Gå til innhold

Søknad vgs, særskilt grunnlag og endringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er sannsynligvis et skudd i blinde, men kanskje noen har erfaringer?

Jeg har en 15-åring som er søkt inn til videregående på særskilt grunnlag på grunn av komplekse og sammensette utfordringer, og psykisk sykdom som har ført til at det knapt nok har vært skolegang i 10.klasse. Det er IV i alle fag dette året.

På tidspunktet søknaden ble sendt var hun veldig syk, med påfølgende sykehusinnleggelse, og hun hadde egentlig ikke noen formening om hva hun ville søke så vi måtte bare sette inn noe. Nå har hun blitt mye bedre, og har landet på en linje hun er motivert for, og det er den eneste hun vil gå på. Jeg kontaktet skolen, som kontaktet inntakskontoret, og det ble sendt inn en søknad om endring på grunnlag av sykdom slik at linjen hun ønsker å gå på skal stå øverst. 

Pleier slike søknader å gå igjennom? Og hvordan er det når en ungdom er søkt inn på særskilt grunnlag? Er det opptak i juli da også, eller tidligere? Vil det bli møte med den nye skolen før skolestart? 

Anonymkode: 30148...6c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan være mulig å endre prioritering i søknaden også etter fristen dersom det foreligger særskilte forhold, som sykdom. At skolen og inntakskontoret allerede er informert og involvert øker sjansene. Søknader på særskilt grunnlag vurderes individuelt. 

Angående møte med skolen før skolestart så varierer det fra skole til skole, men dere kan ta kontakt å si dere vil ha et møte før skolestart. De pleier ikke å være vanskelige med det. 

Opptak på særskilt grunnlag blir behandlet før ordinært opptak. Da min datter søkte på særskilt grunnlag for 2 år siden fikk hun svar om skoleplass direkte fra skolen i begynnelsen av mai og av opptaktskontorer i midten av mai, men dere får svar senest i juni. 

Anonymkode: 88a12...ce4

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Ja, det kan være mulig å endre prioritering i søknaden også etter fristen dersom det foreligger særskilte forhold, som sykdom. At skolen og inntakskontoret allerede er informert og involvert øker sjansene. Søknader på særskilt grunnlag vurderes individuelt. 

Angående møte med skolen før skolestart så varierer det fra skole til skole, men dere kan ta kontakt å si dere vil ha et møte før skolestart. De pleier ikke å være vanskelige med det. 

Opptak på særskilt grunnlag blir behandlet før ordinært opptak. Da min datter søkte på særskilt grunnlag for 2 år siden fikk hun svar om skoleplass direkte fra skolen i begynnelsen av mai og av opptaktskontorer i midten av mai, men dere får svar senest i juni. 

Anonymkode: 88a12...ce4

Tusen takk for svar! Da håper jeg virkelig dette går igjennom, for ellers blir det nok et år uten skolegang, og det er jo ikke akkurat noe vi ønsker. 

HI 

Anonymkode: 30148...6c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...