å være skrevet i rus med store bokstaver, tilfeldig tegnsetting og dårlige formuleringer. Innholdet var for meg også fullstendig ukjent da jeg ikke på noe tidspunkt har hørt noe om verken mobbing eller vold fra min datter mot noen. Skolen har heller ikke sagt noe om dette. Hva svarer man på slikt? Anonymkode: 4767a...8bf
Anonym bruker Skrevet 8. februar #2 Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Natt til i går, klokken 02:45, fikk jeg en aggressiv melding fra en mor til en klassevenninne til min datter der hun anklager min datter for mobbing og vold mot hennes datter. Meldingen bar preg av å være skrevet i rus med store bokstaver, tilfeldig tegnsetting og dårlige formuleringer. Innholdet var for meg også fullstendig ukjent da jeg ikke på noe tidspunkt har hørt noe om verken mobbing eller vold fra min datter mot noen. Skolen har heller ikke sagt noe om dette. Hva svarer man på slikt? Anonymkode: 4767a...8bf Jeg ville ringt henne og diskutert dette. Slike ting bør man ikke ta på melding. Ut fra telefonsamtalen ville jeg snakket med min datter og eventuelt skolen. Enten det er noe i dette eller ikke, er ikke dette en god metode for å ta tak i en alvorlig sak. Hvis datteren din har gjort noe er det fint at det kommer frem, og hvis hun er uskyldig må det uansett tas tak i for å beskytte henne mot rykter og irrasjonelle voksne. Anonymkode: fac44...674
Anonym bruker Skrevet 8. februar #3 Skrevet 8. februar Du bør uansett sette deg ned og snakke med din datter, for alt du vet, kan det være sannhet i dette og eller at det er feil person som blir anklaget. Er lei av at foreldre aldri går mer inn i slike saker enn å bare si at deres unger ikke gjør noe, da en faktisk aldri vet helt sikkert. Har vært i slike saker selv. Men snakk med din datter, snakk med skolen og finn ut om det ligger noe i det, rus eller ikke, er utrolig sårt når barnet ditt blir mobbet eller utestengt. Anonymkode: e6fd0...e69
Anonym bruker Skrevet 8. februar #4 Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg ville ringt henne og diskutert dette. Slike ting bør man ikke ta på melding. Ut fra telefonsamtalen ville jeg snakket med min datter og eventuelt skolen. Enten det er noe i dette eller ikke, er ikke dette en god metode for å ta tak i en alvorlig sak. Hvis datteren din har gjort noe er det fint at det kommer frem, og hvis hun er uskyldig må det uansett tas tak i for å beskytte henne mot rykter og irrasjonelle voksne. Anonymkode: fac44...674 Takk for svar. Jeg har vurdert å ringe moren, men hun er ikke fra Norge, og snakker veldig dårlig norsk. Engelsk går heller ikke. Det er nesten umulig å forstå hva hun sier, og jeg kan tenke meg at en telefonsamtale, uten å se kroppsspråket i tillegg, muligens vil ende i enda dårligere stemning. HI Anonymkode: 4767a...8bf
Anonym bruker Skrevet 8. februar #5 Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Takk for svar. Jeg har vurdert å ringe moren, men hun er ikke fra Norge, og snakker veldig dårlig norsk. Engelsk går heller ikke. Det er nesten umulig å forstå hva hun sier, og jeg kan tenke meg at en telefonsamtale, uten å se kroppsspråket i tillegg, muligens vil ende i enda dårligere stemning. HI Anonymkode: 4767a...8bf Da ville jeg bedt om et møte. Hvis det er umulig å gjennomføre uten tolk ville jeg involvert skolen. Hun kan ikke komme med slike anklager uten å utdype, uansett om det er noe i dem eller ikke. Anonymkode: fac44...674
Anonym bruker Skrevet 8. februar #6 Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Natt til i går, klokken 02:45, fikk jeg en aggressiv melding fra en mor til en klassevenninne til min datter der hun anklager min datter for mobbing og vold mot hennes datter. Meldingen bar preg av å være skrevet i rus med store bokstaver, tilfeldig tegnsetting og dårlige formuleringer. Innholdet var for meg også fullstendig ukjent da jeg ikke på noe tidspunkt har hørt noe om verken mobbing eller vold fra min datter mot noen. Skolen har heller ikke sagt noe om dette. Hva svarer man på slikt? Anonymkode: 4767a...8bf Du svarer ikke, du videresender til skolen og ber de ordne opp. Anonymkode: 51355...70c
Anonym bruker Skrevet 8. februar #7 Skrevet 8. februar Hvis hun ikke snakker særlig norsk, er det kanskje ikke så rart at meldingen var skrevet dårlig. Det betyr jo ikke at hun er ruset. Og NOE ligger jo bak den meldingen. Noe har jo skjedd siden hun føler at datteren er blitt mobbet. Anonymkode: e9471...728
Anonym bruker Skrevet 8. februar #8 Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Du svarer ikke, du videresender til skolen og ber de ordne opp. Anonymkode: 51355...70c Så hvis ditt barn mobber noen og er voldelig, så er det skolens ansvar, ikke ditt? Anonymkode: e9471...728
Anonym bruker Skrevet 8. februar #9 Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Så hvis ditt barn mobber noen og er voldelig, så er det skolens ansvar, ikke ditt? Anonymkode: e9471...728 Her er det ikke snakk om barn som mobber, men om mødre som er fulle og som trakasserer andre mødre. Klart det skal via skolen. Anonymkode: 51355...70c
Anonym bruker Skrevet 8. februar #10 Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Hvis hun ikke snakker særlig norsk, er det kanskje ikke så rart at meldingen var skrevet dårlig. Det betyr jo ikke at hun er ruset. Og NOE ligger jo bak den meldingen. Noe har jo skjedd siden hun føler at datteren er blitt mobbet. Anonymkode: e9471...728 Dette. Merkelig å konkludere med rus. Anonymkode: 64131...b65
Anonym bruker Skrevet 8. februar #11 Skrevet 8. februar Dette var ikke så lett. Dersom mor til venninne hevder at mobbingen har skjedd på skolen ville jeg ha koblet på dem. Har det hendt på fritida ville jeg først snakket med min datter. Deretter invitert venninne og mor hjem til oss for en prat vi 4. Alder på barna har stor betydning, skrev du noe om det? Anonymkode: 8b6e0...7c9
Anonym bruker Skrevet 8. februar #12 Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Her er det ikke snakk om barn som mobber, men om mødre som er fulle og som trakasserer andre mødre. Klart det skal via skolen. Anonymkode: 51355...70c Og dette skjedde utenfor skoletid, på privaten. Det er heller ikke avklart om det er mobbing, eller om dette har skjedd på skolen. Så hvorfor skulle skolen ha ansvar for dette? Anonymkode: 1f6a7...ac6
Anonym bruker Skrevet 8. februar #13 Skrevet 8. februar HI her. Jeg har trukket konklusjonen om rus på grunn av måten meldingen var skrevet på, samt klokkeslettet. Det var uvanlig mye tegnsetting, og store og små bokstaver om hverandre, noe som ikke er likt henne. Ordlyden var og mistenkelig. Nasjonaliteten deres er og kjent for å være tolerante for alkohol. Jeg har snakket med min datter som reagerte med å ikke forstå noen ting. Storesøsteren hennes som går på trinnet over har heller ikke observert noe. Heller ikke nabogutten som går i samme klasse. Skolen skal definitivt kobles på ja. Anonymkode: 4767a...8bf
Anonym bruker Skrevet 8. februar #14 Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Dette var ikke så lett. Dersom mor til venninne hevder at mobbingen har skjedd på skolen ville jeg ha koblet på dem. Har det hendt på fritida ville jeg først snakket med min datter. Deretter invitert venninne og mor hjem til oss for en prat vi 4. Alder på barna har stor betydning, skrev du noe om det? Anonymkode: 8b6e0...7c9 Hi her. De går i 6. klasse. Anonymkode: 4767a...8bf
Anonym bruker Skrevet 8. februar #15 Skrevet 8. februar Jeg ville svart «Dette er alvorlige anklager, og viktig å komme til bunns i. Jeg kontakter skolen og ber dem kalle inn til møte.» Da tar du ansvar uten å kompromittere din datter før du har full oversikt. Siden de går i samme klasse mener jeg det er uvesentlig om dette har skjedd i skoletiden eller utenfor. Anonymkode: fac44...674
Anonym bruker Skrevet 8. februar #16 Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (Akkurat nå): HI her. Jeg har trukket konklusjonen om rus på grunn av måten meldingen var skrevet på, samt klokkeslettet. Det var uvanlig mye tegnsetting, og store og små bokstaver om hverandre, noe som ikke er likt henne. Ordlyden var og mistenkelig. Nasjonaliteten deres er og kjent for å være tolerante for alkohol. Jeg har snakket med min datter som reagerte med å ikke forstå noen ting. Storesøsteren hennes som går på trinnet over har heller ikke observert noe. Heller ikke nabogutten som går i samme klasse. Skolen skal definitivt kobles på ja. Anonymkode: 4767a...8bf Nasjonaliteten deres er kjent for å være tolerante for alkohol? Hva er det for noe rasistisk og merkelig misforstått piss? I stedet for å spørre “har du mobbet Mia!?!”, spør “hvordan tror du Mia har det på skolen?” “Har Mia noen å være sammen med?” Etc Anonymkode: be69f...b1b
Anonym bruker Skrevet 8. februar #17 Skrevet 8. februar Jeg hadde snakket med datteren min. Jeg hadde vært åpen for at hun kan mobbe eller utestenge. Jeg hadde (forhåpentligvis) fått henne til å forstå hvor viktig det var at hun var ærlig. Selv om det er vanskelig å innrømme er det jo viktig for å kunne jobbe videre med det. Vi hadde også snakket om hvor vondt mobbing er og hvor viktig det er å ikke mobbe og å stå opp mot mobbing av andre om vi ser det. Det er mulig dette er en misforståelse. Datteren til HI kan ha oppført seg utilsiktet slik at det kunne oppfattes slik (kanskje sett i sammenheng med noe andre har gjort). Det kan være det gjelder noen andre og det kan være helt feil. Skolen er en plass der de kan håndtere dette; også om det har skjedd på fritiden. Mobbing er så inngripende at selv om det skjer på fritiden så vil det påvirke elevene på skolen. De fleste skoler har også ekspertise til å håndtere dette. Det er lurt å ta det via skolen uansett hva som har skjedd for man trenger avklaring selv om det viser seg at denne moren har misforstått. Det var ikke riktig eller lurt av henne å ta det slik midt på natten, men hun har muligens vært veldig fortvilet. Har hun i tillegg drukket, så vil jo dette ødelegge dømmekraften i øyeblikket. Her i nærheten var det en elev som ble mobbet på sosiale medier på kveldstid. Foreldrene visste ikke helt hva de skulle gjøre. De var nettopp flyttet dit og kjente ikke så mange. De kontaktet skolen for råd. Skolen reagerte umiddelbart og tok full regi. Kalte inn de involverte og ordnet opp. I et annet tilfelle ble skolen kontaktet av en mor som mente at barnet ble mobbet. Dette var et barn skolen hadde jobbet med i mange år. Barnet var vant å få viljen sin hjemme og foreldrene oppmuntret til aggressiv adferd (synes det var så stas om barnet med vold tok leken den ville ha for da ville barnet bli et barn som klarte seg fint i verden). Da barnet ble eldre var det av en oppfattelse at det ble mobbet og utestengt om det ikke fikk bestemme alt og trakassere andre. De andre barna var blitt så store at når dette barnet prøvde å ydmyke dem, true dem eller mobbe dem, så gikk de et annet sted. Dette oppfattet mor som mobbing og utestenging. Skolen jobbet mye med dette - spesielt for å lære dette barnet hva vennskap var siden det ikke fikk den lærdommen hjemme. Anonymkode: 4f408...9b1
Anonym bruker Skrevet 8. februar #18 Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Nasjonaliteten deres er kjent for å være tolerante for alkohol? Hva er det for noe rasistisk og merkelig misforstått piss? I stedet for å spørre “har du mobbet Mia!?!”, spør “hvordan tror du Mia har det på skolen?” “Har Mia noen å være sammen med?” Etc Anonymkode: be69f...b1b Det er ikke rasistisk, og det er ikke piss. Det er en allmenn observasjon, og ikke noe jeg har funnet på. Dessuten var det nøyaktig slik jeg la det frem for min datter. Jeg spurte henne hvordan hun tror Mia har det på skolen, og hvordan de to kom overens. Hun svarte at hun trodde Mia hadde det fint, og at de to kom bra overens. De er ikke bestevenninner, men det kan man jo ikke være med alle uansett. HI Anonymkode: 4767a...8bf
Anonym bruker Skrevet 8. februar #19 Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (1 time siden): Her er det ikke snakk om barn som mobber, men om mødre som er fulle og som trakasserer andre mødre. Klart det skal via skolen. Anonymkode: 51355...70c «Mødre som trakasserer andre mødre». Du synes ikke skolen har nok ansvar, de skal også fungere som fredsmeglere mellom foreldre? Anonymkode: e9471...728
Anonym bruker Skrevet 8. februar #20 Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (2 timer siden): Takk for svar. Jeg har vurdert å ringe moren, men hun er ikke fra Norge, og snakker veldig dårlig norsk. Engelsk går heller ikke. Det er nesten umulig å forstå hva hun sier, og jeg kan tenke meg at en telefonsamtale, uten å se kroppsspråket i tillegg, muligens vil ende i enda dårligere stemning. HI Anonymkode: 4767a...8bf Hvordan kan du da tenkte at hun har vært påvirket av rus da hun skrev mld? Du tenker ikke at det er fordi hun har dårlige norsk/ engelsk kunnskaper? Anonymkode: 241cb...899
Anonym bruker Skrevet 8. februar #21 Skrevet 8. februar «Hei! Dette var en merkelig melding å få midt på natten. Jeg har snakket med «Emilie» og hun syntes det var trist at Mia ikke har det bra. Hun opplever at de kommer godt overens. Hvis du tenker dette er noe vi bør snakke om, er det fint om du kontakter meg på skikkelig måte på dagtid. Ønsker deg en god søndag.» Anonymkode: afcc1...cee
Anonym bruker Skrevet 8. februar #22 Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (Akkurat nå): «Hei! Dette var en merkelig melding å få midt på natten. Jeg har snakket med «Emilie» og hun syntes det var trist at Mia ikke har det bra. Hun opplever at de kommer godt overens. Hvis du tenker dette er noe vi bør snakke om, er det fint om du kontakter meg på skikkelig måte på dagtid. Ønsker deg en god søndag.» Anonymkode: afcc1...cee Om Emilie var en som mobbet hadde hun vel neppe sagt noe om det til mamma. Man kan dessverre ikke stole på alt som våre barn sier. Hadde jeg fått en slik mld om mitt barn ville jeg jo undersøkt det mer enn bare en samtale med barnet. Anonymkode: 241cb...899
Anonym bruker Skrevet 8. februar #23 Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Om Emilie var en som mobbet hadde hun vel neppe sagt noe om det til mamma. Man kan dessverre ikke stole på alt som våre barn sier. Hadde jeg fått en slik mld om mitt barn ville jeg jo undersøkt det mer enn bare en samtale med barnet. Anonymkode: 241cb...899 Det hadde jeg også. Men jeg hadde ikke latt denne moren få inntrykk av at jeg syntes det er en ok måte å tilnærme seg denne problemstillingen på. Det er faktisk ganske grenseoverskridende oppførsel, og jeg hadde passet på å få sagt fra om det slik at ikke det der eskalerer. Anonymkode: afcc1...cee
Anonym bruker Skrevet 8. februar #24 Skrevet 8. februar Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det hadde jeg også. Men jeg hadde ikke latt denne moren få inntrykk av at jeg syntes det er en ok måte å tilnærme seg denne problemstillingen på. Det er faktisk ganske grenseoverskridende oppførsel, og jeg hadde passet på å få sagt fra om det slik at ikke det der eskalerer. Anonymkode: afcc1...cee Det er nettopp det som er poenget. Meldinger var langt over grensen. HI Anonymkode: 4767a...8bf
Anonym bruker Skrevet 8. februar #25 Skrevet 8. februar Jeg ville også koblet på skolen. Er det mobbing, utestenging o.l. på trinnet må skolen kobles på, det holder ikke at to foreldre sender meldinger til hverandre. Jeg ville svart denne mammaen at det var leit å høre at datteren hennes ikke har det bra sosialt, men at du ikke kan ha mld midt på natten om det. At du selvfølgelig vil snakke med din datter, og også koble på skolen og evt få til et møte der så dette kan jobbes videre med. Anonymkode: f9268...96b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå