Gå til innhold

Ødelegger liv med vilje? Eller

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Du trekker mange slutninger på syltynt grunnlag og du har ingen dokumentasjon på påstanden din i hi. Man kan jo ikke ta deg på alvor. 

Anonymkode: 95810...f1d

Skal man legge ut dokumentasjon på egenerfaringer på forum? Er du dommer ? 😅 

Anonymkode: a77d2...534

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det her jo bare nok en av hater barnevern trådene dine her inne, men masse synsing og beskyldninger og ekstremt lite fakta.

Anonymkode: f8450...bd4

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

image.jpeg.a15213b2233f08c42de297113be5a9df.jpeg

Film ikke med hele artikkelen. Handler om: tør ikke barnevernet la foreldre være foreldre? En advokat som har vært i en rekke nemder og rettssaker der Bv har tapt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Om man skal tro på noe av det du påstår så er det nødvendig med dokumentasjon, ja. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Er det? Har du noen kilde på dette utooer at du "mener å ha lest"?

Det har alltid vært høy medholdsprosent i saker om tvangstiltak, noe som jo er helt på sin plass. Det er også riktig at noen saker ikke får medhold. Dersom kommunen fikk medhold i alle saker, ville det være en indikator på at for få saker ble fremmet for rettslig vurdering. 

Barnevern som fag er skjønnsbasert og krever kontinuerlige vurderinger og justeringer fra rettsvesenet for å ha en terskel for inngripen som reflekterer det lovgiver ønsker. 

Anonymkode: db75e...d35

Har denne prosenten endret seg?

Anonymkode: b5ee7...ad0

Skrevet

Det har tidligere vært MYE kritikkverdig i barnevernet. Har det kommet endringer i etterkant av Brennpunkt-dokumentaren "skjulte bånd"?  Den ere jo noen år gammel nå, men hva har eventuelt endret seg, som har ført til bedre rettsikkerhet for familiene? Noen  som kan si noe om det?

Endrer praksis etter NRK-dokumentar – NRK Vestland

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Det har tidligere vært MYE kritikkverdig i barnevernet. Har det kommet endringer i etterkant av Brennpunkt-dokumentaren "skjulte bånd"?  Den ere jo noen år gammel nå, men hva har eventuelt endret seg, som har ført til bedre rettsikkerhet for familiene? Noen  som kan si noe om det?

Endrer praksis etter NRK-dokumentar – NRK Vestland

Skremmende. Barnevernet i Norge er ute av kontroll sto det på VG og Nettavisen for et par uker siden. Såg en serie på nrk for noen år siden. Instukids. Helt hjerteskjærende. Det er barnevernet som sender barn på slike steder. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

På sin plass? Nei, det er jeg ikke enig i. Mange ungdommer som sliter uten at det kvalifiserer til å bli lagt inn på tvang. 
tenk om leger skulle tvangsinnlegge alle med lettere psykiske plager under en vinterdepresjon? 

Det er selvfølgelig på sin plass at medholdsprosenten er høy. Noe annet ville bety at forvaltningen fremmet en hel masse saker uten grunnlag, det skal den jo ikke gjøre. Noen saker som ikke gir medhold bør det også være, for å sikre at forvaltningen hele tiden holder praksis i det området lovgiver ønsker. 

Det andre du skriver ser jeg ikke relevansen av. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har denne prosenten endret seg?

Det vet jeg ikke. Det er jo det HI påstår, men ikke klarer vise til noen dokumentasjon på.

Jeg har ikke tilgang på denne statistikken her og nå. Har hørt fra jurister at medholdsprosent sank noe like etter de første store EMD-dommene for noen år siden, for så å stabilisere seg igjen - men har ikke ordentlige kilder på dette. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Det vet jeg ikke. Det er jo det HI påstår, men ikke klarer vise til noen dokumentasjon på.

Jeg har ikke tilgang på denne statistikken her og nå. Har hørt fra jurister at medholdsprosent sank noe like etter de første store EMD-dommene for noen år siden, for så å stabilisere seg igjen - men har ikke ordentlige kilder på dette. 

Nå forteller jo ikke medholdsprosenten så mye kanskje, dersom prosessen rundt ikke er "redelig" og ivaretar rettsikkerheten til de involverte. Jeg la ut en lenke over her, som satte fingeren på akkurat det, men usikker på om noe kanskje har endret seg til det bedre de senere årene. Nå er det vel bare Mattilsynet og BV, som har hjemmel til å gjøre så inngripende vedtak uten domsavgjørelse, som det er snakk om her. I hovedsak gjør nok begge instanser en god jobb, men det dessverre også eksempler på graverende inkompetanse i begge etater.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nå forteller jo ikke medholdsprosenten så mye kanskje, dersom prosessen rundt ikke er "redelig" og ivaretar rettsikkerheten til de involverte. Jeg la ut en lenke over her, som satte fingeren på akkurat det, men usikker på om noe kanskje har endret seg til det bedre de senere årene. Nå er det vel bare Mattilsynet og BV, som har hjemmel til å gjøre så inngripende vedtak uten domsavgjørelse, som det er snakk om her. I hovedsak gjør nok begge instanser en god jobb, men det dessverre også eksempler på graverende inkompetanse i begge etater.

Viktig med eksterne kontroller og innsyn i denne faggruppen. Mye rart som skjer der. 

Skrevet

Det er selvfølgelig på sin plass at medholdsprosenten er høy. Noe annet ville bety at forvaltningen fremmet en hel masse saker uten grunnlag, det skal den jo ikke gjøre. Noen saker som ikke gir medhold bør det også være, for å sikre at forvaltningen hele tiden holder praksis i det området lovgiver ønsker. 

Det andre du skriver ser jeg ikke relevansen av. 

Det er jo det de gjør. De fremmer saker uten grunnlag, det er jo derfor de ikke får medhold av domstolene. Det skal visse kriterier til å få gjennomslag, og domstolene følger lovverket. Noe barnevernet også bør begynne å gjøre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Kjenner ei som jobber i barnevernet, og jeg vet ikke hvor mange ganger hun har vært innlagt grunnet spiseforstyrrelser. Sier vel litt om manglende kontroll 

Den var urettferdig og ufin. Hun kan være dyktig i jobben sin

Anonymkode: b3b96...bf8

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Nei, hun er ikke det

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Hun er ikke dyktig i hverken jobben sin, eller som mor til sine barn. Det kan jeg og flere andre påstå, som kjenner henne. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hun er ikke dyktig i hverken jobben sin, eller som mor til sine barn. Det kan jeg og flere andre påstå, som kjenner henne. 

Herregud, for noe vissvass du kommer med. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du virkelig vil diskutere barnevernet her inne, så må du slutte med alle de her personlige anekdotene om hvor forferdelig barnevernet er og alle som jobber der, og slutte å dra det inn i alle andre tråder og. Da først kan du få en fruktbar diskusjon om det her inne, men det er vel neppe det du er ute etter.

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Men ingen er så elendig mor som deg! Du er den verste type mennesker og det er synd på alle som må forholde seg til deg. 

Skrevet

Ingen tar din eller menneskene du omgås vurdering seriøst. Hvis sånne som deg mener noen er dårlige mennesker, så taler det heller for at disse menneskene gjør noe helt riktig. Tenk å bruke noens spiseforstyrrelse mot dem. Håper barna dine/barnet ditt har andre rollemodeller. Dette er jo helt krise.

Anonymkode: 283d9...089

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Mens jeg tenker at barnevernet tar alt for få barn. Veldig mange dårlige hjem, dårlige foreldre. Store psykiske problemer og rus. Utrygg tilknytning, psykisk og verbal mishandling.

Skulle ønske de hadde tatt meg bort fra familien min da jeg var liten 😔 

Anonymkode: 72eeb...6b0

To feilgjørikke en rett. Det hjelper ingen at "feil" barn blir plassert i fosterhjem. Kompetansen må økes slik at man treffer tiltak på de barna sombehøver det, og ingen andre. Det vil være like traumatiserende for et barn i en familie som er god nok, å bli tvangsplassert i fosterhjem, som for et barn som burde ha blitt det, å måtte fortsette å bo i et hjem med grov omsorgssvikt. 

Skrevet

Ingen tar din eller menneskene du omgås vurdering seriøst. Hvis sånne som deg mener noen er dårlige mennesker, så taler det heller for at disse menneskene gjør noe helt riktig. Tenk å bruke noens spiseforstyrrelse mot dem. Håper barna dine/barnet ditt har andre rollemodeller. Dette er jo helt krise.

Haha, denne dama bruker alt hun finner på folk mot de. Det er jo jobben hennes. Hadde en annen mor hatt spiseforstyrrelser har hun brukt det mot de for å åpne en Bv sak eller ta barna, da psykisk sykdom hos forelder er fare for barna. Men det gjelder tydeligvis ikke henne. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

To feilgjørikke en rett. Det hjelper ingen at "feil" barn blir plassert i fosterhjem. Kompetansen må økes slik at man treffer tiltak på de barna sombehøver det, og ingen andre. Det vil være like traumatiserende for et barn i en familie som er god nok, å bli tvangsplassert i fosterhjem, som for et barn som burde ha blitt det, å måtte fortsette å bo i et hjem med grov omsorgssvikt. 

Det er det jeg har prøvd å si i hele tråden. Men det er ingen her som tror at barn blir flyttet på feil grunnlag. Folk har tillitt til barneverns systemet, selv om de ikke kjenner til hverken måten de jobber på eller har vært innenfor dørene der. Jeg kjenner to tidligere Bv ansatte som sa opp jobben sin. Ikke fordi det var et tøft yrke, men fordi det var råttent og taktisk. 
Det er mange flinke som jobber innad i dette systemet, men det er også de som ikke er det. De faller mellom to stoler da de ikke tør å komme med sine faglige argumenter. De blir overkjørt av de sterke som vil ha makt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Haha, denne dama bruker alt hun finner på folk mot de. Det er jo jobben hennes. Hadde en annen mor hatt spiseforstyrrelser har hun brukt det mot de for å åpne en Bv sak eller ta barna, da psykisk sykdom hos forelder er fare for barna. Men det gjelder tydeligvis ikke henne. 

Som sagt: jeg har NULL tiltro til dine påstander om verken denne dama eller andre du kritiserer. Jeg har ingen tillit til mennesker som ikke engang forsøker å underbygge påstander de kommer med, og i hvert fall ikke folk som kritiserer og finner feil hos andre samtidig som de er blottet for selvinnsikt.

Det siste er forresten veldig typisk folk som utøver omsorgssvikt og derfor kommer i kontakt med barnevernet. Tror jeg aldri har hørt en eneste «barnevernforelder» innrømme feil, de er heeeelt perfekte foreldre de, det er bare slemme barnevernet som har en personlig vendetta mot dem 🤣 NULL evne til selvinnsikt, selvkritikk eller læring.

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Som sagt: jeg har NULL tiltro til dine påstander om verken denne dama eller andre du kritiserer. Jeg har ingen tillit til mennesker som ikke engang forsøker å underbygge påstander de kommer med, og i hvert fall ikke folk som kritiserer og finner feil hos andre samtidig som de er blottet for selvinnsikt.

Det siste er forresten veldig typisk folk som utøver omsorgssvikt og derfor kommer i kontakt med barnevernet. Tror jeg aldri har hørt en eneste «barnevernforelder» innrømme feil, de er heeeelt perfekte foreldre de, det er bare slemme barnevernet som har en personlig vendetta mot dem 🤣 NULL evne til selvinnsikt, selvkritikk eller læring.

Jeg har heller ingen tillit til det du bader ut med. Du dømmer alle som stiller kritiske spørsmål mot barnevernet som foreldre som driver omsorgssvikt med null selvinnsikt. Har du noen gang hørt at barnevernet innrømmer at de har gjort en feil? 😅 selv når domstolene slår fast om alvorlige feil hos barnevernet så innrømmer de fortsatt ikke at de har gjort feil. Selvinnsikten er ikke stor da. 
Med kunnskap så vet du også at barnevern kan hjelpe familier, og det handler ikke alltid om omsorgssvikt. Det kan være familier som har barn med store utfordringer som har diagnoser eller har opplevd vonde ting der Bv hjelper familier med både avlastning og tverrfaglig hjelp. 
De jobber med hele skalaen av hjelpebehov. Men de kan også låse seg i en sak der det går prestisje. Dette er et system med makt uten innsyn. 
når de taper rettssaker på rettssaker er det tydelig at noe fundamentalt mangler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...