Anonym bruker Skrevet 10. mai 2025 #1 Skrevet 10. mai 2025 https://www.vg.no/nyheter/i/MnrbXR/ungdomsfest-ute-av-kontroll-i-haa-politiet-ber-foreldre-hente-barna Alltid stusset over at store mengder mindreårige barn er ute og fester uten at foreldrene er klar over det? Lurer de foreldrene eller bryr ikke foreldrene seg? «Lukter»(😂) du på barnet når det kommer hjem eller lar du barnet gå å legge seg uten tilsyn? Anonymkode: 5dca6...204
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2025 #2 Skrevet 10. mai 2025 Tja. Femtenåringen får lov å sove alene i den andre forelderens bolig mens denne jobber natt av og til, så i teorien kan hun vel snike seg ut etter at vi har facetimet på kvelden. Jeg har tillit til at hun ikke gjør det. Utover det har vi alltid oversikt over hvor hun er. Anonymkode: 2ea28...6bc
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2025 #3 Skrevet 10. mai 2025 Har barn på 16 og 18 år, og har stort sett kontroll ja. Har de jo på snap-kartet, og de er veldig ærlige om hvor de er. Har ingen grunn til å mistro dem. Anonymkode: 54598...9aa
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2025 #4 Skrevet 10. mai 2025 Nei, heldigvis ikke! Hvordan skal de få samle erfaring og bli selvstendige om vi skal tracke dem hele tiden? Vi har avtaler og fast innetid, hva de gjør mens de er ute kan/vil jeg ikke sjekke. Snapkart på ungdommer er jo helt krise! Jeg er alltid våken når de kommer hjem, som regel så henter jeg. Så jeg ser jo tilstanden deres, men er klar over at de kan rekke mye mellom 20-02. Anonymkode: 78ab0...f4a
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2025 #5 Skrevet 10. mai 2025 Ja. Dessverre. Jeg skulle gitt MYE for å ha sånne bekymringer i stedet for å ha barn som har så angst at de knapt går ut av huset. 💔 Anonymkode: a0f0c...800
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2025 #6 Skrevet 10. mai 2025 Jeg har begge på Find my iphone, så jeg kan sjekke, men det er jo bare å legge igjen telefonen. De har aldri gitt meg grunn til å mistro dem, sjekker ikke hvor de er uten grunn. Ønsker de at jeg kobler dem av så gjør jeg det. Er våken til sistemann er i hus. Anonymkode: bdaca...f7b
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2025 #7 Skrevet 10. mai 2025 Mer eller mindre, ja. Jeg sjekker ikke i tide og utide, har ikke noen grunn til det. Og litt frihet må de jo tross alt ha. Dersom 16 åringen skal overnatte hos venninner i helger derimot, så sjekker jeg 😆 Ellers så bor vi sånn til at de må hentes når de skal hjem, så får greit overblikk over både hvor de er og tilstanden de er i. Kjører veldig ofte vennene deres hjem også så de slipper å traske ute sent på kvelden/natta. (Ikke noe kollektivt her) Anonymkode: 2621c...e98
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #8 Skrevet 11. mai 2025 Nei, ikke 100% hele tiden. Det hadde heller ikke mine foreldre da jeg vokste opp;) Jeg vet hvem venninner og venner er, kjenner foreldrene, vet ca. hvor ungdommene er, men nei, ikke alltid og jeg tenker at slik skal det være. Det hører ungdomstiden med - å lure seg unna de voksne, teste grenser, gjøre litt opprør, teste ut festing etterhvert osv. Å ha normalt med tilsyn, ha grenser, være voksen etc. er mitt ansvar. Men det er også min oppgave at ungene blir selvstendige, at de alltid tørr å komme hjem (uansett hva som har skjedd), at de ringer meg om det skulle være noe og at de tester grenser i et trygt miljø (som hjembygda er), at de har gode verdier (som jeg vet kjapt kan blåses bort når de er i flokk og impulskontrollen ikke alltid er på plass). Det er en balanse det der, men jeg "overvåker" ikke ungdommene mine. Anonymkode: a529e...574
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #9 Skrevet 11. mai 2025 Ja. Alle er på find my iPhone. Anonymkode: 45926...f85
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #10 Skrevet 11. mai 2025 Ja. Nå har jeg det. Hu på femten dreit seg ut. Hele venninnegjengen gjorde noe alle foreldrene hadde sagt nei til. Nå er hun «ute på prøve» og for at hun skal få være med venninner må hun ha på «Hvor er» på telefonen. Jeg vet selvsagt at hun kan legge fra seg telefonen men hun vet hun MÅ svare når vi ringer og hittil har hun holdt den avtalen. Vi kontrollerer det innimellom. Jeg avtaler nå også med de andre foreldrene at den som har besøk alltid har en voksen hjemme. Alle venninnene har de samme reglene nå. Så jeg kan si at hu har jeg kontroll på. Det er kanskje ekstremt strengt men det er litt ungdomsvold her samt MYE partydop. Eldste er idrettsjente og satser hardt. Hun skulle jeg nesten ønske var litt mer gæren, men lillesøstra tar jo hennes pott også kan du si. 🤷🏻♀️ Anonymkode: 9e5b8...d7d
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #11 Skrevet 11. mai 2025 Nå er begge mine myndige så jeg følger selvfølgelig ikke med på hvor de er til enhver tid nå, men også da de var tenåringer hadde de stor frihet. Jeg kunne nok som regel sporet dem opp, men jeg sjekket ikke og har heller ikke noen grunn til å tro at jeg burde sjekket dem. Jeg pratet jo med dem og viste i grove trekk hva de skulle og hvor de var, men hvis de var på fottur viste jeg ikke nøyaktig hvor de overnattet og det hadde ikke vært noe problem for dem å si at de var på hytta når de egentlig var et annet sted for eksempel. Anonymkode: d4182...91f
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #12 Skrevet 11. mai 2025 Jeg har på hvor er. Men jeg vet jo ikke hvor festene er, så at min ungdom på 17 kan ende opp på en av de gedigne festene handler ikke om at jeg ikke bryr meg. Hadde jeg funnet ut at hun var på en sånn fest, så hadde jeg reist og hentet henne. Og jeg lukter ikke på henne. Jeg har hentet henne på fest flere ganger, et par ganger sørpe full og de fleste gangene helt fin, men hun har drukket. Jeg var mye yngre enn henne da jeg var full første gang, og jeg har klart meg fint i livet, så at hun prøver seg frem før hun er myndig er naturlig. Vi snakker mye sammen da. Om det å miste kontroll f.eks. passe på å kjenne etter slik at hun ikke mister kontroll. At hun ikke drikker seg sørpe full. Og at hun ALLTID kan ringe meg, så henter jeg henne. Uansett klokkeslett Anonymkode: 15817...2a6
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #13 Skrevet 11. mai 2025 Jeg er litt overrasket, og sjokkert, over at såpass mange syns det er greit å overvåke tenåringene sine! Hvordan skal de lære tillit og ansvar når foreldre kan følge hver minste bevegelse i sanntid? Anonymkode: 78ab0...f4a
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #14 Skrevet 11. mai 2025 Stort sett, men ikke alltid. De sier som regel i fra om hvor de skal, og i tillegg ser jeg dem gjerne på Snap-kartet. De to eldste er voksne, men nest eldste som blir 18 år om en måned har jeg noen ganger måtte kontakte de siste to årene fordi jeg har vært litt usikker. Yngste på snart 16 år er veldig flink til å gi beskjed. Anonymkode: 29ea5...5b9
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #15 Skrevet 11. mai 2025 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg er litt overrasket, og sjokkert, over at såpass mange syns det er greit å overvåke tenåringene sine! Hvordan skal de lære tillit og ansvar når foreldre kan følge hver minste bevegelse i sanntid? Anonymkode: 78ab0...f4a De har selv valgt å være synlig for meg, altså vi har snakket sammen om dette. Og barn, selv en 17-åring, er fortsatt de foresatte sitt ansvar. De har likevel ansvar for å gi beskjed om hvor de skal, hvem de skal være med og forholde seg til når de skal komme hjem osv. Alt jeg kan er å få en eventuell bekreftelse på at de er der de sier at de skal. Jeg er helt sikker på at våre foreldre hadde gjort det samme med oss i sin tid dersom det hadde vært mulig. Anonymkode: 29ea5...5b9
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #16 Skrevet 11. mai 2025 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Jeg er litt overrasket, og sjokkert, over at såpass mange syns det er greit å overvåke tenåringene sine! Hvordan skal de lære tillit og ansvar når foreldre kan følge hver minste bevegelse i sanntid? Anonymkode: 78ab0...f4a Sjokkert faktisk. Det handler om å bry seg om barna sine. Merkelig at du ikke gjør det. Anonymkode: 45926...f85
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #17 Skrevet 11. mai 2025 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): De har selv valgt å være synlig for meg, altså vi har snakket sammen om dette. Og barn, selv en 17-åring, er fortsatt de foresatte sitt ansvar. De har likevel ansvar for å gi beskjed om hvor de skal, hvem de skal være med og forholde seg til når de skal komme hjem osv. Alt jeg kan er å få en eventuell bekreftelse på at de er der de sier at de skal. Jeg er helt sikker på at våre foreldre hadde gjort det samme med oss i sin tid dersom det hadde vært mulig. Anonymkode: 29ea5...5b9 Har de hatt valg om å ikke gjøre seg synlig? Hva skjer om de nekter? Man har absolutt ansvar for barna frem til de er 18, eller så lenge de bor hjemme, men det innebærer i mitt syn ikke å kunne følge dem minutt for minutt. Det er usunt for begge parter. Ungdomstiden skal også brukes til at foreldrene skal lære å gi mer og mer slipp. Anonymkode: 78ab0...f4a
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #18 Skrevet 11. mai 2025 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Sjokkert faktisk. Det handler om å bry seg om barna sine. Merkelig at du ikke gjør det. Anonymkode: 45926...f85 Prøv igjen, kanskje? Det handler om overvåkning, om å ikke ha tillit og om frykt for å slippe taket. Jeg ønsker at barna mine skal lære seg selvstendighet, at de skal oppleve tillit til at de er ærlige og trygghet på at de kan kontakte foreldrene uansett situasjon. Vi lager avtaler som skal holdes, de blir sett når de kommer hjem (som regel henter jeg pga manglende kollektivt) og de er flinke til å sende melding/snap gjennom kvelden. Det er merkelig at du, og andre, ikke har oppdratt barn det går an å gi normal frihet. Anonymkode: 78ab0...f4a
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #19 Skrevet 11. mai 2025 Nei, jeg vet ikke hvor barna mine er til enhver tid. Nå er de myndige og voksne, men vi overvåket dem heller ikke i ungdomstida, da var de enten på skolen, på trening, eller hjemme. Skulle egentlig ønske de hadde vært litt mer ute med venner og levd litt mer "livet". Yngste var ikke engang russ, eldste var i alle fall med litt. Nå har de flyttet ut, og jeg har selvfølgelig ingen rett til å vite hvor de oppholder seg. Likevel vet jeg stort sett sånn omtrent hvor de er, de sender snap, de er på jobb, har faste treninger, ringer for å fortelle at de reiser bort noen dager, osv. Anonymkode: c241e...423
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #20 Skrevet 11. mai 2025 Vil tro de fleste av disse ungdommene ikke har fortalt hvor de skal, og enkelt kan gå dit til beins. Det var i alle fall det vi gjorde. Så jeg var ute med de og de venninnene, men sa ingenting om at vi kom til å gå ned til stranda som ligger tre km unna. Og der var det ofte fest, særlig dager som 30.april og 16. mai 😉 I forhold til min egen 9. klassing så er vel svaret på spørsmålet ditt ja, men nei. Hun sier hvor hun skal og hvem hun er sammen med. Noen ganger er de bare ute og henger, og da drifter de litt rundt. Så langt har det stemt godt. Men om hun hadde valgt å gå til et samlingssted hvor noen har tatt med seg en boomblaster og startet en utendørs fest, så hadde vi ikke visst det nei. For jeg helt bevisst på å ikke spore henne via telefon. Så derav nei. Jeg mener det er usunt å overvåke andre på den måten, også egne barn. Hun har en gang satt på kartsporing på seg selv og sendte melding om at hun satte på snapkartet. Da følte hun seg litt usikker på situasjonen tror jeg, ute med en venninne som har tendensen til å finne på ting som ikke alltid er innafor reglene. To dager etter hadde hun fjernet meg fra kartet, så hun er også bevisst på at hun ikke vil overvåkes. Men, nå er hun såpass pliktoppfyllende at hun alltid betaler på bussen, og Ruter-appen hennes er koblet til betalingskortet mitt. Så jeg har jo oppdaget at hun er på vei et sted som hun ikke har sagt fra om. Og så har hun funnet ut at hun kan leie elsparkesykkel gjennom samme app, og da måtte vi ta oss en prat om aldersgrense for å leie elsparkesykkel 😉 Anonymkode: 50756...0f4
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #21 Skrevet 11. mai 2025 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Ja. Dessverre. Jeg skulle gitt MYE for å ha sånne bekymringer i stedet for å ha barn som har så angst at de knapt går ut av huset. 💔 Anonymkode: a0f0c...800 Helt enig, det er lett å være raus og tilgjengelig sjåfør til sammenligning. Jeg har en av hver. Anonymkode: d73a6...930
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #22 Skrevet 11. mai 2025 Denne generasjonen har hele omgangskretsen og hele omgangskretsens omgangskrets på snap map. Det er slik jeg ser det ingen grunn til at de ikke skal ha oss foreldre der. Om mine barn skulle oppleve at det er ubehagelig, så tar vi den diskusjonen, og de ville nok fått det avgjørende ordet. 16. åringen var nylig alene hjemme en (lang) helg for første gang. For at hun skulle få lov til det, var en del av dealen at hun skulle ha snapmap på for besteforeldrene som i motsetning til oss hadde dekning og kunne hjelpe henne om hun trengte det. Hun opplever det mer som en trygghet, og selv om ingenting har skjedd enda, vet hun at vi ikke er dømmende om hun skulle ha drukket og trenger hjelp for egen eller vennene sin del. Det skjer at jeg sjekker snapmap fordi jeg ikke husker hva de ulike medlemmene i familien skal den dagen. Det blir et mindre masete alternativ til å ringe eller sende meldinger. Jeg titter gjerne også innom om tenåringene overnatter hos venner der jeg ikke kjenner foreldrene så godt. Dette vet barna og som sagt, de tenker mer på det som en trygghet, om det endrer seg er det som sagt de som får siste ordet. Anonymkode: 20469...fbc
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #23 Skrevet 11. mai 2025 Nei det vet jeg ikke, og ingen kan med sikkerhet vite akkurat hvor barnet er til en hver tid til tross for teknologi. Det jeg vet er at om en av ungdommene er ute av huset er en av oss alltid edru og kan hente om vi får en telefon. Vi gjør også avtaler i før de går ut. Anonymkode: d9fce...cfa
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #24 Skrevet 11. mai 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Denne generasjonen har hele omgangskretsen og hele omgangskretsens omgangskrets på snap map. Det er slik jeg ser det ingen grunn til at de ikke skal ha oss foreldre der. Om mine barn skulle oppleve at det er ubehagelig, så tar vi den diskusjonen, og de ville nok fått det avgjørende ordet. 16. åringen var nylig alene hjemme en (lang) helg for første gang. For at hun skulle få lov til det, var en del av dealen at hun skulle ha snapmap på for besteforeldrene som i motsetning til oss hadde dekning og kunne hjelpe henne om hun trengte det. Hun opplever det mer som en trygghet, og selv om ingenting har skjedd enda, vet hun at vi ikke er dømmende om hun skulle ha drukket og trenger hjelp for egen eller vennene sin del. Det skjer at jeg sjekker snapmap fordi jeg ikke husker hva de ulike medlemmene i familien skal den dagen. Det blir et mindre masete alternativ til å ringe eller sende meldinger. Jeg titter gjerne også innom om tenåringene overnatter hos venner der jeg ikke kjenner foreldrene så godt. Dette vet barna og som sagt, de tenker mer på det som en trygghet, om det endrer seg er det som sagt de som får siste ordet. Anonymkode: 20469...fbc Det er forskjell på å se, og ønsket å bli sett av egne venner og det å bli overvåket av foreldrene sine. Ungdommer skal ha rom for å ta egne valg, uten å måtte stå til ansvar for alt mulig i etterkant. Det er det som heter livserfaring. Hvis du ikke kan stole nok på 16-åringen til å være alene hjemme uten snapkart, så bør hun heller ikke være hjemme. Eller motsatt, hvis du blir uttrygg av å ikke ha kontroll når hun er alene hjemme, selv om hun er verdens mest stolbare person, så bør hun heller ikke få være alene hjemme. Da finner man andre løsninger, hvor hun kan sove et sted med voksenpersoner tilstede. Besteforeldrene hennes har faktisk oppdratt tenåringer selv, uten snapkart. Telefonen er fin sånn, man kan ringe og be om hjelp. Anonymkode: 50756...0f4
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #25 Skrevet 11. mai 2025 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg er litt overrasket, og sjokkert, over at såpass mange syns det er greit å overvåke tenåringene sine! Hvordan skal de lære tillit og ansvar når foreldre kan følge hver minste bevegelse i sanntid? Anonymkode: 78ab0...f4a Mine unger gir beskjed hvor de skal og hva de skal, for de ønsker det selv. Har åpenhet, og de sender snap. Har aldri hatt hemligheter, de har vært ute på tull, blitt fulle osv men har fortalt om det, og tatt lærdom. Selvfølgelig er det ikke slik at vi vet hele tiden hvor de er, men når de sender snap, vet vi det. Synes det er mye verre når foreldre IKKE vet hva barna/ungdommer gjør eller hvor de er…. Om de ligger fulle en plass, har vært ute og ødelagd ting, mobbet andre, slåss, stjålet ting osv Anonymkode: aba94...062
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå