Gå til innhold

Er det litt stusselig å gi bort restene av julemiddagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går kveld og i kveld har jeg sett flere innlegg på facebook fra folk som legger ut bilder av rester fra julemiddagen som gis bort. 

Jeg synes det er så... trist på en måte. "Til deg som ikke har råd til julemiddag, kom til oss og hent restene våre" 

Jeg ville syntes det var nedverdigende og skulle komme kl 21 til vilt fremmede og hentet det som var igjen etter deres julemiddag. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 77451...1ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig i det, men jeg har heldigvis ikke sett dette selv. 

Anonymkode: e15e5...c61

Skrevet

Enig. Har ikke sett det selv, men å legge ut folk kan hente rester er bare veldig spesielt

Anonymkode: 861f3...53f

Skrevet

Det er vel bedre enn at de kaster det om det er alternativet. Om noen vil ta i mot er jo opp til dem

Anonymkode: c8d92...196

Skrevet

Rimelig spesielt.

Anonymkode: 97be6...95e

Skrevet

Jeg syns det er helt supert. Vi må ta innover oss at det er noen som faktisk ikke har mulighet til å lage seg julemiddag selv, og da vil et slikt måltid bety mye. Så mye rester som det var etter juleselskapet jeg var på så kunne det være en full middag for en stor familie. 

Anonymkode: 98ea2...7f5

Skrevet

Tenk at noen tenker noe negativt om dette. Snu på det, se det positivitet i det, i alt. 

Anonymkode: 54bee...5ab

Skrevet

Vel, tanken er fin. Men det er nedverdigende å gå på ei dør å hente restemat. 

Anonymkode: f4c28...b18

Skrevet

Heldigvis ikke fått opp dette i min feed

Anonymkode: 37922...e83

Skrevet

Tanken er jo god. Det er mange som sitter hjemme og ikke har råd til god julemiddag. Da får de muligheten til å få seg god mat. Alternativet er jo at det blir kastet i søpla.  Da er det galt også, for tenk å kaste så god mat, tenk på alle de som ikke har. Folk vrir på alt uansett hva en gjør. 
Ha det er flaut å komme å hente mat, men i større byer der folk ikke kjenner hverandre er det mindre flaut. 
Folk som legger ut slikt gjør det for å hjelpe andre. 

Skrevet

Mye heller gi bort restene enn at de kastes! Men noen skal jo vri og vende alt til noe negativt. 

Anonymkode: e8f07...80e

Skrevet

Hvis noen takker ja er det jo et behov og absolutt ikke stusselig. Det som er nedverdigende er jo holdningene deres som ser ned på dem som eventuelt tar mot tilbudet. 

Anonymkode: faac0...0ab

Skrevet

Ærlig talt, alternativet er da ikke at resten kastes, alternativet er at man spiser restemat selv et par dager, slik folk har gjort i alle år. Og hvem er det beregnet på? Hvem er de utrolig fattige som ikke har råd til mat, men som leser om dette på Facebook og så setter seg i bilen og kjører ut og henter disse restene?

Skal man være vennlig, spis restene selv og gi pengene dere sparer til Frelsesarmeen eller noe sånt, så kan de gi mat til de fattige. Ikke noe behov for å leke middelalder.

Skrevet

Annonsere egen snillhet på face er ikke alltid sjarmerende. Noen lapper anonymt i ei gryte eller rett på konto, er ikke like synlig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Tanken er jo god. Det er mange som sitter hjemme og ikke har råd til god julemiddag. Da får de muligheten til å få seg god mat. Alternativet er jo at det blir kastet i søpla.  Da er det galt også, for tenk å kaste så god mat, tenk på alle de som ikke har. Folk vrir på alt uansett hva en gjør. 
Ha det er flaut å komme å hente mat, men i større byer der folk ikke kjenner hverandre er det mindre flaut. 
Folk som legger ut slikt gjør det for å hjelpe andre. 

Det er også et alternativ at man spiser egne rester.

Anonymkode: d415b...b3d

Skrevet

Det er nedverdigende.

Anonymkode: 97be6...95e

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

I går kveld og i kveld har jeg sett flere innlegg på facebook fra folk som legger ut bilder av rester fra julemiddagen som gis bort. 

Jeg synes det er så... trist på en måte. "Til deg som ikke har råd til julemiddag, kom til oss og hent restene våre" 

Jeg ville syntes det var nedverdigende og skulle komme kl 21 til vilt fremmede og hentet det som var igjen etter deres julemiddag. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 77451...1ea

at vi lever i et sykt samfunn .. man gir rester til hunder, ikke andre mennesker 

Anonymkode: 77876...4f2

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ærlig talt, alternativet er da ikke at resten kastes, alternativet er at man spiser restemat selv et par dager, slik folk har gjort i alle år. Og hvem er det beregnet på? Hvem er de utrolig fattige som ikke har råd til mat, men som leser om dette på Facebook og så setter seg i bilen og kjører ut og henter disse restene?

Skal man være vennlig, spis restene selv og gi pengene dere sparer til Frelsesarmeen eller noe sånt, så kan de gi mat til de fattige. Ikke noe behov for å leke middelalder.

Enig. Hvorfor er eneste alternativet å kaste restene eller gi de bort til trengende. De aller fleste spiser jo restene de påfølgende dagene. 

Anonymkode: 1dcee...d22

Skrevet

For en fin ting å jøre, tenker nå jeg.

De negative holdningene er det vi selv som står for. Tenk om man kunne fokusere på det positive istede? Det ville løst mye for mange.

Anonymkode: b44d7...254

Skrevet

Det er sikkert godt ment, men den godheten kunne kommet litt før jul. Da er det mange veldedige institusjoner som samler inn penger for å gi til de som trenger det. Uansett er jo ikke alternativet å kaste maten, håper jeg. Lurer også litt på om noen fikk noe napp. Det er ikke helt det samme å svippe innom en kafe og hente en pose to good to go som å ringe på hos familien Hansen og be om restematen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

For en fin ting å jøre, tenker nå jeg.

De negative holdningene er det vi selv som står for. Tenk om man kunne fokusere på det positive istede? Det ville løst mye for mange.

Anonymkode: b44d7...254

Det positive hadde vært hvis DU hadde gitt halvparten av ditt matbudsjett for jul til noen som trenger det FØR jul. Det gjorde du ikke, du brukte overflod på deg selv i ren egoisme og null medmenneskelighet. Ikke prøv og dekke det til med «positivitet» - å kaste matrester til hunder, slaver, fattige mennesker er ikke positivt, det er grådig, egoistisk og helt avskyelig, og så langt nestekjærlighet som det gå an …

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det positive hadde vært hvis DU hadde gitt halvparten av ditt matbudsjett for jul til noen som trenger det FØR jul. Det gjorde du ikke, du brukte overflod på deg selv i ren egoisme og null medmenneskelighet. Ikke prøv og dekke det til med «positivitet» - å kaste matrester til hunder, slaver, fattige mennesker er ikke positivt, det er grådig, egoistisk og helt avskyelig, og så langt nestekjærlighet som det gå an …

For en merkelig slutning. Man kan helt fint gi til veldedighet både før jul og ellers i året og likevel mene det er en fin ting å gi bort rester etter julemiddagen.

Det beste hadde jo vært om DU spiste knekkebrød uten pålegg hele jula, ikke ga julegaver til noen og heller ga bort alle pengene dine til Frelsesarmeen. Men det gjorde du ikke, gjorde du vel!? Neida, du har sitti og feita deg opp hele jula, din egoist!

Anonymkode: cdf05...d01

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Det er da ikke snakk om å kaste mat på noen? Om jeg forstår det rett så har noen tilbudt restemat på Facebook. Da er det jo helt opp til folk om de takker ja. Det er jo slike som deg som nedverdiger andre som eventuelt tar mot maten. 

Jeg selv hadde aldri kommet på å tilby rester til noen, de kommer vi til å spise i romjulen, eventuelt fryse ned til betasuppe senere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det er da ikke snakk om å kaste mat på noen? Om jeg forstår det rett så har noen tilbudt restemat på Facebook. Da er det jo helt opp til folk om de takker ja. Det er jo slike som deg som nedverdiger andre som eventuelt tar mot maten. 

Jeg selv hadde aldri kommet på å tilby rester til noen, de kommer vi til å spise i romjulen, eventuelt fryse ned til betasuppe senere. 

Julen i Norge er kristen høytid og handler om Jesus fødsel og kristendommen. Hadde du vist hva julen handler om i kristendommen, hadde du ikke lurt ett sekund hva som er nedverdigende i disse Facebook innleggene.
og du trenger virkelig ikke å vri det til «slike som deg nedverdiger andre som ta imot maten»

Dette handler ikke om de som tar imot i det hele tatt - det handler om de som synes det er «innafor» å gi rester fra festmåltid og ikke dele selve festmåltidet 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...