Anonym bruker Skrevet 22. mai 2025 #1 Skrevet 22. mai 2025 Jeg har et ansvarsområde på jobb. Jeg har en leder ( mellomleder) som i stor grad overlapper meg. Nå har jeg fått et ansvar for å lede opplæringen av konsulenter blant annet en på samme nivå som min leder. Dette er delegert via min leders leder, til meg. Jeg har fått det tredd over hodet på meg, men har ikke noe imot det. Jeg har derfor sendt en del e-poster til konsulentene og salgsteamet bak de, men alltid ryddig med leder i kopi. Hun hopper dessverre litt for ofte inn i mailloopen og svarer før jeg rekker å svare på spørsmål som kommer tilbake til meg. Hun har masse kunnskap, så dét sparer oss tid og jeg måtte ha spurt henne for å kunne svare uansett, men jeg er ikke helt likegyldig til at det skjer. Det føles nedverdigende. Nå fikk vi nylig en e-post. Jeg skulle svare og spurte leder om noe, Hun kom på banen og sa hun skulle svare. Nå har hun i grunn overtatt og overstyrt alt. Dette er en leder som også sender mailer til nøkkelpersoner uten meg i kopi der viktig informasjon blir formidlet. Jeg tror ikke det er en baktanke med det, men jeg blir holdt nede uten mulighet til å utvikle nye ferdigheter rundt ledelse. Hun er langt flinkere, så føler seg neppe truet. Tanker rundt dette? Er det et kjent fenomen? Anonymkode: b8b82...6df
Rhapsody in blue Skrevet 22. mai 2025 #2 Skrevet 22. mai 2025 Kan du ikke slutte å legge lederen din på kopi da og heller spørre om du lurer på noe?
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2025 #3 Skrevet 22. mai 2025 Rhapsody in blue skrev (1 time siden): Kan du ikke slutte å legge lederen din på kopi da og heller spørre om du lurer på noe? Dette! Anonymkode: 9473d...f79
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2025 #4 Skrevet 22. mai 2025 Lederen har ikke behov for kopi av mailen. Du har fått lederansvaret for disse, og må ta det. Når du involverer din egen leder i alt, så viser du at du ikke klarer å ta ansvar selv, og du legger merarbeid på lederen din som må lese gjennom mange mail, som den strengt tatt ikke har behov for. Du skal bare ta ting videre når det over ditt eget mandat og kompetansenivå. For å sette det på spissen; tror du en toppleder i en bedrift får mail kopier av all korrespondanse som foregår i bedriften? For om man skal følge din tankegang, så måtte jo alle med lederansvar tatt med sin leder i mailkjeden, og dermed hadde alle blitt involvert. Anonymkode: 99cd7...aba
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2025 #5 Skrevet 22. mai 2025 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Jeg har et ansvarsområde på jobb. Jeg har en leder ( mellomleder) som i stor grad overlapper meg. Nå har jeg fått et ansvar for å lede opplæringen av konsulenter blant annet en på samme nivå som min leder. Dette er delegert via min leders leder, til meg. Jeg har fått det tredd over hodet på meg, men har ikke noe imot det. Jeg har derfor sendt en del e-poster til konsulentene og salgsteamet bak de, men alltid ryddig med leder i kopi. Hun hopper dessverre litt for ofte inn i mailloopen og svarer før jeg rekker å svare på spørsmål som kommer tilbake til meg. Hun har masse kunnskap, så dét sparer oss tid og jeg måtte ha spurt henne for å kunne svare uansett, men jeg er ikke helt likegyldig til at det skjer. Det føles nedverdigende. Nå fikk vi nylig en e-post. Jeg skulle svare og spurte leder om noe, Hun kom på banen og sa hun skulle svare. Nå har hun i grunn overtatt og overstyrt alt. Dette er en leder som også sender mailer til nøkkelpersoner uten meg i kopi der viktig informasjon blir formidlet. Jeg tror ikke det er en baktanke med det, men jeg blir holdt nede uten mulighet til å utvikle nye ferdigheter rundt ledelse. Hun er langt flinkere, så føler seg neppe truet. Tanker rundt dette? Er det et kjent fenomen? Anonymkode: b8b82...6df Dette høres ut som organisatorisk rot. Du har en leder som i stor grad har overlappende ansvar med deg.. .? Er dette en person som har personalansvar for deg, og som som du i denne prosessen leder og har fagansvar overfor? Tenker det er helt riktig av deg å sette alle med behov for informasjon på kopi (med mindre de sier fra at de ikke ønsker det). Det er derimot sterkt problematisk om du blir fratatt muligheten til å gjøre jobben din, fordi hun overkjører deg, viktig informasjon som angår deg blir holdt tilbake fra deg, og beslutninger tatt utenom deg. Det er såpass alvorlig at det bør tas med lederen høyere opp. Anonymkode: a0f2f...20c
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2025 #7 Skrevet 24. mai 2025 Kommunikasjon? Kanskje hun tolker at du trenger hjelp, mens du tenker at du kun informerer? Det kan dere lett avklare ved å prate sammen… Anonymkode: 33207...dfd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå