Gå til innhold

Utredning ADHD som voksen kvinne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere kvinner som har fått ADHD-diagnosen satt som voksen, hvordan foregikk utredningen?

Jeg tror jeg kan ha det ,men kjenner jeg "kvier" meg for å sette i gang utredning. Redd for at det skal ta flere runder innen psykiatrien og tære ut i år...

Anonymkode: 6655c...2d7

Skrevet

Ventet på å bli tatt inn rundt 5 måneder. 
Prosessen tok fire måneder. 
Det viktigste er at lege skriver god henvisning. 
Du MÅ ha funksjonssvikt i minst to av tre områder. Jobb, familie og sosialt. 
For min del ha diagnose endret livet positivt. Jeg fungerer supert på medisin. 
Men man må tenke over at med en diagnose er du «merket for livet». Du er ekskludert fra en rekke jobber, og forsikring er vanskeligere å få. Mange gir redusert forsikring til oss med diagnosen. 
Trenger du medisin? Eller fungerer du uten for øyeblikket? Da trenger du heller ikke diagnose for å ha dette gir INGEN fordeler. 

Anonymkode: be12d...2a2

Skrevet

Jeg ble utredet privat,da kom jeg til utredning etter bare 11 dager. Hadde ikke orket ett halvt år på venteliste,å ikke har DPS noe godt rykte på seg heller. 

Anonymkode: f67c6...460

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Ventet på å bli tatt inn rundt 5 måneder. 
Prosessen tok fire måneder. 
Det viktigste er at lege skriver god henvisning. 
Du MÅ ha funksjonssvikt i minst to av tre områder. Jobb, familie og sosialt. 
For min del ha diagnose endret livet positivt. Jeg fungerer supert på medisin. 
Men man må tenke over at med en diagnose er du «merket for livet». Du er ekskludert fra en rekke jobber, og forsikring er vanskeligere å få. Mange gir redusert forsikring til oss med diagnosen. 
Trenger du medisin? Eller fungerer du uten for øyeblikket? Da trenger du heller ikke diagnose for å ha dette gir INGEN fordeler. 

Det er overhodet ikke nødvendig å nevne at en har adhd i ett jobbintervju da,det hadde jeg aldri i verden vudert engang.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er overhodet ikke nødvendig å nevne at en har adhd i ett jobbintervju da,det hadde jeg aldri i verden vudert engang.

Mener jobber med sikkerhetsklarering. 
Er du helt grønn på jobbmarkedet eller?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg ble utredet privat,da kom jeg til utredning etter bare 11 dager. Hadde ikke orket ett halvt år på venteliste,å ikke har DPS noe godt rykte på seg heller. 

Privat utredning gjelder ikke i det offentlige 

Anonymkode: c569e...95a

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Etterpå gikk jeg til privat psykriater som tok medisindelen,det var aldri ett problem at jeg hadde fått diagnosen på en privat klinikk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hæ, hva mener du? 

Anonymkode: 3e0de...678

Skrevet

Jeg har god erfaring fra nylig utredning i det offentlige. Ba om å henvises til en annen DPS enn min lokale, en som har rykte for å være god på "høytfungerende" kvinner. Skrev en utfyllende henvisning sammen med fastlegen. 

Ble ikke diagnostisert med ADHD, som jeg også var sterkt i tvil om ved henvisning. Ble diagnostisert med autisme, som jeg var ganske sikker på i forkant. Opplevde utredning og vurderinger tillitvekkende. 

Fra henvisning til første time gikk cirka åtte uker. Utredningen bestod av åtte avtaler over en seks ukers periode (de fleste hos nevropsykolog, et par rene testtimer med tekniker), samt en bråte skjemaer til utfylling. Vil tro det er litt færre avtaler om man kun vurderes opp mot én av de to diagnosene jeg ble henvist med tanke på.

Anonymkode: bb7e2...875

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Hæ, hva mener du? 

Anonymkode: 3e0de...678

Mest sannsynlig mener hun at hvis du har fått diagnosen på privat klinikk så godtar ikke DPS det når du kommer der for å begynne med medisindelen. DPS tror visst at det bare er til å kjøpe seg en diagnose på private klinikker. Men det er fint mulig å ta medisindelen på privat klinikk å få en psykriater der,det gjorde jeg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Etterpå gikk jeg til privat psykriater som tok medisindelen,det var aldri ett problem at jeg hadde fått diagnosen på en privat klinikk.

Seriøst?

Jeg pleier ikke bry meg, men denne feilen klarer jeg ikke. 
Psykriater?

Hva skjer med verden?

Kan tåle mye men her går grensa. 😂
Det er psykisk helse ikke psykrisk helse. 
PSYKIATER. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Seriøst?

Jeg pleier ikke bry meg, men denne feilen klarer jeg ikke. 
Psykriater?

Hva skjer med verden?

Kan tåle mye men her går grensa. 😂
Det er psykisk helse ikke psykrisk helse. 
PSYKIATER. 

God bedring!

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

God bedring!

Du fortsetter å briljere på høyt nivå. 
På tide å ta en pause nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...