Gå til innhold

Dekonstruksjon av maskulinitet - menn på enden av en blindgate?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Selvsagt gjør vi det. Menn er generelt sett mer handlekraftige og sterkere enn kvinner, ikke alltid av det gode, men likevel veldig nødvendig i mange sammenhenger. Dette mister vi om menn avvæpnes for å tilpasse seg kvinner på deres premisser. I denne prosessen er det også viktig at kvinner er involvert, det er et samspill. En kvinne og en mann utfyller hverandre, to menn eller to kvinner er ofte ikke det beste partnerskapet i problemløsing.

Anonymkode: e0c17...208

Oh my lord for noe generisk bullshit du lirer av deg.

Anonymkode: 0503b...88b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.10.2025 den 12.24):

Må være kjipt å være mann og dyttes inn i en rolle hvor man må ha "kontroll" og "styrke" for å unngå å bli betegnet som svak, spør du meg.

Problemet nå er vel heller at gutter må ballansere på en feministisk knivegg.

På skolen får de høre at det mannlige er roten til alt vondt og må beklage seg for sin naturlige væremåte. Gutter skal være stille, sårbare og undertrykke sine naturlige behov, mens jenter oppfordres til ta plass.

Dette er selvsagt begrensende og årsak til gutters identitetskrise. Feminiseringen i mannesirklene som skrives om over er vel en bekreftelse på at menn og alt mannlig er ut. Som det feministiske ordtaket: The future is female!

Anonymkode: c413a...d23

Skrevet

Det som begrenser gutter er neppe feminisme, det er den arkaiske ideen du fremholder om at det kun finnes én måte å være gutt på.

Forøvrig skriver du med en helt fascinerende selvsikkerhet, spesielt holdt opp mot at det er rent, fordumsfullt vrøvl du produserer. Det hadde vært så interessant å diskutere kjønnsroller og samfunnsutvikling på en innsiktsfull måte, og ikke med en som spyr ut sammenraska overskrifter fra Fox News.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.10.2025 den 15.57):

Man vil vel til livs det at biologisk kjønn skal sette føringer og forventninger til hvem man er som person. Personlig er jeg kvinne, men jeg er ingen selvsagt omsorgsperson, min mann er flinkere. Jeg liker ikke å snakke om følelser, og jeg er stort sett ikke styrt av følelser. Jeg er ganske maskulin. Jeg har hobbyer som vil passe inn i både maskulin og feminin stereotypi. Jeg foretrekker at legen er opplyst om kvinnelige plager og anatomi nå jeg trenger hjelp, for det er det biologiske kjønnet mitt. Men jeg foretrekker selv å bestemme hva jeg liker, hva jeg vil bruke dagene mine på, og hvordan vi som familie skal organisere oss. 

Det er ikke en uting at kjønnsrollene løses opp og blir mer flytende. Og det gir heller ingen begrensning til DEG og hvordan DU vil leve DITT liv. Det er derimot enklere og mer akseptabelt for oss som ønsker valgfrihet.

Som en annen har nevnt tidligere; det er faktisk veldig nødvendig for oss som samfunn at vi legitimerer menns følelser, og normaliserer at de viser følelser. Grunnen er at mannsrollen som sier at menn skal være sterke og ikke vise følelser har vist seg å føre til økt fare for selvmord, og at de som trenger hjelp ikke ber om det. 1 selvmord er 1 for mye!

Anonymkode: 9e8b6...377

Motsier du ikke deg selv når du et sted skriver «jeg er ganske maskulin» og et annet sted skriver «Man vil vel til livs det at biologisk kjønn skal sette føringer og forventninger til hvem man er som person»?

Det blir som når man kaller en tøff og aktiv jente for «guttejente», og en stille, sjenert gutt for «jentegutt». Man legger føringer for hvordan kvinner og menn egentlig skal være.

Jeg er selv en elendig omsorgsperson, og det er ingenting jeg synes er mer kjedelig, kleint og bortkastet tid enn å «snakke om følelser». Jeg anser meg absolutt ikke som maskulin av den grunn.

Anonymkode: 965f1...18f

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Motsier du ikke deg selv når du et sted skriver «jeg er ganske maskulin» og et annet sted skriver «Man vil vel til livs det at biologisk kjønn skal sette føringer og forventninger til hvem man er som person»?

Det blir som når man kaller en tøff og aktiv jente for «guttejente», og en stille, sjenert gutt for «jentegutt». Man legger føringer for hvordan kvinner og menn egentlig skal være.

Jeg er selv en elendig omsorgsperson, og det er ingenting jeg synes er mer kjedelig, kleint og bortkastet tid enn å «snakke om følelser». Jeg anser meg absolutt ikke som maskulin av den grunn.

Jeg har ikke noe problem med å være maskulin. Jeg trives som meg selv. Ideelt hadde jeg ikke trengt å beskrive det med å være maskulin, men siden vi diskuterer kjønnsroller gjør jeg det for å vise at ikke alle trives med den tradisjonelle inndelingen av hva kjønn er. Jeg ville sagt at jeg er en person. Like lik og like forskjellig som alle andre. Hvorfor vil du plassere menn i en liten boks med ordet sterk på?

Skrevet

Vi har så forskjellig syn på hva mannlige verdier og maskulinitet er. 

Hvis du ser litt på generasjonen før våre foreldre, mange destruktive mestringsstrategier blant de som bare var nødt til å krumme nakken og undertrykke følelser. Av en eller annen grunn nå, så er det ultimate målet å være en Alfa. Unge menn er ikke Alfa og i det du må si at du er det, kan jeg garantere deg at du ikke er det. 

Anonymkode: 9d392...ba8

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.10.2025 den 16.07):

Poenget er at feminismens kamp mot maskulinitetsnormer har sendt gutter og menn inn i tidenes identitetskrise. Aldri har så mange gutter gjort selvmord som nå.

Det stemmer jo ikke. Selvmordsraten i Norge har vært relativt stabil over tid, sett opp mot befolkningstall. Det er fortsatt sånn at langt flere menn enn kvinner tar livet sitt, men forekomsten var høyere i 1988. Det er blant de midt i livet at selvmordsraten er høyest. https://www.fhi.no/nyheter/2025/fortsatt-hoye-selvmordstall/

Det er nødvendig å være oppmerksom på at unge menn trenger gode forbilder, men for meg er det selvsagt at også gutter forventes å både forstå egne følelser og ta hensyn til andres behov. Det kan man fint klare samtidig som man blir trygg i egen maskulinitet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

På skolen får de høre at det mannlige er roten til alt vondt og må beklage seg for sin naturlige væremåte. Gutter skal være stille, sårbare og undertrykke sine naturlige behov, mens jenter oppfordres til ta plass.

I hvilken skolesetting får de høre at det mannlige er roten til alt vondt? Som mamma til tre barn, to av dem gutter, er det nytt for meg. En av gutta gikk i en klasse med mye styr, noen av klassekameratene kløp jentene i puppene og kalte dem horer. Det ble heldigvis slått ned på. Er det sånt du tenker at er naturlig væremåte? Eller er det lekeslåssing som ender i skader? Hva er gutters naturlige væremåte for deg? Hva av det passer ikke inn i skolens organisering, og hvordan løse det? 

Skrevet
Iiiiik skrev (31 minutter siden):

I hvilken skolesetting får de høre at det mannlige er roten til alt vondt? Som mamma til tre barn, to av dem gutter, er det nytt for meg. En av gutta gikk i en klasse med mye styr, noen av klassekameratene kløp jentene i puppene og kalte dem horer. Det ble heldigvis slått ned på. Er det sånt du tenker at er naturlig væremåte? Eller er det lekeslåssing som ender i skader? Hva er gutters naturlige væremåte for deg? Hva av det passer ikke inn i skolens organisering, og hvordan løse det? 

Det er å ta ting for bokstavelig å beskrive mannlig som roten til alt ondt. Men det er utvilsomt slik at skolen og dens pedagogikk passer dårligere for gutter. Gutter trives dårligere i skolen enn jenter, av flere grunner, kjønnsforskjeller er en viktig grunn. Den historien med puppene høres for meg bare ut som et av mange typiske innvandrerproblemer, ikke et generelt problem for gutter. Gutter er mer utagerende og fysisk aktive enn jenter, det er den største forskjellen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke noe problem med å være maskulin. Jeg trives som meg selv. Ideelt hadde jeg ikke trengt å beskrive det med å være maskulin, men siden vi diskuterer kjønnsroller gjør jeg det for å vise at ikke alle trives med den tradisjonelle inndelingen av hva kjønn er. Jeg ville sagt at jeg er en person. Like lik og like forskjellig som alle andre. Hvorfor vil du plassere menn i en liten boks med ordet sterk på?

Hvor plasserer jeg menn i en liten boks med ordet sterk på?

Skrevet

Det er å ta ting for bokstavelig å beskrive mannlig som roten til alt ondt. Men det er utvilsomt slik at skolen og dens pedagogikk passer dårligere for gutter. Gutter trives dårligere i skolen enn jenter, av flere grunner, kjønnsforskjeller er en viktig grunn. Den historien med puppene høres for meg bare ut som et av mange typiske innvandrerproblemer, ikke et generelt problem for gutter. Gutter er mer utagerende og fysisk aktive enn jenter, det er den største forskjellen.

Sorry to say, men alle de aktuelle guttene er norske, med norske foreldre. Er dog enig i at dagens skole i for liten grad er tilpasset elever med behov for varierte arbeidsformer. 

Skrevet
Iiiiik skrev (1 time siden):

Sorry to say, men alle de aktuelle guttene er norske, med norske foreldre. Er dog enig i at dagens skole i for liten grad er tilpasset elever med behov for varierte arbeidsformer. 

Det gjør ingen forskjell, det er likevel absolutt ikke typisk for norske gutter slik adferd, men for innvandrergrupper. Nok om det, det var ikke mitt eksempel, heller ikke noe veldig relevant poeng i dette. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Det gjør ingen forskjell, det er likevel absolutt ikke typisk for norske gutter slik adferd, men for innvandrergrupper. Nok om det, det var ikke mitt eksempel, heller ikke noe veldig relevant poeng i dette. 

Jøyemeg. Så det at det var norske gutter er også innvandrernes feil. Altså. 

Anonymkode: 9bf85...ff4

Skrevet

Her var det mye synsing og forsøk på å virke intellektuelt 🤣 Men bak all svada snakket var det ikke en eneste troverdig kilde til forskning eller statistisk. Den som snakker så varmt om «alfa mannen» og mener feminismen har gått for langt virker bare patetisk på meg. Snakk om usikkerhet og mangel på både kilder og kritisk refleksjon.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.10.2025 den 17.49):

Selvsagt gjør vi det. Menn er generelt sett mer handlekraftige og sterkere enn kvinner, ikke alltid av det gode, men likevel veldig nødvendig i mange sammenhenger. Dette mister vi om menn avvæpnes for å tilpasse seg kvinner på deres premisser. I denne prosessen er det også viktig at kvinner er involvert, det er et samspill. En kvinne og en mann utfyller hverandre, to menn eller to kvinner er ofte ikke det beste partnerskapet i problemløsing.

Dette er jo helt korrekt. 

Anonymkode: 34c48...9f9

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Jøyemeg. Så det at det var norske gutter er også innvandrernes feil. Altså. 

Anonymkode: 9bf85...ff4

Jøyemeg, er det slik du leser det altså? Ikke rart du reagerer. Det rare ligger i leseforståelsen, og konklusjonen.

Skrevet
ulenissen skrev (29 minutter siden):

Her var det mye synsing og forsøk på å virke intellektuelt 🤣 Men bak all svada snakket var det ikke en eneste troverdig kilde til forskning eller statistisk. Den som snakker så varmt om «alfa mannen» og mener feminismen har gått for langt virker bare patetisk på meg. Snakk om usikkerhet og mangel på både kilder og kritisk refleksjon.

Det er godt noen i det minste forsøker å være litt gjennomtenkt. Du burde anstrenge deg litt du også. Jeg er usikker på om kilder ville gjort noe fra eller til her, ut fra hvordan du ordlegger deg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er godt noen i det minste forsøker å være litt gjennomtenkt. Du burde anstrenge deg litt du også. Jeg er usikker på om kilder ville gjort noe fra eller til her, ut fra hvordan du ordlegger deg.

Jeg kunne også gjerne tenke meg kilder på dine påstander, for her er det mange meninger som framlegges som fakta. 

Anonymkode: 00f82...e34

Skrevet

Jeg kunne også gjerne tenke meg kilder på dine påstander, for her er det mange meninger som framlegges som fakta. 

Anonymkode: 00f82...e34

Fakta på hva? Et enkelt Google søk på mannesirkler vil vise deg at menn rundt om i Norge møtes for å holde hender, snakke om sårbarheter og bryte ned mannlige verdier. Helt i tråd med feministisk ideologi.

Det er klart at dette er en feministisk seier i sin kamp mot mannlige normer. 

En konsekvens av feministisk ideologi som setter føringer og harde begrensninger på gutter og menns væremåte. Historiens største identitetskrise for menn.

Forstår at dette skjer, men er ikke sikker på om om dette er noe vi faktisk ønsker.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Et enkelt Google søk på mannesirkler vil vise deg at menn rundt om i Norge møtes for å holde hender, snakke om sårbarheter og bryte ned mannlige verdier

Ikke treff på det, gitt.

Anonymkode: 76947...6cb

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Fakta på hva? Et enkelt Google søk på mannesirkler vil vise deg at menn rundt om i Norge møtes for å holde hender, snakke om sårbarheter og bryte ned mannlige verdier. Helt i tråd med feministisk ideologi.

En konsekvens av feministisk ideologi som setter føringer og harde begrensninger på gutter og menns væremåte. Historiens største identitetskrise for menn.

Forstår at dette skjer, men er ikke sikker på om om dette er noe vi faktisk ønsker.

Det er bare vanlig hersketeknikk. Det nektes og fornektes uansett hvor mange linker du mater dem med. Det er bare å fortsette akkurat som den første mannen som påstod at jorda var rund og ikke flat. Det var en lang kamp med latterliggjøring i starten det også, før de store ignorante massene ga opp. Det er de samme motvillige genene du kjemper mot. Heldigvis har vi nå AI til hjelp for å utrydde disse tomme meningsbærerne.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Problemet er at ingen søker å begrense dem som ønsker å leve etter tradisjonelle kjønnsroller. Vær så god, så lenge du holder deg innenfor lovverket. Men vi skumle feminister ønsker å åpne opp for at det skal være rom for resten av mennene. De som ikke vil leve på den måten. De som ikke vil tvinges til å være sterke når de i realiteten trenger hjelp.

Det store spørsmålet er vel hvorfor du mener at disse ikke fortjener respekt, rom til å være den de er og ha en plass i samfunnet?? Det er derfor jeg sier at du ønsker å presse menn i en bitteliten boks. De fleste av oss vet at menn ikke er en homogen gruppe, de er veldig mye mer enn den sterke lederen som tar ansvar, og vi liker dem for den de er uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...