Gå til innhold

Angående å løfte egne barns selvtillit.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to jenter. 12 og 16 år. Begge er litt sjenert og forsiktig og de tenderer til å tro at de andre er finere enn de. 
De er begge tidlig utviklet og har kjent på å være først med mens, pupper og behåring. 
De er søte og fine jenter men har opplevd litt rundt det å være først til å få pupper etc. Så de liker å gå med litt store klær og skjule kroppen sin.

Nå prøver jeg å løfte de, si de er fine og gode nok som de er. 
De er slanke og sporty, jeg påpeker bare at de er flotte og spreke uten å gå direkte på utseende, men jeg er muligens i overkant opptatt av at vekt ikke er et tema. 
Jeg har selv hatt spiseforstyrrelse så jeg er muligens preget. 
Så har vi min svigerinne, hun er bare snill men hun irriterer meg. 
Hun er en sånn som drar paralleller mellom å være slank og fin. Hun kan si ting som, hadde jeg hatt så flat mage og slanke bein hadde jeg bare gått med sånne og slike klær. 
Hun gir altså komplimenter men jeg har sagt på tomannshånd at vi helst ikke vil si at de er fine fordi de er slanke. Hun blåser det bort og sier jeg er hysterisk. 
Dette er selvsagt en filleting, og dette møter jo begge to ute i verden uansett. Men, hva tenker dere om dette når jeg spesifikt har bedt henne slutte å kommentere kroppsfasong når hun er hos oss, og fortsetter å si slike ting?

Er det litt respektløst?

Og, hvordan er deres forhold til å bruke vekt som komplimenter? Er dette noe dere i det hele tatt har tenkt over?

Vi snakker selvsagt om kroppsfasong hjemme, men det er alltid i vendinger som at alle er forskjellig og at alle er fine, utover det så er ikke kropp tema. 

Anonymkode: 03e52...51c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg har to jenter. 12 og 16 år. Begge er litt sjenert og forsiktig og de tenderer til å tro at de andre er finere enn de. 
De er begge tidlig utviklet og har kjent på å være først med mens, pupper og behåring. 
De er søte og fine jenter men har opplevd litt rundt det å være først til å få pupper etc. Så de liker å gå med litt store klær og skjule kroppen sin.

Nå prøver jeg å løfte de, si de er fine og gode nok som de er. 
De er slanke og sporty, jeg påpeker bare at de er flotte og spreke uten å gå direkte på utseende, men jeg er muligens i overkant opptatt av at vekt ikke er et tema. 
Jeg har selv hatt spiseforstyrrelse så jeg er muligens preget. 
Så har vi min svigerinne, hun er bare snill men hun irriterer meg. 
Hun er en sånn som drar paralleller mellom å være slank og fin. Hun kan si ting som, hadde jeg hatt så flat mage og slanke bein hadde jeg bare gått med sånne og slike klær. 
Hun gir altså komplimenter men jeg har sagt på tomannshånd at vi helst ikke vil si at de er fine fordi de er slanke. Hun blåser det bort og sier jeg er hysterisk. 
Dette er selvsagt en filleting, og dette møter jo begge to ute i verden uansett. Men, hva tenker dere om dette når jeg spesifikt har bedt henne slutte å kommentere kroppsfasong når hun er hos oss, og fortsetter å si slike ting?

Er det litt respektløst?

Og, hvordan er deres forhold til å bruke vekt som komplimenter? Er dette noe dere i det hele tatt har tenkt over?

Vi snakker selvsagt om kroppsfasong hjemme, men det er alltid i vendinger som at alle er forskjellig og at alle er fine, utover det så er ikke kropp tema. 

Anonymkode: 03e52...51c

Du er jo helt absurd opphengt i utseende. Slutt, ikke påfør jentene dine ditt skrudde kroppssyn. 

Anonymkode: dea4f...bf8

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Du er jo helt absurd opphengt i utseende. Slutt, ikke påfør jentene dine ditt skrudde kroppssyn. 

Dette! 👆 

Anonymkode: 7b349...227

Skrevet

Det er ikke sunt å fokusere så mye på å ikke si noe feil heller.. Å si at de er fine fordi de er slanke og si at de er fine fordi de er spreke er ikke særlig mye forskjell. 

Anonymkode: e376e...5e1

Skrevet

De er barna dine, de har vel en personlighet du setter pris på og kan fokusere på? 

Anonymkode: 9cc0c...ef8

Skrevet

Nå kjenner jeg ikke dine barn, men generelt er det populært blant tenåring mange steder å gå med ganske store, baggy klær. Så det behøver ikke å være for å skjule kroppen at de går slik, men rett og slett fordi det er in.

Anonymkode: 56700...7c7

Skrevet

Jeg er uenig med alle de andre her. Jeg hadde blitt rasende på svigerinnen. Man kommenterer ikke kropp på den måten. Selv om barna møter dette i verden der ute, skal de slippe det fra familien!

Anonymkode: fa91b...54a

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er uenig med alle de andre her. Jeg hadde blitt rasende på svigerinnen. Man kommenterer ikke kropp på den måten. Selv om barna møter dette i verden der ute, skal de slippe det fra familien!

Anonymkode: fa91b...54a

Det er viktig at man bygges robust hjemme og blir forberedt på samfunnet. Barn og ungdom burde bygges til å tåle slikt, de vil høre det overalt. Det burde ikke påvirke. Når de ikke er blitt bygd robuste, eller noen overfokuserer på dette slik hi beskriver, vil de bli sårbare for det. 

Skrevet

jeg tror jeg ville holdt husfred med svigerinne - og tenkt at det dere gjør hjemme er det som er viktig. De skal som flere skriver ut i et samfunn hvor hovedfokuset i dag er kropp, utseende, penger og materielle ting - særlig for unge voksne. Jeg tenker egentlig ikke at du overfokuserer - og at det er fint at du klarer å bygge dem opp uten et fokus på slank=bra/perfekt/flott men heller fokuserer på helse og sunnhet - det er viktige idealer og særlig for unge kvinner ❤️ 

Anonymkode: 1799f...7c4

Skrevet

Det er svært vanlig at vi ikke unner barna våre de traumene vi selv har hatt. Derfor er kropp ekstra viktig for ts å styre unna slik at jentene ikke skal kjenne på noe hun selv kjente på som ungdom. Cos - s handler mye om å være bevisst på å ikke overføre egen frykt over på barna. 
At ts er beskyttende overfor jentene og redd de skal få samme utfordringer som hun hadde er normalt og ikke forskrudd som folk lirer av seg her. 
Hus ts at dine frykter er dine, og ikke barnas. Les om Cos-p rundt dette, da det vil trygge deg. 
Mitt råd er å ikke snakke om kropp i det hele tatt, kun hvis jentene selv tar det opp. 
Ha fokus på å bygg de sterke i hodet og på kvaliteter de har, hva de er god på, og hva de får til. Å soner de er søte og fine trenger de også å høre. Fint hår, fine øyne og fint smil. Ting de ikke kan endre på. 
det med tidlig pubertet er flaut akkurat nå, de andre tar etter ganske snart og da vil det flate seg ut. Husk at ikke alle er komfortable med å snakke med mamma om mensen og pupper. Gi de litt rom, og la de gå med de klærne de er komfortable med. 

Anonymkode: 8da1f...11a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...