Anonym bruker Skrevet 24. desember 2025 #1 Skrevet 24. desember 2025 Sier jentungen på 14 år som i år har så dyre ønsker at jeg har bare kjøpt to gaver til henne. Jeg kjenner det går skikkelig inn på meg og er utrolig ubehagelig. Jeg bruker å kjøpe 4-5 gaver til henne, men når hver gave ligger på 1700 kr og 1000, har jeg faktisk bare råd til to. Synes egentlig heller ikke man skal kjøpe mer enn det. Hvordan skal jeg fortelle henne at hun er utrolig bortskjemt hvis hun ikke forstår det? Anonymkode: 5ea5c...0a1
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2025 #2 Skrevet 24. desember 2025 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Jeg bruker å kjøpe 4-5 gaver til henne, Her ligger svaret. Gjennom tidligere erfaringer har hun opparbeidet seg noen forventninger til antall gaver. Pris på gavene er faktisk mindre relevant for barn og unge enn det vi voksne tror. Hun tenker antall gaver fordi det er det hun er vant med. Hun er nok verken bortskjemt eller utakknemlig. Hva med å si til henne noe som: "Du har fått flere gaver før, fordi det var mindre og rimeligere gaver. I år har jeg valgt 2 dyrere gaver fra ønskelista. Er ikke det bra?" Du må hjelpe henne med sammenhengen her Anonymkode: b8674...ed8
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2025 #3 Skrevet 24. desember 2025 Da tar du enkelt og greit de to gavene i fra henne til hun har lært seg å være takknemlig. Noe hun burde ha lært for lenge siden, spør du meg... Anonymkode: 2c62f...0ac
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2025 #4 Skrevet 24. desember 2025 Hvorfor har du gitt 4-5 gaver tidligere? Anonymkode: 5cae4...bc6
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2025 #5 Skrevet 24. desember 2025 Hun skjønner vel at man får færre gaver når de er dyre? Det har 12åringen min skjønt fra han var 5. «når du ønsker deg så dyr gave så må vi spleise med bestemor» f.eks. Da mellomste ønska seg en Xbox ble det spleis på oss og to besteforeldre. Helt greit det. Anonymkode: 974ee...7a5
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2025 #6 Skrevet 24. desember 2025 Hvordan du skal fortelle det? Du forteller det... Når ønskene er 1000 kr stk, blir det max to. Sett ett pristak på gaven(e) Hun får. Det går vi. Vi har tre barn, og de får for 2000 hver. Ønsker de seg noe som koster mer enn det, er de klar over at det blir en spleise-gave fra oss og f.eks besteforeldrene. Da blir det enda færre gaver. Anonymkode: ee8a9...22a
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2025 #7 Skrevet 24. desember 2025 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Hvorfor har du gitt 4-5 gaver tidligere? Anonymkode: 5cae4...bc6 Forstår du virkelig ikke det? Ikke engang ut fra sammenhengen hi beskriver? Anonymkode: f7d98...24f
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2025 #8 Skrevet 24. desember 2025 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Hvorfor har du gitt 4-5 gaver tidligere? Anonymkode: 5cae4...bc6 Det er helt normalt at barn får fire-fem gaver fra foreldrene, særlig om de ikke får noe fra f.eks. annen familie. Når de er gamle som 14 burde de i teorien skjønne sammenhengen mellom pris, antall og generell økonomi, men tenåringshjerner fungerer litt merkelig innimellom. Håper stemningen ble bedre utover kvelden! Anonymkode: 876f3...f79
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2025 #9 Skrevet 24. desember 2025 Du må jo bare gi henne rammer på forhånd, så hun vet hva hun kan forvente. Mine barn vet at gavebudsjettet er på ca 2500. Det inkluderer både gave fra oss foreldre, og fra søsken. Den ene ønsket seg et klesplagg til 2700, de to andre ønsket seg, og fikk, flere ting. To gaver til den ene, fem gaver til den andre. Ingen reagerer på det, og alle er takknemlige. Anonymkode: d8ab2...835
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2025 #10 Skrevet 25. desember 2025 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Her ligger svaret. Gjennom tidligere erfaringer har hun opparbeidet seg noen forventninger til antall gaver. Pris på gavene er faktisk mindre relevant for barn og unge enn det vi voksne tror. Hun tenker antall gaver fordi det er det hun er vant med. Hun er nok verken bortskjemt eller utakknemlig. Hva med å si til henne noe som: "Du har fått flere gaver før, fordi det var mindre og rimeligere gaver. I år har jeg valgt 2 dyrere gaver fra ønskelista. Er ikke det bra?" Du må hjelpe henne med sammenhengen her Anonymkode: b8674...ed8 Dette svarer likte jeg kjempegodt! 🤩 De er ikke utakknemlige. 😊 Anonymkode: fdba2...b27
prekæs Skrevet 25. desember 2025 #11 Skrevet 25. desember 2025 For noen år siden opplevde jeg det fra en tantunge. "Takk for gaven tante, men neste år kan du gi litt mer". Vi tanter og onkler hadde felles forståelse for hvor vi skulle legge oss i pris sånn ca. Ungen var ikke så stor, men ble øyeblikkelig satt på plass av sin mor. Ungen er i dag en voksen mann vi setter stor pris på. En av grunnene er nok jevnlig korrigering av uønsket oppførsel, noe de aller fleste voksne praktiserer på sine barn. Ville gitt en fjortenåring rene ord for penga. Mulig du som mor tåler en sånn unge, men tro meg. Hun blir fort et barn som kun moren vil like.
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2025 #12 Skrevet 25. desember 2025 Hun er 14 år, fremdeles et barn som må oppdras. Hun trenger ikke være hverken utakknemlig eller ufin, hun reagerer bare på at hun får færre gaver enn hun pleier. Da forteller du bare at årets gaver er dyrere, derfor ble det færre. Enkelt og greit. Så kan dere selvfølgelig snakke litt om "skikk og bruk", at slike kommentarer oppfattes som både sårende, frekt og ufint av andre, så man må vise takknemlighet på en bedre måte. Men det er jo du som er mammaen hennes, deg hun skal kunne uttrykke slike ting overfor og få et oppdragende svar fra.... Jobben som mamma er ikke ferdig når barnet blir tenåring, man har noen år igjen. Akkurat dette kan være noe dere ikke har snakket om før og hun ikke i farten tenker på selv. Da opplyser du henne også går dere videre. Anonymkode: 451f2...aa1
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2025 #13 Skrevet 25. desember 2025 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Hvordan du skal fortelle det? Du forteller det... Når ønskene er 1000 kr stk, blir det max to. Sett ett pristak på gaven(e) Hun får. Det går vi. Vi har tre barn, og de får for 2000 hver. Ønsker de seg noe som koster mer enn det, er de klar over at det blir en spleise-gave fra oss og f.eks besteforeldrene. Da blir det enda færre gaver. Anonymkode: ee8a9...22a Spes å sette pris på gavene som du gjør. Som et budsjett liksom Anonymkode: 06b75...594
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2025 #14 Skrevet 25. desember 2025 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Spes å sette pris på gavene som du gjør. Som et budsjett liksom Anonymkode: 06b75...594 Det er ett max-tak. Mange som gjør det sånn. Alle mine venner har en ca pris de holder seg på, ett budsjett er da ikke negativt 😊 Anonymkode: ee8a9...22a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå