Gå til innhold

Feil fokus i mediene? Blir vi misledet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså. Før dere hopper på meg og kaller meg konspirasjonsteoretiker med foliehatt osv, må jeg bare si at jeg IKKE tror mediene prøver å lure oss eller noe. Men. Hva foregår om dagen?

Det er et enormt fokus på hvor dum og teit Donald Trump er, på Epstein-saken, og på hvor ond han er som vil ha ut ulovlige innvandrere. Men så har vi hjemlige trakter og EU. EU hisser opp til enda mer krig, og det er ikke ett ord om demonstrasjonene i Brussel. Tusenvis av bønder er illsinte fordi eu er i ferd med å inngå en handelsavtale med sør-Amerika som vil gå hardt utover dem. Ikke ett ord i mediene. Kun Epstein-saken. Samme på Dagsrevyen og tv 2 nyhetene. Ikke ett ord om gjødselen de sprayet på eu-hovedkvarteret. Har det ikke skjedd? Er jeg blitt lurt av en fake video på fb lagt ut av en bekjent? Hvorfor hører vi ingenting om det?

Anonymkode: 10122...ddb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har stått om det i Nationen, så det er ikke som det holdes hemmelig, men jeg tror problemet er at slike demonstrasjoner skjer så ofte. Hvis du googler, finner du tilsvarende bilder fra et utall tilsvarende aksjoner de siste åra. Da minster det nyhetens interesse, dessverre. 

Anonymkode: 632d6...3d4

Skrevet

Men du har en egen privilegert infokanal? Så bare du vet? Superduperhemmelig tilgang? Slik er det jo ikke. 

Anonymkode: aea88...8e3

Skrevet

Bøndene i Europa streiker og demonstrerer ofte. Litt som togpersonell i Italia, som ofte streiker. Det er ikke noe nytt ;)

Hva dette har med Trump, innvandring og Epstein å gjøre, sammenligningen der, blir jeg litt nysgjerrig på. Hva er det du egentlig prøver å formidle?

Anonymkode: dd143...b23

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Bøndene i Europa streiker og demonstrerer ofte. Litt som togpersonell i Italia, som ofte streiker. Det er ikke noe nytt ;)

Hva dette har med Trump, innvandring og Epstein å gjøre, sammenligningen der, blir jeg litt nysgjerrig på. Hva er det du egentlig prøver å formidle?

Det jeg prøver å formidle er at jeg får en følelse av at vi får vite om de mindre viktige tingene, og mediene er kåte på å hate Trump. Det er jo bare drit om han hele tiden. Jeg bryr meg egentlig ikke, men hva er det de prøver å oppnå? Og hvorfor får vi ikke høre om de virkelig viktige sakene, som bondeopprøret i EU nå? Det er jo en viktig sak, kjempeviktig, men verken nrk, tv2, vg eller de andre store dekker det. Det er kun Epstein og at Trump var på noen bilder.

Jeg syns nå i hvert fall at fokuset blir helt feil.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men du har en egen privilegert infokanal? Så bare du vet? Superduperhemmelig tilgang? Slik er det jo ikke. 

Anonymkode: aea88...8e3

Hvis du leste hva jeg skrev i hovedinnlegget, så står det der at en bekjent postet om dette på Facebook. Ikke verre enn det.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Det jeg prøver å formidle er at jeg får en følelse av at vi får vite om de mindre viktige tingene, og mediene er kåte på å hate Trump. Det er jo bare drit om han hele tiden. Jeg bryr meg egentlig ikke, men hva er det de prøver å oppnå? Og hvorfor får vi ikke høre om de virkelig viktige sakene, som bondeopprøret i EU nå? Det er jo en viktig sak, kjempeviktig, men verken nrk, tv2, vg eller de andre store dekker det. Det er kun Epstein og at Trump var på noen bilder.

HI

Det er vel mest interessant for folk som er mer enn middels interessert i jordbruk og jordbrukspolitikk? Derfor kan man lese om det i Nationen og tilsvarende aviser, men det skrives ikke så mye i mer generelle medier. Jeg tro de færreste er så opptatt av å lese om forhandlinger rundt handelsavtaler, det er temmelig tørt stoff. 

Mange syns sikkert likevel en film av en bonde som sprer møkk rundt er artig å se på, selv om de ikke er interessert i bakgrunnen. Derfor kan sånne videoer spre seg på SoMe.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er vel mest interessant for folk som er mer enn middels interessert i jordbruk og jordbrukspolitikk? Derfor kan man lese om det i Nationen og tilsvarende aviser, men det skrives ikke så mye i mer generelle medier. Jeg tro de færreste er så opptatt av å lese om forhandlinger rundt handelsavtaler, det er temmelig tørt stoff. 

Mange syns sikkert likevel en film av en bonde som sprer møkk rundt er artig å se på, selv om de ikke er interessert i bakgrunnen. Derfor kan sånne videoer spre seg på SoMe.

Tja, det er vel øyet som ser. Jeg syns det er veldig interessant, all den tid det handler om EU og måten ting blir tredd nedover ørene våre. Som nå da, at de er i ferd med å innføre en avtale med Sør-Amerika som setter hele det europeiske landbruket i fare. 

Det er iallfall mer interessant og nyttig for folk å vite om enn utallige artikler om Epstein.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Tja, det er vel øyet som ser. Jeg syns det er veldig interessant, all den tid det handler om EU og måten ting blir tredd nedover ørene våre. Som nå da, at de er i ferd med å innføre en avtale med Sør-Amerika som setter hele det europeiske landbruket i fare. 

Det er iallfall mer interessant og nyttig for folk å vite om enn utallige artikler om Epstein.

HI

Nationen og Bondebladet er fine steder :) Du oppsøke nyheter som interesserer deg. 

Skrevet

Jeg er enig med HI. Og siden de store nyhetskanalene ikke ønsker å formidle så mye av det som skjer i Europa, så får de heller ikke klage når oppslutingen rundt redatørstyrte media faller. 

Såg at Klassekampen hadde en sak om at EU har begynt å inndra eiendommer og midler fra borgere som er født i Sveits fordi de ikke har det samme synet på krigen i Ukraina som EU mener man skal ha. Dette er faktisk veldig skummelt.

Hva med Bovaer-saken? Før Document.no tok opp saken var det ingen som skrev om den? Ja så får man mene hva man vil om Document.no, men denne saken synes jeg var bra de tok opp.

Anonymkode: 4bef0...f34

Skrevet

Nationen og Bondebladet er fine steder :) Du oppsøke nyheter som interesserer deg. 

Det handler om hva de store mediekanalene serverer folket. Når de prioriterer vekk de store sakene som nevnt over, og heller fokuserer på de uviktige, blir vi holdt i mørket. 
HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

HI

Kåte på å hate Trump. Om du skal ha det minste håp om å bli tatt seriøst bør du ordlegge deg litt bedre. Hjelpes. 

Anonymkode: e1ad6...98b

Skrevet

Det handler om hva de store mediekanalene serverer folket. Når de prioriterer vekk de store sakene som nevnt over, og heller fokuserer på de uviktige, blir vi holdt i mørket. 
HI

Vi blir ikke "holdt i mørket". Det handler bare om hvilke kilder man velger å oppsøke. Vil du lese jordbruksnyheter så finner du en kilde som også er opptatt av det. Ingen kan skrive om alt hele tida. Du synes dette er viktigst akkurat nå, men andre synes annet er viktigst. Jeg liker å lese medisinsk forskning. Jeg forventer allikevel ikke at de store mediene skal slå opp dette ved hvert gjennombrudd. Jeg søker den informasjonen andre steder. 

Anonymkode: 1b71f...ac4

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Vi blir ikke "holdt i mørket". Det handler bare om hvilke kilder man velger å oppsøke. Vil du lese jordbruksnyheter så finner du en kilde som også er opptatt av det. Ingen kan skrive om alt hele tida. Du synes dette er viktigst akkurat nå, men andre synes annet er viktigst. Jeg liker å lese medisinsk forskning. Jeg forventer allikevel ikke at de store mediene skal slå opp dette ved hvert gjennombrudd. Jeg søker den informasjonen andre steder. 

Men hvem influensere slår opp med er ekstremt viktig? De som ønsker å lese om hva de gjør kan vel heller slå opp på deres profiler? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

HI

Det ironiske er at selv med en drøss bilder av Trump naken i bassenget med Epstein ville ikke hatt noe betydlig effekt. Trump er ikke akkurat ukjent for en hel haug med skandaler rundt seg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Altså. Før dere hopper på meg og kaller meg konspirasjonsteoretiker med foliehatt osv, må jeg bare si at jeg IKKE tror mediene prøver å lure oss eller noe. Men. Hva foregår om dagen?

Det er et enormt fokus på hvor dum og teit Donald Trump er, på Epstein-saken, og på hvor ond han er som vil ha ut ulovlige innvandrere. Men så har vi hjemlige trakter og EU. EU hisser opp til enda mer krig, og det er ikke ett ord om demonstrasjonene i Brussel. Tusenvis av bønder er illsinte fordi eu er i ferd med å inngå en handelsavtale med sør-Amerika som vil gå hardt utover dem. Ikke ett ord i mediene. Kun Epstein-saken. Samme på Dagsrevyen og tv 2 nyhetene. Ikke ett ord om gjødselen de sprayet på eu-hovedkvarteret. Har det ikke skjedd? Er jeg blitt lurt av en fake video på fb lagt ut av en bekjent? Hvorfor hører vi ingenting om det?

Det har vært omtalt flere ganger i MMS (som jeg antar du kaller det)

Anonymkode: 9d2a7...dcd

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

De støttet Quisling under krigen så vet ikke helt det akkurat

Anonymkode: 98f82...8dc

Skrevet

Det har vært omtalt flere ganger i MMS (som jeg antar du kaller det)

Anonymkode: 9d2a7...dcd

Ok? Jeg måtte google meg til et lite innslag hos nrk. Vg og tv2 hadde ingenting. 
Jeg syns fokuset blir feil når en så viktig sak ikke dekkes av de store mediene. Om du velger å kalle de msm eller mms får være opp til deg.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Mediene vil ha lesere og klikk, og jo verre overskrifter jo mer penger. 

Anonymkode: 81194...0c5

Skrevet

Jo, men der har du et godt eksempel. Du burde være enig med meg. Store forskningsgjennombrudd er mye viktigere å vite om enn hvordan Amalie Snøløs feirer jul. Eller hvordan man får sixpack midt i julekosen, eller hvor varmt det var i Lærdal i desember 1971. Slike artikler er generelt fordummende, og det er det vi blir servert av de store mediehusene.

HI

Skrevet

Trist du føler du må forvare seg med at du ikke er konspirasjonsteoretiker i innledningen av innlegget ditt. Men slik er det her inne. Hadde du kkke gjort det hadde du fått tyn 

Anonymkode: 81194...0c5

Skrevet

Mulig man burde gått for Vedum sin modell når det gjelder støtte fra staten til media: At de kun får penger for nyhetsaktuelle artikler de har produsert selv og at man da ikke regner med artikler om sport og kjendiser så lenge det ikke gar en allmenn nyhetsverdi. 

Skrevet

https://www.dagbladet.no/nyheter/brussel-illsinte-bondeprotester/84005625

https://www.nrk.no/video/10000-bonder-protesterer-i-brussel_bfbf9c98-fed0-4739-84c2-f2d465379e73

https://www.adressa.no/nyheter/utenriks/i/M7gMxR/illsinte-bondeprotester-i-brussel-mot-eus-handelsavtale-med-soer-amerika

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/6943ec8fbf0ec6ccc89fa656/illsinte-bonder-i-brussel

Anonymkode: dfc18...68e

Skrevet

Ok? Jeg måtte google meg til et lite innslag hos nrk. Vg og tv2 hadde ingenting. 
Jeg syns fokuset blir feil når en så viktig sak ikke dekkes av de store mediene. Om du velger å kalle de msm eller mms får være opp til deg.

HI

Det er din mening. Jeg synes det aller viktigste er å få informasjon om den mannen som har mest makt i hele verden, men som samtidig er tydelig alderssvekket, meget syk og mest sannsynlig dement. Likevel sitter han i en posisjon der han nå mest sannsynlig invaderer Grønland og ødelegger verdensøkonomien, noe som i mye større grad vil påvirke Norge mye mer enn noen demonstrasjoner i andre land.  

At alle nyheter om Trump er negative, er fordi det dessverre er sannheten. Det finnes ikke en positiv nyhet fra den kanten, og gjør det det er det løgn fra MAGA.

Anonymkode: 536c8...a60

Skrevet

Det er ganske sprøtt at EU ønsker å handle produkter med Sør-Amerika som er tilsatt midler som man samtidig forbyr eller ønsker å redusere bruken av i landbruket i EU. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...