Gå til innhold

Dekonstruksjon av maskulinitet - menn på enden av en blindgate?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannesirkler har de siste årene vokst frem som rom der menn holder hender mens de snakker om følelser, sårbarhet, mental velvære osv. (For referanser, søk mannesirkler på Google)

I tråd med feministisk ideologi legger disse fellesskapene vekt på å dekonstruere maskulinitet ved å utfordre mannlige idealer om styrke og kontroll.

Gjennom åpenhet om sårbarhet og refleksjon over egne roller søker deltakerne å frigjøre seg fra mannlige verdier og forventninger.

Er feminismens kamp mot maskuline verdier og forming av menn etter egne feminine idealer i ferd med å skape en generasjon svake menn vi ikke vil ha?

Anonymkode: c413a...d23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 9bf85...ff4

Skrevet

Ja. Og derfor ønsker også mange kvinner utenlandske menn velkommen til Norge. Norske menn er blitt snøflak.

Anonymkode: e0c17...208

Skrevet

Dokumentasjon? Eller bare ville påstander? Tull og tøys tror ikke på deg 

Anonymkode: fc005...677

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Mannesirkler har de siste årene vokst frem som rom der menn holder hender mens de snakker om følelser, sårbarhet, mental velvære osv. (For referanser, søk mannesirkler på Google)

I tråd med feministisk ideologi legger disse fellesskapene vekt på å dekonstruere maskulinitet ved å utfordre mannlige idealer om styrke og kontroll.

Gjennom åpenhet om sårbarhet og refleksjon over egne roller søker deltakerne å frigjøre seg fra mannlige verdier og forventninger.

Er feminismens kamp mot maskuline verdier og forming av menn etter egne feminine idealer i ferd med å skape en generasjon svake menn vi ikke vil ha?

Jeg vil heller at mannen og sønnen min sitter i en sirkel og snakker om følelser, enn at de skal være "mann", undertrykke alle vonde opplevelser til de eventuelt tar livet av seg. For det er det mange nok av, allerede.

Skrevet

Nei.

Anonymkode: 76947...6cb

Skrevet
Østerdølen skrev (25 minutter siden):

Jeg vil heller at mannen og sønnen min sitter i en sirkel og snakker om følelser, enn at de skal være "mann", undertrykke alle vonde opplevelser til de eventuelt tar livet av seg. For det er det mange nok av, allerede.

Ja, målet er jo akkurat å avskaffe mannlige verdier i tråd med den feministiske ideologien. Alt blir sikkert bedre med feminiserte menn som holder hender og fokuserer på egne sårbarheter, istedenfor selvtillit og styrke.

Søtt hvordan feminismen lykkes med å forme gutter og menn etter egne feminine idealer 😃

Skrevet
7 hours ago, Anonym bruker said:

Nei

Anonymkode: d59ff...7df

Skrevet

Mange svarer bare nei.

Jeg lurer på hva det betyr. Betyr det at det er menn vi vil ha, eller betyr det at feminismen ikke skaper slike menn?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ja, målet er jo akkurat å avskaffe mannlige verdier i tråd med den feministiske ideologien. Alt blir sikkert bedre med feminiserte menn som holder hender og fokuserer på egne sårbarheter, istedenfor selvtillit og styrke.

Søtt hvordan feminismen lykkes med å forme gutter og menn etter egne feminine idealer 😃

Du har misforstått fullstendig. 

Det er ingen motsetning mellom selvtillit og styrke og å anerkjenne egne følelser. 

De fleste vet jo det, at de mennene som brøler høyest og prøver å dominere andre, er de mest usikre og minst trygge på seg selv. 

Anonymkode: 00f82...e34

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Du har misforstått fullstendig. 

Det er ingen motsetning mellom selvtillit og styrke og å anerkjenne egne følelser. 

De fleste vet jo det, at de mennene som brøler høyest og prøver å dominere andre, er de mest usikre og minst trygge på seg selv. 

Anonymkode: 00f82...e34

Det er vel heller du som misforstår her, ved å være nærmere å bekrefte enn avkrefte, det HI antyder. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Mange svarer bare nei.

Jeg lurer på hva det betyr. Betyr det at det er menn vi vil ha, eller betyr det at feminismen ikke skaper slike menn?

Det betyr nei på spørsmålet i hi - Er feminismens kamp mot maskuline verdier og forming av menn etter egne feminine idealer i ferd med å skape en generasjon svake menn vi ikke vil ha? Nei. 

Skrevet

Du ser ut til å ha et ganske snevert og lite dynamisk syn på mannsrollen, HI?

Må være kjipt å være mann og dyttes inn i en rolle hvor man må ha "kontroll" og "styrke" for å unngå å bli betegnet som svak, spør du meg.

Anonymkode: 0503b...88b

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Du ser ut til å ha et ganske snevert og lite dynamisk syn på mannsrollen, HI?

Må være kjipt å være mann og dyttes inn i en rolle hvor man må ha "kontroll" og "styrke" for å unngå å bli betegnet som svak, spør du meg.

Det er fordi du ser mannsrollen isolert fra kvinnens rolle. Det er faktisk forskjell på menn og kvinner, selv om denne forskjellen ønskes eliminert/redusert, noe som også er tema i HI. I dag har vi to kjønn som begge skal handle likt, blir ikke det bare enda mer snevert? Og problemfylt, i møte med veldig mange mennesker som er ganske fjernt fra et slikt sammenslått rollesyn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Forresten, menn dyttes ikke inn, men ut av en slik rolle. Det er behagelig i den grad det gir mindre ansvar, men når en ser konsekvensene, da er det ikke like behagelig for mange. Det er det ts stiller spørsmålstegn ved, sannsynligvis fordi vedkommende ser at nå kommer konsekvensene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Det er fordi du ser mannsrollen isolert fra kvinnens rolle. Det er faktisk forskjell på menn og kvinner, selv om denne forskjellen ønskes eliminert/redusert, noe som også er tema i HI. I dag har vi to kjønn som begge skal handle likt, blir ikke det bare enda mer snevert? Og problemfylt, i møte med veldig mange mennesker som er ganske fjernt fra et slikt sammenslått rollesyn.

Det er du som påstår at de "skal handle likt". Er ikke menn ulikt skrudd sammen, på samme måter som kvinner er det? Med ulike behov for å vise styrke, gråte, snakke om følelser, holde hverandre i hendene? Om du hadde bedt meg holde venninnene mine i hendene og dele vanskelige følelser hadde jeg fått krupp, for å si det sånn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Forresten, menn dyttes ikke inn, men ut av en slik rolle. Det er behagelig i den grad det gir mindre ansvar, men når en ser konsekvensene, da er det ikke like behagelig for mange. Det er det ts stiller spørsmålstegn ved, sannsynligvis fordi vedkommende ser at nå kommer konsekvensene.

Hvilke konsekvenser? Av snever gruppetenkning heller enn å ta hensyn til individuelle behov, da eller?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvilke konsekvenser? Av snever gruppetenkning heller enn å ta hensyn til individuelle behov, da eller?

Her ser vi bare på den ene siden, mannsrollen altså. Konsekvensene oppstår når vi ser menn som er kvalifisert som menn, ikke etter kompetanse. Det samme gjelder motsatt vei, kvinner som har kvinne som viktigste kvalifikasjon. Det får konsekvenser, spesielt i et samfunn under stress, da avsløres konsekvensene. Det rammer selvsagt også på individnivå. Alle ønsker å mestre sine oppgaver. Det er ubehagelig å føle seg utilstrekkelig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Man vil vel til livs det at biologisk kjønn skal sette føringer og forventninger til hvem man er som person. Personlig er jeg kvinne, men jeg er ingen selvsagt omsorgsperson, min mann er flinkere. Jeg liker ikke å snakke om følelser, og jeg er stort sett ikke styrt av følelser. Jeg er ganske maskulin. Jeg har hobbyer som vil passe inn i både maskulin og feminin stereotypi. Jeg foretrekker at legen er opplyst om kvinnelige plager og anatomi nå jeg trenger hjelp, for det er det biologiske kjønnet mitt. Men jeg foretrekker selv å bestemme hva jeg liker, hva jeg vil bruke dagene mine på, og hvordan vi som familie skal organisere oss. 

Det er ikke en uting at kjønnsrollene løses opp og blir mer flytende. Og det gir heller ingen begrensning til DEG og hvordan DU vil leve DITT liv. Det er derimot enklere og mer akseptabelt for oss som ønsker valgfrihet.

Som en annen har nevnt tidligere; det er faktisk veldig nødvendig for oss som samfunn at vi legitimerer menns følelser, og normaliserer at de viser følelser. Grunnen er at mannsrollen som sier at menn skal være sterke og ikke vise følelser har vist seg å føre til økt fare for selvmord, og at de som trenger hjelp ikke ber om det. 1 selvmord er 1 for mye!

Anonymkode: 9e8b6...377

Skrevet

Poenget er at feminismens kamp mot maskulinitetsnormer har sendt gutter og menn inn i tidenes identitetskrise. Aldri har så mange gutter gjort selvmord som nå.

En konsekvens av denne kjønnskampen er at mennene selv har begynt å gi opp mannlige verdier ved å feminisere seg i bl.a. sirkler som nevnt over. Verktøy og mannlige rollemodeller er byttet ut med å holde hånd og snakke om sårbarheter.

At mannlige verdier forsvinner er selvsagt en feministisk seier, noe som applauderes av de fleste i denne tråden.

Men mister vi ikke noe viktig med denne trenden?

Skrevet

Man vil vel til livs det at biologisk kjønn skal sette føringer og forventninger til hvem man er som person. Personlig er jeg kvinne, men jeg er ingen selvsagt omsorgsperson, min mann er flinkere. Jeg liker ikke å snakke om følelser, og jeg er stort sett ikke styrt av følelser. Jeg er ganske maskulin. Jeg har hobbyer som vil passe inn i både maskulin og feminin stereotypi. Jeg foretrekker at legen er opplyst om kvinnelige plager og anatomi nå jeg trenger hjelp, for det er det biologiske kjønnet mitt. Men jeg foretrekker selv å bestemme hva jeg liker, hva jeg vil bruke dagene mine på, og hvordan vi som familie skal organisere oss. 

Det er ikke en uting at kjønnsrollene løses opp og blir mer flytende. Og det gir heller ingen begrensning til DEG og hvordan DU vil leve DITT liv. Det er derimot enklere og mer akseptabelt for oss som ønsker valgfrihet.

Som en annen har nevnt tidligere; det er faktisk veldig nødvendig for oss som samfunn at vi legitimerer menns følelser, og normaliserer at de viser følelser. Grunnen er at mannsrollen som sier at menn skal være sterke og ikke vise følelser har vist seg å føre til økt fare for selvmord, og at de som trenger hjelp ikke ber om det. 1 selvmord er 1 for mye!

Anonymkode: 9e8b6...377

Ja, vi er alle forskjellige, og forskjeller ved kjønn er ikke noe å skjemmes over, eller noe det er hensiktsmessig å motarbeide. Tvert i mot vil det å ta hensyn til vanlige kjønnsforskjeller forenkle samfunnet, og samtidig gjøre hver enkelt sikrere i sin identitet. Det har gått for langt på enkelte områder, kanskje, mange mener i hvertfall det. Nå er det mange som mener det er gått for langt den andre veien. 
At menns følelser skal legitimeres tror jeg vil ha liten innflytelse på selvmordsstatistikken. Menn vil uansett ha større tilbøyelighet til å ta sitt eget liv enn kvinner. Det skyldes ikke innestengte følelser, men skyldes i større grad urealistisk ambisjonsnivå og konkurranseinstinkt. Det er en kjønnsforskjell som ikke kan prates bort. Og, om den prates bort, da blir ikke mannen lenger en mann slik han er skapt fra naturens side. Og da får det negative konsekvenser, som allerede antydet i annet innlegg. Det er sjelden lurt å tukle med naturen.

Skrevet

Selvsagt gjør vi det. Menn er generelt sett mer handlekraftige og sterkere enn kvinner, ikke alltid av det gode, men likevel veldig nødvendig i mange sammenhenger. Dette mister vi om menn avvæpnes for å tilpasse seg kvinner på deres premisser. I denne prosessen er det også viktig at kvinner er involvert, det er et samspill. En kvinne og en mann utfyller hverandre, to menn eller to kvinner er ofte ikke det beste partnerskapet i problemløsing.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Poenget er at feminismens kamp mot maskulinitetsnormer har sendt gutter og menn inn i tidenes identitetskrise. Aldri har så mange gutter gjort selvmord som nå.

En konsekvens av denne kjønnskampen er at mennene selv har begynt å gi opp mannlige verdier ved å feminisere seg i bl.a. sirkler som nevnt over. Verktøy og mannlige rollemodeller er byttet ut med å holde hånd og snakke om sårbarheter.

At mannlige verdier forsvinner er selvsagt en feministisk seier, noe som applauderes av de fleste i denne tråden.

Det stemmer ikke. Jo, antallet er flere, men befolkningen har også vokst. Siden 1990 har selvmordstallene faktisk sunket litt, relativt til befolkningen: 2024_statistikk-nettpresentasjoner-norsk.pdf (side 2). Og forholdet mellom antall menn og antall kvinner som begår selvmord har vært stabilt hele tiden.

Jeg er nysgjerrig på de mannlige verdiene dine, jeg. Du snakker om dem som om de er en slags naturkraft med et fast uttrykk, og alt annet er avvik, svakhet eller feministisk dekonstruksjon.  Er det virkelig sånn at ingen menn vil snakke om følelser altså? Alltid vil være sterke (er det fysisk du mener?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...