Gå til innhold

Unger/ungdom som hyler og skriker…

Anbefalte innlegg

Skrevet

…og løper på tomta vår og gårdsplassen. 

Det har blitt et stort problem og jeg har hunder som blir så innmari stressa. Har pratet med både barna og foreldrene i fjor, men tydeligvis til ingen nytte! Hver kveld mellom seks og ni på kvelden har de fått for seg at de skal løpe i gata og hyle og skrike og velte andres søppelbøtter og skramle og styre. Inn på gårdsplasser og gjennom private tomter og hager. Tror de leker gjemsel. 

En gjeng med fem-seks tolvåringer/trettenåringer som foreldrene tydeligvis er glade for at er ute av huset. Men hvordan går man fram for å få en slutt på leking/skriking på private eiendommer? Det er ingen mulighet for å gjerde inn her heller. 

Jeg er glad for ungdom som fortsatt leker, men ikke inne på min tomt så hundene blir så stressa inne! 

Anonymkode: d6035...a41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva synes andre naboer om det, kan du gå sammen med andre å klage på det. Har dere et vel kanskje som kan ta det opp?

Anonymkode: 6e8d2...57f

Skrevet

Dette er barn som har dårlig oppdragelse. Det er altfor mye skriking og vræling blandt unger/ungdom i dag. Da jeg var liten ble jeg bedt om å ikke skrike. Dette har jeg lært videre til mine barn.

Anonymkode: f765c...dde

Skrevet

Halvstore unger som er ute og leker gjemsel/boksen går på mørke kvelder er jo helt fantastisk, men jeg kan jo forstå at det er litt slitsomt at de kommer inn i hagen deres og stresser opp hundene som jo vil varsle om "uvedkommende".

Jeg ville kledd på meg og gått ut for å "måke litt snø" e.l. og snakket med de som kom løpende. Hilst på dem, vært blid, skytt av dem, spurt hvordan det var på skolen osv osv.

Den smørblide nysgjerrige naboen som skravlet som en foss er det mye mer sannsynlig at de holder seg unna enn den "sure kjerringa som kjefter" 😅

Anonymkode: 0ac50...6f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Dette er barn som har dårlig oppdragelse. Det er altfor mye skriking og vræling blandt unger/ungdom i dag. Da jeg var liten ble jeg bedt om å ikke skrike. Dette har jeg lært videre til mine barn.

Anonymkode: f765c...dde

Takk!  Godt å høre at andre også har lagt merke til dette.  Vi bodde en del år i utlandet og har hatt barn der både i skole, barnehage og på lekeplasser.  Vi var alltid med på lekeplassen, og jeg jobbet frivillig i en barnehage og litt på det som tilsvarer SFO.  Barn lekte og hadde det gøy, men de kunne leke uten å hyle og skrike om kapp. De snakket, lo og tulla og tøysa, litt mer ute enn inne, men denne intense hylingen slapp vi heldigvis å høre på.  

Jeg hjalp litt til på SFO da vi kom hjem til Norge, når de av og til trengte en ekstra hånd til en eller annen aktivitet.  Og av "gammel vane" sier jeg noe sånn som "Nå er vi inne, da bruker vi innestemme"  -  herlighet for en reaksjon fra den jeg jobbet sammen med!  Sånn sier man ikke til barn, de må få utfolde seg (uten hemninger, tydeligvis).  

Men merkelig nok er det ikke mangel på unger som kommer hit til oss og leker, selv om jeg er den strenga mora som skiller mellom innestemme og utestemme, og at utestemmen ikke består av "hyling og skriking" - men latter og gledeslyder er helt ok.

Anonymkode: 7d24f...e61

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Jeg hjalp litt til på SFO da vi kom hjem til Norge, når de av og til trengte en ekstra hånd til en eller annen aktivitet.  Og av "gammel vane" sier jeg noe sånn som "Nå er vi inne, da bruker vi innestemme"  -  herlighet for en reaksjon fra den jeg jobbet sammen med!  Sånn sier man ikke til barn, de må få utfolde seg (uten hemninger, tydeligvis).  

Det var veldig rart, for det er helt vanlig med innestemme både i barnehage og sfo i Norge. Har aldri hørt at det ikke brukes.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hva synes andre naboer om det, kan du gå sammen med andre å klage på det. Har dere et vel kanskje som kan ta det opp?

Faren til en av ungene sitter i det styret og han er av den oppfatning av at ungdommen må få utfolde seg og løpe og leke både i og gjennom andres tomter og hager. At det er vi som er vanskelige som ikke synes det er ok. Det topper seg bare litt når de fysisk åpner stengte porter og hamrer på vinduer, glass i verandadøra osv. Flere av naboene reagerer, for når de leker løper de og gjemmer seg mellom parkerte biler og det har vært flere ripeskader på bilene. Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg gjerda inn hele eiendommen og ikke bare hatt port ved inngangspartiet, men de hadde vel respektert det like lite.

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Faren til en av ungene sitter i det styret og han er av den oppfatning av at ungdommen må få utfolde seg og løpe og leke både i og gjennom andres tomter og hager. At det er vi som er vanskelige som ikke synes det er ok. Det topper seg bare litt når de fysisk åpner stengte porter og hamrer på vinduer, glass i verandadøra osv. Flere av naboene reagerer, for når de leker løper de og gjemmer seg mellom parkerte biler og det har vært flere ripeskader på bilene. Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg gjerda inn hele eiendommen og ikke bare hatt port ved inngangspartiet, men de hadde vel respektert det like lite.

Sånne folk er til å spy av, helt uten respekt for andre mennesker, selvfølgelig så mener han det er dere som er de vanskelige når de uoppdragne ungene ødelegger for andre. Det er ikke greit på noen som helst måte å løpe rundt i andres hager. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Sånne folk er til å spy av, helt uten respekt for andre mennesker, selvfølgelig så mener han det er dere som er de vanskelige når de uoppdragne ungene ødelegger for andre. Det er ikke greit på noen som helst måte å løpe rundt i andres hager. 

Og ganske umulig å få gjort noe med. For hvem kontakter man når foreldrene mener ungene skal få plage naboene uten konsekvenser og uten at naboene kan si noe til ungene uten å bli skjelt ut av foreldrene? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...