Gå til innhold

Ødelegger liv med vilje? Eller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det stadig flere og og flere familier som vinner over barnevernet i rettssaker? Er barnevernet helt på bærtur? Forstår de ikke loven? Eller har de så lav kompetanse og høy arroganse at de ødelegger familier med vilje? Jeg trenger hjelp til å forstå. For jeg forstår ikke 

Anonymkode: a77d2...534

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er det stadig flere og og flere familier som vinner over barnevernet i rettssaker? Er barnevernet helt på bærtur? Forstår de ikke loven? Eller har de så lav kompetanse og høy arroganse at de ødelegger familier med vilje? Jeg trenger hjelp til å forstå. For jeg forstår ikke 

Hvor har du det fra at «stadig flere og flere familier» vinner over barnevernet i rettssaker?

Anonymkode: 283d9...089

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvor har du det fra at «stadig flere og flere familier» vinner over barnevernet i rettssaker?

Det står stadig i media om Familier og barn som vinner over barnevernet i retten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Var ikke mange dagene siden jeg leste en sak her inne faktisk der en familie vant en sak mot barnevernet i retten. Hva skjer med rettsikkerheten vår? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det står stadig i media om Familier og barn som vinner over barnevernet i retten. 

Gjør det? Kan ikke huske å ha lest noen slike saker på lang, lang tid. Tvert imot leser jeg masse om voldelige og farlige ungdommer som skulle vært i barnevernets varetekt for lenge siden.

Du kommer med en påståend, nemlig at stadig flere familier vinner over barnevernet i retten. En slik påstand må du jo dokumentere, og hvis påstanden er sann burde det ikke være vanskelig å dokumentere den.

Men du er vel denne paranoide barmevernhateren som stadig skriver om det slemme barnevernet her inne?

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Du vil ikke forstå. Antakelig fordi du selv har blitt meldt.

Anonymkode: 8d302...4b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Forstå hva da? Jeg ber deg dokumentere en påstand. Det er da ikke for mye å be om? Eller skrev du her inne bare for å få «å jaaaaa, de som jobber i branevernet er såååååå slemme»-svar?

Skrevet

Er det? Har du noen kilde på dette utooer at du "mener å ha lest"?

Det har alltid vært høy medholdsprosent i saker om tvangstiltak, noe som jo er helt på sin plass. Det er også riktig at noen saker ikke får medhold. Dersom kommunen fikk medhold i alle saker, ville det være en indikator på at for få saker ble fremmet for rettslig vurdering. 

Barnevern som fag er skjønnsbasert og krever kontinuerlige vurderinger og justeringer fra rettsvesenet for å ha en terskel for inngripen som reflekterer det lovgiver ønsker. 

Anonymkode: db75e...d35

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Er det? Har du noen kilde på dette utooer at du "mener å ha lest"?

Det har alltid vært høy medholdsprosent i saker om tvangstiltak, noe som jo er helt på sin plass. Det er også riktig at noen saker ikke får medhold. Dersom kommunen fikk medhold i alle saker, ville det være en indikator på at for få saker ble fremmet for rettslig vurdering. 

Barnevern som fag er skjønnsbasert og krever kontinuerlige vurderinger og justeringer fra rettsvesenet for å ha en terskel for inngripen som reflekterer det lovgiver ønsker. 

Anonymkode: db75e...d35

På sin plass? Nei, det er jeg ikke enig i. Mange ungdommer som sliter uten at det kvalifiserer til å bli lagt inn på tvang. 
tenk om leger skulle tvangsinnlegge alle med lettere psykiske plager under en vinterdepresjon? 
Det er ganske mange barn og foreldre som får erstatning fra kommunene rundt om grunnet barnevern som plasserer barn uten lov. Bra rettssystemet følger lovverket når barnevernet selv ikke evner det 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Forstå hva da? Jeg ber deg dokumentere en påstand. Det er da ikke for mye å be om? Eller skrev du her inne bare for å få «å jaaaaa, de som jobber i branevernet er såååååå slemme»-svar?

https://www.andalsnes-avis.no/meninger/i/yEkRxa/naar-systemet-svikter-og-barnet-betaler-prisen

Her har du et eksempel. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Jeg forstår ikke at et system som skal hjelpe barn og jobbe etter barnets beste ender opp med å skade barn og familier. 
Nei jeg har aldri blitt meldt til barnevernet,  våre barn er voksne og bor for seg selv. Hvem som helst kan melde hvem som helst til barnevernet 

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Du kunne muligens prøve å lese anonymkoder før sikringen går?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du viser til EN sak, det er ikke "flere og flere saker". Nå har vel overtagelsessaker halvert seg fra 1221 saker i 2017 til 651 saker i 2021, jeg vet ikke om det er så bra, heller. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du kunne muligens prøve å lese anonymkoder før sikringen går?

Rart hvor mange som stoler på et lukket system de selv ikke har innsyn i. Har meninger om at barnevernet er så dyktige og hjelper barn uten å ha innsyn i noe. 
En feil for mye er katastrofe for de som blir rammet. Hadde noen hentet meg og plassert meg langt borte i x antall måneder hadde jeg ikke taklet det. Å dra barn gjennom rettssaker er jo en stor påkjenning. Mange som jobber i barnevernet har ikke kompetanse nok til å vurdere sitt eget matinntak en gang, og disse skal vurdere andre 

Skrevet

Er det det altså? Litt tynt grunnlag at du har lest mange saker i media. Jeg har lest akkurat 0 saker om det. Du må komme med litt bedre dokumentasjon for din svogerforskning. 
Jeg har derimot lest saker der barnevernet var for sene med å gripe inn og barna i etterkant har fått tilkjent erstatning fra staten for ødelagt barndom.

Anonymkode: 4ba9a...469

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

På sin plass? Nei, det er jeg ikke enig i. Mange ungdommer som sliter uten at det kvalifiserer til å bli lagt inn på tvang. 
tenk om leger skulle tvangsinnlegge alle med lettere psykiske plager under en vinterdepresjon? 
Det er ganske mange barn og foreldre som får erstatning fra kommunene rundt om grunnet barnevern som plasserer barn uten lov. Bra rettssystemet følger lovverket når barnevernet selv ikke evner det 

Du er ikke enig i at den store mengden unge kriminelle hele samfunnet snakker om nå, der en stor andel av dem selv er blitt utsatt for omsorgssvikt og vold i hjemmet (ifølge politiet), skulle vært i barnevernets varetekt snarere enn hjemme hos sine voldsutøvende foreldre…?

Det er for øvrig ingen som har snakka om tvangsinnleggelse.

Skrevet
Østerdølen skrev (Akkurat nå):

Du viser til EN sak, det er ikke "flere og flere saker". Nå har vel overtagelsessaker halvert seg fra 1221 saker i 2017 til 651 saker i 2021, jeg vet ikke om det er så bra, heller. 

Jeg viste til EN sak nå. Hvor mange saker trenger du i fanget for å forstå? Logg deg inn på lovdata og les. Det er mange. 
Hver sak er unik, og slike saker er ikke svart hvitt. Men det vi vet er at mange barn får ikke den hjelpen de trenger. Mens andre blir tvangsplassert uten grunnlag. 
Ungdommer ved institusjoner tar livet sitt, og familiene rundt lider. Nå blir det kutt i psykisk helsehjelp til barn også, så da blir det flere som ikke får hjelp. 

Skrevet

Mange som jobber i barnevernet har ikke kompetanse nok til å vurdere sitt eget matinntak en gang, og disse skal vurdere andre 

Det er jo komplett umulig å ta deg seriøst.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg viste til EN sak nå. Hvor mange saker trenger du i fanget for å forstå? Logg deg inn på lovdata og les. Det er mange. 
Hver sak er unik, og slike saker er ikke svart hvitt. Men det vi vet er at mange barn får ikke den hjelpen de trenger. Mens andre blir tvangsplassert uten grunnlag. 
Ungdommer ved institusjoner tar livet sitt, og familiene rundt lider. Nå blir det kutt i psykisk helsehjelp til barn også, så da blir det flere som ikke får hjelp. 

Igjen: dokumentasjon! Det kan da ikke være så vanskelig å oppdrive?

Skrevet

Er det det altså? Litt tynt grunnlag at du har lest mange saker i media. Jeg har lest akkurat 0 saker om det. Du må komme med litt bedre dokumentasjon for din svogerforskning. 
Jeg har derimot lest saker der barnevernet var for sene med å gripe inn og barna i etterkant har fått tilkjent erstatning fra staten for ødelagt barndom.

Anonymkode: 4ba9a...469

Leser du alle lokalaviser i landet? Ikke alle saker som kommer i VG eller din lokalavis. Les på lovdata. Der finner du mange. La også en link ut i tråden. 
Du har rett i at feil skjer i begge retninger. Det styrker poenget mitt med at de som jobber der ikke er på riktig plass. 
det skal ikke være avgjørende hvor man bor i landet. 

Skrevet

Ok, jeg skal finne de sakene på lovdata. Men hva med den saken jeg la ut? 

Skrevet

Barnevernssaker er unntatt offentlighet, men det ligger flere saker som er anonymisert på lovdata. Bare å logge inn å lese det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Rart hvor mange som stoler på et lukket system de selv ikke har innsyn i. Har meninger om at barnevernet er så dyktige og hjelper barn uten å ha innsyn i noe. 
En feil for mye er katastrofe for de som blir rammet. Hadde noen hentet meg og plassert meg langt borte i x antall måneder hadde jeg ikke taklet det. Å dra barn gjennom rettssaker er jo en stor påkjenning. Mange som jobber i barnevernet har ikke kompetanse nok til å vurdere sitt eget matinntak en gang, og disse skal vurdere andre 

At det var? Er du helt delulu?

Anonymkode: 95810...f1d

Skrevet

Ok, jeg skal finne de sakene på lovdata. Men hva med den saken jeg la ut? 

Nei, du trenger ikke finne noen saker på Lovdata. Har du fullført videregående skole? Allerede der lærer man at man skal ha dekning for påstandene sine, man trenger ikke engang å ha studert for å ha lært seg det.

Altså: nei, ingen saker fra Lovdata. Det du skal levere er dekning for påstanden din «stadig flere familier vinner over barnevernet i rettssaker». Du finner ikke dekning for det ved å lete opp saker på Lovdata. For å bevise at påstanden er sann må du vise til fakta, da gjerne i form at en forskningsrapport, som konkluderer med det samme som din påstand. For slikt faktamateriale kommer man ikke frem til uten at noen har satt seg grundig inn i saken, sammenlignet antall rettssaker mot barnevernet som er gått i foreldrenes favør med tidligere osv osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...