Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #1 Skrevet 15. desember 2025 Jeg har prøvd å lese litt selv, men synes det er litt kronglete. Dessverre har jeg blitt alvorlig syk og legen har forbedret meg på at jeg snart må søke AAP og gå på dette en stund før vi kan søke om uførepensjon. Jeg er mildt sagt fortvilet, ikke minst fordi jeg elsker jobben min og savner både den og kollegaer, men må jo bare akseptere at ting er som de er med denne sykdommen. I det siste har også det økonomiske begynt å bekymre meg. Jeg har i utgangspunktet en ganske god lønn, ca 850 000 kr i året, men det blir jo kraftig refundert når jeg må gå fra sykemeldt til AAP. Det jeg ikke helt finner ut av er om det vil være forskjell på inntekt av AAP og uførepensjon for min del, siden jeg tjener over 6G? For en venninne påstår at uførepensjon er en høyere utbetaling enn AAP, men jeg finner ikke noe om dette? Bare greit å vite omtrent hva en bør forbedre seg på. Anonymkode: 50741...22f
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #2 Skrevet 15. desember 2025 Begge stønadene er 66% av 6G, så i utgangspunktet er de like. Men noen opplever at uføretrygden blir høyere likevel fordi beregningsgrunnlaget er litt ulikt. For meg ble uføretrygden ganske mye høyere fordi aap alltid betegnes av de siste tre årene før du ble syk, og jeg hadde fått et barn i den perioden. Så grunnlaget inneholdt en foreldrepermisjon med 80% lønn og et halvt år med ulønnet permisjon i påvente av barnehageplass 🙈. Den perioden ble fjernet da de beregnet uføretrygd, derfor gikk jeg opp. Barnetillegget på uføretrygd er også betydelig høyere enn barnetillegget på aap. Men ingen av disse tingene vil påvirke din utregning vil jeg tro. Husk å sjekke godt hva slags forsikringer du har gjennom jobb og forbund da, hender det ligger noe der. Lykke til. Det er en stor sorg å bli syk og ufør, søk hjelp om du trenger det. Det kan være godt å ha noen å snakke med i den prosessen ❤️ Anonymkode: a9780...d2a
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #3 Skrevet 15. desember 2025 Også må du huske på din manns inntekt spiller inn(om du har mann). Er du singel og har barn så er barnetillegget ganske høyt ved uføre. Anonymkode: a291b...94c
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #4 Skrevet 15. desember 2025 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg har prøvd å lese litt selv, men synes det er litt kronglete. Dessverre har jeg blitt alvorlig syk og legen har forbedret meg på at jeg snart må søke AAP og gå på dette en stund før vi kan søke om uførepensjon. Jeg er mildt sagt fortvilet, ikke minst fordi jeg elsker jobben min og savner både den og kollegaer, men må jo bare akseptere at ting er som de er med denne sykdommen. I det siste har også det økonomiske begynt å bekymre meg. Jeg har i utgangspunktet en ganske god lønn, ca 850 000 kr i året, men det blir jo kraftig refundert når jeg må gå fra sykemeldt til AAP. Det jeg ikke helt finner ut av er om det vil være forskjell på inntekt av AAP og uførepensjon for min del, siden jeg tjener over 6G? For en venninne påstår at uførepensjon er en høyere utbetaling enn AAP, men jeg finner ikke noe om dette? Bare greit å vite omtrent hva en bør forbedre seg på. Anonymkode: 50741...22f Er du enslig så tror jeg du har rett, men det kan være motsatt om man har partner som tjener over grensen. I følge en jeg kjenner er det mer som er behovsprøvd på uføretrygd enn AAP. Har man partner som tjener over grensen kan uføretrygdutbetalingene bli redusert sammenlignet med AAP. Noe av det som kan falle bort er barnetillegget. Mange har uføreforsikring gjennom jobben. Denne vil kunne både gi engangsutbetaling og månedlig utbetaling at ettersom hvilke forsikring man har. Dette kommer i tillegg til uføretrygd fra det offentlige. Tror en del forsikringer ikke utløses før man har fått en uføregrad. PS. Har ikke sjekket dette selv, har bare fått det fortalt. Anonymkode: f3dbf...535
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #5 Skrevet 15. desember 2025 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg har prøvd å lese litt selv, men synes det er litt kronglete. Dessverre har jeg blitt alvorlig syk og legen har forbedret meg på at jeg snart må søke AAP og gå på dette en stund før vi kan søke om uførepensjon. Jeg er mildt sagt fortvilet, ikke minst fordi jeg elsker jobben min og savner både den og kollegaer, men må jo bare akseptere at ting er som de er med denne sykdommen. I det siste har også det økonomiske begynt å bekymre meg. Jeg har i utgangspunktet en ganske god lønn, ca 850 000 kr i året, men det blir jo kraftig refundert når jeg må gå fra sykemeldt til AAP. Det jeg ikke helt finner ut av er om det vil være forskjell på inntekt av AAP og uførepensjon for min del, siden jeg tjener over 6G? For en venninne påstår at uførepensjon er en høyere utbetaling enn AAP, men jeg finner ikke noe om dette? Bare greit å vite omtrent hva en bør forbedre seg på. Anonymkode: 50741...22f Det kommer helt an. Jeg er enslig uten mindreårige barn, og min uføretrygd gikk opp unoen hundrelapper i måneden, fra AAP. Men vet om andre som går opp en del. Du har nok forsikring gjennom jobben din. og. Det har jeg og utbetalingen derfra begynte med en gang jeg fikk innvilget AAP Anonymkode: 2f863...1bb
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2025 #6 Skrevet 15. desember 2025 Jeg hadde god inntekt som deg og derfor maks arbeidsavklaringspenger slik som du får. Da jeg ble uføretrygdet fikk jeg også maks uføretrygd. Men på arbeidsavklaringspenger fikk jeg barnetillegg, på uføretrygd mistet jeg barnetillegget fordi uføretrygd var «for høy». Så årlig utbetaling gikk ned da jeg gikk fra arbeidsavklaringspenger til uføretrygd. Anonymkode: 255f2...401
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå