Superme Skrevet 30. desember 2025 #1 Skrevet 30. desember 2025 Har aldri laget helstekt kalkun før, og blir utrolig forvirret av alle tips på oppskriftssider. Derfor lurer jeg på, hva er DITT beste tips? Trenger jeg stuffing? Og hva som stuffing? Og ikke minst, hva skal jeg gjøre med den etter steking? Trenger jeg stekepose? Hvis nei, skal jeg pensle med smør/helle over vann under steking? Krydder?? Og ikke minst, hva slags tilbehør? Saus av kraften? Hjelp 😅
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #2 Skrevet 30. desember 2025 Legg den i saltlake nå. Det finnes mange oppskrifter, men prinsippet er det samme. Anonymkode: 9c878...a65
Superme Skrevet 30. desember 2025 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2025 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Legg den i saltlake nå. Det finnes mange oppskrifter, men prinsippet er det samme. Anonymkode: 9c878...a65 Takk for tips. Kan den stå i romtemperatur i saltlake?
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #4 Skrevet 30. desember 2025 Bruk oppskriften på esken du kjøpte den i, blir alltid bra synes jeg. Stuffing trenger du ikke, men ønsker du det lager du det i en egen form. Ikke stapp noe inn i kalkunen, det er helt bortkastet Så lager du en fløtesaus og har stekeskyen fra ovnen i den som kraft, det gir en kjempegod saus. Anonymkode: bac0b...f25
Superme Skrevet 30. desember 2025 Forfatter #5 Skrevet 30. desember 2025 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Bruk oppskriften på esken du kjøpte den i, blir alltid bra synes jeg. Stuffing trenger du ikke, men ønsker du det lager du det i en egen form. Ikke stapp noe inn i kalkunen, det er helt bortkastet Så lager du en fløtesaus og har stekeskyen fra ovnen i den som kraft, det gir en kjempegod saus. Anonymkode: bac0b...f25 Takk🙂
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #6 Skrevet 30. desember 2025 Pensler kalkun godt med smeltet smør, salt og pepper før den stekes. Ha vann i langpanna. Pensle den noen ganger under steking og sørg for at det aldri blir tomt for vann i langpanna. Anonymkode: c5ac8...ce6
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #7 Skrevet 30. desember 2025 Superme skrev (6 timer siden): Takk for tips. Kan den stå i romtemperatur i saltlake? Nei, min står ute (godt dekket til) Anonymkode: 9c878...a65
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #8 Skrevet 30. desember 2025 Stuffing ja. Noe fett slik at den ikke blir for tørr. Jeg bruker litt kokt ris og blander inn eplebåter, svisker og blander inn litt olje og appelsinjuice, en skikkelig klissete blanding. Sjelden vi spiser stuffingen da, skal den spises så er kanskje en annen blanding bedre. Stekepose JA!!!! De fleste ovner har innebygd termometer stikk den inn og ha på pose. Jeg smører den med smør. Hele jævla kalkunen. Engangshansker og smører SKIKKELIG. Bruker bare salt og pepper, dette gnir jeg godt inn etter smør. Temperaturen skal være 68 grader når den er klar. Lar den hvile i 30-45 minutter pakket inn og håndkle. Skjærer du når den er for varm mister kjøttet mye saftighet. Anonymkode: 5525b...68b
Optatium Skrevet 30. desember 2025 #9 Skrevet 30. desember 2025 Jeg liker å legge epler, løk og gulrot sammen med kalkunen, gjerne inni. Gir god smak på krafta som man lager saus av etterpå. bruk steketermometer slik at du ikke oversteker, pensle med smør noen ganger. Krydre godt. Og viktigst spør du meg, rikelig med saus. 1 dl pr pers er latterlig🤭
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #10 Skrevet 30. desember 2025 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Stuffing ja. Noe fett slik at den ikke blir for tørr. Jeg bruker litt kokt ris og blander inn eplebåter, svisker og blander inn litt olje og appelsinjuice, en skikkelig klissete blanding. Sjelden vi spiser stuffingen da, skal den spises så er kanskje en annen blanding bedre. Stekepose JA!!!! De fleste ovner har innebygd termometer stikk den inn og ha på pose. Jeg smører den med smør. Hele jævla kalkunen. Engangshansker og smører SKIKKELIG. Bruker bare salt og pepper, dette gnir jeg godt inn etter smør. Temperaturen skal være 68 grader når den er klar. Lar den hvile i 30-45 minutter pakket inn og håndkle. Skjærer du når den er for varm mister kjøttet mye saftighet. Anonymkode: 5525b...68b Tilbehør er alltid ovnsbakte rotgrønnsaker, eller f.eks. risotto med asparges. Waldorfsalat synes jeg er veldig godt til. Anonymkode: 5525b...68b
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2025 #11 Skrevet 30. desember 2025 https://www.prior.no/oppskrifter/slik-steker-du-hel-kalkun https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/helstekt-kalkun/ Anonymkode: 868bd...720
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå