Gå til innhold

La 15 år gammel jente dra til oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

På fredags ettermiddag til Jul i vinterland med ei venninne, som vi kjenner litt til, og 2 gutter vi ikke kjenner eller veit hvem er? Er ca 30 minutter med tog innover.

Vi har sagt nei med begrunnelse at vi ikke kjenner disse guttene og ikke så godt venninna, venninna har og fått vår jente til å vape f.eks. Vi syns og at det er litt "skummelt" å sende hun til oslo uten at det er voksen med (som evt hadde vært på avstand fra de så klart).

Nå er hun pottesur. Men det tåler vi.

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 5cfcd...baa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke hatt noe problem med at femtenåringer drar på Jul i vinterland. Min tenåring - oppvokst i ytre Oslo - har fått fra alene til sentrum fra 12 og får som sekstenåring styre det selv, men har noen begrensninger på kveldstid.

Dersom dere ville latt henne tilbringe tid med disse andre der dere bor, tenker jeg ikke at en halvtimes reisetid utgjør all verdens forskjell.

Anonymkode: b6dc4...c36

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde ikke hatt noe problem med at femtenåringer drar på Jul i vinterland. Min tenåring - oppvokst i ytre Oslo - har fått fra alene til sentrum fra 12 og får som sekstenåring styre det selv, men har noen begrensninger på kveldstid.

Dersom dere ville latt henne tilbringe tid med disse andre der dere bor, tenker jeg ikke at en halvtimes reisetid utgjør all verdens forskjell.

Anonymkode: b6dc4...c36

Vi bor et godt stykke ut på landet, så er ikke vant med storbyen i den forstand😅greia er at vi ikke kjenner disse ungdommene og syns det blir seint på en fredags ettermiddag/kveld å henge i oslo.

Uansett takk for svar.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

På fredags ettermiddag til Jul i vinterland med ei venninne, som vi kjenner litt til, og 2 gutter vi ikke kjenner eller veit hvem er? Er ca 30 minutter med tog innover.

Vi har sagt nei med begrunnelse at vi ikke kjenner disse guttene og ikke så godt venninna, venninna har og fått vår jente til å vape f.eks. Vi syns og at det er litt "skummelt" å sende hun til oslo uten at det er voksen med (som evt hadde vært på avstand fra de så klart).

Nå er hun pottesur. Men det tåler vi.

Hva hadde dere gjort?

La dem dra. De må få utfolde seg. De guttene er vennene deres høres det ut som.  Skjønner godt hun er sur! Syns du burde slippe opp. 

Anonymkode: 3ae77...8c6

Skrevet

Det fikk de lov til. Da de var 15 var de fornuftige nok til å vite at de alltid kunne ringe oss om noe ble vanskelig.

Anonymkode: 91ba6...dc3

Skrevet

Ser virkelig ingen grunn til at ungdommer på 15 år ikke skal få dra på julemarked.

Om de drar rett etter skolen kan du heller sette en grense på hvor sent de skal hjem, senest toget kl 20 e.l.

Anonymkode: a85de...704

Skrevet

Null stress. Min 15-åring dro forrige uke. De kom fort hjem da, det var altfor mye folk der. Men fin erfaring 😊

Anonymkode: 3f4de...e3c

Skrevet

Innetid.
Det er ingen ting de guttene kan gjøre med henne på julemarked som de ikke kan gjøre i hjembygda. 

Anonymkode: baa2b...5a7

Skrevet

Ville gjort som deg. Jeg tipper du har en følelse av at selskapet ikke er optimalt, så lytt til magefølelsen. Kunne selvsagt godtatt det, men da med venner jeg kjente og stolte på. Er ikke sikkert de skal på julemarked en gang. De er ikke dumme, så bruker julemarked som grunn. 

Skrevet

Ser at vi kanskje er litt strenge, men disse guttene har hun nettopp blitt kjent med, for ca 3 dager siden, går ikke på samme skole heller. Ja, jeg veit at ting kan skje på bygda og, er jo ikke det jeg tenker. Men syns som jeg skrev at å henge i Oslo på en fredags ettermiddag/kveld er litt vanskelig, men vi får se. Takk for svar.

Hi

Skrevet

Min 15 åring hadde fått lov til det, men nå bor jo vi i Oslo så han er vant å ferdes der. 

Anonymkode: 168e0...81c

Skrevet

Du er alt for streng! Selvsagt hadde hun fått lov. Du vet det bor ungdommer i oslo og? De sitter ikke innesperret hjemme. 

Anonymkode: 7696e...94b

Skrevet
prekæs skrev (1 time siden):

Ville gjort som deg. Jeg tipper du har en følelse av at selskapet ikke er optimalt, så lytt til magefølelsen. Kunne selvsagt godtatt det, men da med venner jeg kjente og stolte på. Er ikke sikkert de skal på julemarked en gang. De er ikke dumme, så bruker julemarked som grunn. 

Dette! 

Ikke noe galt med å dra inn til Oslo og jul i vinterland, men her er det andre utfordringer å ta hensyn til. Dette er helt nye venner du ikke kjenner, og hun er tatt med vape etter hun begynte å være med denne gjengen. Hadde ikke stolt på at det var faktisk det de skulle.

Skrevet

Jeg bor i Tønsberg og mine barn får ikke være i byen etter det er mørkt, så Oslo hadde vært uaktuelt. Når det er sagt har jeg vært med ungdommen til Oslo, hengt rundt og vært tilgjengelig. Kommer jo også an på ungdommen selvsagt. Mellomste kunne jeg sluppet dit alene med tog og stolt på at han ikke fant på noe tull. Eldste kjenner folk overalt og hadde før jeg visste ord av det vært i en eller annen kjeller å drikki dårlig ghb

Anonymkode: 361c3...046

Skrevet

Under de forutsetningene du skisserer hadde det blitt et nei herfra. Med venner vi kjente bedre hadde det blitt ja. Har hun andre venner du synes det er mer akseptabelt å dra med?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ser at vi kanskje er litt strenge, men disse guttene har hun nettopp blitt kjent med, for ca 3 dager siden, går ikke på samme skole heller. Ja, jeg veit at ting kan skje på bygda og, er jo ikke det jeg tenker. Men syns som jeg skrev at å henge i Oslo på en fredags ettermiddag/kveld er litt vanskelig, men vi får se. Takk for svar.

Hi

De guttene kan være greie for det altså. Du må la de få prøve seg. Hva galt kan skje på et julemarked? 

Skrevet

Hvis du er urimelig mot ungdommen, kan hun steile og gjøre ting bak din rygg. Husker venninnen min fikk aldri lov til noe, gjett hvem som brøt alle regler i smug, sa hun sov hos en annen venninne, og gjorde mye rart. Moren visste ikke hvor datteren var, og det forholdet der var fryktelig dårlig.

Du må stole på datteren din. Du vet hvem hun skal med. Og hvor. Hvis hun har snap, be henne være synlig på snapkartet. Da ser du hvor hun er til en hver tid. 

Skrevet

Hvor har hun blitt kjent med disse guttene? Jeg ville hatt navn og sett på sosiale medier profilene. Det kan gi et inntrykk av hva slags type gutter det er.  

Og husk at vape kan inneholde thc. Mange unge bruker det i stedet for å røyke joint eller bong. 

Anonymkode: 71f7a...eec

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Hvis du er urimelig mot ungdommen, kan hun steile og gjøre ting bak din rygg. Husker venninnen min fikk aldri lov til noe, gjett hvem som brøt alle regler i smug, sa hun sov hos en annen venninne, og gjorde mye rart. Moren visste ikke hvor datteren var, og det forholdet der var fryktelig dårlig.

Du må stole på datteren din. Du vet hvem hun skal med. Og hvor. Hvis hun har snap, be henne være synlig på snapkartet. Da ser du hvor hun er til en hver tid. 

Ja, sett for all del ikke grenser for ungdommen din, da kan de juge for deg. Hilsen ansvarsfraskrivende mamma som heller vil være barnas venninne 💕

Anonymkode: 4e262...3b1

Skrevet

Vi bor også litt ut på landet, og jeg ville faktisk sendt barnet heller til Oslo og Jul i Vinterland enn ute her på kveldstid. Dessverre er det nok lettere å få tak i ting her, fordi de kjenner folk, enn hva det er i Oslo. Der må man gjerne litt lengre utenfor sentrum og vite hvem man skal snakke med som er en stor terskel. 

Anonymkode: 1b21e...b6d

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Ja, sett for all del ikke grenser for ungdommen din, da kan de juge for deg. Hilsen ansvarsfraskrivende mamma som heller vil være barnas venninne 💕

Jøss, det var det veldig....

Jeg er uenig med deg, det går fint an å sette grenser samtidig som man gir ungdommen mer og mer frihet og lar de lære å ta ansvar for seg selv.

Det er snakk om en 15 åring som vil ta toget en halvtime for å gå på julemarked, det er ganske uskyldig altså.

Jeg har en 16 åring selv, og selv om jeg gjerne vil kan jeg ikke binde henne til gjerdestolpen. Hun må slippes ut i verden og lære ta ansvar for seg selv.

Men, jeg vet alltid hvor hun er, hun er på snap-kartet så jeg kan sjekke. Hun får også frihet under ansvar, driter hun seg ut må det selvfølgelig tas nye avgjørelser. Hun vet at hun alltid kan ringe meg, jeg er alltid her om hun trenger meg, osv osv.

Vi kan ikke vente til de blir 18 også er de plutselig helt "fri". Veldig greit å slippe opp litt gradvis mens vi fremdeles har litt kontroll. 

Denne jenta har ikke bedt om å gå på fest i nabobyen og farte hele natta. Hun har bedt om å få dra på julemarked etter skolen, det er en vesentlig forskjell altså.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Vi bor et godt stykke ut på landet, så er ikke vant med storbyen i den forstand😅greia er at vi ikke kjenner disse ungdommene og syns det blir seint på en fredags ettermiddag/kveld å henge i oslo.

Uansett takk for svar.

Hi

Du er fornuftig som tar dertil vurdering. Alt for mange på generelt grunnlag som bare «de må jo kose seg» og er så naive at det blir dumt. Du kjenner ditt barn best og vet hvordan hun er. Ta evt en skikkelig prat med henne på forhånd, gjør noen avtaler. Andre som bare sender ungene sine til sentrum en fredags kveld uten noen avtaler, samtaler eller prater sammen finnes det dessverre mange av, det ser du bare i denne tråden. Prat med henne, gjør avtaler mm.

Når det er sagt, vi var der på mandag….det kryr av rotter!!! Ikke så idyllisk som bilder skal ha det!

Heier på deg som setter spørsmål til hvor bra dette er med 15 åringer i sentrum fredag kveld!!!

Anonymkode: dfc64...e60

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

De guttene kan være greie for det altså. Du må la de få prøve seg. Hva galt kan skje på et julemarked? 

Lever du i en boble? Det er neppe julemarkedet i seg selv som hun er skeptisk til!!

Anonymkode: dfc64...e60

Skrevet

Skal man ikke begynne å utvide horisonten og la ungene løsrive seg litt? Eller skal de leve innesperret frem til de blir 18 og da plutselig forventes å klare seg i den store verden? Det er viktig å gjøre seg erfaringer. En 15 åring er ikke et lite barn.

Anonymkode: 7696e...94b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jøss, det var det veldig....

Jeg er uenig med deg, det går fint an å sette grenser samtidig som man gir ungdommen mer og mer frihet og lar de lære å ta ansvar for seg selv.

Det er snakk om en 15 åring som vil ta toget en halvtime for å gå på julemarked, det er ganske uskyldig altså.

Jeg har en 16 åring selv, og selv om jeg gjerne vil kan jeg ikke binde henne til gjerdestolpen. Hun må slippes ut i verden og lære ta ansvar for seg selv.

Men, jeg vet alltid hvor hun er, hun er på snap-kartet så jeg kan sjekke. Hun får også frihet under ansvar, driter hun seg ut må det selvfølgelig tas nye avgjørelser. Hun vet at hun alltid kan ringe meg, jeg er alltid her om hun trenger meg, osv osv.

Vi kan ikke vente til de blir 18 også er de plutselig helt "fri". Veldig greit å slippe opp litt gradvis mens vi fremdeles har litt kontroll. 

Denne jenta har ikke bedt om å gå på fest i nabobyen og farte hele natta. Hun har bedt om å få dra på julemarked etter skolen, det er en vesentlig forskjell altså.

Leste du innlegget jeg svarte på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...